Jump to content

Tilkobling hjelpemotor og TN nett. Problemer med jord?


BØstrøm

Recommended Posts

Eg lyt vedgå

Eg har lest ein masse om victron multipluss, og dermed funne ut av at ein heil del av dem kunnskapen som eg i løpet av ein lang karriere som elektrikar, med virke i industri, på skip, i nordsjøen, og i heimen til naboen. Den kunnskapen som dermed er godt forankra i ryggmargen, den er simpelthen ikkje på linje med det som gjeld i dag. Bittert å sei, men det kan sjå ut som om ryggmargen min er moden for å bli skrota.

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 5 minutter siden:

Eg lyt vedgå

Eg har lest ein masse om victron multipluss, og dermed funne ut av at ein heil del av dem kunnskapen som eg i løpet av ein lang karriere som elektrikar, med virke i industri, på skip, i nordsjøen, og i heimen til naboen. Den kunnskapen som dermed er godt forankra i ryggmargen, den er simpelthen ikkje på linje med det som gjeld i dag. Bittert å sei, men det kan sjå ut som om ryggmargen min er moden for å bli skrota.

 

Så,så, ryggmarger kan oppdateres. 

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden, men har et relatert spørsmål. Jeg har en Victron Multiplus 1600/70/12 lader/inverter hvor landstrøm kommer inn, og 230 VAC går ut til noen 230 V uttak i båten inkl. VV bereder. På landstrømsiden har jeg en jordfeilbryter, men det er ikke det på invertersiden. Elektrikeren som installerte Multiplusen sa at det ikke var nødvendig, med jordfeilbryter der, men har sett på utenlandske fora/sider at det bør/skal være det. Synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Er sikker på at hvis jeg hadde hatt Dinamos ryggmarg, hadde båten min hatt strøm fra alle mulige kilder, uten problemer. Elektrikeren som hevder jordfeilautomater på sekundærside(hvis det er det båten heter) ikke er nødvendig, føyer seg inn i rekken, for mitt vedkomne. Er ikke skipselektriker ett eget fagområde. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har tid til litt elektromontørarbeid i helgen, og vil gjerne spørre Dinamos ryggmarg om råd....

 

Min tese. Det at jeg fikk karamell når jeg fiklet med landstrømskontakten, frakoplet fra land, skulle ikke vært mulig?

 

Hvis jeg omkonfigurer multiplusssen, kan jeg gå bort fra TN nett, og vanlig jording, Men da kan jeg få problemer med reverse polaretylampa, samt problemer med tilkobling i utlandet. (Spesielt det med utlandet er jeg meget usikker på)?

 

Spesilt generatoren har problemer pga sammenkoblingen Nleder og jord?

 

Andre ryggmarger kan selvfølgelig også svare, og jeg tar svarene for hva de er, nemlig antakelser basert på sviktende grunnlag, på ett nettsted. Jeg bruker også egen ryggrad, og innser med overbevisning at det er jeg som står ansvarlig for egen fikling på det elektriske. Jeg trenger å forstå hvordan alt i båten virker, mest fordi jeg planlegger langtur i nordområdene(hørtes ut som en oppsummering av livet); men har ansvarsfølelse iforhold til å trekke andre, deriblant egne barn, ombord. Dette skal verifiseres av elektriker, megges, prøves, osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tid til litt elektromontørarbeid i helgen, og vil gjerne spørre Dinamos ryggmarg om råd....

 

Min tese. Det at jeg fikk karamell når jeg fiklet med landstrømskontakten, frakoplet fra land, skulle ikke vært mulig?

 

Hvis jeg omkonfigurer multiplusssen, kan jeg gå bort fra TN nett, og vanlig jording, Men da kan jeg få problemer med reverse polaretylampa, samt problemer med tilkobling i utlandet. (Spesielt det med utlandet er jeg meget usikker på)?

 

Spesilt generatoren har problemer pga sammenkoblingen Nleder og jord?

 

Andre ryggmarger kan selvfølgelig også svare, og jeg tar svarene for hva de er, nemlig antakelser basert på sviktende grunnlag, på ett nettsted. Jeg bruker også egen ryggrad, og innser med overbevisning at det er jeg som står ansvarlig for egen fikling på det elektriske. Jeg trenger å forstå hvordan alt i båten virker, mest fordi jeg planlegger langtur i nordområdene(hørtes ut som en oppsummering av livet); men har ansvarsfølelse iforhold til å trekke andre, deriblant egne barn, ombord. Dette skal verifiseres av elektriker, megges, prøves, osv.

Link to post
Share on other sites

Trekker tilbake min påstand her, hvis det er slik at du ikke har skilletrafo. Isåfall bør du vel skaffe deg både det, og jordfeilbryter på sekundærside. Særlig fordi du er tilkoplet vv bereder ombord.

