Jump to content

Nå skal det seiles! Innspill til valg av seilbåt ca 40 fot.


Ben Sin

Recommended Posts

Takker for gratulasjoner. Vi har trua på dette. På ferier har vi alltid tuslet rundt i 7 knop uansett. Det vi gleder oss aller mest til er å stoppe motoren, og kjenne vinden overta. Og vi har allerede forstått at seiling er den dyreste måten å reise gratis på.... 

 

Tilbakemeldinger skal bli Tom Rør og dere andre. Planlegger å flytte inn i høstferien om alt går glatt. 

 

Det er nok ikke usannsynlig at neste sommer går med til å lære ett og annet før vi begir oss ut på nye områder. Danmark har alltid vært et favorittland, og nå er det vesentlig lettere tilgjengelig også med egen båt. 

 

Ben Sin. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Og hvor lenge varte gleden.... Jeg er fortsatt så skuffet at jeg ikke orker å gå inn på detaljer, men kontrakt er kansellert, og penger returnert. Den eneste gleden vi kjenner er at jukset viste seg før det var for sent.

 

Ja, ja. Rart med det når man først har bestemt seg for å bytte båt. Man bretter opp ermene og tråler videre. Førstkommende helg er det ny båt som skal inspiseres. Vi er fortsatt i segmentet Cruiser og rundt 40 fot. Her har jeg store forhåpninger. Vi har hatt mye kommunikasjon med selger, og blitt foret med bilder utover annonsen. Hvis alt er som det ser ut, var det hell i uhell å. Vi har lært mye av de to foregående prosessene også, så jeg håper vi slipper å gå på nok en stjernesmell. Båten ligger så langt unna hjemstedet vårt (450 km), og så langt fra hjemmehavn (400-450nm), at det ligger godt an til å bli en skikkelig hentetråd. Den vil nok ikke finne sted før dagene igjen har begynt å bli lenger. Ser for meg mars/april. Turen vil foregå med mannskap som har seilet større båter enn Lærling tidligere.... Det er nemlig det jeg har av erfaring som seilbåtskipper.

 

Mer kommer!

 

Ben Sin

Link to post
Share on other sites

Deilig å våkne på et hotellrom i Bergen, og vite at man akkurat har blitt eier av en 2006 modell Bavaria 39 Cruiser, som har hatt eiere som virkelig har lagt sjel og stolthet i å ta vare på båten. Innvendig er nybåtfølelsen veldig tilstede. Så er det bare å få den hjem da.... Tiden renner ut for meg i høst. Har fristet et par karer med å hente den, så vi får se. Ellers blir det mars/april når dagene har blitt lenger igjen. Båten skal til indre Oslofjord. 

Nå håper vi punktum er satt. Og på en måte var det hell i uhell at det gikk slik det gjorde. 

 

Takk alle sammen!

Link to post
Share on other sites

Ben Sin skrev On 10.10.2018 at 11.58:

Og hvor lenge varte gleden.... Jeg er fortsatt så skuffet at jeg ikke orker å gå inn på detaljer, men kontrakt er kansellert, og penger returnert. Den eneste gleden vi kjenner er at jukset viste seg før det var for sent.

 

Ja, ja. Rart med det når man først har bestemt seg for å bytte båt. Man bretter opp ermene og tråler videre. Førstkommende helg er det ny båt som skal inspiseres. Vi er fortsatt i segmentet Cruiser og rundt 40 fot. Her har jeg store forhåpninger. Vi har hatt mye kommunikasjon med selger, og blitt foret med bilder utover annonsen. Hvis alt er som det ser ut, var det hell i uhell å. Vi har lært mye av de to foregående prosessene også, så jeg håper vi slipper å gå på nok en stjernesmell. Båten ligger så langt unna hjemstedet vårt (450 km), og så langt fra hjemmehavn (400-450nm), at det ligger godt an til å bli en skikkelig hentetråd. Den vil nok ikke finne sted før dagene igjen har begynt å bli lenger. Ser for meg mars/april. Turen vil foregå med mannskap som har seilet større båter enn Lærling tidligere.... Det er nemlig det jeg har av erfaring som seilbåtskipper.

 

Mer kommer!

 

Ben Sin

Ble nysjerrig, vil du dele med oss hva som hendte? Er det noe lærdom for andre i det?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...