Jump to content

Nå skal det seiles! Innspill til valg av seilbåt ca 40 fot.


Ben Sin

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Jeg er litt sånn... holde seg under 34-36 ish fot og beholde "småbåtfordelen", eller "go big" med en gang. 40 fot er stort og dyrt. Og da.. hvorfor ikke gå for 44++? Var nedi en Bav 46 vision og må si at da har en faktisk en flytende leilighet/hytte med virkelig god plass. Nesten så båtfølelsen blir borte, lyst, høyt under "taket", store rom osv. Men finnes det innenfor budsjettet i tråden, nei ;-)

 

Om en først føler seg sikker nok til å "go big" ifht å faktisk kunne håndtere en så stor båt så ville jeg prøvd å maksimere fordelen. 40 fot er en "liten storbåt", en har alle "ulempene" ifht kostnader og håndtering i havn osv men ikke såååå mye mer plass ifht en godt utnyttet 34-36 foter. Mens feks en 46 foter er en helt annen verden. 

---

Vet ikke om utrykket finnes men ;-) "Stay small og go really big!" :-D 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 10 timer siden:

De fleste er desverre for dyre. Har ikke funnet mye under 2 mill

Katamaranmiljøet er såpass lite i Norge at hvis du skal ha noe gunstig bør du grabbe det til deg før det havner på finn. Ga ikke så veldig mye for min. Men den kom aldri på finn. Trådstarter har såpass mye å velge i at det ordner seg. Syns jeanneau 43 ds er et godt forslag, men det kryr ikke akkurat av de heller..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill og lesestoff. Det snører seg inn på et par favoritter, og alt tyder mot en Bavaria. 38 eller 39.

Det eneste som holder litt igjen nå, er at ingen enda har bedt om å få kjøpe båten vi har. Denne gangen har jeg veldig lyst til å selge først.

 

Pinkvin: Sånn helt umiddelbart forsto jeg ikke akkurat hva du mente. Det er vesentlig forskjell på en 34 foter og en 40 foter. På samme måte som det er vesentlig forskjell på en 40 foter og 46 foter. Ikke minst hvis man har et minstekrav til plass, og et maks budsjett.

Sånn rent rasjonelt hadde jo en 32 foter gjort jobben, men det er ikke det vi har lyst på.

 

Baatsman: 42 koster dessverre mer enn vi skal bruke. Det samme gjelder 40 Cruiser, som også har to ratt.

 

Synes dette er spennende jeg!

Link to post
Share on other sites

Etter min mening: Hvis mulig prøv å unngå rullestor/mast. Det påstås at det er enklere, men (igjen min mening:) det stemmer ikke. Dårligere seil, dårligere mastprofil, mer vekt i toppen av masten og fare for å sette seg fast, mer komplisert mekanisme, mer komplisert å ta ned/ inn storeilet sammenlignet med konvensjonelt/ fullspilet storseil med lazyjacks og -bag. 

Link to post
Share on other sites

jeg har aldri seil så mye som etter jeg fikk båt med klassisk storseil :-). Mer moro å seile, og færre problemer.

 

Men dette er debattert i det lange og brede før, og trådstarter har vel pri en på andre kvaliteter. Uansett, både klassisk og rulleseil fungerer, med hver sine fordeler og ulemper.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ang rullestor så leste jeg at en eller annen fyr hadde observert at de mer eller mindre hadde sluttet med det på nye charterbåter. Lazyjacks- og bag var tingen nå... Ikke vet jeg om observasjonen stemmer, men er jo en logikk i at charterselskap velger det som fungerer, særlig økonomisk sett ;-)

Link to post
Share on other sites

Sitat
Akvanauten skrev 6 minutter siden:

Det finnes en løsning til, som heter Nauticat 33 :)

 

Skal du ha noe brukbart fra Nauticat må du opp på 42.

 

Er og på utkikk etter ny brukt seilbåt og har sett på flere. Men dessverre her de som jeg ellers likte hat rullestorseil og det blir ikke aktuelt for meg. Men jakten fortsetter.

Link to post
Share on other sites

Vi har avtalt visning på to stk Bav 39 Cruiser til helgen. Det gleder vi oss til! Det som hadde gledet like mye var om noen ville kjøpe vår båt. Litt lite trøkk. Båten vi skal selge er en Bayliner 2855 som er i en så nydelig tilstand at det nesten er trist å kvitte seg med den. Får ikke igjen brøkdelen av oppgraderingene, men slik er det jo. Derfor har jeg også store krav til tilstanden på ny båt. Legger merke til at det er lite (ingenting) som merkes solgt av de seilbåtene jeg følger med på også.