 

Her prøvde jeg å sitere inlegget til Kaptein Klein, men Ipaden min har også ett liv.

Redigert av BØstrøm (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kaptein Klein skrev 50 minutter siden:

Ikke for å kuppe tråden, men har et relatert spørsmål. Jeg har en Victron Multiplus 1600/70/12 lader/inverter hvor landstrøm kommer inn, og 230 VAC går ut til noen 230 V uttak i båten inkl. VV bereder. På landstrømsiden har jeg en jordfeilbryter, men det er ikke det på invertersiden. Elektrikeren som installerte Multiplusen sa at det ikke var nødvendig, med jordfeilbryter der, men har sett på utenlandske fora/sider at det bør/skal være det. Synspunkter?

 

 

Der kom det

Link to post
Share on other sites

Hulda har ikke inverter. 

 

Skilletrafo: Koblet etter anbefaling fra Noratel, jording til trafo nullpunkt. Personvernautomat i kretsen, 16 A, 30 mA.

Aggregat: Koblet etter anbefaling fra Mase, jording til gen. nullpunkt. Personvernautomat i kretsen, 16 A, 30 mA,.

Deretter går strømmen ut på båtens interne nett styrt via en vender levert av Stirling. Egentlig blir vel dette IT. Det funker uten feil, uten at nettet deler ut karameller. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 31 minutter siden:

Hulda har ikke inverter. 

 

Skilletrafo: Koblet etter anbefaling fra Noratel, jording til trafo nullpunkt. Personvernautomat i kretsen, 16 A, 30 mA.

Aggregat: Koblet etter anbefaling fra Mase, jording til gen. nullpunkt. Personvernautomat i kretsen, 16 A, 30 mA,.

Deretter går strømmen ut på båtens interne nett styrt via en vender levert av Stirling. Egentlig blir vel dette IT. Det funker uten feil, uten at nettet deler ut karameller. 

Hulda, du har ikke Multiplus. Det er da ryggraden må oppgraderes....

Link to post
Share on other sites

Multiplus er fremskritt. Det vet alle som har brukt landstrøm, og bruker båt jevnelig. Å kunne stille inn maksforbruk på f.eks 5A, kunne koke og ha seg, og lade iløpet av natten. En fantastisk mulighet. Dette er fremskritt. Om du ønsker kølfyrte bysser fra 1899 er jo det gøy, men ikke fremtiden. 

Link to post
Share on other sites

Du må ikke misforstå meg. Har jeg landstrøm, hvilket vi som regel har, så plugger jeg inn. Så har jeg aggregat, det kan jeg kjøre med ned til en liter i timen. Ikke mye brukt. Siden 1985 har det gått ca. 750 timer. Derav har vi kjørt det ca 200 timer på 15 år. Siden 2000 har vi ikke sprengt en eneste sikring, utløst jordfeilen en eneste gang, ikke fått en eneste karamell. For meg er det en suksessoppskrift. Kunne tenkt meg en inverter med 'sann sinus', som pensjonist ikke veldig høy prioritet. Greit?

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 5 timer siden:

Jeg har tid til litt elektromontørarbeid i helgen, og vil gjerne spørre Dinamos ryggmarg om råd....

 

Min tese. Det at jeg fikk karamell når jeg fiklet med landstrømskontakten, frakoplet fra land, skulle ikke vært mulig?

 

Dette er en fare når Multiplus og landstrøm kobles sammen. I Norge kreves det at når spenningen blir borte på nettet du er tilkoblet, skal det være en bryter som kutter spenningen mot landstrøm. Dette kan du sjekke med Hafslund som er netteier (tror eg) der du er tilkoblet. Nå er det mye nytt på dette området på grunn av boliger  med solceller som leverer overskudd strø inn på fordelingsnettet. Hafslund har et moderne oppdatert nett og det er mulig de løser dette på andre måter. 

Leste at Multiplus sjekker kvaliteten på sinuskurven til aggregat og er ikke den bra, kuttes strømmen fra aggregat.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 7 timer siden:

Du må ikke misforstå meg. Har jeg landstrøm, hvilket vi som regel har, så plugger jeg inn. Så har jeg aggregat, det kan jeg kjøre med ned til en liter i timen. Ikke mye brukt. Siden 1985 har det gått ca. 750 timer. Derav har vi kjørt det ca 200 timer på 15 år. Siden 2000 har vi ikke sprengt en eneste sikring, utløst jordfeilen en eneste gang, ikke fått en eneste karamell. For meg er det en suksessoppskrift. Kunne tenkt meg en inverter med 'sann sinus', som pensjonist ikke veldig høy prioritet. Greit?

