Jump to content

Tilkobling hjelpemotor og TN nett. Problemer med jord?


BØstrøm

Recommended Posts

YngveKL skrev 1 minutt siden:

Nei. 3 posisjons vendebryter (Gen-0-Trafo) er det riktige alternativet.

Den har jeg, og det kjører. Jeg har ikke MultPlus. For meg er primærsiden på trafoen den delen der landstrømmen kjører. Det blir vel komplisert, i såfall, å synkronisere sinuskurvene. Om man skulle glemme seg og starte generatoren når landstrømmen ligger inne.

Link to post
Share on other sites

Bøstrøm, jeg så på tegningen din. Koblingen din mellom hjelpemotor(generator) og skilletrafo er forbudt i henhold til forskriftene, samt at den er direkte farlig for personer om bord ved båtens landstrømtilkobling, og for folk på brygga ved løs kabel henslengt. Det skal være en godkjent forrigling som legger ut skilletrafo og landstrømtilkoblingen når generator får startsignal. En manuell vender er kun godkjent dersom det er slik at den fungerer som en forrigling. Altså, har du glemt å vri venderen som kobler ut skilletrafo og landstrøm, så får du ikke start på generatoren. Det skal være sekunder med spenningsløst og mørkt i 230VAC delen om bord. Gunga Din og YngveKL har egentlig allerede påpekt dette.

 

Skilletrafoen er ikke som å ha et eget privat kraftverk om bord, som noen her påstår. Du er fortsatt underlagt landstrømnettets regler hva gjelder frekvens og ikke minst bruken av aktiv og reaktiv effekt. I tillegg til de gjeldende installasjonsforskriftene. 

 

En båtgenerator i den størrelsesorden vi her snakker om skal aldri fases inn mot landnettet, med eller uten skilletrafo imellom. Altså være seg den er koblet på primær- eller sekundærsiden av trafo. Med eller uten den rette synkroniseringsautomatikken er det fortsatt forbudt, selv om det lar seg gjøre teknisk. For å kunne fase inn en generator på nettet, så må du ha en avtale med energiverket. Skilletrafoen gjør ingen forskjell, og merk at en generator er ikke en motor.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

YngveKL skrev for 2 timer siden:

Den Sterling bryteren, er den koblet slik som du har tegnet? Vær da klar over at det er strøm på apparatstikket (der du kobler til landstrøm) når generatoren er i drift. Trafoen virker begge veier. Kanskje bedre å bruke en vendebryter? :smiley: 

 

Og så har du tatt av gangen til BlueSea  automaten fra sekundærsiden av 32A automaten. Du burde koblet den på primærsiden. Da står automatene "ved siden" av hverandre, og ikke etter hverandre som nå.

Sterlingbryteren er en vendebryter. Dett går ikke strøm tilbake til trafo under generatordrift. Jeg kan godt koble automatene ved iden av hverandre, men multiplus gir maksimalt 29A. (Kutter ved overlast da)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Detta fikser ikke BØstrøm. I et infall av forglemmelse kommer han til å starte generatoren, bare for å sjekke at den går. Han er ikke en millimeter bedre enn meg i så henseende :-)

Kan fint koble meg inn på primærside trafo via vendebryter. Bryteren vil kutte landstrøm ved generatordrift. Er vel vitsen med vendebryter.

Link to post
Share on other sites

Nemo skrev for 1 time siden:

 

Mener det er denne generatoren, Kohler 7CCFO. Legger inn en tegning fra generatoren.

 

Kohler7CCFO.jpg

 

Miranda2 skrev for 1 time siden:

Bøstrøm, jeg så på tegningen din. Koblingen din mellom hjelpemotor(generator) og skilletrafo er forbudt i henhold til forskriftene, samt at den er direkte farlig for personer om bord ved båtens landstrømtilkobling, og for folk på brygga ved løs kabel henslengt. Det skal være en godkjent forrigling som legger ut skilletrafo og landstrømtilkoblingen når generator får startsignal. En manuell vender er kun godkjent dersom det er slik at den fungerer som en forrigling. Altså, har du glemt å vri venderen som kobler ut skilletrafo og landstrøm, så får du ikke start på generatoren. Det skal være sekunder med spenningsløst og mørkt i 230VAC delen om bord. Gunga Din og YngveKL har egentlig allerede påpekt dette.

