Jump to content

Nå skal det seiles! Innspill til valg av seilbåt ca 40 fot.


Ben Sin

Recommended Posts

Kuult!! Da er vi tredje eier. Den er vel omtrent akkurat slik du forlot den. Innvendig er det ikke mulig å se at den er brukt. For ikke å snakke om i motorrom. Båten har hatt et godt liv med pertentlige eiere. Tørkerommet ditt er forøvrig fortsatt på plass. ? Og også andre smarte løsninger du fikk på plass. Du er dørsnekkeren du da? 

 

Vi skal fortsette i samme bane, men oppgradere litt. Særlig på elektronikk/infotainment. 

 

Dette var gøy. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Ben Sin skrev for 4 timer siden:

 

 

Går liksom ikke fort nok ukene nå... 

Vet hvordan du har det. Har kjøpt en Hanse 400 i Oslo som bare venter på at kombinasjonen av isfri avgangangshavn, brukbare værmeldinger og muligheten for å ta en uke fri fra jobb inntreffer...... har fortsatt gamlebåten i pensjon i båsen før den skal seile den motsatte veien. Men verker etter å få den nye vestover.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Bergen! Da sitter vi på hver vår side av fjellene og lengter. Båten fikk nye fortøyninger etter nyttårsuværet. Sjeleglad for at tidligere eier passer godt på. Jeg tar en tur over igjen i februar. Planlagt avreise fra Bergen til Oslo er starten av april. Regner med å bruke 4 døgn. Utsatt noen uker for å være mer sikker på isfritt på østlandet. Uansett vil værmeldingene avgjøre når vi drar. 

 

Kenneth82: Har pr i dag bra med mannskap, men takk skal du ha. 

 

Ben Sin. (klinger ikke like godt lenger..) 

Link to post
Share on other sites

Ben Sin skrev On 4.1.2019 at 11.23:

Planlagt avreise fra Bergen til Oslo er starten av april. Regner med å bruke 4 døgn.

Hadde det vært meg hadde jeg satt av hele påsken til hentingen. Litt morro å seile på feil side av fjellet. Samt sett sørlandet før det våkner til liv. Med godt varmeapparat kan det bli en kanontur.

Link to post
Share on other sites

Ja, ser absolutt poenget ditt, men jeg er avhengig av noens skiftplan. Dessuten skal resten av familien slippe debuten på seilerlivet på en slik tur. Og må vi av værmessige grunner legge igjen båten et sted, er den påfølgende påsken passende med sine fridager. 

 

Det er litt synd at mange slike henteturer blir mer transport enn kos og opplevelser. Kanskje vestlandet frister så mye at vi vil tilbake en gang? 

 

Også har jeg planer om påsketur i mer kjente trakter. Koster? 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er vinteren straks over og hjemreisen nærmer seg. Jeg har hatt to helger i båten, pluss at familien tok vinterferien der. Fantastisk opplevelse for alle. Bergen by er også et veldig hyggelig sted å være "turist". Vi fikk også flyttet helt inn, og fylt opp med alt som hører med i en feriebåt. Reiser over igjen neste helg, og da skal seilene på. Det blir også første gang jeg skal seile denne båten. To uker senere går ferden hjem. Jeg har fått montert en del nytt utstyr, og økt komforten blant annet på varme og infotainmentfronten. Rederinnen og arvingen er svært fornøyd, og da er vel mye gjort tenker jeg.

 

Kan ikke skjønne annet enn at denne konverteringen var særdeles smart. Kunne forøvrig ikke unngå å smile når jeg fylte dieseltanken... Vant med litt andre beløp. Men når året har gått, er det neppe store forskjellen på utgiftssiden. Det finnes mye morsomt seilbåtutstyr. 

 

Begynner å kjenne det i magen nå.... 

Link to post
Share on other sites

Hyggelig. Jeg kan ikke love at vi kommer til å ta oss så god tid. Feriedager er mangelvare, så i utgangspunktet skal turen gå uten landkjenning. Selvfølgelig blir været en ukjent faktor. Kommer heller ikke til å love hentetråd i verdensklasse, men håper å kunne formidle underveis. Har AIS sender montert. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Husk at seilbåt også, garantert, vil føre dere langt utenfor den såkalte "komfortsonen", som igjen gir gode anledninger til å oppleve mestring :-) Og det som er kjekt med seilbåt er at det aldri tar slutt, en kan, hvis en vil, utfordre seg. Men en kan også søke komfort og trygghet. 

 

Jeg ville nok valgt komfort og trygghet om jeg ikke har med noen med erfaring. Men samtidig, på ett tidspunkt, få med en uredd regattaseiler (og kona/fruen/gubben.. eller hva det måtte være) i din egen båt når det blåser litt og "gi gass" for å kjenne på hva som skjer, hva båten "tåler" og hva som skjer. Og så kan en lære ganske så mange "triks", som også øker både komforten og tryggheten ved turseiling. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ben Sin skrev 19 minutter siden:

Turen hjem blir ikke familietur. Vi blir et mannskap på 6 hvor jeg selv plasserer meg som det svakeste ledd. De andre har et dusin Atlanterhav kryssinger og tar helgetur til Shetland når de får lyst.... Learning by doing blir mitt motto. 

 

Oh, da blir det gøy :-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...