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående baugpropell: Vi har idag baugpropell på campingcruiseren. Brukes totalt mellom 3 og 7 sekunder i sesongen. Jeg har aldri stått til rors eller havnemanøvrert en 40 fots seilbåt. Derfor er spørsmålet: Er behovet for visp større på en 12 meters seilbåt enn en 9 meters motorbåt? 

Link to post
Share on other sites

Hei 

 

På vår 38 fots cat kunne det av og til sikkert vore enklare med pysevisp, men eg har aldri sakna vispen. 

 

Caten har to motorar, og det er det jo ikkje mange einskrogarar på 40 fot som har. 

 

Eg har ingen erfaring med campingcruisearar, men eg trur ikkje du skal la visp - ikkje visp vera avgjerande for båtkjøpet. 

 

Visp er ein ekstra komplikasjon, og er meir vekt og mindre oppdrift i baugen. 

 

Eg hadde valgt ein båt utan visp, men båt med visp er nok enklare å selja når den dagen kjem. 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser en seilbåt fra baugen på land, så vil du se at tunnelen til baugpropellen lager en nokså rett flate mot kjøreretning, trolig bremser dette noe, men jeg har ikke nøyaktige målinger. 

40fots seilbåt vil du med lett trening lære deg propell vandring, og propellstrøm over roret, fort så håndterer du nok båten fint uten baugpropell. Å kjøre inn og ut fra brygger på spring lærer man seg også fort. (Selv, så vektlegger jeg ikke baugprop i jakten på campingcruiser om dagen).

 

Har ikke hatt 9m motorbåt å sammenligne med, men har hat 7,5m motorbåt (enkel installasjon, drev)- og den var helt håpløs å "havnemanøvrere" ift til en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ben Sin skrev for 3 timer siden:

Angående baugpropell: Vi har idag baugpropell på campingcruiseren. Brukes totalt mellom 3 og 7 sekunder i sesongen. Jeg har aldri stått til rors eller havnemanøvrert en 40 fots seilbåt. Derfor er spørsmålet: Er behovet for visp større på en 12 meters seilbåt enn en 9 meters motorbåt? 

 

Svaret er nei, behovet er vesentlig mindre på seilbåten, veldig nær noe du ikke har bruk for, mer i kategorien "kjekt å ha". 

---

Jeg har 39 fot seilbåt med doble ror, dvs uten propellstrøm på ror, pluss senkekjøl. Noen ganger hender det at jeg glemmer å senke kjølen før jeg går ut av båsen, og noen ganger når jeg skal inn i båsen. Da får jeg en sterk følelse av hvordan livet som motorbåtfører av "youghurtbeger/joggesko" må være ;-) . "Sladder" og blåser rundt som et såpestykke så og si uten kontroll. DA er jeg glad min båt har baugpropell, som regel ganske grodd pga lite bruk, få i det minste laget litt ekstra lyd mens jeg kaver på ;-) 

 

Med en "normal" seilbåt, med propellstrøm på ror og kjøl er du kongen av havnemanøvre, uten baugpropell. 

Link to post
Share on other sites

Enig med @Pinkvin : er det en seilbåt med et ror og vanlig kort kjøl, er seilbåter greie å manøvrere uten baugpropell. Selv velger jeg ofte å bakke inn hele veien hvis det er litt trangt, har man god sig i båten er moderne seilbåter veldig menøvrerbare i bakk, kan justere sidelengs med fullt rorutslag og en kjapp puls forover. Og om ting skulle skjære seg helt har du enklere retrett. Det er klart det vil kunne være situasjoner der baugpropell er «kjekt å ha»: du kan f.eks slippe å måtte bruke spring når du går fra en longside med sidevind mot brygga, eller inn på en trang longsideplass med vind fra brygga. Men det er klart, om det er sterk vind hjelper jo ikke vispen. Ulemper med baugpropell er kostnad, stjeler plass, vekt og fartstap pga tunellen.  

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Krimart skrev for 5 timer siden:

Men det er klart, om det er sterk vind hjelper jo ikke vispen.

 

Exaktement! (Som noen utlendinger sier)

 

Du setter fingeren rett på en kjepphest jeg pleier å ri. Baugpropell på type 40 fot seilbåt gir ikke økt sikkerhet hvis det virkelig kniper, den er kjekk å ha men erstatter heller ikke vanlige "manøvreringsteknikker", en klarer det meste av manøvrering på en svært god måte med en seilbåt med vanlig konfigurasjon om en setter seg inn i og øver på div teknikker. 

