Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Etter å ha lest i gjennom denne tråden, tenker jeg at det faktisk ikke er OT å komme med følgende kommentar: Vi kan bare drite i utslipp fra det være seg biler eller båter. Befolkningsøkning er det som kommer til å bli vår undergang lenge før klimagassene blir det. Det er bare det at ingen vil snakke om det...

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Dalton skrev 51 minutter siden:

Etter å ha lest i gjennom denne tråden, tenker jeg at det faktisk ikke er OT å komme med følgende kommentar: Vi kan bare drite i utslipp fra det være seg biler eller båter. Befolkningsøkning er det som kommer til å bli vår undergang lenge før klimagassene blir det. Det er bare det at ingen vil snakke om det...

 

Jo, i noen mørke kroker av Internett er det noen som snakker om det, og alt det andre, alltid. Uansett, en utrolig tynn unnskyldning for å ikke gjøre noe. 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 6 timer siden:

Ikke bare det. Vi får en forbedring i nærmiljøet.

Ingen NOx utslipp. Ikkeno' svevestøv. Ingen støy. Mindre nedsliting av veiene.

 

med en tung batteripakke så blir vel ikke veislitasjen mindre ...?    Så svevestøv fra veislitasje vil man vel fortsatt få.. (men blir mindre bremsestøv da, med motorbrems/regenerering)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 7 timer siden:

 

Jo, i noen mørke kroker av Internett er det noen som snakker om det, og alt det andre, alltid. Uansett, en utrolig tynn unnskyldning for å ikke gjøre noe. 

Dalton har selvfølgelig helt rett, det er det ingen tvil om.

 

Å gå rundt og tro at 7 000 000 000 mennesker (9 mrd i 2040) skal slippe ut mindre CO2 en  hva vi gjorde når vi var færre, er i bestefall naivt.

 

Ikke en gang allværdens nytenkning eller science fiction teknologi klarer å endre på det faktum, at vi er for mange.

 

Dessuten, nesten alle "miljø" tiltak som det snakkes om , er basert på å kjøpe/bygge noe annet.

Alt for å kunne finne ett eller annet smutthull, for at vi ikke skal redusere vår komfort og velbehag.

 

Vi skal lage roboter som skal jobbe for oss,biler/båter som skal frakte for oss, og hus som skal tenke for oss. Alt blir så bra fordi vi skal finne opp miljøvennlig plastikk, miljøvennlige batterier, og på taket av huset planter vi grønnsaker,så da er enda ett problem løst.

 

Vår eneste mulighet er å gå noen steg tilbake mot "basic", mer selvberget hushold, og mindre behov/bruk av teknologi og maskiner. Kanskje litt mer som f.eks Norge var mot slutten av 1800-tallet, ispedd litt av vår moderne kunnskap. Desverre kan ikke alle leve slik, igjen, vi er for mange.

 

Klimapanelet sier jo selv at drastiske tiltak må iverksettes for å klare 1,5 gradersmålet.

Jeg vet at vi som mennesker ikke kan iverksette tiltak som effektivt reduserer antall mennesker. Heldivis så trenger vi ikke å gjøre det heller, det kommer tørke, sult, sykdommer, og antageligvis en stor krig til å gjøre for oss. Og så kan de som er igjen ta opp tampene å begynne på nytt.

 

 

Jeg vet at det jeg skriver høres ut som en dommedagsprofeti, men dette er jo hva IPCC selv har sagt.

 

Jeg holde allikvel fast på at hovedproblemet ved dagens miljøproblemer er at det er for mange mennesker. Så kan vi jo selvfølgelig prøve å endre oss, men å elektrifisere norsk fritidsbåtflåte, løser ingen ting.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 16 timer siden:

For de som har lyst til å vite mer om elbiler og erfaring fra de som faktisk eier en elbil så finnes det et eget forum for slike, anbefales hvis man egentlig har interesse for temaet og ikke bare skal bedrive drittslenging!

Helt enig,

Har to Teslaer , en Golf og en Zoe I nærmeste familie. Ingen problemer med noen av de . Derimot har jeg lest at servicetiden hos Tesla er alt for lang, men det har jo ingenting med kvaliteten å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 2 timer siden:

Emnet her er en autonom, elektrisk, containerbåt.

 

ooops  - fikk visst ikke med meg at vi plutselig var on topic igjen :blush:     Da har jeg ingen innvendinger mot det du skrev

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Kanskje en egen tråd for dystopiske dommedaypreppers er på sin plass for de som ønsker å drøfte hagle og hermetikk i stedet for løsninger?

