Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Få se den båten gå i 85 knop fra Aker brygge og ut til Bolærene, for så å koble seg til 10 amp. kursen der for å lade opp batteriene til hjemturen?

 

Vis meg gjerne prislappen også...det er stor forskjell på hva lar seg gjøre, og hva som er praktisk å gjøre.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Med god til og pent vær så kan vel batteriene på den båten lades opp med solenergi eller vindenergi hvilket er vanskelig med et par dieselmotorer så kan vanskelig være enig i at ikke dette kan være miljøvennlig. Elmotor og batterier har vel også en langt sikrere drift og billigere vedlikehold enn et par dieselmotorer så tåler en høyere inngangsbillett. I tillegg så er strøm langt mere effektivt enn bensin/diesel kostnadsmessig for fremdrift, i alle fall i betydelig grad på en bil. Selv en Tesla trenger ikke mere enn 2,50 i strøm (kraft og nettleie med alle avgifter) for å kjøre 10 kilometer mens en tilsvarende bil med bensinmotor vel trenger en liter bensin til 17 kroner. Blir penger (forskjell) av sånt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Mouche said:

 I tillegg så er strøm langt mere effektivt enn bensin/diesel kostnadsmessig for fremdrift, i alle fall i betydelig grad på en bil. Selv en Tesla trenger ikke mere enn 2,50 i strøm (kraft og nettleie med alle avgifter) for å kjøre 10 kilometer mens en tilsvarende bil med bensinmotor vel trenger en liter bensin til 17 kroner. Blir penger (forskjell) av sånt!

Nå er det jo et politisk valg,  og ikke teknisk/basaløkonomi... Strøm (energi og/eller effekt) skal nok få lommeboka åpen etterhvert den også.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Ventus said:

Nå er det jo et politisk valg,  og ikke teknisk/basaløkonomi... Strøm (energi og/eller effekt) skal nok få lommeboka åpen etterhvert den også.

 

Ja, pris til forbruker er i stor grad bestemt politisk både for strøm og bensin/diesel, men prisene er som de er og vi som fornrukere bør da forholde oss til det og gjøre våre valg av fremdrift deretter. Strøm er da i dag bensin/diesel overlegen og denne fordelen vil mest sannsynlig øke ytterligere uansett hvem som we i, eller vil komme i posisjon politisk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Mouche said:

 

Ja, pris til forbruker er i stor grad bestemt politisk både for strøm og bensin/diesel, men prisene er som de er og vi som fornrukere bør da forholde oss til det og gjøre våre valg av fremdrift deretter. Strøm er da i dag bensin/diesel overlegen og denne fordelen vil mest sannsynlig øke ytterligere uansett hvem som we i, eller vil komme i posisjon politisk.

Ingen problemer med å være enig i det forsåvidt. Men problemet er stabiliteten av rammebetingelser og "værhanepolitikere" - ref. dieselbiler som jo skulle redde verden. Snart kommer nok elektronskatten ;)

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Mulligan said:

Den der er jeg lei av. Avgjørelsen ble tatt fordi ingen viste om NOX problematikken på det tidspunktet.


Vel - "alle" andre visste om det. Enhver som har studert forbrenningsmotorer og optimalisering (termisk effektivitet) har kjent til dette og mer til. Ingen overraskelser - kun for noen lokale "værhaner".

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev On 28.9.2018 at 11.44:

Koster noe alvorlig med kronasje å være med på nyutvikling.


Det meste av de kronasjene er dessverre dine og mine skattepenger.
Flere båtbyggerier har nå surret rundt med eldrift, noen med mer hell enn andre, de fleste uten å produsere en eneste båt.

Som oftest finansieres disse prosjektene gjennom støtte og lån fra Innovasjon Norge, Skattefunnordningen og Transnova, slik at uansett om man ender opp med å produsere båter eller ikke, så er det lettjente penger i dårlige tider for båtprodusentene å drive med dette våset.

Link to post
Share on other sites

adeneo skrev for 5 timer siden:


Det meste av de kronasjene er dessverre dine og mine skattepenger.
Flere båtbyggerier har nå surret rundt med eldrift, noen med mer hell enn andre, de fleste uten å produsere en eneste båt.

Som oftest finansieres disse prosjektene gjennom støtte og lån fra Innovasjon Norge, Skattefunnordningen og Transnova, slik at uansett om man ender opp med å produsere båter eller ikke, så er det lettjente penger i dårlige tider for båtprodusentene å drive med dette våset.

