Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

Jeg tror at hvis ikke energitettheten i batterier forbedres markant med ny teknologi, så vil el-biler, el-båter, el-fly osv ikke slå igjennom i stort monn. Hvis jeg ikke husker feil i farten så inneholder diesel og bensin i størrelsesorden 20-30 ganger mer energi pr vekt enhet enn de lithiumbatterier. Regnestykket går bare ikke opp. Så enkelt og så trist. 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Så må det oversettes til praktiske formål, tror det er ett stykke dit. 

Det er en liten dagsturbåt som ligger i småbåthavna i Åsgårdstrand.

Som så må den være svært praktisk.

 

mmosberg skrev 1 time siden:

Jeg tror at hvis ikke energitettheten i batterier forbedres markant med ny teknologi, så vil el-biler, el-båter, el-fly osv ikke slå igjennom i stort monn

Batteriteknologi gjør store byks framover. Og når det er tomt så lader du det opp igjen.

Og så kan vi bruke verdens beste byggemateriale til noe annet enn å brennes opp.

Som for eksempel å bygge lettere og sterkere biler, busser osv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 4 minutter siden:

Det er en liten dagsturbåt som ligger i småbåthavna i Åsgårdstrand.

Som så må den være svært praktisk.

 

 

Deplasementbåter har en mulighet innen de kommende årene. Men ideen om å løfte x, eller xx tonn ut av vannet og skyve det i xx knop fremover.. det ser jeg ikke for meg at vil skje. Så type "store familiemotorbåter" må nok endres radikalt, om de skal drives frem av elektrisitet. Da må vi nok innom en variant  av katamaranen du viste bilde av, eller noe langt og smalt. Men alt dette er vel forsåvidt klart allerede. Lagoon motorkatamaran vil vel gjøre jobben også med el- motor når batteriene blir effektive nok. 

 

 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

 

Neh, i3 og Tesla er like mye, om ikke mer "donald duck" bil som også Think og Kewet var i sin tid. 

 

E- golf, den nye audien med 4wd osv, dvs "vanlige biler" er fremtiden. På vei til det vanlige er det alltid noen rare greier som forsvinner ganske kjapt. Det blir snart like pinlig å bli sett i en i3 og Tesla som det er å bli sett i en Kewet Buddy i dag. 

 

Her er vi uenige @Pinkvin, er på min andre Tesla nå og det er ikke mye Donal Duck over den. Gleder meg over min fantastiske bil hver dag! :) Og så har jeg en 2013 Leaf som også er fantastisk god. Beste bilene jeg har eid, så når det kommer et fornuftig alternativ på sjøen og en havn som kan levere nok strøm så er jeg med! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjøbliss skrev 20 minutter siden:

Her er vi uenige @Pinkvin, er på min andre Tesla nå og det er ikke mye Donal Duck over den. 

 

Jeg mener ikke at det er drittbiler eller noe, for all del. Men Tesla, og også i3, eller hva den heter er "freaks". De er "rare", noe som ikke har en retning eller mening nok til å bli alment. Den fremtidige el- bilen er like kjedelig som en VW Passat og Toyota Avensis. Verden blir ikke full av Teslaer og BMW i3. Ny teknologi trenger ikke å se ut som en ferarrikopi eller et romskip for å fungere og folk flest vil ikke kjøre rundt i en ferarrikopi eller et romskip, de vil faktisk ha en kjedelig passat stv eller noe tilsvarende. Det er der volumet og utviklingen kommer. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 2 minutter siden:

Dersom vi ser på lista over de mestselgende elbilene i verden så står både Tesla og i3 der. Blant mange kinesere.

e-Golf er ikke på lista..

http://www.chinadaily.com.cn/a/201802/08/WS5a7b829ca3106e7dcc13b653_2.html

 

 

Joda. Tesla var jo lenge den eneste el- bilen med en brukbar rekkevidde, og tungt sponset av staten. 

 

Men når ting har normalisert seg vil el- bilene være akkurat like kjedelige/spennende som alle andre biler, ikke med måkevinger, eller 0-100 på et mikrosekund, eller utseende som et lite romskip. Det er bare rariteter under en overgang. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I følge elbilforeningen er det Leaf som er den mest solgte elbilen i Norge, med golf på andreplass. Dvs to ordinære biler, så kommer det lille romskipet, i3 hakk i hel ;-) 

 

https://elbil.no/historiske-tall-de-ti-mest-solgte-elbilene-i-norge/

 

Og Leaf var vel forsåvidt også ganske tidlig ute som "ordinær bil" med helt grei rekkevidde, eller er det noen jeg har glemt? Uansett, ikke en bil som peker seg ut på parkeringa på noen som helst måte. Og det ville folk ha. Og de vil ha golf, også en helt ordinær bil. 

