Ben Sin Startet 22.August.2018 Del på Facebook Startet 22.August.2018 (redigert) Hei. Da er beslutningen tatt, og vi skal bytte ut vår cabincruiser på 30 fot med seilbåt på 38-40 fot. Kriteriene er 3 kabiner, prisklasse 700 lapper +/-. Den bør være så ny som mulig (grensa går nok rundt 2003), og den skal ikke være eid av "hobbyekspert" som har lekt elektriker, snekker og plastarbeider. Med disse kriteriene på Finn.no, dukker det opp flest kandidater av merket Bavaria og modellene 38 og 39. Har ligget to Delphia 40,3 som er borte fra Finn nå. Mine svakeste punkt er å vite hva jeg skal se etter når det gjelder seilgarderobe og elektronikk. Vi skal ha autopilot, og selv om det kan ettermonteres, utelukker jeg båter uten. Vi er ikke opptatt av at båten skal være en skarpseiler. Det meste av tiden vil nok motoren være kilden til fremdrift, men når vinden blåser i passe hastighet i riktig retning skal vi seile. Båten vil ha base i Askerområdet, og Oslofjorden med svenskekysten og sørlandskysten vil være vårt farvann. Her på baatplassen vet jeg at det sitter personer som har en masse innspill som jeg ikke har tenkt på. Selv om jeg allerede har forhørt meg litt med gode seilervenner. Mvh Ben Sin. Redigert 22.August.2018 av Ben Sin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 Hmm.. du var den siste jeg skulle trodd gikk med slike tanker. Kanskje bortsett fra meg selv da. ? Lykke til med valg. Kommer til å følge prosessen din grundig. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Ben Sin Svart 22.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2018 He he... Jeg tror vi begge kjenner en som er mer usannsynlig konvertitt. Her er det faktisk konemor som har ivret. Og jeg biter på! Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 I en annen tråd på dette forumet er det en med lignende problemstilling: https://baatplassen.no/i/topic/144125-hvilken-familie-turseiler-rundt-40-fot-seiler-best/ Det jeg skrev der gjelder forsåvidt også her. X-Yachts & Elan. Jeg ser at du skrev at du ikke trenger rask båt, men det er utrolig greit å oppnå noen ekstra grader mot vinden, eller høyere fart i lite vind. Andre alternativer kan være N-Yachts eller CB men usikker på om det er noen i riktig prisklasse, men hvis du er heldig dukker det opp noen til riktig pris. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 Når komemor er ivrig.. da er vi ikke så vanskelige. Kan til og med kjøpe seilbåt.. ??? Jeg har sett på en jeanneau 43 Ds.. sjekk ut den. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Kenneth82 Svart 22.August.2018 Del på Facebook Svart 22.August.2018 Vi gjorde konverteringen etter noen år med grubling... Egen tråd om det her, og de anbefalinger vi mottok underveis: Vi endte (som du ser i tråden) opp med en Elan Impression 384 Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Jeg ser frem til hva dette ender opp med, Mr. Sin. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Va bra du ikke har som krav at den skulle ha bensinmotor. Ellers funker jo Bavaria helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) Anbefaler deg å dra på båtmessene som kommer nå i høst, selv om nye båter ikke helt reflekterer pris og alder for de du skal velge fra. Da vil du på kort tid kunne se mange ulike løsninger på layout osv. Behovet du beskriver er jo det typiske volum/turbåt segmentet, og båtene er tross alt ganske forskjellige. Boegenskaper handler mye om hvor du skal ha best plass, og at det er komfortabelt å bo i og bruke båten. Still gjerne spørsmål når du får sett på konkrete båter, lettere å gi gode råd da. Lykke til med en spennende prosess :-) Redigert 23.August.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Bjørn Løvjomås skrev for 14 timer siden: Jeg har sett på en jeanneau 43 Ds.. sjekk ut den. Jøss...har du også kommet på bedre tanker !? