Jump to content

Utvikler Elbåter


-morten-

Recommended Posts

4 hours ago, adeneo said:

 

Det er ingen tvil om at elbiler i de aller fleste tilfeller er bedre enn bensin- og dieselbiler, men det er fremdeles naivt å tro at man redder miljøet ved å tute rundt i en luksusbil på et par tonn.

Var man genuint interessert i å redde miljøet ville man valgt andre alternativ, vi har jo i årtier hatt et langt bedre elektrisk alternativ, toget, og i milliarder av år har vi hatt apostlenes hester, som definitivt er mer miljøvennlig enn en Tesla.

Nå hevder ikke jeg at alle må gå eller ta toget, men dagens elbiler er ikke i nærheten av å være "null-utslipp", de flytter kun utslippene andre steder, for det meste til produksjonen og til kraftverket, som forhåpentligvis ikke er kullfyrt.
 

 

Er vel ikke helt uenig i noe av det du skriver, men for egen del er det ikke snakk om Tesla, men det nærmeste man kan komme til en familibil, en Kia Niro. Har allerede en Mitsubishi Miev, men i hverdagen er det elsykler (har en på sommerdekk og en på vinter/piggdekk) som benyttes.

En utfordring er hengerfeste som vi er nokså avhengig av å ha, men håper dette kan løses med den Kia Niro vi får rundt årsskiftet, men fortsatt ikke avklart hos produsent/importør.

Å selge hytter og hus er ikke aktuelt så det blir nok fortsatt bil og fly til disse for ingen av stedene er tog noe reelt alternativ.

Å redde verden har jeg ingen ambisjoner om, men prøver å gjøre det lille jeg kan og er langt mere bevisst på dette i dag enn for bare få år siden.

Resirkulering av batterier er allerede kommentert fornuftig av andre. Kan kanskje legge til at den betydelige frykten som fantes mht hvor lenge batteriene varer allerede synes å være et tilbakelagt stadium, heldigvis!

 

Lurer fortsatt på hvem som har fått milliareder av skattebetalernes penger etter seg for å ikke bygge noe som helst?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Pinkvin said:

 

Nei det mener jeg ikke. Men samlet sett er jeg ikke i tvil om at "pengedrysset" fra staten til utvikling av både teknologi, kompetanse er god business, både for de som deltar selvsagt, men også for samfunnet og til slutt nasjonalbudsjettet. Men i ett "dryss" så er det selvsagt noen penger som bommer på målet, men jeg syns det er viktigere med de som treffer enn å la være fordi en også bommer.

 

Jeg tror ikke noen av oss er i stand til å vite om pengene som drysset på Sandvik Innovations bommet eller traff, hvor jobber de ansatte i dag, hvilken del av kompetansen kom til nytte andre steder, i andre bedrifter, hvordan har kompetansen som ble bygd på Høgskolene i Buskerud og Vestfold evt kommet til nytte videre osv. Tenk bare på de som underviser på Høgskolene, deres erfaringer kan gå videre til nye studenter over mange år. For den saks skyld, erstattet pengene dagpenger og sykepenger, evt andre støtteordninger som potensielt arbeidsløse ville mottatt? 

 

Penger brukt riktig kan ha langt mer for seg enn å pumpe ut dagpenger, sykepenger, støtte til permitteringer osv. Gjort riktig kan det være lurt å holde noen virksomheter "kunstig i live" i perioder. Markedet alene er ikke alltid svaret på alt. 

 

Er ikke helt uenig - bare så det er sagt :lol:

 

Men - det handler jo om å bruke pengene fornuftig og i en viss grad etterprøvbart for å faktisk følge opp tiltrodd effekt. Der har det sviktet grovt, og mange spekulerer i å hente inn slike midler for å både saldere budsjetter eller det er businessen i seg selv. Innovasjon Norge har jo skapt om det å drive innovasjon til noe staten kan ta hånd om og kontrollere.... i stedet for å legge rammevillkår til rette og la konkurransen mellom intellekt og forretningsevne jobbe i et godt og stabilt økosystem.

