Jump to content

Tilkobling hjelpemotor og TN nett. Problemer med jord?


BØstrøm

Recommended Posts

Joda, venter spent.

 

Hadde vel tre elektrikere ombordstigning i våres, også med meggeapparat, men de kastet inn håndkle. Da var problemet å koble Multiplussen til. 

Etter kvalifisert hjelp fra Jean LUC her på forumet, fikk jeg anlegget opp og stå da. Det som virket litt rart, og jeg har nevnt før, er at det ved tilkobling av Nleder mot jord, bare går på multiplussiden av jordfeilautomaten. Det betyr at strømmen går fra multipluss ca  ut, til jordfeilautomat, og under på denne, er jord og N leder koblet sammen, til ett slags TN nett.

 

Forøvrig virker alt OK, også mht reverse polarety lampe på blue SEA panelet. Men altså, vil ikke ha generator strøm. Kanskje jeg skal ta en tur i båten, og prøve å koble vekk Multiplussen, og koble generator rett på fordelingspanelet, uten sammenkoblingen jord Nleder, for å avgrense problemet? Se om det virker da?

Link to post
Share on other sites

Skilletrafo har MP, som ikke er i bruk. Hverken Multiplussen eller blue SEA likte den, hvis jeg husker rett. Fra generator kommer det en gulgrønn ledning, sammen med to andre. Hvordan det er koblet i generatoren vet jeg ikke, og det er omfattende å finne ut. Men virket før Multipluss og blue SEA...Generator virker nå også, og gir tohundreognoenogtyve volt. 

 

Link to post
Share on other sites

image.png.af6ab6f2999d557fc0025e4b27671371.png

På multiplusen kan man enten ved og koble til en pc, eller fjerne en kabel på printkortet (avhengig av modell) koble fra jord.

 

Uansett så er det noe merkelig med ditt nett, en slik jordfeilbryter vil kun reagere hvis det er forskjell på strømmen i fasene DER den er koblet inn, det betyr at den kun reagerer hvis det er en jordfeil ETTER bryteren. 

Hvis jeg da har forstått deg rett, så er både multi, generator og trafo koblet FØR jordfeilvernet. 

1. Går jordfeilvernet når du bruker kun multiplusen (som inverter fra batteribank)?

2. Går jordfeilvernet når du bruker generator?

 

Jeg regner med du har en jordfeil etter jordfeilbryteren din, men strømmen har ingen returvei før du starter generator eller multi....

 

Og jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du har koblet en fase til jord i jordfeilbryteren din...

Link to post
Share on other sites

Generatoren, Kohler 7CCFO er på 5,8 KVA og kan, ved 220 volt gi 26,4 A. Kor mykje strøm som er oppgitt frå landstrømtrafo eller inverter er ikkje sagt, men den venderen mellom forskjellige strømkilder er for 20 A. 20 A, og blir den begrensande komponenten for kor mykje strøm du kan bruka. Dette tilseier at kabel frå generator til vender  bør vera 4 kvadrat, samme frå transformator til vender og inverter til vender. Denne kabelen skal på rekkeklemmene som er tegna på høgre sida av inverteren. Tegningen nederst på arket som er med venderen viser korleis den skal koblast. NB: Bruk ALLTID blå leder som nulledning. Frå venderen skal der kabel videre til jordfeilbryter og frå jordfeilbryter til sikringstavle. Ogso desse 4 kvadrat. Frå sikringstavla må der so ein kabel frå ein sikring til lader/inverter, som sørger for lading. Denne skal tilkoblast venstre sida. Kor stor denne må vera, reknar eg med at det står noko om i papiret som kom med inverteren. Jording av nulledning skjer i den sida av jordfeilbryteren som har kabel til venderen, inverteren jorder nulledningen når den leverer batteristrøm og det får den lov til, om der er andre, so skal dei fjernast.

Eg er usikker på om der er noko i den sikringstavla som jorder nulledningen. Om der er so må dette bort. Jordledningen som er tilkobla MP i transformatoren må ogso bort, den ligg og flyt rundt 110 volt.

Link to post
Share on other sites

Eg har tatt eit par av desse tegningane og strikka sammen til ein. Den viser at nulledningen er jorda  på oppsida, i denne tegningen, av jordfeilbryteren. Den vert ogso jorda av inverteren når denne slår på, det bør vera greit. Men det å få tatt denne venderen for generator / land / konverter skikkelig i bruk, og kobla opp tinga med tjukk nok ledning, so trur eg det skal bli bedre.

