Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

Kunne tenke meg ett slikt filter selv, til hjelpemotoren. Da har jeg isåfall 3 stk slike filter, med like innsatser. Nå er jo hjelpemotoren en liten 3 sylindret Yanmar, så jeg er usikker på om lite gjennomstrømming har mye å si for filtreringsevnen? Blir jo lite gjennomstrømming på hovedmotor også, når jeg ikke kjører for fullt?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kjellg skrev 48 minutter siden:

Var en tråd tidligere i år, eller var det i fjor, angående filter til Racor kjøpt i kina. Der ble man frarådet å bruke de filterene for de var ikke eksakt like. De var litt kortere innvendig en de originale og man mente at drit kunne komme forbi og videre til Finfilteret. Har nå kjørt 100 timer på et slikt filter og tenkte jeg skulle skifte filterene bare for å sjekke. Fant ingenting forskjell i forhold til det originale. Finfilteret så helt likt ut som det alltid har gjort, så racorfilter blir jeg å fortsette å kjøpe på aliexpress. 

 

Kan nok være noen utfordringer ved kopier:

"The Chinese copies are horrible. I ordered two and sent them back. They are badly engineered with poorly machined o ring grooves and threads on the T handle and a bodge of an o ring seal top and bottom of the filter element. The plastic turbines were so badly moulded that they still had plastic slag on them and were stiff to turn as well. The supposedly straight hosetails supplied with mine came out of the filter at about 25degs. Yep, just checked the eBay listing and them's the ones.
Read more at http://www.ybw.com/forums/showthread.php?443398-racor-filters#wzbVqALps4KxUiUz.99"

---

"I have some experience with these; my (new to me) boat had one installed (PO did it). 
It leaked, from somewhere impossible to see. I ordered a new one from eBay (I found the original version too expensive), and replaced it. 
Turns out the PO had mangled the pipe fittings so badly that the leak was there... I could have re-used it I suppose but I simply saved some of the parts and threw it away.
Having seen two of these I find the quality so-so, the one the PO had put in had a very rough body and badly cast bolt holes. The replacement I bought was quite OK.
I suppose it is a bit of a hit and miss with these...

I'd recommend going for the version with a plastic valve at the bottom (the one you link to). The metal variant seemed much harder to use (PO version)."

--

#Dont waste your time with this crap. Had a friend buy one and the casting was rough with dodgy threads. "

--

Men det er også noen som har gode erfaringer, problemet er kanskje at en ikke helt vet hvilken kvalitet en får når en kjøper kopier. 

Link to post
Share on other sites

@Pinkvin, det har du helt rett i. Er veldig mye rask å finne fra kina, men man skal samtidig ikke kjimse av at de også lager kvalitet. Jeg  bruker å studere selgerne nøye før jeg handler og jeg sorterer automatisk bort de som selger alt fra dildoer til blomster og avansert elektronikk. Når man får litt erfaring så ser man fort hva man ikke skal kjøpe. Tror nesten jeg har handlet for mellom 40 og 50 tusen siste året på aliexpress, så en viss erfaring opparbeider man seg. Men alt er selvsagt ikke til meg :giggle:. Handler mye for venner og bekjente også. Og så handler man selvsagt ikke det billigste heller. Noen ganger stusser jeg over at prisen er ganske høy, men når man går tingene etter i sømmene så skjønner man fort at det finnes kvalitet også. Noen selgere oppgir ofte en voldsom høy førpris, men det er som i norge - Salgstriks. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 7 timer siden:

Tror jeg hadde nøyd meg med ett SWK2000/5 til hjelpemotoren ett /10 blir litt vel mye "overkill"

Ett SWK2000/10 har mye større gjennomstrømningskapasitet enn et Racor 900FG.

Racor 900FG 341 L/t mot SWK2000/10 600 L/t

Men gjør overkill noe. Synes det må være praktisk å ha en type filterinnsats å forholde meg til(egentlig en mindre, fyrkjele har sitt filter, finfilter på HM og hjelpemotor, og grovfilter på slange fra tank til fyrkjele, oljefiltere osv)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 18.10.2018 at 14.33:

 

Det er mulig at du har hatt dårlig erfaring med deler fra Kina. Dato 07.10.2018 bestilte jeg lukelåser: "10x Boat Hatch Lift/Pull Ring Handle 2-1/4 inch Marine Stainless Steel". Av den typen med dørkring som låser luken slik at den ikke spretter opp om båten snur seg på hodet. Låsene ankom i dag som post i postkassen min. Topp kvalitet, speilglanspolert, hver lås pakket for seg i bobleplast. 10 låser USD 59,96 frakt og spedisjon inkludert. Kvaliteten forbløffer meg.

Da har jeg vært hos KIWI og hentet mitt 'Racor' 500FG. Totalkost snaue NOK 400. Pakket vanntett, lufttett, under trykk- kinaluften puffet ut da jeg skar av første plastlaget. Pakket så pakken kunne slippes fra 9000 meter uten at innholdet ville tatt skade. Med nipler, Dowtyringer og hele faderullan. Kvaliteten er heppnadsväckande, supert!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Da har jeg vært hos KIWI og hentet mitt 'Racor' 500FG. Totalkost snaue NOK 400. Pakket vanntett, lufttett, under trykk- kinaluften puffet ut da jeg skar av første plastlaget. Pakket så pakken kunne slippes fra 9000 meter uten at innholdet ville tatt skade. Med nipler, Dowtyringer og hele faderullan. Kvaliteten er heppnadsväckande, supert!

