Jump to content

Kina kopi Racor filter, noe å satse på?


_Bliss_

Recommended Posts

Fant litt, men prisen inkluder frakt kommer på over 5500kr. Men fant Denne leverandøren. Det jeg ville gjort var å sende dem en forespørsel om pris etc som jeg skrev i det tidligere innlegget. Ser ut som en veldig proff fabrikk. Om prisen er okay så hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å handle der. Kan virker skummelt for «ukjente», med garanti, mye penger etc. Men kineserne kan dette og mange er faktisk veldig seriøse og de er samtidig veldig avhengige av fornøyde kunder for å holde hodet over vannet.  Vet flere som har handlet på denne måten og det har aldri vært noe problem. Som sagt, så handlet Komodo på denne måten. Hør med han om hans erfaring om du er usikker. 

Link to post
Share on other sites

I balticen jeg hadde tidligere brukte jeg Racor kopi både som grov- og finfilter. Fungerte knallbra. Eneste som var litt irriterende var at det var litt kinkig å få skrudd på topplokket på den ene av de, så det ble litt banning før dette var på plass. 

 

I nåværende båt med 2x Cat 3208 planlegger jeg å lage to Duplex systemer med trykk måler. Er usikker på om "Racor" 500 har kapasitet nok, eller om jeg bør gå for "Separ" ?

 

 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 43 minutter siden:

I balticen jeg hadde tidligere brukte jeg Racor kopi både som grov- og finfilter. Fungerte knallbra. Eneste som var litt irriterende var at det var litt kinkig å få skrudd på topplokket på den ene av de, så det ble litt banning før dette var på plass. 

 

I nåværende båt med 2x Cat 3208 planlegger jeg å lage to Duplex systemer med trykk måler. Er usikker på om "Racor" 500 har kapasitet nok, eller om jeg bør gå for "Separ" ?

 

 

 

3208 er som designet for Separ SWK 2000/10 som tar 600 l/t. Og som har tilbakespylingsfunksjon. Og som har inn/ut-plugger på hver side av filteret. Det er hva Hulda har montert som hoved grovfiltre. Min personlige vurdering er at Separ leder en smule over Racor 500 FG. Du kan jo se hvordan jeg har gjort det, som ett eksempel av mange muligheter.

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev 23 minutter siden:

Har tatt meg friheten og lagret bildet av ditt opplegg. Så da blir det å ta på rørleggerhatten, når toppakningnene er på plass. Er i gang med demontering for dette formålet nå..

 

Den er grei.

Pass på en ting: Smør forbindelser og snittringer før du trekker til. Kobber kliner seg ellers og setter seg fast før det er tett. Det glemte jeg. Fikk en del lekkasjer. Enda jeg en gang i tiden var 'tube fitter' med kurs. Men det var på 80-tallet.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 25 minutter siden:

30 mikron, men siden du spør så er jeg ikke helt sikker. Men nokså overbevist :-)

 

Takk for den !

Ser at Racon opererer med fargekoder på sine original elementer: Rød=30 Micron, Blå=10 Micron, Brun=2 Micron.

Skal nå være på utkikk etter reserve-elementer (30 Micron) og vakuum manometer for indikering.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Gew77 skrev for 7 timer siden:

I nåværende båt med 2x Cat 3208 planlegger jeg å lage to Duplex systemer med trykk måler. Er usikker på om "Racor" 500 har kapasitet nok, eller om jeg bør gå for "Separ" ?

Enig med Hulda her Separ SWK2000-10 på større maskiner. På 3-400 Hk kan Racor 500FG bli for  puslete. Husk at dieselreturen gjerne er mange ganger det motoren forbruker.

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå fåes jo Racor i FG 900 variant også. Har selv hatt både Sear og Racor, og siste foretrekkes. Separ må åpnes med 4 sekskantskruer, Racor åpnes med en stor skrue som er hendelen du ser på toppen av filteret. Har forresten bestilt ett 500 filter jeg også, til bruk på hjelpemotor, og spekulerer på om jeg kan bruke 10 micron, og drite i finfilteret. Til dere som skal bestille, så er det nok lønnt å lete litt. Jeg så i ettertid at jeg betalte Ca 200,- NoK mer enn Hulda. 

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 1 time siden:

Nå fåes jo Racor i FG 900 variant også. Har selv hatt både Sear og Racor, og siste foretrekkes. Separ må åpnes med 4 sekskantskruer, Racor åpnes med en stor skrue som er hendelen du ser på toppen av filteret. Har forresten bestilt ett 500 filter jeg også, til bruk på hjelpemotor, og spekulerer på om jeg kan bruke 10 micron, og drite i finfilteret. Til dere som skal bestille, så er det nok lønnt å lete litt. Jeg så i ettertid at jeg betalte Ca 200,- NoK mer enn Hulda. 

 

Får krysse fingrene for at det ikke er bortkastede 200kr, for det finnes en mengde forskjellige kloner på markedet. Noen er bedre og noen er dårligere. Noen forhandlere konsentrerer seg bare om ting innenfor et segment, og jeg har inntrykk at det da gjevnt over er bedre kvalitet en hos en som selger en mengde forskjellige ting. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Låner plass til et lite spørsmål her, har en VP MD2020(19HK), med CAV type grovfilter, slikt med innsats. Liker ikke løsningen, vanskelig å bytte filter, lett å sette skeivt med lekkasjer som resultat. Vil bytte det ut, men med hva?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Eller finner nærmeste traktorverksted/sjappe og hører hva de har bak disken. Evt. bestiller fra økonomideler, de har feks spin on-off med boshfilter og avtapping for under 500,-. Må vel ha "fittings" som passer også. Mener Lars her på forumet har ett sånt filter. 

 

https://www.okonomi-deler.no/utstyr-og-tilbehor/traktor-universaldeler/motor-drivstoff/filter-diesel-komplett-1

Link to post
Share on other sites

Riktig, denne er helt lik orginalen Hulda. Plastic fantastic kommentaren gjaldt sitat av @Snartbåt? sine bilder av sine Racor kopier som ser ut til å ha turbin i plast.

Nei, dette er ikke bilde av størrelsen under. Det er bilde av SWK2000/10, helt lik orginal SWK2000/10.

Jeg har 3stk. SWK2000/10. Separ SWK2000/5 som er størrelsen under har jeg ikke.

Du blir nok lurt av bildet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 2 timer siden:

Riktig, denne er helt lik orginalen Hulda. Plastic fantastic kommentaren gjaldt sitat av @Snartbåt? sine bilder av sine Racor kopier som ser ut til å ha turbin i plast.

Nei, dette er ikke bilde av størrelsen under. Det er bilde av SWK2000/10, helt lik orginal SWK2000/10.

Jeg har 3stk. SWK2000/10. Separ SWK2000/5 som er størrelsen under har jeg ikke.

Du blir nok lurt av bildet.

Det er vel plast turbin på orginalen også menere jeg, men dog av en annen kvalitet:smiley:

Funksjonen er vel derimot den samme.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...