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt denne "bekymringen" for at elbåter ikke er så godt egnet (per i dag) til å være store familiebåter som skal løfte x eller y kilo/ton ut av vannet siden det aller meste av båter idag, trolig også i morgen, er mindre båter som brukes lite og kjøres sakte.

Teknologien går fremover, batteriene blir mindre (fysisk) med søtte kapasitet og til lavere pris. Dette i ombinasjon med at elmotorer er svært enkle greier, trenger lite vedlikehold gjør dette til et meget interessant alternativ for svært mange bare man etter hvert innser fordelene på mange måter både kostnadmessig, vedlikehold, støy og miljøet forøvrig.

At nye elbiler som Hyundai, Kia, Leaf og andre omtales som "Donaldbiler" er en merkelig uttalelse som tyder på lite, eller ingen (?), erfaring med disse bilene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sjøbliss skrev for 11 timer siden:

Leaf ble opplevet som rimelig rar i starten, nå helt normal. La oss håpe Falcon dører blir den nye normalen. ?

 

Ja den første varianten hadde vel noen designmessige "utfordringer", men den nye varianten er vel sånn rimelig normalt syns jeg ;-) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 36 minutter siden:

Skjønner ikke helt denne "bekymringen" for at elbåter ikke er så godt egnet (per i dag) til å være store familiebåter som skal løfte x eller y kilo/ton ut av vannet siden det aller meste av båter idag, trolig også i morgen, er mindre båter som brukes lite og kjøres sakte.

 

 

Helt enig. Og det er ingen logikk i at en vil fortsette å lage båter som ikke egner seg, eller kundene ikke vil ha. Svære og planende familiebåter blir rett og slett utdaterte. Og jeg skjønner ikke helt at det "gjør så vondt". Båter blir utdatert hele tiden. 

 

Store deplasementbåter med utforming som gjør at de går effektivt i vannet vil ta over og gjøre nytta som familiebåter og de vil ha gode kvaliteter. 

 

Sitat

At nye elbiler som Hyundai, Kia, Leaf og andre omtales som "Donaldbiler" er en merkelig uttalelse som tyder på lite, eller ingen (?), erfaring med disse bilene.

 

Jeg har ikke kalt nye elbiler som "donaldbiler" generelt. Men biler i åpenbar plastikk med utforming som lekebil, feks Think, Buddy er det jeg kaller "donaldbiler", rariteter som ikke har noen fremtid. Har heller ikke noe særlig tro på at Tesla i nåværende utforming som "superbil" og også en "vingebil" har noen lysende fremtid som volumbil. Tesla er tross alt bare elbil for folk som egentlig vil kjøre/vise seg frem i BMW og Audi, så når de kommer med "egen elbil" er ikke Tesla like interessant ;-). 

 

Folk flest har ikke behov for å gjøre ett stort nummer utav å kjøre elbil så elbilen folk vil kjøpe vil rett og slett bare være en bil med de egenskapene en ønsker, som feks Leaf og golf, dvs anonyme og relativt små biler. Og nå vil de store familiebilene, dvs stasjonsvognene, begynne å få de egenskapene familien ønsker. Pr. i dag har familier måtte kjøpe Tesla hvis de skal ha en "familiebil" med noenlunde fornuftig rekkevidde. Nå vil det komme stadig flere normale biler som gjør jobben så en slipper å kjøre rundt i en Am- car med zillion hester som prøver å være ferarri, mao ser litt dum ut for folk flest når de skal på butikken å kjøpe melk og brød. Men for all del, en liten del av oss vil alltid like å "flasche" litt med ferrarilook og måkevinger utenfor matbutikken, ser fortsatt av og til noen kjøre rundt i Hummer også, men ikke så mange som før. 

 

Men den vanlige elbilen vil være biler a la golf, passat, avensis osv, ikke "rariteter", eller "donaldbiler" som jeg kaller det. 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 17 timer siden:

Men ideen om å løfte x, eller xx tonn ut av vannet og skyve det i xx knop fremover.. det ser jeg ikke for meg at vil skje.

Det er en utrolig idiotisk ide å bruke brute force and ignorance og bølgemotstand til først å løfte en båt ut av vannet og så bruke enda mer krefter for å få den til å gå fremover. Den planende båten er en dinosaur. Lange slanke skrog er tingen. Det er en grunn til at båtene til Birgit Skarstein og Olaf Tufte ser ut som de gjør. Ta båtene til Børge Quorning. Et smalt og skarpt skrog under vann, og så bredder de seg ut til et tilnærmet normalt turbåtskrog over vann. En lat slør i 25 knop på tur er bare kos. Vi finner det samme i utforming av store ferger. Lange, slanke skrog. "Fjord Cat" gjør 40 knop og den forsøker ikke engang å plane. 

