Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

BØstrøm skrev for 5 timer siden:

Hva med micron? Jeg bruker 30 på grovfilter, og tror det er 10 på finfilter. En ide med 10 på finfilter, eventuelt ett av dem ved duplexinstallasjon?

Du behøver ikke lavere enn 30 på grovfilteret. Eneste du oppnår at det går hurtigere rett. Jeg mener at jeg bruker 10 µ. på fin.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 1 time siden:

Tja, vent til du opplever en slik shituasjon selv, jeg har gjort det. Og flere enn meg.

Hulda har opplevd det, om enn ikke i en like dramatisk shituasjon som meg.

Slike shituasjoner oppstår gjerne under tøffe forhold i stor sjø når det passer minst.

Da er en duplex løsning gull verdt. Den kan berge liv.

 

På samme måte som ren diesel fra ei kanne vil gjøre det... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev 17 minutter siden:

Tja, å begynne å rigge til noe slikt når panikken er der vil jeg helst unngå. Da er det atskillig enklere å slå over en hendel. Men som en fattigmannsløsning OK.

 

Du den var teit. Poenget var jo ikke at en skal rigge det når ett filter går tett. To kraner, den ene med sugeslange klar. Og personlig mener jeg det vil være en økt sikkerhet i å gi motoren ren diesel enn å fortsette å prøve å filtrere dritt om en allerede har hatt en stans pga det. Det virker strengt tatt litt dumt. At en blir fattig i forsøket pga innkjøp av filterløsninger er nå så sin sak.. ;-)

 

Til vanlig drift er jo absolutt filtre en god plan. I nøden må da ren diesel være en bedre løsning. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 6 minutter siden:

Jada, @Pinkvin, hvis du vil sitte å skvalpe rundt med en kanne ren diesel, så er det så klart ditt valg. Ikke glem å lufte.       

 

Ja det var akkurat det jeg hadde tenkt, sitte å skvalpe rundt med ei kanne. Sier seg selv. 

 

Men jeg har forståelse for behovet for å forsvare bruk av tusener på flotte filtre som i beste fall utsetter problemet i noen minutter før nytt filterskifte ;-) 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev for 8 timer siden:

 

Løsningen for samtlige er å bruke en reservekanne med ren diesel hvor man stikker en tilgjengelig  tilførselslangen ned i, gratis og enkelt. Lag heller en kanneholder i maskinrommet slik at den kan stå støtt. 

 

Bensintank til påhengsmotor med slange og blære. Treveis ventil før filteret som tanken kobles til (med blære på tilførselslangen). 

 

Vri på treveisen før filteret så en stenger av for filteret og drar drivstoff fra bensintanken i stedet. Vri på krana etter filteret så den står åpen ut og pumpe med blæra til drivstofflange er fylt opp (lufting). Vri treveisen tilbake så den gir til motor og starte opp for x timers drift med rein diesel. 

---

Er ikke det en grei oppskrift?

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 2 timer siden:

Tja, vent til du opplever en slik shituasjon selv, jeg har gjort det. Og flere enn meg.

Hulda har opplevd det, om enn ikke i en like dramatisk shituasjon som meg.

Slike shituasjoner oppstår gjerne under tøffe forhold i stor sjø når det passer minst.

Da er en duplex løsning gull verdt. Den kan berge liv.

 

Det finnes så mange måter å unngå det du beskriver at de er for mange til å nevne her, men det er jo bra det fungerte for deg selv om jeg tar den historien med et øsekar. 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev 1 time siden:

 

Det finnes så mange måter å unngå det du beskriver at de er for mange til å nevne her, men det er jo bra det fungerte for deg selv om jeg tar den historien med et øsekar. 

Du har totalt missfortått, problemet var at det ikke fungerte for meg.

Derfor har jeg nå hatt duplex løsning i mine 2 siste båter, og er nå igang med en polishing løsning for å lette rengjøring.

 

At du ikke er villig til å dele dine kunnskaper var jo synd.

Men du har ihvertfall gitt meg en god latter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 5 timer siden:

Du den var teit. Poenget var jo ikke at en skal rigge det når ett filter går tett. To kraner, den ene med sugeslange klar. Og personlig mener jeg det vil være en økt sikkerhet i å gi motoren ren diesel enn å fortsette å prøve å filtrere dritt om en allerede har hatt en stans pga det. Det virker strengt tatt litt dumt.

Beklager så ikke denne.

Du må gjerne hyle dumming, dumming til meg uten at det hjelper deg det spøtt.

Men gå for den påhenger tank løsningen din du, men legg ihverfall opp retur tilbake til påhenger tanken din samtidig ellers varer ikke dette lenge.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mix skrev for 8 timer siden:

Beklager så ikke denne.

Du må gjerne hyle dumming, dumming til meg uten at det hjelper deg det spøtt.

Men gå for den påhenger tank løsningen din du, men legg ihverfall opp retur tilbake til påhenger tanken din samtidig ellers varer ikke dette lenge.

 

Skriver ikke at du er "dumming" eller noe jeg. Men du skriver at en skal rigge en nødløsning i farta. Eller for å være helt nøyaktig: "Tja, å begynne å rigge til noe slikt når panikken er der vil jeg helst unngå". Og det du skriver da er like teit som å si at de med doble, og gud vet hva filtre begynner å montere de etter motoren har stanset.

