Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Vaagen skrev 49 minutter siden:

jeg spekulert på hvorfor Hydrogen har såvidt lavt fokus

Etter det jeg har forstått så krever fremstilling av hydrogen tilførsel av relativt mye energi.

For storskala fremstilling er metode basert på bruk av naturgass det som koster minst. Og da har vi en miljøtilnærming omtrent som å lade elbiler med strøm fra kullkraftverk eller dieselgenerator

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Elektrisk blir vel vanlig en dag, også i båter. Enig med Vaagen, rart hvor lite fokus det er på hydrogen. En trenger nesten ikke å bygge ut infrastruktur, den er på plass allerede. Hydrogen kan produseres lokalt, strøm finnes jo de fleste plasser. Må sikkert oppgradere kapasiteten etterhvert da.( Edit: Ser at Jens P skriver at utvinning ag hydrogen rimeligst skjer fra naturgass. Det er sikkert riktig, men med tiden må det bli mer effektivt å bruke vann. For å få en full sirkel på bruk og utslipp.)

Det kan lagres, så en kan produsere døgnet runt, for så å selges. Må være ideelt sammen med vindkraft og solkraft.  Toyota frigjorde visstnok alle sine patenter i hydrogen brensellcelle teknologi en tid tilbake. Håper det betyr at brenselcelle snart seiler opp som et reelt alternativ. Men vi får nok ikke lov til å produsere hydrogen selv.. Må jo være avgifter på greiene.. Tror batterier har like mye utfordringer foran seg som brenselceller.

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 10 minutter siden:

Etter det jeg har forstått så krever fremstilling av hydrogen tilførsel av relativt mye energi.

 

Det må det jo gjøre, det krever minst så mye, som man får igjen i form av strøm fra hydrogenmotor eller brenselscelle. Spm. er vel hvor mye tap der er. Hvis tapene er lave, er det jo bare å pøse på med energi, for å få mest mulig hydrogen.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 2 minutter siden:

ikke påvist i et eneste eksperiment at CO2 beholder varmen den absorberer. Min hypotese er at CO2 stråler like mye ut som inn - som enhver teoretisk perfekt "black body".

 

Og der sprengtes min kunnskap sin yttergrense, med et smell. Kan du forklare? Hvor kommer CO2 inn i bildet?

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 3 timer siden:

Det skjer betydelig utvikling på området, eksempelvis har BMW økt kapasiteten på batteriet i sin lille elbil med 30% mens vekten av batteriet har økt med kun 10 kilo.

 

 

Teknologien har vært tilstede nesten fra start av i3 i 2014, bare at de forretningsmessig har innført mer rekkevidde gradvis for å dra nytte av et godt salg hele veien.

Om ca 3 år kommer det batterier til biler og mobiltelefoner som er 5-6 ganger så effektive som dagens med tanke på både varighet (rekkevidde) og ladehastighet.

BMW fikk i3 120ah nå, men de har også 150ah klart. De venter sannsynligvis bevisst litt til med å gi markedet slike batterier så lenge salget er godt nok og holdes stigende fint - også med tanke på de egentlige elbilmodellene BMW skal satse på, nemlig rimeligere biler å produsere enn den ekstremt dyre karbon-bilen i3. 

 

Allerede 2019 lanseres VW I.D med 3 ulike rekkevidder. Lengste vil få 60 mil og 4wd. 

 

Likevel vil ikke dette være like attraktivt i en Windy eller Ibiza da sjøen ikke er som veien. Og avgiftsnivåene er meget forskjellige. Men kanskje blir det mer attraktivt i fremtiden langt der fremme.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Lingefan said:

Likevel vil ikke dette være like attraktivt i en Windy eller Ibiza da sjøen ikke er som veien. Og avgiftsnivåene er meget forskjellige. Men kanskje blir det mer attraktivt i fremtiden langt der fremme.

 

Enig, og nettopp derfor har jeg ved flere anledninger påpekt at på kort og mellomlang sikt så er det nok saktegående båter som vil være egnet for eldrift, ikke planende båter eller på båter som man en gang i blant ønsker skal komme opp i plan med hele familien og tre rom og kjøkken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 2 timer siden:

Når de batteriene med 5-6 ganger dagens kapasitet som Lingefan tenker på - da er det kroken på døra for alle som lager bensinbiler - og båter.

 

Biler, ja. Båter? Vel, det avhenger helt av lade infrastrukturen. Blir ikke den oppgradert i takt med batteriene, med svært kraftige hurtigladere  "overalt" er stor batterikapasitet bortkastet for svært mange. Skal man fylle et stort tesla batteri i dag med en 10A kurs på deling som de fleste båthavner har, så tar det opp mot 1 uke å lade det helt opp. Med 5-6 ganger den kapasiteten, så risikerer mange å bruke 5-6 uker å fylle batteriet 1 gang. Det er hele fellesferien det for å bruke en romslig og rask helplaner for én dag...

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man ser hvor mange båter som stort sett tilbringer tiden på egen båtplass og bare brukes et beskjedent antall timer i løpet av en sesong så tror jeg i praksis at for mange, svært mange, er dette problemet løsbart etter hvert. For enkelte vil det trolig aldri (?) bli løsning med eldrift.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Arne_ skrev On 29.9.2018 at 8.55:

For noen bedrifter / bransjer vil kanskje forhold som markedsverdi, public relatons, politisk argumenter osv. telle like mye som investering og driiftskostnad av selve båten.

