Jump to content

Nordkapp King DC 22

pappa_wolf

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg kjøpte i sommer en 22 fot Nordkapp King DC med defekt motor, til en pris jeg ikke ikke kunne si nei til. Samtidig var samboeren i Usa, og kunne ikke ikke ta til motmæle heller.:giggle:

Båten kom litt bak på meg, da jeg egentlig ikke hadde planlagt å handle båt i år, men der lå den på finn, og lokket meg ut av godstolen, og sendte meg og guttene mine på tur til Sætre.

Etter en kort tur rundt og i båten var jeg solgt. og ti minutter senere var båten min.

oppdaget etterpå at dette egentlig ikke var helt gjennomtenkt, da jeg ikke hadde transport, eller vugge til båten hjemme. Men løste det fort med å låne bil og leie en båthenger. Vugge fant jeg gratis på finn, så et par ruller fra biltema, og vips, så var vuggen klar til å ta imot båten.

Samboeren var ikke helt så imponert over kjøpet, siden den ikke var klar til å gå på vannet med det samme, og den luktet langtidslagring. Så måtte jeg ovenikjøpet love å ikke røre båten før etter brylluppet vårt.

Fikk dog lurt inn et par timer hist og her, og fikk vasket bort 8 års lagringsstøv og renset interiøret. Gutta vasket båten utvendig og jeg fikk laget en liste over jobben på selve båten.

Men for i det hele tatt å kunne bruke båten, måtte jeg fikse motoren.

Motoren var en B20, med store puste problemer. (Den hadde 90. 90. 70. 90 psi i kompresjon på alle sylindre, og en kjempe lekkasje på eksosen på sylinder 4)

Jeg besluttet, etter å ha kjørt litt olje i sylindrene, at en 10% økning var for lite til at jeg ville bruke tid og penger på å renovere motoren. Så jakten på en erstatter gikk inn.

Jeg fant etter noen uker en B230E som jeg fikk til en ganske grei pris. Og med en kompresjon på 210 psi på alle sylindre, var jeg klar for å flytte over alle marine deler fra B20en. Jeg fikk et par utfordringer under mariniseringen. Blant annet måtte jeg bore et hull i blokken, for å få på skjoldet til nedre reimhjul og sjøvannspumpen. og at samtlige studs til eksosen er rustet fast i toppen og må bores ut.

Men mer om det i morgen. Nå er det sengetid.

Bilder og oppdateringer ønskes, men la fruen få sin vilje for husfredens skyld. Onde tunger vil ha det til at på spørsmål hvor lang tid det tar å restaurere en båt, er det åpenbare svaret ca 3 ekteskap... Kjøpet minner meg litt på da vi kjøpte båt for et år siden, og kona lurte på hvorfor jeg satt apatisk og stirret tomt ut i luften. "Vi har kjøpt båt" kom det svakt fra den nye kapteinen. Forutsetningene var omtrent de samme, havarert motor, men fullstendig havarert altså. Har hatt fine stunder på fjorden i sommer, så dette går bra. Hjelpen er aldri lenger unna enn Baatplassen. Lykke til!

Hei og takk. Både kona og jeg har diskutert båtkjøp gjennom et par år, men har egentlig klart oss med en 15 fot Finmar som bærer navnet "Vepsen". Men familien bliver større, og selv med 40 hk Mariner, så sliter den med å plane om vi er mer enn tre ombord.

At denne perlen dukket opp var vel mer flaks enn noe annet.

Bilder kommer etterhvert, som jeg kommer over på laptoppen. Sitter å skriver dette på nettbrettet.

• 4 uker senere...

Har ikke fått gjort så mye som ønsket på båten, da bruksbilene har krevd sitt i forbindelse med PKK.
Har dog så smått begyndt på demontere instrumentpanelet, da det trengte en gedigen overhaling.
Av de fungjerende instrumenter var det bare turtelleren, som blir beholdt.
Og siden jeg er over gjennomsnittet interessert i motor, blir det full overvåking av motoren.
Turteller. Vandtemp. Oljetrykk. Volt. Amperemeter. Oljetemp. og sikkert et par andre tiltak, for å sikre at alt er ok.
Girspaken var litt lealaus, og kommer til å få byttet et par plastpakninger, og siden jeg nå likevel har det meste ut, blir det litt opprydding i ledninger.

Jeg har tatt mange av disse bildene for å ha et referansepunkt, når jeg skal skru alt sammen igjen.
Hukommelsen er ikke hva den har vært.

