Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

1 hour ago, "LISE" said:

@Ttor så veldig bra ut. Har du link?

Hvor lang tid tok leveringen? Spørsmålet er om det kommer inn til landet før 350kr grensa forsvinner ved nyttår..?


Siste jeg leste om tollgrensen var tom. mars 2020. Betalte 351.- for denne. Fikk ikke krav om toll. 

https://www.ebay.com/itm/500FG-500FH-Diesel-Marine-Trucks-Fuel-Racor-Filter-Oil-Water-Separator-Bolt-Ring/222916773809?pageci=8e515ad2-108f-4d87-9e10-32f0a4ac5563&epid=19017787198

Redigert av Ttor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Ser 01.04.20 er nevnt i flere artikler ja. Flott da trenger jeg ikke bekymre meg for at en haug med duppeditter ramler inn i postkassa i januar med dertil mange "behandlingsgebyr". 

 

Håper det blir gode systemer for innkreving av mva. når grensa fjernes da. Har ikke noe imot å betale mva., men unødig med en hundrelapp eller to i behandlingsgebyr.

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev for 1 time siden:

Takker for svar. Ser 01.04.20 er nevnt i flere artikler ja. Flott da trenger jeg ikke bekymre meg for at en haug med duppeditter ramler inn i postkassa i januar med dertil mange "behandlingsgebyr". 

 

Håper det blir gode systemer for innkreving av mva. når grensa fjernes da. Har ikke noe imot å betale mva., men unødig med en hundrelapp eller to i behandlingsgebyr.

Etter som jeg har forstått på det som er skrevet. Så er det selger som skal oppkreve mva.

Men hvordan de vil få til dette fra tusenvis av feks kinesiske selgere, gjenstår å se.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev for 1 time siden:

Håper det blir gode systemer for innkreving av mva. når grensa fjernes da.

Jeg har heller ikke noe i mot å betale mva men nei det kommer ingen gode systemer på plass i fra myndighetene sin side.
Nettopp derfor mener mange at vi skulle ventet på EU som holder på med dette arbeidet nå

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Demonterte mitt 500FG Kina-filter som jeg kjøpte for et par år siden. Har ikke montert det noe sted foreløpig.

Det ser vel stort sett greit ut, men bør plukkes ned og inspiseres for metallspon osv. 

Gjengene i det ene nippelhullet var litt tvilsomme, måtte kjøre gjengetapp gjennom.

Ellers så var det ikke kobberpakninger, men de mere moderne metall med noe plast/gummi insert-greier i.

Men slangeniplene blir litt tett mot filterhuset så man kan egentlig kun ha slangene på skrå opp/bak, hvis det skal bli plass til slangeklemme også tror jeg. Men har ikke prøvd i praksis., mulig det går greit uansett retning.

Andre filter leveres med andre typer slangenipler ser jeg.

Det er også en tilbakeslagsventil (plastkule).

 

Det et ekstra ufiltrert uttak blendet med en plastskrue. Antar det er uttak for dieselvarmer?

Og en plastskrue nær bunnen av plastbollen, det er vel for montering av vannalarm antar jeg?

 

Vedr. kapasitet så fant jeg følgende i en gammel Båtmagasinet-artikkel.

Da skulle jo en kapasitet på 227 liter/time rekke fint til 250-290 hk siden man sjelden kjører på full gass uansett.

 

"En Volvo Penta KAD 44 på 260 hk har et forbruk på ca 60 liter i timen på full gass.

Denne motoren krever et vannutskillende filter med kapasitet på 200 liter i timen, ca tre ganger forbruket på full gass."

 

filter1.jpg

filter2.jpg

filter3.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Måtte dessuten gjenge opp hullene for de 4 skruene som holder bollen fast.

Skruene gikk tregt, og de gikk ikke langt nok inn. Slik at det ble ikke press på alle skruene.

