Jump to content

Nå skal det seiles! Innspill til valg av seilbåt ca 40 fot.


Ben Sin

Recommended Posts

Hei.

Da er beslutningen tatt, og vi skal bytte ut vår cabincruiser på 30 fot med seilbåt på 38-40 fot. Kriteriene er 3 kabiner, prisklasse 700 lapper +/-.

Den bør være så ny som mulig (grensa går nok rundt 2003), og den skal ikke være eid av "hobbyekspert" som har lekt elektriker, snekker og plastarbeider.

Med disse kriteriene på Finn.no, dukker det opp flest kandidater av merket Bavaria og modellene 38 og 39. Har ligget to Delphia 40,3 som er borte fra Finn nå.

Mine svakeste punkt er å vite hva jeg skal se etter når det gjelder seilgarderobe og elektronikk. Vi skal ha autopilot, og selv om det kan ettermonteres, utelukker jeg båter uten.

 

Vi er ikke opptatt av at båten skal være en skarpseiler. Det meste av tiden vil nok motoren være kilden til fremdrift, men når vinden blåser i passe hastighet i riktig retning skal vi seile.

Båten vil ha base i Askerområdet, og Oslofjorden med svenskekysten og sørlandskysten vil være vårt farvann.

 

Her på baatplassen vet jeg at det sitter personer som har en masse innspill som jeg ikke har tenkt på. Selv om jeg allerede har forhørt meg litt med gode seilervenner.

 

Mvh Ben Sin.

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I en annen tråd på dette forumet er det en med lignende problemstilling:

https://baatplassen.no/i/topic/144125-hvilken-familie-turseiler-rundt-40-fot-seiler-best/

 

Det jeg skrev der gjelder forsåvidt også her. X-Yachts & Elan. Jeg ser at du skrev at du ikke trenger rask båt, men det er utrolig greit å oppnå noen ekstra grader mot vinden, eller høyere fart i lite vind. Andre alternativer kan være N-Yachts eller CB men usikker på om det er noen i riktig prisklasse, men hvis du er heldig dukker det opp noen til riktig pris. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Anbefaler deg å dra på båtmessene som kommer nå i høst, selv om nye båter ikke helt reflekterer pris og alder for de du skal velge fra. Da vil du på kort tid kunne se mange ulike løsninger på layout osv. Behovet du beskriver er jo det typiske volum/turbåt segmentet, og båtene er tross alt ganske forskjellige. Boegenskaper handler mye om hvor du skal ha best plass, og at det er komfortabelt å bo i og bruke båten. Still gjerne spørsmål når du får sett på konkrete båter, lettere å gi gode råd da. Lykke til med en spennende prosess :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 1 time siden:

Va bra du ikke har som krav at den skulle ha bensinmotor. Ellers funker jo Bavaria helt fint.

 

Måtte gi opp det kravet. Det er svært begrenset utvalg........

 

Framtia skrev 57 minutter siden:

Anbefaler deg å dra på båtmessene som kommer nå i høst, selv om nye båter ikke helt reflekterer pris og alder for de du skal velge fra. Da vil du på kort tid kunne se mange ulike løsninger på layout osv. Behovet du beskriver er jo det typiske volum/turbåt segmentet, og båtene er tross alt ganske forskjellige. Boegenskaper handler mye om hvor du skal ha best plass, og at det er komfortabelt å bo i og bruke båten. Still gjerne spørsmål når du får sett på konkrete båter, lettere å gi gode råd da. Lykke til med en spennende prosess :-)

 

Har funnet to svært aktuelle kandidater. Bavaria 38 AC fra 2003, og Bavaria 39 fra 2006. Vet ikke selv hva jeg synes om å legge linker til annonser?

 

Takk for linker til andre tråder om samme emne. Jeg har jo ikke vist størst interesse for dette tidligere, så de skal leses.

 

Bjørn: Jeanneau 43 DS kommer utenfor budsjett. (Dessuten er det vanskelig å stave Jeanneau.......)

Og akkurat det du skriver om å stå ute har kanskje vært mitt største ankepunkt. Men når jeg tenker tilbake er det neimen ikke mange ganger vi har måttet forflytte oss i drittvær. Da ligger vi heller en dag til.

 

BårdP: Tror faktisk Nordship 43 er så vidt utenfor også.

 

Link to post
Share on other sites

Cockpittelt og autopilot med fjernkontroll, så kan du stå med kaffekoppen inne i varmen. Størst forskjellen sammenlignet med motorbåt er at det ikke går an å kjøre fort, samt at sprayhood ikke gir det beste utsynet sammenlignet med vinduer i glass med vindusvisker. På min båt har jeg et vindufelt i sprayhood der jeg kan åpne en liten bit, og da ser jeg veldig bra fremover uten å bli våt og kald. 

