Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

Mix skrev 44 minutter siden:

Det tviler jeg på Hulda, varen er allerede gått igjennom systemet.

Men jeg er enig, jeg hadde også glatt betalt MVA på min nye Separ. Det er det verdt.

Er det hjelpemotoren som skal få det nye filteret ?

Nei, det er for polering av dieselen som sirkulerer fra hovedtank gjennom dagtank, i en evig loop. Det er Posten som leverte filteret mitt.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 34 minutter siden:

Nei, det er for polering av dieselen som sirkulerer fra hovedtank gjennom dagtank, i en evig loop.

Jeg valgte Separ også til poleringen pga. muligheten for backflush. + samme innsatser.

Mitt filter kom også via post i butikk, har aldri hørt at DHL har post i butikk, så noe krav i etterkant har jeg ingen tro på.

 

 

Link to post
Share on other sites

Blir så lett drevet med i denne tråden !

 

Så jeg har nå bestilt 4 stk filter lik Huldas, og hos samme forhandler (Vår garantist for bra saker?).

Tenkte å installere som Duplex på hver motor med T-ventiler.

 

Totalkost US$ 176,44 inkl. frakt.

 

Forventet levering mellom 13.11 - 26.12 (blir spennende!)

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Mix said:

Har DHL post i butikk ?

 

De har utlevering i butikker rundt omkring. Tror ikke du kan levere inn forsendelser, men du kan hente ut pakker sendt til deg. Vi har en slik ikke langt unna oss. 

 

Der har jeg forøvrig hentet ut pakke og så fått regning for tollbehandling og MVA tilsendt i vanlig post i ettertid. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 28 minutter siden:

 

De har utlevering i butikker rundt omkring. Tror ikke du kan levere inn forsendelser, men du kan hente ut pakker sendt til deg. Vi har en slik ikke langt unna oss. 

 

Der har jeg forøvrig hentet ut pakke og så fått regning for tollbehandling og MVA tilsendt i vanlig post i ettertid. 

Akkurat, dette var jeg ikke klar over.

Da skal jeg sørge for å handle med firmaer som ikke bruker DHL. Takk for tips.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 2 timer siden:

Akkurat, dette var jeg ikke klar over.

Da skal jeg sørge for å handle med firmaer som ikke bruker DHL. Takk for tips.

 

Hvorfor ikke? Etter det jeg kjenner til så har vel DHL det laveste gebyret for innkreving av moms. DHL er faktisk veldig enkle å ha med å gjøre når det gjelder forsendelser fra kina. Så går det fort, veldig fort. Utlevering 2 dager etter pickup i kina. Ofte ser man også at forsendelsen er ferdig tollbehandlet før den kommer inn til Norge. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Mix said:

Akkurat, dette var jeg ikke klar over.

Da skal jeg sørge for å handle med firmaer som ikke bruker DHL. Takk for tips.

 

Nå ble jeg plutselig veldig usikker... Kan jeg ha tenkt på UPS, ikke DHL...? Når jeg får tenkt meg litt om, så tror jeg UPS har utlevering i en butikk et par-tre hundre meter hjemmefra, mens DHL har et pickup point på en Narvesen litt lenger unna.

 

Anyway - de fungerer rimelig likt: De leverer pakker til deg, og de håndterer eventuell inntolling og MVA-avregning for deg. Regningen for dette kan like godt komme samtidig som varene, som en stund etter at du har fått selve pakken og tror du har sluppet unna...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

DHL er den  desidert beste distributøren jeg vet om. Når jeg handler fra utlandet, så foretrekker jeg å bruke DHL. Utrolig kjappe og bruker kort tid på fortolling. DHL er billige på fortollingsgebyr i forhold til mange andre, så at det kommer en faktura i etterkant gjør meg ingenting. 

Link to post
Share on other sites

Hulda... eller en av dere andre som er filtereksperter:

Kan dette VP-filteret erstattes med det 500FG-filteret som Hulda har kjøpt ?