Bytta til syrefaste skruer i samme farten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var en annen type slangeflenser på mitt. Rett til siden. Gjengene virker ok, men også her antydning til metallspon i huset.
Usikker på filterinnsatsen. Skal dette tilsvare brun type racor filter? Tror jeg kjøper originalfilter til disse. Blå eller rød type. R26 filtrene jeg bruker nå koster 600.- stk, så dette blir jo småpenger i forhold. 
E57FD866-AE6C-44E5-B8C8-D9D1542B1E8F.jpeg.7454b8427c835940a4485a797eed5f32.jpeg

Link to post
Share on other sites

Slangenipler finnes i mange varianter med og uten banjobolt.

Det er M14x1,5 gjenger. Samme som mange hjulbolter tilfeldigvis.

Men ikke samme som originalt Racor filter, der er det visstnok M16.

Gjengene i filterhuset mitt var trange, så jeg må kjøpe/låne en gjengetapp og gjenge opp. 

 

Innvendig diameter på nipler og slange betyr jo litt i forhold til flow og motoreffekt.

9,5 eller 10 mm innvendig slange bør det iallefall være til en litt større dieselmotor på 200-300 hk.

Samme dimensjon for returslange/rør.

Ved lange strekk bør man gå opp en dimensjon, så da må man få tak i større nipler også.

 

Ja det kan nok være lurt å kjøre på originale Racor filterelementer istedenfor kinagreier. 

Med mitt fulgte det rødt 2010-serie element som skal være 30 micron.

Blå er 10 micron og brun er 2 micron. Har man et originalt finfilter på motoren så har det jo liten hensikt med 2 micron.

30 er nok det vanligste å bruke i såfall.

Det er bare skriften som er farget på de originale.

 

 

parkerfilter3.jpg

 

parkerfilter.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev On 10.11.2019 at 21.09:

Håper det blir gode systemer for innkreving av mva. når grensa fjernes da. Har ikke noe imot å betale mva., men unødig med en hundrelapp eller to i behandlingsgebyr.

 

Om jeg har forstått tollvesenets/postens sider riktig så skal det koste 158 kroner i "gebyr" +++

Link to post
Share on other sites

Blir vel mere populært med gruppekjøp når tollfrigrensa fjernes.

Da blir iallefall både frakt og gebyr finfordelt, og man kan få kvantumsrabatter. Men mere tungvint, joda.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev 1 minutt siden:

Det er jo helt talentløst. 

 

Ikke vil de dele ut post på lørdager, ikke har vi fått noe post på mandager heller etter sommeren...

Klart de fortjener 158 kr i hevnavgift fordi jeg har kjøpt noe i Østerike eller New Zealand som jeg ikke kan få tak på i Norge...

 

Har nå installert 3x av 500 filterne, er meget fornøyd til nå.

Må bare innrømme at jeg ikke hadde kjøpt de om jeg hadde måttet betale 2800kr for de i Norge....

Link to post
Share on other sites

Sleipner93 skrev for 6 timer siden:

Vurdere å lage til slike filtre med duplex ombord. Skal de stå på suge eller trykk siden av fødepumpen ? 

Tenker det samme, samt jeg skal bruk ett for "polering" av diesel. 

@dieselfan3500kr-for de originale på bestmarin.. 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For et duplex oppsett kan man vel bruke en slik 6-port drivstoff-ventil, så isolerer man hvert filter for seg med et raskt håndgrep.

 

 

fuelvalve.jpeg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

TrikkerN Lønning skrev 19 minutter siden:

Jeg kjøpte treveisventil jeg tenkte å bruke ?

 

 

 

Ja, men du må jo nesten ha to da. En før og en etter filtrene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Man vil vel isolere det ene filteret helt fra både tank og motor når det ikke er i drift, og når man skal skifte filterelementet.

Ellers kan det vel fort bli luft og krøll i systemet. Spesielt hvis man vil ha muligheten til å gjøre noe uten å stanse motoren først.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...