Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

Men du må jo nesten ha kran både før og etter hvert filter, spesielt hvis maskinen skal være igang under filterbytte. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Racor bruker en 6-port kuleventil, så de stenger/åpner altså både innløp og utløp til hvert filter.

 

Her detaljer fra Racor 75500FGX dual filteroppsett.

Kan også brukes for dobbel gjennomstrømming, altså 120 gallon/h mot 60 for et enkelt 500FG filter.

 

https://www.mddistributorsstore.com/parker-racor/75500fgx2/dual-manifold-fuel-filter-assembly

 

racorduplex1.jpgracorduplex3.jpgracorduplex2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja, en sånn koster nok en del penger. Men det blir uansett mye billigere enn å kjøpe et komplett Racor-oppsett :-)

Et nettsøk kan nok være lønnsomt, mye rimelig der ute i verden selv om dette blir litt spesielt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Er det ikke enklere med en enkelt ventil pr. side istedenfor to da?

Det blir så mye å dreie på, og holde styr på.

 

Jeg tenkte evt. på 2 slike 3-veis ventiler som bildet under, en før og en etter. Selges her parvis, inkl. 9,5 mm slangenipler.

Disse ventilene kan jo dessuten skrues fast i noe.

Men de har mange andre varianter også.

 

https://www.ebay.com/itm/FUEL-TANK-VALVE-SHUT-OFF-3-8-THREAD-18-1656-3-WAY-VALVES-PAIR-3-8-HOSE-32013-X6/163924474532?hash=item262aa8faa4:g:5ygAAOSwjVVVvVJT

 

Denne her går under momsfrigrensa :-)

 

https://www.ebay.com/itm/Sierra-Valve-3-Way-W-Dentent-3-8-Fnpt-18-1656/302639112181?_trkparms=aid%3D1110001%26algo%3DSPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D40718%26meid%3D854168baa7b145a1ae2698327f4fae84%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D12%26mehot%3Dpf%26sd%3D163924474567%26itm%3D302639112181%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2047675&_trksid=p2047675.c100005.m1851

 

Ja den kan jo faktisk kjøpes rimelig i Norge da:

 

https://www.telmo.no/3-veis-ventil-for-3-8

 

Eller denne fra Maritim 

 

https://www.maritim.no/kuleventil-3-veis-forkr-messing

 

Bilde av en fra Moeller nederst.

 

 

fueldual.jpg

 

 

moeller1.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex joda det blir litt å dreie på, men det burde gå fint ? Var tross alt på KNM Valkyrien et år, der var det manuelle ventiler så og si over alt. 

Der gjaldt det å ha kontroll. Glemmer aldri når en  skulle tømme septik og hadde åpnet alle ventiler riktig. Plutselig så ble det ropt opp om lunsj på callingen, pumpen for tømming ble stoppet, men ikke ventilen(e). Når lunsjen var ferdig, så var tanken nesten full igjen ? Vi fikk skylt tanken da ? 

 

 

Og som elektriker så er jeg glad i dymo, så det blir merket ordentlig. Legger også ved en tegning med oversikt ombord. Ønsker også et opplegg for å kunne polere diesel fast ombord, med eget filter. Pumpen for polering blir også brukt til å fylle en separat dieseltank for dieselvarmer.

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en vanlig type Biltema fødepumpe til polering av dieselen. Pumpen suger dieselen fra en nå halvfull hovedtank, gjennom et FG 500 filter. Pumpen dytter dieselen opp i dagtanken, som har overløp tilbake til hovedtanken. Nå har samme dieselen tatt så mange runder gjennom FG 500, at det må ha rent flere tusen liter gjennom filteret. Tror det er et elendig filter/vannutskiller. Selv med halv tank, fylte i juli, har jeg så langt ikke greid å skille ut så mye som ett gram kondensvann. Vær obs på det. Elendig vannutskiller, må det være. Vannutskiller nr. 2 sitter i dagtanken. Ikke ett eneste gram vann der heller.

MVH

Frustret

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Jeg bruker en vanlig type Biltema fødepumpe til polering av dieselen. Pumpen suger dieselen fra en nå halvfull hovedtank, gjennom et FG 500 filter. Pumpen dytter dieselen opp i dagtanken, som har overløp tilbake til hovedtanken. Nå har samme dieselen tatt så mange runder gjennom FG 500, at det må ha rent flere tusen liter gjennom filteret. Tror det er et elendig filter/vannutskiller. Selv med halv tank, fylte i juli, har jeg så langt ikke greid å skille ut så mye som ett gram kondensvann. Vær obs på det. Elendig vannutskiller, må det være. Vannutskiller nr. 2 sitter i dagtanken. Ikke ett eneste gram vann der heller.

MVH

Frustret

Kanskje du har super rein tank? ? 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Sleipner93 skrev 38 minutter siden:

Hvorfor må man ha kran på utløp av filteret ? 3-veis ventilen vil jo stenge utløpet for det filteret som skal byttes når maskinen er igang ? :crazy: eller er det noe jeg ikke får med meg her ? 

 

Om "noen" kunne lage en skisse for 6-veis og 2x3 veis løsning? 

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 22 minutter siden:

Kanskje du har super rein tank? ? 

Nei, sist gang jeg hadde den opp i 2017 og gravde ut 50 liter møkk, vasket jeg hverken med Zalo eller tørket med hårføner etterpå. Gravde bare ut møkka og tørket med bleier. Ikke mummet jeg heller. Så tanken var verken antiseptisk ren eller luktfri. Skulle så gjerne sett den røde ringen i FG 500 løfte på seg. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til uten å helle vann på tanken.