Bra å høre at kvaliteten ser bra ut!

Hvilken variant gikk du for?

Har også 2stk i bestilling, blir spennende å se. Jeg gikk for den varianten som har lik innfesting/oppheng som racor pga at det ene filteret skal snus 180 grader i "duplex oppsettet".

Redigert av Snartbåt? (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snartbåt? skrev 3 minutter siden:

Bra å høre at kvaliteten ser bra ut!

Hvilken variant gikk du for?

Har også 2stk i bestilling, blir spennende å se. Jeg gikk for den varianten som har lik innfesting/oppheng som racor pga at det ene filteret skal snus 180 grader i "duplex oppsettet".

 

Denne:

SAM_4733.JPG.97a141b8ae14b335756cd3eb31b613a4.JPG

SAM_4734.JPG.0d3e5d4352ce21a4ce5e7ed51e9e9c13.JPG

Helt nøyaktig heter den RC 500 FG. Driver nå og polerer en plate som jeg skal montere den på:

SAM_4741.JPG.b02bf30ed4a107829b6c785787c6e44f.JPG

 

Kan tenke meg at tråden 'byggingen av Hulda' blir litt utvidet etter hvert. Har også en lekk varmeveksler som jeg jobber med. Og en hel masse andre prosjekter. Som å reparere en fellesgarasje, lite interessant her.

Link to post
Share on other sites

Vesterskog skrev 1 time siden:

@Hulda

Kjøpte du på ebay? 

Du vil ikke dele linken? 

 

Ligger hundrevis av filtrene både på ebay og aliexpress. Bare ta et søk så kommer de opp. 

 

Aliexpress

Ebay.co.uk

 

Tok bare et raskt søk, men som du ser så finmes det veldig mye der. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vesterskog skrev 1 time siden:

@Hulda

Kjøpte du på ebay? 

Du vil ikke dele linken? 

 

Her har du selgeren: https://www.ebay.com/usr/hrblwj88?ul_noapp=true

 

Men det er drøssevis av dem. Litt forskjellige priser på samme produktet. Jeg har sett på flere av disse filtrene, og de ser likedanne ut. Pakkingen og logistikken til 'hrblwj88' var imidlertid av første klasse.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Pakkingen og logistikken til 'hrblwj88' var imidlertid av første klasse.

Det er akkurat det. Din tilbakemelding om handel og produkt er veldig interessant. Er klar over at utvalget er ubegrenset som regel på samme produktet men positiv erfaring til noen man har tillit til gjør at jeg helst velger det.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte pakningssett fra England og overhalte mitt 500FG filter i sommer.

Men når jeg leser om Hulda sin erfaring med Kinaversjonen, kunne jeg like godt kjøpt et slikt og byttet komplett filter.

Det hadde nok vært billigere og enklere, samt mindre søl og griseri..

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Ikke skjønner jeg hvordan det går an å lage slik fin kvalitet for 1/7 av 'originalprisen' til Volvo. Og inkludert i prisen å fly pakken halve kloden rundt, på snaue tre uker. Det skulle ikke være mulig. Broder Donald, ikke han med Duck til etternavn, har noe å slite med borti USA.

 

Kan være at det kommer en regning på MVA, men selv en hundrings i tillegg gjør filteret til et røverkjøp.

Link to post
Share on other sites

For meg som er helt "analfabet" på slike filter: Er (en av) fordelene at man kan sjekke filterstatus (utskilt vann) og tappe av dette uten å måtte lufte ut dieselsløyfa i etterkant?

 

Jeg har i dag et lukket filter uten avtapping, så der må det demonteres med påfølgende etterarbeid hvis jeg vil sjekke status. Og selvfølgelig sitter filteret sånn til at man jobber halvveis i blinde (ser filteret ovenfra, ikke nedenfra). Resultatet er at jeg ikke sjekker så ofte som jeg burde, og det blir alltid litt dieselsøl...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Popeye70 said:

For meg som er helt "analfabet" på slike filter: Er (en av) fordelene at man kan sjekke filterstatus (utskilt vann) og tappe av dette uten å måtte lufte ut dieselsløyfa i etterkant?

 

Ja, samt bytte filterelement.

 

6 minutes ago, Popeye70 said:

Jeg har i dag et lukket filter uten avtapping, så der må det demonteres med påfølgende etterarbeid hvis jeg vil sjekke status. Og selvfølgelig sitter filteret sånn til at man jobber halvveis i blinde (ser filteret ovenfra, ikke nedenfra). Resultatet er at jeg ikke sjekker så ofte som jeg burde, og det blir alltid litt dieselsøl...


Inspeksjonsspeil kan være kjekt om det er vanskelig å se.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/inspeksjonsverktoy/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...