Kanskje det, så kan de som skal kjøpe seg ut av krisa med selvkjørende batteri seilbåter, el.sykkel og Tesla opp og ned fra Gardermoen etter å vært utlandet med el.fly. lene seg tilbake i bambus sofaen i smarthuset å si til  vaskedroiden sin:"Vi prøvde ivertfall".

 

Det er IPCC som kommer med disse profetiene, ikke jeg.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 42 minutter siden:

Kanskje det, så kan de som skal kjøpe seg ut av krisa med selvkjørende batteri seilbåter, el.sykkel og Tesla opp og ned fra Gardermoen etter å vært utlandet med el.fly. lene seg tilbake i bambus sofaen i smarthuset å si til  vaskedroiden sin:"Vi prøvde ivertfall".

 

Det er IPCC som kommer med disse profetiene, ikke jeg.

 

Ironi er gøy. Tror du ikke at alle, også elbilførere vet at de ville spare verden for utslipp om de tyna 5-10 år mer ut av den gamle dieselpassaten sin i stedet for å kjøpe Nissan Leaf, E-golf, i3 eller Tesla? Jeg tror det, det er vel innenfor hva en kaller "almenkunne" nå. 

 

Men du ironiserer på individuelt nivå, og hva er poenget. Familien som vil bytte ut den gamle dieselpassaten sin, hvilke valg har de? Og hvorfor skal de bli latterilggjort om de velger E-golf fremfor en vanlig golf? Skulle de gitt faen og kjøpt en vanlig golf fordi jorda går under uansett, er det det du prøver å si? Skulle de virkelig kjøpe en bil som vil være dyrere i drift for familien fordi du og noen andre mener kjøpe av ny elbil er "teit"?

 

Vi er ikke Cuba og kan stoppe nyblisalget i morgen fordi det redder verden. I mellomtiden er vel de hjerte- og lungesyke i Oslo "happy" med at dieselpassaten ble hugd eller solgt til noen i trøndelag og erstattet med en elbil. 

-----

 

Men hva er dine forslag utover det dytopiske doomdayperspektivet? Hermetikk i sekken, hagla på ryggen og starte den revolusjonære miljøhæren med Kurt Oddekalv som general for å styrte demokratiet, stoppe salget av alt som går på batteri og plugge borrehullene i nordsjøen en gang for alle. Så kan vi alle dyrke poteter og samles rundt leirbålene om kvelden? ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg påstår ikke at el bil er teit, men bortsett fra å gjøre livet litt lettere for noen som bor i en by preget av total mangel på planleggeing av fremtidig infrastruktur, så redder den ikke verden.

Jeg har heller prinsippielt ikke noe imot Tesla, men å påstå at en overmotorisert sports sedan er miljøvennlig er direkte feil.

 

Jeg har ikke løsningen på verdensproblemer, og jeg kommer ikke til å sitte rundt noe leirbål med Kurt Oddekalv heller.

Jeg bare mener at vi ikke kan "kjøpe" oss ut av denne påståtte kommende krisen.

Det er helt andre mer fundamentale endringer som må til enn f.eks.  å slutte med å spise kjøtt og begynne å sykle på jobben.

 

Kort sagt vi er, og ser ut til å bli for mange mennesker, hva vi skal gjøre med det får den som vil svare på.

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 16 minutter siden:

Jeg påstår ikke at el bil er teit, men bortsett fra å gjøre livet litt lettere for noen som bor i en by preget av total mangel på planleggeing av fremtidig infrastruktur, så redder den ikke verden.

Jeg har heller prinsippielt ikke noe imot Tesla, men å påstå at en overmotorisert sports sedan er miljøvennlig er direkte feil.

 

Det tror jeg også at "alle vet". Men det er en god ting, om ikke annet enn for nærmiljøet, at "vestkanten" kjøper seg Tesla som bil nr 2, eller var det 3, i stedet for Landrover, eller hva det nå var de kjøpte før i verden. Det er bra at det kom en elbil for de som ønsker å bruke litt mer penger på bil enn snittet. Nå har forsåvidt Tesla vokst ut fra "vestkanten", men poenget blir litt det samme. Dvs nå forsvinner hele poenget for veldig mange vil kjøpe vanlig bil fra audi osv i stedet, med elektrisk drivlinje. Tesla var jo lenge eneste bilen med litt rekkevidde og plass og som ikke så ut som en "donaldbil". Det blir jo akkurat like "galt" å kjøpe en Audi e-tron som en Tesla, selvbedraget er vel også det samme. 

 

nomen skrev 16 minutter siden:

 

Jeg har ikke løsningen på verdensproblemer, og jeg kommer ikke til å sitte rundt noe leirbål med Kurt Oddekalv heller.

Jeg bare mener at vi ikke kan "kjøpe" oss ut av denne påståtte kommende krisen.