Link to post
Share on other sites

Sleipner93 skrev 1 time siden:

Hvorfor må man ha kran på utløp av filteret ?

En grei løsning er å sette en 3-veis ventil med L-løp mellom filterne på utløpet mot motoren.

Da blir det en enten eller løsning, man kan toppe det med en stengeventil på inngangen fra tanken på begge filterne og eget stigerør til begge filtre hvis man vil gardere seg mot klogging av stigerør, noe jeg har opplevd, stigerøret måtte ut av tanken og stakes fri fra slagg.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 5 timer siden:

 Nå har samme dieselen tatt så mange runder gjennom FG 500, at det må ha rent flere tusen liter gjennom filteret. Tror det er et elendig filter/vannutskiller. Selv med halv tank, fylte i juli, har jeg så langt ikke greid å skille ut så mye som ett gram kondensvann. Vær obs på det. Elendig vannutskiller, må det være. Vannutskiller nr. 2 sitter i dagtanken. Ikke ett eneste gram vann der heller.

MVH

Frustret

Enig HVIS UTLØPET er helt i bunn.  Da har du ikke kjøpt vanndråpen. Kondens produsere vel ikke Hulda ?

UENIG HVIS utløpet er noen cm over bunn da er det plass til en skvett, før du får noe i vannutstilleren..

Jeg "pleier" å finne en et par spiseskjeer i bunn, dagen etter å ha fylt på  300l diesel.

 

Ps, det er bare å kjøre en test fra en kanne  med Diesel og vann og en visp så en får blandet godt og retur tilbake

til kanna..

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

 

Om "noen" kunne lage en skisse for 6-veis og 2x3 veis løsning? 

 

1x6-veis eller 2x3-veis er i prinsippet jo samme løsning, men med 1x6-veis slipper man unna med kun ett håndgrep for ønsket funksjon.

Da fjerner man noe av muligheten for feil, altså å stenge eller åpne for begge filter samtidig hvis det ikke er det man vil gjøre.

 

Racors 6-veis ventil har 4 posisjoner. 2 der det ene eller andre filteret er åpent eller stengt, og 2 der begge filter åpne eller stengt.

Formålet er å isolere det filteret man evt. skal bytte element i, fra både motor og tank. Både for å unngå luft og for å unngå at diesel renner tilbake. Eller for å isolere et tett filter.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sleipner93 skrev for 5 timer siden:

Hvorfor må man ha kran på utløp av filteret ? 3-veis ventilen vil jo stenge utløpet for det filteret som skal byttes når maskinen er igang ? :crazy: eller er det noe jeg ikke får med meg her ? 

 

Mente du hvorfor man må ha kran på innløpet?

Formålet er jo å isolere filteret helt fra både motor og tank (og fra det andre filteret) når man enten skal skifte filterelement, stenge for et tett filter, eller at filteret bare skal stå i beredskap.

Uten kran på begge sider vil diesel og luft kunne vandre fritt når man åpner filteret. Avhenger naturligvis av hvordan filteret står i forhold til tanknivå/stigerør. Men filteret skal vel uansett stå høyere enn tanken.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei, du mente man burde ha kran på både innløp og utløp av hvert filter om jeg forstod deg riktig? 

 

For min del er de gamle og evt de ny filtrene blir montert lavere enn dieseltankene. Hvorfor skal de monteres høyere om man har mulighet til å ha fall direkte inn i filteret? 

 

I min "skisse" i hodet vil jeg ha innløpsrør/slange til begge filtrene med stengekran på innløpet til hvert filter. Utløpet av begge filtrene vil jeg samle inn på en treveis-ventil. Med andre ord når treveisventilen står i posisjon for uttak av venstre filter vil utløpet for høyre filter være stengt, dersom jeg da stenger kranen for innløp på høyre filter vil jeg da kunne skifte elementet i dette og fylle/lufte dette med å åpne innløpskranen. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Vi sporer kanskje litt av, men jeg tar sjansen på å fortsette litt til med tilkobling av flere filter.

 

Jeg hadde sette for meg noe sånt:

 

1131374280_versjon22.png.516281337a58bcceecdfb050d7b28a88.png

Ser dette ok ut?

Er litt redd for at man kan risikere å presse diesel "feil" vei (via retur) gjennom dieselpumpen på motor og igjen usikker på om det utgjør noe fare for dieselpumpen?

Link to post
Share on other sites

Nå begynte det å bli litt komplisert, men så lenge du selv skjønner tegninga så er det jo greit :thumbsup:

Du kan altså fylle tanken til dieselvarmer fra returen? Eller fylle den fra tankene ved hjelp av den drivstoffpumpen?

 

Men det er som nevnt også smart med ventiler mellom filtrene og motor. Du må jo uansett ha en T/Y kobling på tilførselen der.

Ellers kan du f.eks. ikke skifte et filterelement mens motoren går, og du risikerer å måtte lufte på finfilter/pumpe på motor selv med motor avstengt (kommer jo også litt an på nivået på filter og motor i forhold til hverandre).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex jeg tror ikke det skal være så alt for komplisert. Slik ting er i dag, så har jeg 300L diesel, som jeg ikke vet status på.

Tankene er runde og det er (for min del) vanskelig å få satt inn mannhull eller en ny tilførsel til dieselvarmer.

Derfor tenkte jeg denne løsningen kunne fungere.

Dvs at man skal ha mulighet for å "polere" og fylle tank for dieselvarmer med pumpen.

Ved "poleringen" går dieselen fra tank, via pumpe,filter og tilbake i returen.

 

Slik er opplegget den dag i dag(de små sirkelene er ventiler og rød er retur):

versjon3.png.bc6066c537f533d06e092eadbad2db2a.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...