 

Det er MYE penger som søles bort på studier som har marginal relevans og effekt, men vi har jo til overs så da....

Link to post
Share on other sites

jeg anser at det må jo være bedre å prøve å hente "laverehengende" frukt først:

https://www.equinor.com/no/magasin/battery-hybrid-supply-ship.html

 

enn at passasjerer osv skal være prøvekaniner i noe som dette (2011  - har vel ikke skjedd så mye mer der..?) 
https://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1642036.ece

Med overdreven tro på ny og uprøvd teknologi og forhastede prosesser så kan det jo fort gå slik , noe som heller ødelegger for nye og gode løsninger:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4yjV9/bussjaafoerer-ber-selskapet-parkere-livsfarlige-busser

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ventus skrev for 2 timer siden:

 

Er ikke helt uenig - bare så det er sagt :lol:

 

Men - det handler jo om å bruke pengene fornuftig og i en viss grad etterprøvbart for å faktisk følge opp tiltrodd effekt. Der har det sviktet grovt, og mange spekulerer i å hente inn slike midler for å både saldere budsjetter eller det er businessen i seg selv. Innovasjon Norge har jo skapt om det å drive innovasjon til noe staten kan ta hånd om og kontrollere.... i stedet for å legge rammevillkår til rette og la konkurransen mellom intellekt og forretningsevne jobbe i et godt og stabilt økosystem.

 

Det er MYE penger som søles bort på studier som har marginal relevans og effekt, men vi har jo til overs så da....

 

Jeg tror noe av grunnen til at vi "har til overs" også har med å gjøre at vi "sløser penger" for å gi gode vilkår til "økosystemet". At det offentlige går inn når det kniper med prosjekter som øker kompetansen på en fremtidsrettet måte på arbeidsstedet i samarbeid med utdanningsinstitusjoner er ikke det verste en gjør, bedre en amo- kurs i NAV regi ;-)

 

Akkurat ifht å utvikle en el- drevet fritidsbåt så er jeg nå enig, det blir for dumt for det kommer av seg selv. Vi har kompetansen til å lage lettdrevne skrog, vi har tross alt både seilt og rodd osv i all tid. Teknologien ifht "drivlinja" har vært på plass siden el- drift ble "vanlig", det har vært i bruk til alt mulig, dette er noe vi kan. 

 

I praksis er det "bare" snakk om å vente litt til når batteriene har blitt billige nok så... velger kundene som de gjør og leverandørene løper etter. 

 

Leste om Acrona sin el- seilbåt... eller var det Hanse..? Samme, poenget var at pr nå kan du kjøpe en seilbåt som er type 3-4 fot større for samme pris som den el- drevne, og da er det "bare" å vente på batteriene skal bli billige nok, men den utviklingen skjer vel ikke i Norge såvidt jeg har forstått(?)

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 14 timer siden:

 

Hvem har fått hva av offentlige midler for å utvikle dette?


Det krever vel at man gjennomgår regnskapene til Innovasjon Norge, Transnova og andre lignende organisasjoner, samt at man finner ut hvem som har dratt nytte av diverse skattefunnordninger.

Kan du ikke finne ut av dette, å fortelle oss det, siden du er så opptatt av hvem som har fått hva ?

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, adeneo said:

Kan du ikke finne ut av dette, å fortelle oss det, siden du er så opptatt av hvem som har fått hva ?

 

Jeg er vel egentlig her bare litt opptatt av at den, eller de, som fremsetter slike påstander dokumenterer dette heller enn å ta en "Donald"!

 

Men du har kanskje glemt hvem som skrev;

 

Som oftest finansieres disse prosjektene gjennom støtte og lån fra Innovasjon Norge, Skattefunnordningen og Transnova, slik at uansett om man ender opp med å produsere båter eller ikke, så er det lettjente penger i dårlige tider for båtprodusentene å drive med dette våset.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

On 9/28/2018 at 6:43 PM, Maika said:

Snitthastigheten i transportnæringen på sjøen er visstnok lavere nå enn på seilskutenes tid. (Årsaken er at det er billigere å lagre varer på båt enn på land.)