 

Skilletrafoen er ikke som å ha et eget privat kraftverk om bord, som noen her påstår. Du er fortsatt underlagt landstrømnettets regler hva gjelder frekvens og ikke minst bruken av aktiv og reaktiv effekt. I tillegg til de gjeldende installasjonsforskriftene. 

 

En båtgenerator i den størrelsesorden vi her snakker om skal aldri fases inn mot landnettet, med eller uten skilletrafo imellom. Altså være seg den er koblet på primær- eller sekundærsiden av trafo. Med eller uten den rette synkroniseringsautomatikken er det fortsatt forbudt, selv om det lar seg gjøre teknisk. For å kunne fase inn en generator på nettet, så må du ha en avtale med energiverket. Skilletrafoen gjør ingen forskjell, og merk at en generator er ikke en motor.

 

 

 

 

Stelingbryteren er en vendebryter, som kopler bort landstrøm totalt.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 11 minutter siden:

Kan fint koble meg inn på primærside trafo via vendebryter. Bryteren vil kutte landstrøm ved generatordrift. Er vel vitsen med vendebryter.

 

Ahh, beklager. Den koblingen der er ikke lov i Sverige. Vendebryteren min må stå på sekundærsiden. Blant annet for å få jordingen til å bli med.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 8 minutter siden:

Vendebryteren min er bare topolet. Går ikke jord via den.

Ok, ikke slik hos meg.

 

Hvis du kobler landjorden, så er vel poenget med skilletrafoen ikke lenger til stede? Jeg har en dobbeltisolert trafo der landjord er kveilet opp inni trafokassa og isolert. Trafoer er ikke min sterke side (det heller, som så mye annet).

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutter siden:

Ok, ikke slik hos meg.

 

Hvis du kobler landjorden, så er vel poenget med skilletrafoen ikke lenger til stede? Jeg har en dobbeltisolert trafo der landjord er kveilet opp inni trafokassa og isolert. Trafoer er ikke min sterke side (det heller, som så mye annet).

Mulig du har rett, og det er slik hos meg også. Tanken var at det kanskje var greit med jord på landstrømsside, og at lederene mine mangler referanse, og dermed varierer mot jord. Den samlede vekfselstrømmen fra land er hele tiden 243volt pluss minus ett par volt.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, BØstrøm said:

Sterlingbryteren er en vendebryter. Dett går ikke strøm tilbake til trafo under generatordrift.

Bra. Da var bare tegningen din uklar. Det er veldig lurt å bruke de tilkoblingsbetegnelsene som finnes på utstyret man kobler inn på. Eks så vil en typisk 2-polet automat ha 1-3 på den ene siden, og 2-4 på den andre. Da er tilkoblingen sikkert beskrevet og dokumentert.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, BØstrøm said:

Landstrømsjord er kuttet rett før trafo. Kanskje den burde vært koplet, og hadde stabilisert ledere mot jord?(på landstrømsside)

Altså, er du tilkoblet landjord mens båten er på vannet, er hele hensikten med skilletrafo bortkastet.

 

Er båten på land så SKAL (og dette er et krav) du ha landjord tilkoblet båtens jord, dersom du ønsker å bruke båtens faste 230V installasjon.

Redigert av YngveKL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, BØstrøm said:

Beklager. Jeg må jo fortone meg som den reneste ignorant.

Jeg mente ikke å fornærme :smiley:

 

Hvis du ser på tegningen din igjen, så ser du at den egentlig ikke forteller hvor lederne fra generator er tilkoplet. Bare at det er "et sted fra klemmene på trafo og tilkoblingspunktene på bryter". :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...