OK.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

Herremåne ! Legg ut linker til dokumentasjon på apparatene dine, og en skisse som viser hvordan du har koblet opp, så skal Onkel Fjordgrynt fortelle deg det, helt gratis, det som det ville kostet et 5-siffret beløp - minst - hvis du skulle sponset lokalt næringsliv.

 

Det er det enkelte tror de kan bruke dette forumet til ? Det blir jo helt feil, og det regner jeg med moderator også er enig i. Jeg kan hjelpe trådstarter - men det blir for stort for dugnad - skjønner ?

Hva trenger du link til  Klarer vel alt, ihvertfall fra PC(nå sitter jeg på Ipad, hvor printscreen ikke virker) bortsett fra Kohler Generatoren. 

 

5- sifret beløp? Vi snakker elektriker her vel, ikke rørlegger?

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 2 timer siden:

Fjordgrynt...driv du å endrar målføre i innlegga dine? Ikkje noko problem for meg. Straumen gjeng i krinsen, hugsar eg frå ei lærebok i elektro...

Det må ha vore ein glipp, glepp... På generelt grunnlag: Det er mange her inne med fagkompetanse innen forskjellige felt som hjelper andre som mangler gitte kompetanse. Det får være opp til vedkommende eier av kompetansen som sier i fra når nok er nok.

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, BØstrøm said:

Trekker tilbake min påstand her, hvis det er slik at du ikke har skilletrafo. Isåfall bør du vel skaffe deg både det, og jordfeilbryter på sekundærside. Særlig fordi du er tilkoplet vv bereder ombord.

 

Her prøvde jeg å sitere inlegget til Kaptein Klein, men Ipaden min har også ett liv.

Jeg har en galvanisk isolator (Victron) på jordledningen, altså ikke skilletrafo. Isolatoren sammen jordfeilbryteren på landstrømsiden gir jo (en viss) beskyttelse, men antar at skilletrafo er å foretrekke. Og uansett bør jeg vel ha jordfeilbryter på sekundærsiden? 

Link to post
Share on other sites

Kaptein Klein skrev 11 minutter siden:

Jeg har en galvanisk isolator (Victron) på jordledningen, altså ikke skilletrafo. Isolatoren sammen jordfeilbryteren på landstrømsiden gir jo (en viss) beskyttelse, men antar at skilletrafo er å foretrekke. Og uansett bør jeg vel ha jordfeilbryter på sekundærsiden? 

Jeg fremdeles ikke elektriker.

 

Best, helt egen klasse, er skilletrafo. Nr. 2 er galvanisk skille, og det funker så lenge ikke lekkasjespenningen blir for høy (ca. 1,5 V). Du har ingen sekundærside, i ordets rette betydning. Dog bør du ha en 'boks' ved inntaket med sikringer (sikring på begge lederene som fører strøm) og ditto jordfeilbrytere. 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 2 timer siden:

 Det jeg forsøkte å si, er at dette forumet ikke kan erstatte elektrikere av kjøtt og blod. Det vil være helt uansvarlig, OG  en alt for stor "dugnad". Enkeltproblemer med ting som ikke virker lenger osv - kjempe. Men ikke bruk dette forumet som en sareptas krukke av fagkunnskap - i den tro at du klarer å unngå den store, stygge regningen fra den lokale marinaen.

Helt ærlig, så er jeg vel på feil side av vektskålen allerede, som så mange ganger før. Båtplassen harr vel spart meg for ett halvtsyvsifret beløp oppigjennom.

Link to post
Share on other sites

Jeg må tilføye. Jeg er ikke en snylter. Kanskje trenger Fjordgrynt hjelp med våtrom? Der ligger min spisskompetanse. På din side av landet er vel basseng  og garderobeber på SAS hotellet i stavanger det jeg er mest kjent for.Der samarbeidet jeg forresten med en fantastisk elektriker, som hadde Nederland som opphav. Bortsett fra det... det er potensiale i det jeg driver med, til å legge meg ut med elektrikere som stand, selvom jeg ikke har noe ønske om det. Jeg trenger skipselektriker, og de vokser ikke på trær. Snart er jeg vel det selv.....

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:

 Det jeg forsøkte å si, er at dette forumet ikke kan erstatte elektrikere av kjøtt og blod. Det vil være helt uansvarlig, OG  en alt for stor "dugnad". Enkeltproblemer med ting som ikke virker lenger osv - kjempe. Men ikke bruk dette forumet som en sareptas krukke av fagkunnskap - i den tro at du klarer å unngå den store, stygge regningen fra den lokale marinaen.

:yesnod::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...