 

Det har jo f.eks. vært en del offentlige debatter rundt oppdrettsnæringens miljømessige fotavtrykk. Ikke dumt i en slik diskusjon  å kunne peke på at man benytter 0-utslipps båter. Ser ikke bort fra at de er villig til å betale litt ekstra for det...

Der sa du det, selve kimen i el.drift galskapen. Man "kjøper " seg fri ved å bruke såkalt 0-utslipps teknologi.

 

Da roer noen av de høye røster seg,  og man kan (i dette tilfellet) fortsette å forgifte havet med avlusningsmidler o.s.v, 

 

Det samme med Sandefjord-Strømstad ferja, legg ned hele ruta...da sparer man miljøet da.

Det at tusenvis av nordmenn skal tøffe gratis til Sverige for å kjøpe billig flesk og sprit, er unødig sløs med ressurrser. Det er det som er den største miljøtrusselen vi har idag, sløsing!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, fjordgrynt said:

Dette blir nok arenaen for nye hydrofoiler - og lignende konstruksjoner. På 60-tallet var hydrofoiler en vanlig båt i hurtigtrafikken på sør-vestlandet, men ble avløst av katamaranskrogene. Hydrofoilene tålte ikke så mye sjå, men det gjør egentkig ikke katamaranene heller. Før Flaggruten ble lagt ned, var det rett som det var i litt sjøgang, at matrosen ombord gikk rundt og anbefalte å sette seg i setet bak - rett foran akterspeilet, for der var det minst bevegelser i båten. Jeg gjorde aldri det - det å sitte foran og oppleve hvordan en hurtigbåt fra Stavanger til Bergen krasjer inn i en 10 meter høy vegg av vann på sin ferd over Boknafjorden - det må oppleves, det går ikke an å beskrive med ord.

Nå er du innpå en helt annen diskusjon!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, fjordgrynt said:

[...]Det som er veldig trist, er at i 2030 er det ingen attenåringer som vet hva en stift er, eller hvordan man stiller kamvinkelen. Og rusk i forgasseren er noe man hører om i gamle radiohørespill - men ingen aner hva det er. Hele den mektige allmennkunnskapen som finnes ute i samfunnet  i dag, om rådebank og tenningsbank og gearolje og justering av ventilene - om 20 år er alt det borte [...]

Kanskje vi skulle blitt sauebønder, alle sammen ?

Det er «nesten ingen» i dag som kan noe om kjelstein eller kondens i kalde sylindre i dampmaskiner, uten at samfunnet går til grunne av den grunn :p

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 8 timer siden:

Det samme med Sandefjord-Strømstad ferja, legg ned hele ruta...da sparer man miljøet da.

Det at tusenvis av nordmenn skal tøffe gratis til Sverige for å kjøpe billig flesk og sprit, er unødig sløs med ressurrser. 

 

Det er som å høre sutrekoret fra kremmerstanden i Vestfold.

Fakta er de tre fergene er en viktig del av infrastrukturen vår.

Tar du de vekk kneler Bastøferga, Oslofjordtunellen og veisystemet rundt Oslo.

Mye av varetransporten inn/ut av Norge går med Sandefjordsfergene.

Og det er bra for menigmann å slippe litt vekk fra den norske kremmerstandens grådighet.

Men det er betenkelig at den blå/b regjeringa tillater bekvemmelighetsflagg på ei ferge som aldri er i internasjonalt farvann.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 13 timer siden:

standardisere ladingen - på EL-bil-fronten er jo det helt opp til produsentene - og det er helt kaos. Verstingen er Renault (Zoe), som er umulig å lade på IT-nett. Talentløst, rett og slett.

 

Nå, så ille er det vel ikke. Det er to de facto standarder, CCS og ChaDeMo. Ja også Tesla da.

Zoe er litt på siden, men leveres med hjemmelader og kan lades med Type 2 kabel på ladepunkter. Den kan imidlertid IKKE hurtiglades.

Link to post
Share on other sites

Ja, uten tvil. Har nettop fått levert, og solgt igjen, en Hyundai Kona med faktisk rekkevidde på rundt 500 kilometer. Og nå venter jeg på en Kia Niro mot årsskiftet med tilsvarende rekkevidde og til en "folkelig" pris!

 

ps

Hadde aldri trodd at jeg skulle tjene 70.000 på å selge en helt ny bil dagen etter levering og til en bilforhandler!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, fjordgrynt said:

Det er jo en risikosport - men de heldige kommer ut i pluss.

 

Heldig, ja så absolutt. Var ikke min tanke ved bestilling for et år siden ta jeg skulle selge bilen igjen, men siden jeg tok to lodd så var det greit å klare seg uten noen måneder til neste bil kommer. Skulle situasjonen være tilsvarende også da (rundt årsskiftet) så selger jeg den også og klarer meg med hva jeg allerede har.

Hvis man legger sammen de mange som har en kølapp på en elbil idag og betalt for sitt kønummer så snakker vi om over 20/25.000!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da konkluderer jeg at biler som blir produsert i November blir utstyrt med et lommelyktbatteri.

 

Tilbake til saken.

For å få til effektiv elektrisk drift kan man ikke se bakover. Man får aldri gjort en Baltic energieffektiv. Eller en konvensjonell planende båt. Verdens raskeste ferge, Argentinske "Fransisco" gjør 58 knop. Og den gjør ikke engang et forsøk på å plane. Den har to smale wave-piercing skrog. I Slovenia gjør man forsøk med elektrisk drift på foilende skrog. Det viste seg at når båten først var oppe på foilene brukte den svært lite energi. Nigel Irens har vist gang på gang med sine trimaraner at de oppnår respektabel fart med lite kraft installert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...