2068454199_rundtkonverter.png.70001da4b3d168af395a6e41d026c757.png

Link to post
Share on other sites

Jeg må se litt nærmere på dette imorgen. Jeg er klar over kvadrat, og ampere, og fra generator går kun2,5kvadrat. Det samme gjelder landstrømsledning. Multiplussen kan imidlertid bosted opp med ytterligere 3000watt fra batterier. Det ligger altså potensiale til å bytte noen ledninger, og sikringer, og trekke 40 A på stekeovnen, men dette er ikke noe behov idag. Skal titte mer på dette imorgen. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 13 timer siden:

Multiplussen kan imidlertid bosted opp med ytterligere 3000watt fra batterier. Det ligger altså potensiale til å bytte noen ledninger, og sikringer, og trekke 40 A på stekeovnen, men dette er ikke noe behov idag.

Betyr dette at du kan kombinera landstrøm og multiplussen, og bruka summen av strøm som desse kan gi?

I so fall so er det svaret på den smørbukken som er nevnt tidligare i tråden. Her kom ogso ein masse om innfasing av landstrøm mot generator og generator mot landstrøm, noko eg forstod er blitt lovlig som kortvarig samkjøring. Multipluss sammen med landstrøm kan ikkje reknast som kortvarig, og dermed heller ikkje tillatt. Den tegningen som eg strikka i hop, sikrer at multipluss, generator og landstrøm ikkje kan samkjørast, dette er det adskillig meir sikkerhet i, men hvis det heile skal bli etter boka, må du ha ny sikringstavle. Den tavla som du har, har sikring på fase og ei felles skinne der alle nullene er tilkobla. Dette er måten dei gjer det på i USA, men på 110 volt. Her i norge, der det er TN-nett, er nullederen jordet i inngangen til jordfeilbrytaren, og kun der. Denne jordfeilbrytaren markerer då eit skille mellom TN-C nett og TN-S fordeling. I tillegg so har desse 1polte sikringane ein brytar som slår av nullen når sikringen går. Dette gir full fråkobling, noko som er krav i norge. Her kom eit innlegg:

BØstrøm skrev 4 minutter siden:

Hvis ikke OG, mister jeg muligheten til å bruke landstrøm og inverterstrøm samtidig. På Colour GX panelet, kan jeg idag velge hvor mange ampere jeg ønsker å trekke fra land. Tror det er minimum 3A, så forer inverter på resten. 

 

 

dette kom mens eg skriv, og som sagt denne OG er ikkje lovlig.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 21 minutter siden:

Og det er heller ikke mulig uten innfasingssystem. Hvordan er dette innfasingssystemet hos trådstarter?

Akkurat dette med innfasing vil eg tru at elektronikken behersker. Når det so kjem til den tilkoblinga som blei gjort då landstrømmen blei kobla frå og til igjen, denne blei vel gjort heilt uten kontroll med innfasing. Dermed so blei sjokkstrømmen begrensa av landstrømtrafoen.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne multiplussen, så trengs det vel neppe noen synkronisering med landstrøm.

Vil tippe at det sitter 2 switchmodesupply inne I denne, som er paralellkoblet til en utgang som vekselretter., Det supplyet som hentar landstrøm har en justerbar strømbegrenser så blir resten henta fra batteriene. 50Hz på landstrøm og 50 Hz fra multipluss har ingeting med hverandre å gjøre.

Redigert av JRK
Bare tilføyd vekselretter i teksten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Multiplussen faser seg inn på landstrømmen ja, og gir mer strøm enn sikring på land tillater, etter behov. Veldig kjekt når man har 10a sikring på land, og skal lage middag, og trenger 3500watt en kort periode. Når forbruket synker, lader den automatisk opp batteriene igjen. Rart hvis dette er forbudt. Det er vel solgt haugevis av disse.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 11 minutter siden:

Multien leverer kun effekt ut på output, ikke input. Det er dermed ikke noe fare for å levere strøm imot land, og dermed lovlig.

Jau, det er tydelig utifrå kva som er skrive her:

BØstrøm skrev On 25.9.2018 at 18.40:

Fikk meg forresten en karamell idag. Den årlige prosedyren med å bytte biltemakontakten koblet til landstrømssøyle, var påkrevet.

Ellers kan det seiast at generatoren er einfas, med ein dieselmotor som, til ein so liten generator har heile tre sylindre.

Link to post
Share on other sites

Dinamo skrev 8 minutter siden:

Jau, det er tydelig utifrå kva som er skrive her:

Ellers kan det seiast at generatoren er einfas, med ein dieselmotor som, til ein so liten generator har heile tre sylindre.

Joda, men den bråker jo like j... Som hovedmotorene nesten. I hele tatt, så er det jo ett forferdelig leven ombord.når kona er med, eller jeg kjører en av to motorer., eller begge.

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på tegningen, tror jeg kanskje den løser problemet uansett. Utgang fra multipluss vil automatisk gi shorepower og inverterdrift, som blir ett av valgene på skillebryter fra Sterling. Så kan valg 2 være generator. Da går generator ikke gjennom Multiplussen, og det er formodentlig dette som har gitt problemer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...