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fant B39 fra 2006, var jo en veldig lekker båt det. La spesielt merke til at de har fått laget ryggstøtter i cocpit, noe som illustrerer at den opprinnelige formen på karmen faktisk ikke er komfortabel å sitte i. Etter min smak skal benker og sofaer ha så langt mulig 90 graders vinkler, da buede hjørner er ubehagelige å sitte i over tid. Samme er det om høyden på karmen/ryggstøtten er veldig skjev, det blir man sliten av.  

 

To toaletter synes jeg er veldig praktisk, tar jo en del plass og litt ekstra bry, men man har mer kapasitet, et i reserve om et går tett osv. 

 

Litt trang cockpit, med pidestall midt i. Ser de tar av rattet for å få bedre plass. 

 

Lagt til:

bonus for egen dusjnisje i bad, og lekkert/praktisk interiør.

negativt at det kun er fire (små) vinsjer. Du vil savne to til når du kjøper et medvindseil. Ser det er forberedt for vinsjer bak, men de koster penger..

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 6 minutter siden:

Det finnes en løsning. Den heter katamaran :)

Se linje 2 i åpningsinnlegget. Budsjett 700k.

 

Til trådstarter, lykke til med valget. Og ikke vær redd for å stå ute å fryse. Livet ombord er så behagelig at mange seilbåter går lange etapper i liten fart. Selv synes jeg 12 timer underveis er helt greit, har hvert år også flere etapper på over ett døgn. Men har skikkelige klær, og god autopilot.

Link to post
Share on other sites

https://www.boats.com/sailing-boats/2016-lagoon-380-6729114/?refSource=standard listing

Her er også en katamaran nesten innenfor prisrammen. Noen ulemper som at den ligger i caribien og fikk en annen båt oppå seg under orkan i fjor som betyr noen småskader(hmm). I salgsannonsen beskrives det at den flyter som en av de beste egenskapene. Mye morro å finne når en leter etter båter. Men kombinasjon Komodo sin oppussning og Bjørn sin utfyllende hentetråd hadde gitt fantastiske tråder her på forumet. Sorry for avsporing.

Link to post
Share on other sites

Litt om våre vurderinger og erfaringer ved overgang fra 29 fots motorbåt til seilbåt. Vi tok utgangspunkt i båter på  37 - 40 fot, men endte opp med en på 36 og har ikke angret på det. Litt mindre plass, selvsagt, men 3 doble kabiner og dermed plass nok til oss 4 i familien. For det meste seiler vi bare to. Bare ett toalett, men det er to sider av det - ingen reserve, men bare ett som kan gå i stykker..

 

Fordelene med en litt mindre båt er først og fremst at alt er litt mindre og mer letthåndterlig, og ikke minst at kostnadene blir lavere. Med 3 nye seil på vei inn akkurat nå er jeg svært glad for at ikke båten er større.. 

 

Seilte tur/retur Kristiansand singlehanded for litt siden, stort sett i kuling, og da kunne jeg nok tenkt meg båten litt større og tyngre, men for det meste seiles det i roligere farvann. Nå hadde jo vi et litt annet utgangspunkt i og med at vi ønsket først og fremst å seile og minst mulig motorkjøring. Men nå er jo å seile det morsomme med seilbåt da..

Link to post
Share on other sites

Det er moro å lese hva man skrev for over 10 år siden (møter meg selv i døra gjennomgående). Men synes jeg fikk mange gode innspill og råd da jeg skulle bytte båt fra SO35 (endte med Dufour 385). Så her er det en del omtale av båter fra 2000-2007, i samme segment som du vurderer.

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Hadde samme utfordring selv for 3 år siden. Gikk da fra en Scand Atlantic til en Bavaria 39 Cruser. Har aldri sett meg tilbake...

 

Av elektronikk vil jeg påstå at autopilot er det aller viktigste. Ellers ville jeg prioritert høyt en plotter med bra størrelse på skjerm. Baugtrøster er dyrt å ettermontere, så ville prøvd å fine med dette på plass. Vind og dybde er en selvfølge.  Ankerwinch akter hadde jeg ikke klart meg uten... De aller fleste har ankerwinch I baug, men mange har kun rule eller lignende bak. På en  båt av denne størrelsen  er det kun winch som gjelder.

 

Forbedringer I cocpitt er folderatt, slik du slipper å fjerne rattet ved landligge. Oppgradert cocpittbord, da orginalt er noe lite.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...