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 @Gunga Din, det er noe som frister litt ja. Men jeg sliter litt med tanken på å stå ute i all slags vær å fryse.. mens jeg nå kan sette meg inn i varmen. Regner med du og tenker den tanken @Ben Sin Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bårdp Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Da er det jo bare og kjøpe en båt med dekssalong. Som Nordskip 43 DS. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 23.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2018 Bårdp skrev 1 time siden: Va bra du ikke har som krav at den skulle ha bensinmotor. Ellers funker jo Bavaria helt fint. Måtte gi opp det kravet. Det er svært begrenset utvalg........ Framtia skrev 57 minutter siden: Anbefaler deg å dra på båtmessene som kommer nå i høst, selv om nye båter ikke helt reflekterer pris og alder for de du skal velge fra. Da vil du på kort tid kunne se mange ulike løsninger på layout osv. Behovet du beskriver er jo det typiske volum/turbåt segmentet, og båtene er tross alt ganske forskjellige. Boegenskaper handler mye om hvor du skal ha best plass, og at det er komfortabelt å bo i og bruke båten. Still gjerne spørsmål når du får sett på konkrete båter, lettere å gi gode råd da. Lykke til med en spennende prosess :-) Har funnet to svært aktuelle kandidater. Bavaria 38 AC fra 2003, og Bavaria 39 fra 2006. Vet ikke selv hva jeg synes om å legge linker til annonser? Takk for linker til andre tråder om samme emne. Jeg har jo ikke vist størst interesse for dette tidligere, så de skal leses. Bjørn: Jeanneau 43 DS kommer utenfor budsjett. (Dessuten er det vanskelig å stave Jeanneau.......) Og akkurat det du skriver om å stå ute har kanskje vært mitt største ankepunkt. Men når jeg tenker tilbake er det neimen ikke mange ganger vi har måttet forflytte oss i drittvær. Da ligger vi heller en dag til. BårdP: Tror faktisk Nordship 43 er så vidt utenfor også. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) Cockpittelt og autopilot med fjernkontroll, så kan du stå med kaffekoppen inne i varmen. Størst forskjellen sammenlignet med motorbåt er at det ikke går an å kjøre fort, samt at sprayhood ikke gir det beste utsynet sammenlignet med vinduer i glass med vindusvisker. På min båt har jeg et vindufelt i sprayhood der jeg kan åpne en liten bit, og da ser jeg veldig bra fremover uten å bli våt og kald. Redigert 23.August.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sun Flyer Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Bjørn Løvjomås skrev 47 minutter siden: @Gunga Din, det er noe som frister litt ja. Men jeg sliter litt med tanken på å stå ute i all slags vær å fryse.. mens jeg nå kan sette meg inn i varmen. Det finnes en løsning. Den heter katamaran :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 (redigert) Fant B39 fra 2006, var jo en veldig lekker båt det. La spesielt merke til at de har fått laget ryggstøtter i cocpit, noe som illustrerer at den opprinnelige formen på karmen faktisk ikke er komfortabel å sitte i. Etter min smak skal benker og sofaer ha så langt mulig 90 graders vinkler, da buede hjørner er ubehagelige å sitte i over tid. Samme er det om høyden på karmen/ryggstøtten er veldig skjev, det blir man sliten av. To toaletter synes jeg er veldig praktisk, tar jo en del plass og litt ekstra bry, men man har mer kapasitet, et i reserve om et går tett osv. Litt trang cockpit, med pidestall midt i. Ser de tar av rattet for å få bedre plass. Lagt til: bonus for egen dusjnisje i bad, og lekkert/praktisk interiør. negativt at det kun er fire (små) vinsjer. Du vil savne to til når du kjøper et medvindseil. Ser det er forberedt for vinsjer bak, men de koster penger.. Redigert 23.August.