Jump to content

Tilkobling hjelpemotor og TN nett. Problemer med jord?


BØstrøm

Recommended Posts

Jau, du har tegnet inn kva som feiler. At du har kalt eine ledaren for N i eit einfaset anlegg, er greit nok. Det eg ikkje skjønner er jordingen som er tegna midt på jordfeilbryteren. Er den tilkoblet nederste fase på venstre side? I alle fall har du dytta jording inn på N-ledningen på høgre sida av jordfeilbryteren, og dette er det som gjer den so skvetten. Den jordingen KAN koblast på venstre sida av jordfeilbrytaren, du oppnår akkurat like god jording, men du opprettheld balansen i brytaren, som virker som så: Strøm som går gjennom eine polen på ein jordfeilbryter, skal gå tilbake gjennom den andre polen. Siden fram og tilbake er dobbelt so langt, blir summen av strøm (mengde og retning) alltid null, unntatt ved jordfeil. Avvik frå nullen med meir enn få milliamp, blir belønna med at den slår seg av. Denne jordinga på utgangen av jordfeilbryteren gir strømmen alternativ til å gå gjennom bryteren, og nullen er borte.

Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt å tegne det jeg trodde var jordsymbol, og jord koblet inn etter jordfeilbryter. Jeg mener den burde vært før(venstre side) men da går jordfeilautomaten med en gang. Hvis jeg ikke lager TN nett, virker det også, men da lyser "reverse polarety" på sikringspanelet fra Blue Sea"

 

Jeg skal dobbeltsjekke i båten en gang til...

Link to post
Share on other sites

Host opp det du har av tegninger som berører dette, som bryter fra Sterling, sikringspanel frå Blue Sea, generator, skilletrafo, kort sagt ALT. Ta ogso gjerne med navn og type på dei forskjellige, so blir det mulig å be Google om hjelp.
Dermed bør det vera ein god sjans til, med ein god gjennomgang, å komma til bunns i problemet og få retta det opp.

Link to post
Share on other sites

No har eg sett litt på dette, og eg trur at eg har litt peiling på noko gale. Men eg vil ha meir tid, kanskje sova på det, og so sjå om eg kan komma opp med noko vettigt. Forresten, eit par spørsmål: Her i norge har ein jordfeilbryter for IT anlegg ein utløsestrøm på 30 mA, mens ein for TN anlegg har 100 mA Sjekka kva som står på din. Og so dette bildet av rekkeklemmene - skulle gjerne sett eit bilde som viser klemmene og ledningane som er tilkoblet på nedsiden av desse.

Link to post
Share on other sites

90981FD5-4A6F-41FA-8FF5-1FBBBDB17667.jpeg.0427a579de687185a78c981a72a0f5dd.jpeg Rekkeklemmer på skilletrafo - B1 leder land, E1 bro til E2, B2 leder land, E2 bro til E1, 230 ingen tilkobling, , 220 blå leder til skillebryter/multiplus, MP jord, kuttet ved sikringspanelet, 220 brun leder til Multiplus/skillebryter, 230 ingenting. Dette er venstre til høyre. Ellers så er det litt varmt i boksen til skilletrafo. Selve viklungene holder ca 65 grader. 50 grader på rekkeklemma. De som er brukt med leder videre til multiplus/skillebryter har antatt mulattfarge, men det hadde de før ombyggingen. Kanskje en datavifte i skapet? Håper bildet av jordfeilautomat gir mening. For egen del begynner jeg å lure på om problemet egentlig har noe med Spechsavers å gjøre.....7C9FEA09-1DF4-42F6-9D51-CA765C77DD53.jpeg.8f6e74d97f4824e2084a12a0c8991dad.jpeg

Link to post
Share on other sites

Fikk meg forresten en karamell idag. Den årlige prosedyren med å bytte biltemakontakten koblet til landstrømssøyle, var påkrevet. Middagen sto i ovnen, og for å spare tid, ba jeg Multiplus om inverterdrift, mens jeg skulle bytte kontak. Så skvatt jeg gitt. Inverter klarer selvfølgelig å fore strøm tilbake via landstrømsledningen. Finnes det dioder for 230V?

Link to post
Share on other sites

image.png.b4cca83b4b0a98258e864aba9fe007f1.png

image.png.4a4a00c6779d0eb04c426843199b8628.png

Her ser du to utklipp fra Victron Multiplus manualen, her ser du releet som kobler jord og en av fasene sammen.