Det er helt andre mer fundamentale endringer som må til enn f.eks.  å slutte med å spise kjøtt og begynne å sykle på jobben.

 

Jeg tror ikke de løsningene som faktisk må til ligger innenfor demokratiet å håndtere. Og følgelig tror jeg ikke de vil bli håndtert. Ingen kan gå til valg ved å gjøre de endringene som faktisk må til. Men det betyr ikke at en skal slutte å prøve. 

 

nomen skrev 16 minutter siden:

 

Kort sagt vi er, og ser ut til å bli for mange mennesker, hva vi skal gjøre med det får den som vil svare på.

 

 

Akkurat det er jeg ikke bekymret for. En aldri så liten antibiotikaresistent epidemi så er vi plutselig for få mennesker. Det er bare ett spørsmål om tid. 

Link to post
Share on other sites

Da er vi mer eller mindre enige,Pinkvin.

 

Problemene er det "ingen" som kan løse, de må" løse seg selv".

Og klart vi kan jo bidra alle mann.

 

 

Og som du sier en skikkelig epedemi, er alt som skal til for å løse befolkningseksplosjonen.

Personlig "håper" jeg på meteor nedslag, det går fortere, dessuten er det ingen å skylde på etterpå. ;-)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 1 time siden:

Og der kom den.

Elektrisk, autonom containerfeeder.

La meg høre argumentene for at det ikke vil virke.

Kommer sikkert til å virke den, god utnyttelse av batteriene får man også, da den sikkert kommer til å operere 24/7.

At den går imellom allerede etablerte havner, gjør at den antagelig kan benytte seg av allerede eksisterende infrastruktur mtp. strømkapasitet.

 

Det er når jeg hører om å konvertere/begynne å produsere fritidsbåter med batteridrift, det skurrer hos meg.

Tonnevis med avanserte batterier skal ligge å duppe i sjøen et par måneder, resten av året stå virksomme under ei presenning. Millioner av kroner skal investeres for å øke ladekapasiteten på nes og i naust. Høres ikke effektivt og miljøvennlig ut synes jeg.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 12 minutter siden:

 

Det er når jeg hører om å konvertere/begynne å produsere fritidsbåter med batteridrift, det skurrer hos meg.

Tonnevis med avanserte batterier skal ligge å duppe i sjøen et par måneder, resten av året stå virksomme under ei presenning. Millioner av kroner skal investeres for å øke ladekapasiteten på nes og i naust. Høres ikke effektivt og miljøvennlig ut synes jeg.

 

 

Nja.. fritidsbåt er ikke en Tesla i daglig bruk. De som trenger daglig bruk eller voldsomt mye kraft for å skubbe båten fremover må vel finne en annen løsning.

 

Gidder ikke å lese i gjennom fritidsbåtundersøkelsen men tipper et veldig stort flertall av fritidsbåter har et bruksmønster som fint kan kombineres med saaakte lading over lang tid uten problemer. 

---

Ang å stå uvirksomme under presenning så mener jeg å ha fått med meg noen ideer om at de kan være tilkobla og utgjøre lokale "batteribanker" som kan toppene og dermed redusere behovet for økt dimensjonering av nettet. Du skal se at fremtidens opplagsplass kan være en del av en løsning, ikke et problem ;-)

Link to post
Share on other sites

At det skjer en "viss" utvikling når det gjelder forholdet vekt/kapasitet er jeg i liten tvil om og kan eksempelvis nevne "mobiltelefon" fra 80-tallet og hva man får i dag. Tenkte dette da jeg så denne artikkelen:

 

https://www.tu.no/artikler/i-framtiden-kan-elbiler-klare-seg-helt-uten-vanlige-batterier-om-chalmers-professoren-lykkes/449121?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2018-10-22

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg samler litt på diverse gamle teknikk/hobby/diy magasiner. I ett av de amerikanske fra 50 tallet er det en artikkel hvor de diskuterer teknologien rundt TV. Teknologioptimister som de er så spår de at TVene kan henges opp på veggen som bilder om ikke så mange år, det tok vel nærmere 50 år før det var mulig. 

 

Noen ganger er det sånn med teknologiutvikling at noe er "rett rundt hjørnet" veldig lenge. Men batteriteknologien ser ut til å ta store steg hele tiden. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
LykkelitenIV skrev 34 minutter siden:

Disse her satt inn en el-motor i seilbåt

https://www.sailinguma.com/electro-beke/#why-electric

 

 

Har fulgt de på youtube. Et godt eksempel på hvor tungvindt det kan være, og dårlig det kan bli om en skal konvertere en gammel båt  DIY. 

 

Dette er ikke noe før det kommer i ordinære produksjonsbåter, noe det allerede har gjort, men ikke til konkurransedyktig pris. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...