 

Og hvis jeg sier at dette er tullprat fra ende til annen, hva sier du da? Jeg baserer det på 25 års erfaring innen internasjonal transport av råvarer, flytende og faste.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 6 timer siden:

 

Og hvis jeg sier at dette er tullprat fra ende til annen, hva sier du da? Jeg baserer det på 25 års erfaring innen internasjonal transport av råvarer, flytende og faste.

Tja, hvis du mener å si at jeg bare fant det på, så er det feil. Jeg leste det i en artikken for et par år siden som tok for seg miljøutfordringene med sjøtransport.

Hvis du mener å si at artikkelen er tullprat, så oppfattet jeg den da som seriøs, men jeg husker ikke hvor jeg leste akkurat den sammenligningen, så der kan jeg ikke avkrefte din påstand. (Men det var ifm «slow steaming» som bla. nevnes her: https://www.tu.no/artikler/shipping-nede-i-2-2-prosent-av-globale-co2-utslipp/275602)

Forøvrig var det bare en liten anekdote som ikke var ment som et argument i diskusjonen, så du må gjerne mene at det er tullprat fra styrbord til babord uten at jeg skal bli sint;)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her tror jeg du misforstår hva som ligger i begrepet "slowsteaming". I praksis vil det bety at et skip som kan eksempelvis holde en marsjfart på 15 knop i stedet holder en fart på 13 knop. Dette medfører en betydelig besparelse i skipets forbruk av bunkers ( i tonn) og hvis denne besparelsen i penger betyr mer enn skipets verdi for den mertiden som går med på å frakte lasten fra A til B, ja så gjør man det. Vanlig i perioder med et svakt fraktmarked i kombinasjon med høye bunkerspriser noe som også er påpekt i artikkelen du viser til. Det kan også skyldes at man tilpasser farten til ankomst i havner enten lasten ikke er klar eller at man ved å gå maks masrjfart vil ankomme laste, eller lossehavn, på en dag/helg hvor det ikke utføres arbeid og man ellers vil pådra seg langt høyere havneutgifter.

Artikkelen er ikke tullprat, men påstanden om at;  Snitthastigheten i transportnæringen på sjøen er visstnok lavere nå enn på seilskutenes tid. er tullprat. At tankskip til tider brukes som flytende lager er dog riktig, skyldes både politiske og økonomiske grunner, men vi kan la den ligge for blir litt mye avsporing.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gudrun skrev On 28.9.2018 at 11.44:

Håper bare de og skuler litt til erfaringen Selfa gjorde med sin elsjark så de ikke sitter igjen med samme erfaring om noen år.

Koster noe alvorlig med kronasje å være med på nyutvikling.

 

Eneste oppdateringen jeg finner på den etter ett års drift er at det har vært trøbbel med, selvsagt, dieselaggregatet ;-) 

 

https://www.itromso.no/nyheter/2017/01/02/Mange-var-skeptiske-men-Bents-el-sjark-ble-en-kjempesuksess-14004906.ece

 

Eller var det noe annet som har skjedd?

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 29 minutter siden:

 

Perfeksjonert i i3.

 

 

Neh, i3 og Tesla er like mye, om ikke mer "donald duck" bil som også Think og Kewet var i sin tid. 

 

E- golf, den nye audien med 4wd osv, dvs "vanlige biler" er fremtiden. På vei til det vanlige er det alltid noen rare greier som forsvinner ganske kjapt. Det blir snart like pinlig å bli sett i en i3 og Tesla som det er å bli sett i en Kewet Buddy i dag. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mulligan skrev 35 minutter siden:

 

Denne båten har ekstremt strømningsgunstig skrog. Går 18 timer i stummende mørke.

Om dagen er rekkevidden ubegrenset.

 

 

Det er suverent. Så må det oversettes til praktiske formål, tror det er ett stykke dit. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...