Link to post
Share on other sites

Vår båt hadde ikke baugpropell når vi kjøpte den og vi kjørte da en sesong uten. Dette giķk veldig bra og er som de andre skriver ikke noe du må ha. Men vi fikk montert baupropell fra sesong 2 og jeg angrer ikke på det. Lista for å gå inn på trange plasser er mye lavere, samt at det er tryggere for de som skal hoppe i land med tau når du har mulighet til å korrigere. Du har da en ekstra trygghet, jeg har sett mange båter i den størrelsen som ikke har det som absolutt burde hatt det.

Du som da er i markedet for båt @Ben Sin så hadde jeg helt klart valgt en båt med baugpropell dersom de ellers har like spesifikasjoner.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
leopard skrev 6 minutter siden:

 Du har da en ekstra trygghet, jeg har sett mange båter i den størrelsen som ikke har det som absolutt burde hatt det.

Du som da er i markedet for båt @Ben Sin så hadde jeg helt klart valgt en båt med baugpropell dersom de ellers har like spesifikasjoner.

 

Jeg har sett mange båter som ikke trenger det, men båtførere som ville hatt en fordel av det. Strengt tatt kan en ikke skylde på seilbåten syns jeg ;-) 

 

Men helt enig, to ellers like båter så hadde jeg også valgt den med, selvfølgelig. 

---

Syns ikke det gir ekstra trygghet, trygghet forstått som sikkerhet, på noen som helst måte. Det som skaper trygghet er vurderinga en gjør og om en evt går, ikke går inn ett sted, ikke om en har baugpropell eller ikke. Det som gir trygghet er å tilpasse seg de mulighetene en har. Jeg vil heller si at en baugpropell gir ekstra muligheter til å gå inn plasser en ellers ikke ville prøvd uten, og sånn sett kan en forsåvidt havne i mer trøbbel enn om en var uten og lot være å gå inn ;-) 

 

Tro meg. Med senkekjølbåt har jeg prøvd meg inn på steder andre seilbåter ikke kommer inn. Det har vært vellykket noen ganger, men andre ganger totalt fiasko og en dum ting å gjøre "bare fordi en kan" fordi når det da "kniper" så er en i en langt dårligere situasjon enn hvis en var fornuftig og lot være. Mao, uten senkekjøl og "muligheten" så hadde det ikke vært noe problem. 

 

En spiser opp marginene når en utnytter mulighetene. 

 

Så jeg er litt reservert ifht å "gjøre noe umulig" fordi en har en mulighet til å gjøre det, det kan fort redusere tryggheten/sikkerheten.

 

Men samtidig, med en vanlig seilbåt, hva er det en kan få til med baugpropell som en ikke får til uten? Nesten ingenting vil jeg påstå, men det gjør det enklere, og det er vesentlig. 

Link to post
Share on other sites

Enig i at to helt like båter, så så kan baugpropell være en avgjørende faktor for valg av båt. Men du må også vurdere hvilket annet utstyr som er på båten, og du kan lage deg en prioriteringsliste. Selv så prioriterer jeg f,eks, utstyr som; autopilot, cockpittelt, gennaker, ankervinsjer (foran/bak) osv osv - høyere enn baugpropell.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bigmac skrev 10 minutter siden:

Enig i at to helt like båter, så så kan baugpropell være en avgjørende faktor for valg av båt. Men du må også vurdere hvilket annet utstyr som er på båten, og du kan lage deg en prioriteringsliste. Selv så prioriterer jeg f,eks, utstyr som; autopilot, cockpittelt, gennaker, ankervinsjer (foran/bak) osv osv - høyere enn baugpropell.

 

Helt enig. 

 

Og nå som disse baugpropellene du "klistrer på" har blitt så "billige" og enkle å installere så har en vanlig installasjon med propell i tunnel tapt seg i verdi i bruktmarkedet.

Link to post
Share on other sites

Hei! 

 

Da er jakten over, og vi har idag gjort avtale om handel av en flott 2006 Bavaria 39 Cruiser med alt utstyr som sto på den opprinnelige kravspecen. En spennende tid fremover, og vi håper høsten blir lang og vinteren kort. Båten skal uansett ligge på vannet i vinter. 

 

Vi håper og tror dette skal gi båtlivet en ny dimensjon, med lave skuldre og mye glede. 

 

Pr nå kan vi fortsatt velge mellom motor og seil da vi har en av hver.... 

 

Takker for innspill fra alle. Jeg kommer nok tilbake med oppdateringer og flere spørmål etter overdragelsen. 

 

Mvh Ben Sin. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...