Jump to content

Nå skal det seiles! Innspill til valg av seilbåt ca 40 fot.


Ben Sin

Recommended Posts

Jeg tror lærdommen må være å ikke tro på noe av det som blir sagt. Dobbeltsjekk alle påstander. Har du en magefølelse, bruk den. Få absolutt alt skriftlig. Og etterpå sjekker man en gang til..... Og selvfølgelig: Ta med egne fagfolk for å sjekke det man ikke har greie på selv. 

 

Altså akkurat slik ekspertene anbefaler, men ikke slik man nødvendigvis gjør når man har en god og hyggelig dialog med det som fremstår som pålitelige personer. Jeg liker iallefall å tro at de fleste er redelige. Og det er sikkert de fleste også. 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt. Kan jeg anbefale juleferie i båten? Vestlandet er isfritt. Og det er sannsynligvis ett område du ikke kommer til å besøke så ofte. Har hatt noen dager ombord i julen tidligere, fant at varmeapparatet ikke var dimensjonert til minus 10 (dette var Østlandet). Med ny båt ville jeg tatt det valget. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I morgen går forhåpentligvis turen over fjellene til Bergen med flyttelasset til nybåten. Fullt bagasjerom pluss henger....

 

Ser fra mitt første innlegg at fokus har endret seg noe fra prosessen startet. Nå er vi 100% innstilt på å seile mest mulig. Vi skal ikke ha motorbåt med mast, men basere oss mest mulig på vindkraft! I hvert fall er det det som er i fokus nå, og vi leser og ser på alt vi kommer over av litteratur og filmer om seiling. Moro for hele familien!

 

Litt om nybåten: Det er en usedvanlig velholdt 2006 modell Bavaria 39 Cruiser. Båten er egentlig akkurat slik jeg drømte om: Eid av pertentlige og nøye eiere, som har satt sin ære i å holde båten i perfekt tilstand. Ikke noe dilldall utstyr av heller tvilsomme leverandører, og den er det jeg kaller 100% Biltemafri. (Takk og lov)  Utstyrt med VP D2-40, baugpropell, autopilot, Raymarine instrumentering med ny plotter i år. Mangler radar. Til manges store glede er det storseil på bom, og to rulleforseil. Genoa 1 og fokk. Et storseilvalg jeg er mer komfortabel med jo mer jeg setter meg inn i seiling. Båten mangler åpning i rekkene, så det skal ettermonteres. Her tar jeg gjerne imot tips fra de som har ettermontert dette. Jeg skal ettermontere 6 varmluftsdyser i løpet av helgen. Vil ha mulighet til å varme opp hver en krok. Varmeren er en Eber D5. Senere har jeg planer om også en vannvarmer og defroster. (Liker ikke å fryse....) Jeg skal også montere litt elektronikk som Victron batterimonitor, USB ladepunkter og noen ekstra LED lyskilder/nattlys. Bytter også til DAB radio og ny TV. Det kommer også en kar fra seilmaker Iversen for å sjekke stående og løpende rigg. Han tar også justeringer hvis behov. Ellers så blir det å gjøre seg kjent både innvendig og utvendig. Det er meldt knallvær i Bergen, så jeg håper det blir en tur utpå. Uten seil, for de har tidligere eier vasket, tørket og pakket pent bort. Tidligere eier har for øvrig tilsyn med båten på ukentlig basis. Det er gull verdt når jeg bor drøye 7 timer unna!

 

Det blir henting av båten hjem til Oslofjorden utpå vårparten. Foreløpig planlagt til uke 11, men det tas noe værforbehold. Har jo en plan om å lage en hentetråd, men kan ikke love Sap/Bjørn nivå på den....

 

Dette kjenner jeg blir en spesiell vinter. Sannsynligvis med noen lange bilturer.....

Link to post
Share on other sites

Kenneth82 skrev for 6 timer siden:

Nydelig!! Nyt morgenkaffen :yesnod:

 

Båten svarer til forventningene?

 

Absolutt!! Nå er har også alle rom fått luftdyse. Det var mye jobb.... Isolerte slanger hele veien. T-skjorte varmt inne. 

 

Har også hatt riggsjekk. Fikk karakteren svært velholdt og god rigg. Det samme fikk resten av båten. Han skal få jobben med å bytte noen fall. Ellers var det ikke annet enn velstand oppi der. 

 

Tror det blir mest øl resten av kvelden. 

Link to post
Share on other sites

seilofil skrev for 5 timer siden:

Har etter montert åpning i rekken selv, synes det er en nødvendighet. Her finner du de https://www.maritim.no/haifinne-syrefast-610x325mm#.W_lIKS2Do1I . I tillegg trenger du seks rekkefester, du bruker to som det står rekkestøtter i. Brukte en liten formiddag på jobben.

 

Takk for tips. Starter med dette til våren. Krav fra konemor. 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 6 timer siden:

Tenk å sittet inne i en lun kabin, med masse varme, en god skipperstol i stedet for å fryse ute i en seilbåt.. brrr...kaldt.. tenker du angrer deg litt nå. 

Heldigvis er katamaranen oppfunnet; det beste fra to verdener..  :)

 

Grattis med ny båt til trådstarter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...