Interessant, hvor er dette dokumentert?

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev for 15 timer siden:

Vel - "alle" andre visste om det.

Da er der merkelig at ikke "alle" skrek opp om dette. Sentrale politikere omgir seg med en sverm av rådgivere som igjen søker råd hos relevante organisasjoner. Fordelen for Dieselbilen kom som en del av begrensning av CO2 utslipp. Det var ikke før etterpå at man fant at NOX har alvorlig påvirkning på bymiljøet i første omgang.

Elbåten kommer. Det er bare å se til bil. De har kommet langt siden Kewet med 12V batterier og 50 km rekkevidde til hva vi har idag hvor den er en vanlig familiebil med høyspenningsbatterier man lader hver andre eller tredje dag.

 

Link to post
Share on other sites

Elbilen Kia Niro fikk sin offisielle lansering i Paris denne uken og selv om ikke prisen er klar så vil den trolig kommer under 400' ferdig levert med fullt utstyr og vinterdekk på felg. Bilen vil greit klare nærmere 500 kilometer på landeveiskjøring og en god del mer ved småkjøring/byen og kan gjøre nytten som en familiebil. Kjører man i 40 km/t på flatmark så vil bilen trolig klare nærmere 1000 kilometer (forsøket er gjort med "søsteren" Kona med samme motor/batter).

Med andre ord er rekkeviddeangsten på elbiler i ferd med å bli løst og trolig vil dette (også) medføre mer fokus på bruk i båt.

 

Blir spennende å se link til alle de båtbyggerne som med fellesskapets midler har gjort fåfengte forsøk på å lage elbåter her i landet.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har noen satt opp regnestykker på hvor stort det årlige energibehovet vil være for å erstatte alle "fossil"-motorer med el-drift? Denne strømmen må jo produseres et sted, og hvor ren vil den bli? Hvis vi regner inn personbiler, deler av transportsektoren og fritidsbåt-flåten, vil det bli snakk om noen watt...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Nå sies det at det har kommet produkter som skal strype NOX på dieselmotorer til langt under hva som er på bensin. MEN bilprodusentene mener vel at tiden har tatt dieselmotoren, spesielt små biler. Når det gjelder hurtiggående båter har Greenline en 48 fot Flybridge med 2 dieselmotorer og en el-motor. El-motoren kan gi båten 6 knops fart. Den kan lades via generator/el

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

baatsman skrev 34 minutter siden:

Nå sies det at det har kommet produkter som skal strype NOX på dieselmotorer til langt under hva som er på bensin. MEN bilprodusentene mener vel at tiden har tatt dieselmotoren, spesielt små biler. Når det gjelder hurtiggående båter har Greenline en 48 fot Flybridge med 2 dieselmotorer og en el-motor. El-motoren kan gi båten 6 knops fart. Den kan lades via generator/el

 

Med andre ord en hybrid....

Men ikke med samme mulighet som en bil for å akumulere opp strøm ved bremsing, og bremsing på "gear" i nedoverbakke..

Men en spennende utvikling...det er sikkert...

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Dalton said:

Har noen satt opp regnestykker på hvor stort det årlige energibehovet vil være for å erstatte alle "fossil"-motorer med el-drift? Denne strømmen må jo produseres et sted, og hvor ren vil den bli? Hvis vi regner inn personbiler, deler av transportsektoren og fritidsbåt-flåten, vil det bli snakk om noen watt...

 

Noen ganger tenkt over hvor mye strøm som går med til å produsere en liter bensin eller diesel? Tallet er vanskelig tilgjengelig for svaret er ikke akkurat ønsket bekjentgjort av oljeselskapene! Beregninger som er gjort anslåt noe rundt en til to kwh per liter. I tillegg er det langt mere effektivt å forflytte en bil med strøm enn med en bensin/diselmotor samt langt beder for miljøet selv om all strømmen ble produsert av de mest forurensende kullfyrte kraftverkene som finnes i Europa!

Går heller ikke mye motorolje med i elmotorer!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

Men anskaffer vel ikke en slik båttype for å tusle avgårde i 6 knop?

 

Har vel vært en del tråder her mht hvilken fart man holder i gjennomsnitt i løpet av sesongen og denne er ganske beskjeden, også for hurtiggående båter etter hva jeg kan huske.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...