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pacuare Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Sun Flyer skrev 6 minutter siden: Det finnes en løsning. Den heter katamaran :) Se linje 2 i åpningsinnlegget. Budsjett 700k. Til trådstarter, lykke til med valget. Og ikke vær redd for å stå ute å fryse. Livet ombord er så behagelig at mange seilbåter går lange etapper i liten fart. Selv synes jeg 12 timer underveis er helt greit, har hvert år også flere etapper på over ett døgn. Men har skikkelige klær, og god autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Sun Flyer skrev 1 time siden: Det finnes en løsning. Den heter katamaran :) De fleste er desverre for dyre. Har ikke funnet mye under 2 mill Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Denne da Bjørn? Så får vi en fin oppussingstråd her.. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=122218044 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Har sett på den på finn. Men frykter mine egenskaper som oppussingssjef ramler gjennom. Litt skeptisk og til egenbygget båt. Men det kan jo være en god båt. Men nå må ikke jeg forurense tråden til Ben sin. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Mulligan Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Bygget i kryssfiner som er innlaminert. Tidsinnstilt bombe. Styr unna. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 https://www.boats.com/sailing-boats/2016-lagoon-380-6729114/?refSource=standard listing Her er også en katamaran nesten innenfor prisrammen. Noen ulemper som at den ligger i caribien og fikk en annen båt oppå seg under orkan i fjor som betyr noen småskader(hmm). I salgsannonsen beskrives det at den flyter som en av de beste egenskapene. Mye morro å finne når en leter etter båter. Men kombinasjon Komodo sin oppussning og Bjørn sin utfyllende hentetråd hadde gitt fantastiske tråder her på forumet. Sorry for avsporing. Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Litt om våre vurderinger og erfaringer ved overgang fra 29 fots motorbåt til seilbåt. Vi tok utgangspunkt i båter på 37 - 40 fot, men endte opp med en på 36 og har ikke angret på det. Litt mindre plass, selvsagt, men 3 doble kabiner og dermed plass nok til oss 4 i familien. For det meste seiler vi bare to. Bare ett toalett, men det er to sider av det - ingen reserve, men bare ett som kan gå i stykker.. Fordelene med en litt mindre båt er først og fremst at alt er litt mindre og mer letthåndterlig, og ikke minst at kostnadene blir lavere. Med 3 nye seil på vei inn akkurat nå er jeg svært glad for at ikke båten er større.. Seilte tur/retur Kristiansand singlehanded for litt siden, stort sett i kuling, og da kunne jeg nok tenkt meg båten litt større og tyngre, men for det meste seiles det i roligere farvann. Nå hadde jo vi et litt annet utgangspunkt i og med at vi ønsket først og fremst å seile og minst mulig motorkjøring. Men nå er jo å seile det morsomme med seilbåt da.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Det er moro å lese hva man skrev for over 10 år siden (møter meg selv i døra gjennomgående). Men synes jeg fikk mange gode innspill og råd da jeg skulle bytte båt fra SO35 (endte med Dufour 385). Så her er det en del omtale av båter fra 2000-2007, i samme segment som du vurderer. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Geir Kallevik Svart 23.August.2018 Del på Facebook Svart 23.August.2018 Hadde samme utfordring selv for 3 år siden. Gikk da fra en Scand Atlantic til en Bavaria 39 Cruser. Har aldri sett meg tilbake... Av elektronikk vil jeg påstå at autopilot er det aller viktigste. Ellers ville jeg prioritert høyt en plotter med bra størrelse på skjerm. Baugtrøster er dyrt å ettermontere, så ville prøvd å fine med dette på plass. Vind og dybde er en selvfølge. Ankerwinch akter hadde jeg ikke klart meg uten... De aller fleste har ankerwinch I baug, men mange har kun rule eller lignende bak. På en båt av denne størrelsen er det kun winch som gjelder. Forbedringer I cocpitt er folderatt, slik du slipper å fjerne rattet ved landligge. Oppgradert cocpittbord, da orginalt er noe lite. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.