Greia er at de forba... gjengene på dreneringskrana (av plast!) i bunnen har funnet seg noen nye "turner", så jeg stoler ikke helt på leamikken i bunn av "koppen" . Har sett noen splittegninger på nettet hvor koppen under med plast-dreneringskrana antagelig er mulig å få kjøpt løst, men prisen er ganske sikkert minst et komplett Hulda-filter pluss-pluss. Dessuten vil jeg bli kvitt plastkrana.

Kunne derfor tenke meg å bytte hele denne VP-shiten. Filteret sitter foran en Yanmar 6LP.

Hva betyr forresten 500FG? Har betegnelsen noe med kapasiteten å gjøre?

 

P5050042.JPG

P5050046.JPG

P5050048.JPG

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 2 timer siden:

Kan dette VP-filteret erstattes med det 500FG-filteret som Hulda har kjøpt ?

Det der er ikke ett VP filter men ett Racor 500FG med VP klisterlapp. Same shit.

500 FG er nok bare en modellbetegnelse. Som Hulda sier det gir flow på 227 liter i timen 3,7 liter pr. minutt. Er nok passe på en Yanmar 6LP 4,2 liter.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det frister å bytte til Racor 500 kopi. Men... hvordan er reglene for plassering av disse? Har søkt nettet etter regler rundt filtre med glass/plastglass, men finner ikke noe helt konkret. Er det et CE-krav for nyere båter at man ikke kan ha disse i maskinrommet? Jeg har både tanker og filtre i maskinrommet. Ser det finnes en 500ma versjon med en stålbolle under, men disse er bare originale racor. Båten er fra 85, men filtrene jeg har nå er montert senere. De er Racor spin-on filtre med plastglass i bunn. Betaler over 500 per filter til disse, så ser det vil lønne seg å bytte system på sikt.

 

Filtrene jeg har nå med plastglass.

IMG_20180314_101931675.jpg.049797bfb5f59c944ba32c23e287c563.jpg

 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Mix said:

Båt fra 85 og uten CE merking, glem det og sett inn det som passer deg best.

Det var vel i de baner jeg tenkte også. Gjør regning med at originale racor innsatser passer. Da kan jeg kjøpe separatoren på ebay og filteret på maritim for mindre enn et spin-on filter til systemet jeg har i dag:-)

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 4 timer siden:

Hulda... eller en av dere andre som er filtereksperter:

Kan dette VP-filteret erstattes med det 500FG-filteret som Hulda har kjøpt ?

Greia er at de forba... gjengene på dreneringskrana (av plast!) i bunnen har funnet seg noen nye "turner", så jeg stoler ikke helt på leamikken i bunn av "koppen" . Har sett noen splittegninger på nettet hvor koppen under med plast-dreneringskrana antagelig er mulig å få kjøpt løst, men prisen er ganske sikkert minst et komplett Hulda-filter pluss-pluss. Dessuten vil jeg bli kvitt plastkrana.

Kunne derfor tenke meg å bytte hele denne VP-shiten. Filteret sitter foran en Yanmar 6LP.

Hva betyr forresten 500FG? Har betegnelsen noe med kapasiteten å gjøre?

 

 

 

 

 

Kun kran

 

Skål med krane

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 1 time siden:

 

Kjellg........finner du ferdige dobble Racor også på Alibaba .....twin eller dual eller vad modellen heter......jeg søker, men kan ikke finne

 

Alibaba og aliekspress er egentlig samme firma. Alibaba - bulk, og aliexpress - retail sale. Du får kjøpt dette også på alibaba men der er det mere tenkt på større kvantum. 

Link to post
Share on other sites

Får ikke åpnet denne linken på ipad, det gnåler bare om app etc. Men om du fant et filter du var ute etter, så vet jeg det går an å sende selger en melding med spørsmål om kjøp. Komodo fikk en elektromotor på denne måten og det gikk helt glatt. Bare pass på at du får en pris inkludert frakt helt fram til deg. Mye på alibaba handler om eksklusiv frakt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...