Og vekt. Idag er det bare seilbåtverft som tenker vekt. Igjen, et eksempel fra elbiler. VW tok en stålbil og puttet en elektromotor og et batteri i den og endte opp med en Golf som veier 1500 kg. I Leipzig tenkte man annerledes. Man laget noe nytt bygget av epoksy og karbonfiber og brukte lim til sammensetting istedenfor bolter og skruer og endte opp med en bil som veier 1275 kg.

 

 

Sjøbliss skrev for 16 timer siden:

når det kommer et fornuftig alternativ på sjøen og en havn som kan levere nok strøm så er jeg med! 

Båten jeg viste til har ikke landstrømtilkobling. Den lader seg selv der den ligger.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 41 minutter siden:

Driftsikkerheten til enkelte EL biler er vel ikke mye å skryte av...

 

Kjenner personlig 4 stk med Tesla....alle har problemer med de bilene...

 

https://www.tu.no/artikler/teslas-nye-model-s-far-slakt-for-driftssikkerhet-na-stuper-aksjen/275834

 

https://www.tv2.no/a/8249820

 

At Am- cars har kvalitetsutfordringer høres ut som et ekko fra fortiden, kanskje ikke helt uventet.  Husker Hummer annonsen på finn: 

 

KJEMPEDYR OG KUL DRITTBIL SELGES HØYSTBYDENDE SNAREST!!" Slik innledes annonseteksten sin. Og Leiv Ove fortsetter slik:

Bilen lekker som en sil, og det har den gjort siden den opplevde sin første regnbyge våren 2006, på tross av gjentatte forsøk på å reparere lekkasjen. Vannet som til stadighet dukker opp på dashbordet, kan brukes til å vaske med.

Den store vannmengden i flere av lyktene anses som gunstig på langturer eller ved turer i ørkenen, da vannet sikkert kan drikkes! Lyktene kan eventuelt gjøres om til guppy akvarium. Rundt de små lyktene er det store mengder rust, men dette bidrar bare til å gi et helhetlig inntrykk av bilen, da det er mye skjult rust!

Link to post
Share on other sites

Noen mener tilsynelatende at en elbil som Tesla ikke er noe tess da den etter sigende har så store problemer med kvaliteten da noen kjenner fire personer som eier en slik bil og har hatt noen problemer. Nevn gjerne da hvilen annen bilprodusent som har bygget opp hva Tesla har gjort på så lang tid og med en kvalitet som overgår Teslas. Glem alle japanske merker spm alle slet med kvaliteten i starten selv om det eneste de gjored var å kpiere hva andre allerede hadde gjort!

For de som har lyst til å vite mer om elbiler og erfaring fra de som faktisk eier en elbil så finnes det et eget forum for slike, anbefales hvis man egentlig har interesse for temaet og ikke bare skal bedrive drittslenging!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

PostIT skrev for 2 timer siden:

Har ikke orket å lese gjennom hele denne lange tråden, men lurte på om denne har blitt diskutert?

https://www.tu.no/artikler/verdens-forste-autonome-skip-i-drift-skal-erstatte-40-000-vogntogturer-i-aret/382717

 

Mulligan skrev for 1 time siden:

Den har vært debattert noen ganger.

Spennende prosjekt som vil ha store positive miljøpåvirkninger.

Spennende prosjekt,og muligheter for å spare litt  CO2 utslipp der ja.

 

Spørmålert er om det er noen vits, noe av dette.

 

Ifølge klimaforskerene er det "for sent" å klare 1,5 graders målet, om vi ikke endrer drastisk på utslippene innen 12 år (noen sier 3 år). Det spørs det om vi rekker å få til noe særlig av betydning innen den tid.

 

Forresten hvorfor har det plutselig blitt 1,5 graders målet? Var snakk om 2 graders målet for ikke sååå lenge siden.

 

Ja,ja klimaforskerene vet nok best, så det stemmer nok.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 35 minutter siden:

Noen mener tilsynelatende at en elbil som Tesla ikke er noe tess da den etter sigende har så store problemer med kvaliteten da noen kjenner fire personer som eier en slik bil og har hatt noen problemer. Nevn gjerne da hvilen annen bilprodusent som har bygget opp hva Tesla har gjort på så lang tid og med en kvalitet som overgår Teslas. Glem alle japanske merker spm alle slet med kvaliteten i starten selv om det eneste de gjored var å kpiere hva andre allerede hadde gjort!

For de som har lyst til å vite mer om elbiler og erfaring fra de som faktisk eier en elbil så finnes det et eget forum for slike, anbefales hvis man egentlig har interesse for temaet og ikke bare skal bedrive drittslenging!

 

Bil er bil. Trenger en spesiell erfaring for å kjøre feks Tesla, Leaf, egolf eller en mitsubishi elbil? I følge damene på jobben så må de huske å sette i kontakten og leverer til service som alle andre biler. Men hun med Tesla kan tute med bilen via telefonen, det er jo ganske stilig. 