 

Ingen skal vel begynne å rigge opp et system i farta, det gir ingen mening. Men om jeg, for en langtur der jeg ønsker ekstra sikkerhet, ikke av redsel for å få stans ved Tønsberg Tønne, Strømtangen eller over Gula humpen, rigger meg med et par ventiler på dieseltilførselen for å kunne kjøre motoren rett fra kanne, og legger til rette for at det skiftet skal gå kjapt og greit. Så syns jeg det gir god mening. Kan til og med tenkes at jeg legger avgårde akkurat på denne turen med "ekstra/nødtanken" tilkoblet og tilførselen ferdig luftet så det bare er å svitsje om. Særlig fordi jeg også da kan fylle på mer diesel uten å måtte ut på dekk og da måtte risikere å få sjø i tanken hvis det er litt vær.

---

Men til vanlig bruk, klart det er enklere å svitsje over til rene filtre og prøve å berge seg i havn før neste filter går tett. Samtidig, å koble til en reservetank med pumpeblære på drivstoffslangen er også en enkel løsning som vil kunne fungere relativt kjapt og greit ifht feks å måtte bytte ett CAV filter i farta når en ligger å ruller ved Tønsberg Tønne eller tilsvarende. 

Link to post
Share on other sites

Denne tråden har egentlig utviklet seg til et eksempel på at det er store variasjoner for hva som er fornuftig for den enkelte. @Pinkvin har såvidt jeg har forstått en seiler med relativt liten motor. Ok løsning for han vil kunne være en helt annen løsning enn for en med en motorbåt med stor motor.

Det viktigste er at en tenker over de enkelte fakta, som f. Eks at tette filtre normalt skjer (uforutsett) når det er noe sjø som rører opp driten i tanken. 

Det sikreste er nok egentlig en dagtank løsning, gjerne fyllt opp via retur. Da har man filtrert diesel på tank klar for bruk. 

Jeg ville uansett foretrukket en "nødtank" løsning med selvtapp uten risiko for luft. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Vesterskog skrev 1 time siden:

Denne tråden har egentlig utviklet seg til et eksempel på at det er store variasjoner for hva som er fornuftig for den enkelte. @Pinkvin har såvidt jeg har forstått en seiler med relativt liten motor. Ok løsning for han vil kunne være en helt annen løsning enn for en med en motorbåt med stor motor.

 

I vår tid som snekkefolk gikk vi noen "snekkeruter", som, av en eller annen ubegripelig grunn gikk klin oppi land, feks ved Tønsberg Tønne og Strømtangen fyr. Under feil forhold på de plassen er det kun kort tid før en smeller i fjellet eller velter over ett brott om en får stopp (og en har motorbåt). Med gammel snekke og ditto motor føltes det som idioti å gå de plassene når det var litt vær.

 

Så vi byttet til seilbåt. Og selv om jeg nå kunne gå de plassene og oppleve en langt større trygghet fordi en normalt kan heise seil og seile ut av et evt. "problem", så går vi nå på utsiden av alle slike "problemplasser", ingen grunn til å kline seg nær land på plasser med dårlige vind/strømforhold. Og de gangene en bare må, og med motor, så tikker "kalkulatoren" litt og jeg pleier å ha en viss plan gående om hvordan jeg kan rulle ut fokka og seile meg ut av det om motoren skulle stoppe. Høres ut som jeg har opplevd motorstand, men har ikke det, heldigvis :-)

 

Vesterskog skrev 1 time siden:

 

Det sikreste er nok egentlig en dagtank løsning, gjerne fyllt opp via retur. Da har man filtrert diesel på tank klar for bruk. 

Jeg ville uansett foretrukket en "nødtank" løsning med selvtapp uten risiko for luft. 

 

 

Min nødløsning nr 1 er seil. Men en liker jo å ha motor så om en får kjøpt seg tid ved å seile seg ut av situasjonen så må en få orden på motor. 

Link to post
Share on other sites

Dagtank som fylles av retur fra hovedmotor er vel bra. Ved skitten diesel, eller vann i dieselen, har man til noen timers gange med en liten dagtank, og i mitt tilfelle fall til motor. Min tank ligger i kjølen, så jeg må suge dieselen frem. 

Dessuten har jeg opplevd å suge luft, i ruskevær, og lite diesel på tanken.

 

Men kan man gå en time eller to, med diesel fra påhengsmotortank, uten å koble retur til hovedtank, er vel det det letteste, og billigste, for de fleste. Man kommer vel ut av en knipe på en time..

Link to post
Share on other sites

Var en tråd tidligere i år, eller var det i fjor, angående filter til Racor kjøpt i kina. Der ble man frarådet å bruke de filterene for de var ikke eksakt like. De var litt kortere innvendig en de originale og man mente at drit kunne komme forbi og videre til Finfilteret. Har nå kjørt 100 timer på et slikt filter og tenkte jeg skulle skifte filterene bare for å sjekke. Fant ingenting forskjell i forhold til det originale. Finfilteret så helt likt ut som det alltid har gjort, så racorfilter blir jeg å fortsette å kjøpe på aliexpress. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...