I mitt oppsett på mitt fartøy har jeg valgt å koble fra dette, det kan gjøres ved å koble fra en jumper kabel i multiplusen din (se manual).

 

Grunnen til at jeg har gjort det, er at jeg ønsker med IT nett i min båt, nettopp på grunn av IT nettet sin robuste egenskap til å ikke legge ut sikring ved første jordfeil. Beholder du nettet slik du har det, så vil sikringen mest sannsynlig legge seg ut pga en jordfeil vil være en kortslutning mellom fase og fase. I ditt anlegg er også spenningen mellom fase-jord det samme som fase-fase. I ett IT anlegg er det ca halvparten (gidder ikke drodle ut om hvorfor:crazy:)

En annen grunn til at jeg har gjort det er at jeg ikke ønsker en fase til jord, med TN nett er det krav om 30mA jordfeilbryter, har du en jordfeil på 29mA vil den ikke løse ut, og zink blir dessverre spist.... Jeg har heller installert en jordfeilvarlser, denne overvåker hele 230V anlegget og gir beskjed ved jordfeil (kan stille inn verdien på den jeg har ABB IWN (finnes også for likestrøm!)).

 

Min personlig mening er at IT nett er å foretrekke på fartøy. Nettopp på grunn av at jeg ikke ønsker å spenningssette jord. Men en god jordfeilvarsler er da et must, noe som også vil hjelpe deg imot eventuell tæring.

 

 

Redigert av Sjøholken
litt vel mange like bilder.... (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 3 timer siden:

Fikk meg forresten en karamell idag. Den årlige prosedyren med å bytte biltemakontakten koblet til landstrømssøyle, var påkrevet. Middagen sto i ovnen, og for å spare tid, ba jeg Multiplus om inverterdrift, mens jeg skulle bytte kontak. Så skvatt jeg gitt. Inverter klarer selvfølgelig å fore strøm tilbake via landstrømsledningen. Finnes det dioder for 230V?

So du klarde dette å fase inn landstrøm, og det uten synkronoskop?

Eg vil forresten sei at det begynner å ligna på oversikt, her baki hodet, og dette sprellet til inverter blir det slutt på, når alle ledninger kjem på riktig plass og den venderen frå Sterling er ferdig tilkobla. Eg skal spandera nokre timer i måro på å få ein oversikt ned på papir.

Link to post
Share on other sites

Ser den. Litt rart at jeg overså muligheten for å få strøm bakveien, men har jo aldri vært tema før. På andre båter har jeg vært vant til å bytte plass på 2 ledere når f.eks maskinromsvifte har gått feil vei. Vel å merke ved trefas.Hvorfor er det slik forresten. Blir alltid riktig når 2 ledere av 3 bytter plass.3 ledere gir vel 9 mulige kombinasjoner, opp mot 2 mulige resultater, men blir uansett riktig ved å tilfeldig bytte kombinasjonen. Blir liksom noe med annenhver, og tredjehver, som ikke går opp i skolten min...

Link to post
Share on other sites

Faller forøvrig i staver over å studere Appendix B skjemaet, som jeg vel aldri har sett før. Så vanskelig må det altså være, å få den lille røde lampa på TV apparated til å lyse uavbrutt.

 

Vi har nok mye å takka Tesla, Thomas A. Edison, og hva het han andre (Roosevelt?) for. De som klarte å hakke opp strømmen, posjonere den, og sende den i ønsket retning.

Link to post
Share on other sites

No reknar eg med at nokon venter på svar frå Orakelet som kaller seg Dinamo.

Det vi har framfor oss her, er ei sikringstavle, som ligner meir på amerikansk forskrift enn norsk, dog trur eg ikkje den stemmer heilt med amerikansk forskrift heller. Og so ein generator, ein landstrømstransformator, ein kombinert lader/inverter og ein jordfeilbryter som ikkje viser vilje til samarbeid. Og ikkje gløyma ein vender for landstrøm / generator / inverter. Ein kombinasjon som ligner meir på plug and pray enn det ligner plug and play.

Du seier du skal ha elektriker ombord. Få gjort ein meggertest, den avslører om der er noko jordfeil, eller om det berre er strømmer på avveie i denne miksen som er gjort mellom null og jord, som er årsak til at jordfeilbryteren slår av.

fortsettelse kjem

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...