 

Er jo meningsløst å mene at noen slenger dritt om merker som lager elbiler, alle merker lager jo elbil. Eller kanskje det er noen merker som ikke har gjort det enda, Subaru kanskje.. de pleier jo å være litt trege. 

 

Får en følelse av at Tesla har bygget sin menighet i Am- car miljøet, litt som Apple menigheten. De blir lett såre og vonbrotne og føler at de må forsvare "sitt merke". Jaja, egolf, leaf eller Tesla, hvem bryr seg, bil er bil...

 

Men kult at Am- car miljøet har fått en virkelig boost og miljøprofil. Er mange tøffe Am- cars, særlig de klassiske. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg flere enn fire som har en Tesla og felles for de alle er at de ellers aldri har hatt en amerikansk bil eller er medlem av noen form for am-carmiljø.

Har for egen del ingen interesse av Tesla for eget bruk da jeg synes det er alt for mye penger å putte i en bil, men er svært glad for at Tesla finnes og at det finnes folk som Elon som åpenbart har gitt en rekke bilprodusenter et gedigent, og høyst fortjent, spark i raua.

Tesla har bygget en elbil fra første skrue i motsetning til de fleste andre som "bare" har tatt en bensinbil og gjort disse om til elbiler, helt, eller delvis(hybrid).

Og hva gjør de på en "service" på en elbil bortsett fra å telle antall hjul, kike litt rundt og skrive ut en alt for høy regning? Denne "flåsete" kommentaren etter at jeg hadde min elbil på årlig service for fjerde året på rad nylig og uten behov for å gjøre særlig mye med denne.

 

Og en "liten" bilprodusent som Toyota lager vel ikke elbiler i særlig grad? https://www.motor.no/artikler/hvor-skal-vi-selge-elbiler-spor-toyota/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det var da voldsomt til sårete følelser...leser en vedleggene, så er det nok langt flere en de 4 jeg kjenner,  som sliter med kvaliteten på el.biler...får håpe  event EL. båtprodusenter lærer av det...De vil jo tross alt ha en enklere drivlinje en en bil...

Og tro at en el.bil er så mye enklere en en vanlig bil sier vel mest om teknisk innsikt....eller mangel på sådan... les vedleggene, de er egentlig allment kjent for de fleste...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev 54 minutter siden:

Spennende prosjekt,og muligheter for å spare litt  CO2 utslipp der ja.

Ikke bare det. Vi får en forbedring i nærmiljøet.

Ingen NOx utslipp. Ikkeno' svevestøv. Ingen støy. Mindre nedsliting av veiene.

Går dette bra, som jeg er overbevist om at det gjør, er jeg sikke på at det fra Gbg vil gå en sverm av disse til mindre havner.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 1 time siden:

Nå kjenner jeg flere enn fire som har en Tesla og felles for de alle er at de ellers aldri har hatt en amerikansk bil eller er medlem av noen form for am-carmiljø.

Har for egen del ingen interesse av Tesla for eget bruk da jeg synes det er alt for mye penger å putte i en bil, men er svært glad for at Tesla finnes og at det finnes folk som Elon som åpenbart har gitt en rekke bilprodusenter et gedigent, og høyst fortjent, spark i raua.

Tesla har bygget en elbil fra første skrue i motsetning til de fleste andre som "bare" har tatt en bensinbil og gjort disse om til elbiler, helt, eller delvis(hybrid).

Og hva gjør de på en "service" på en elbil bortsett fra å telle antall hjul, kike litt rundt og skrive ut en alt for høy regning? Denne "flåsete" kommentaren etter at jeg hadde min elbil på årlig service for fjerde året på rad nylig og uten behov for å gjøre særlig mye med denne.

 

Og en "liten" bilprodusent som Toyota lager vel ikke elbiler i særlig grad? https://www.motor.no/artikler/hvor-skal-vi-selge-elbiler-spor-toyota/

 

Veldig engasjement. Som jeg sier, bil er bil. Om den går på bensin, diesel, strøm, hydrogen, gass eller frityrolje spiller mindre rolle. Produsentene lager det folk vil ha, folk kjøper det de trenger. Folk ser på en elbil som like vanlig bil som en Toyota Auris, uavahengig av drivlinje... I hvertfall i Norge. Trenger ikke noen Elon eller andre genier for å lage elbil, de lages over hele verden. 

 

I Stavern lagde de elbiler med elektromaskiner produsert på Østre halsen og batterier importert fra USA. Nyttelast på 2 tonn og 6-7 mil rekkevidde pr. opplading. En av de ble brukt av veivesenet til å gruse veier i Sogn og Fjordane, med stor suksess. Dette var i 1917. Å lage elbil er ikke noen svartekunst. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...