20181006_114755.jpg

20181006_114809.jpg

20181006_115059.jpg

20181007_154928.jpg

20181007_155730.jpg

20181007_155735.jpg

20181007_155743.jpg

20181007_155841.jpg

Et par bilder av motoren.

Bryteren på T-stykket er justerbar, og et av mine tiltak for å unngå alt for store problemer i tilfelle av lekkasje på forgasserne.
Hvis trykket faller under et vist antal psi, kutter den strømmen til bensinpumpen.
Dette er noe som må justeres, slik at den ikke kutter når jeg gasser på, men kun om trykket dropper i tilfelle av lekkasje.
Da fyller jeg ikke motorrummet med bensin. 

20181022_113828.jpg

20181022_113822.jpg

On 11/14/2018 at 5:57 PM, Cerberus said:

Nei har ingen intensjon om å skrive et eviglangt innlegg for å peike på alle moment. Du får heller ta det som en heads up til du ser det sjøl eller noen taletrengte med skrivekløe kommer på banen. 

Det er jo en interessant holdning. Skjønner hvorfor folk kvier seg for å lage tråder på forumet her.

Uansett. Så har dagene gått med mye jobbing, og rydding i garasje og hobbyrom, for å få inn Påhengeren, og putene fra begge båtene. Skal også prøve å få solgt unna min 1937 Chevrolet, som står og tar opp en del plass (Kona maser om og få lov til å bruke garasjen hun også. hehehe)
Planene for helgen er å få rigget teltet til over båten, og få henne flyttet fra den stasjonære krybben til den med hjul.
Deretter må jeg så se på hva jeg har av muligheter for å få litt varme i båten, mens jeg fikser i vinter.

Cerberus skrev On 14.11.2018 at 17.57:

Nei har ingen intensjon om å skrive et eviglangt innlegg for å peike på alle moment. Du får heller ta det som en heads up til du ser det sjøl eller noen taletrengte med skrivekløe kommer på banen. 

Skjønner ikke vitsen med og kommentere ett innlegg når du ikke klarer og komme med en begrunnelse. 

• 3 uker senere...

Det tok sin tid, men nå er teltet på plass over båten.

Vurderer å løfte det enda en halv meter, da det nesten subber i kalesjen.

Fikk også en Chevy smallblock/VP AQ231 opp under neglene i dag, skal se om den kan reddes, ellers blir den solgt i deler.

• 3 måneder senere...

Vinteren har vært alt for lang og hard. Men våren venter rett rundt hjørnet.

Min kone og jeg ble velsignet med en liten gutt i begynnelsen av mars, og som følge derav, går hun nå hjemme.
Dette har heldigvis fått henne til å innse, at sommeren blir ganske lang uten vann under kjølen, så jeg har fått lov til å snike meg ut i garasjen, og jobbe litt med motoren. Det har også resultert i at vi langt om lenge har kjøpt oss båtplass, og nå gjerne skulle bli ferdig med båten til sesongstart.
Heldigvis har jeg et par store gutter som gjerne hjelper til

• 3 uker senere...

Jeg lurer på om det finnes et ledningsdiagram over AQ130. På båten min ble alt litt lettere, da jeg oppdaget at hele ledningsnettet til motoren satt med et stikk. Så da kan jeg montere ledningsnettet på motoren og leøfte alt inn i båten og bare konsentrere med om stikket, slanger og +/-

Ser også at jeg har litt av en jobb i forbindelse med resten av ledningsnettet. Det er brukt en del ledning til bygg. Grove kabler med grove kobberledere, ofte er det tre ledere og han har benyttet en fas og jording i ledning. så har en masse ledninger hvor det stikker ut en brun leder som ikke er koblet til noe.

Men det har funket for han i mange år, så tar det ikke så tungt. viktigere å få inn motoren.

Ja, jeg oppdaget det når det kom til vannpumpen, det passer ikke helt sammen, så der er det litt ombygging, eller en annen type pumpe.
Måtte bore et hull og gjenge opp, til reg reim dekslet, ellers passet det meste.
Jeg har alltid vært optimist, når det kommer til mine prosjekter, men må nok krype til korset, og innse at jeg ikke er helt så erfaren på dette med båtmotor.

Dette forteller jo litt om mitt kompetanse nivå. Den gamle motoren var en AQ145, og jeg har så funnet en AQ151. Det er den jeg trenger vannpumpe til da de jeg har, ikke passer overens. Har vært inne på tanken om å bare handle en fungerende motor, og få i båten for så å bruke sommeren på vannet, og vinteren i garasjen, mens jeg modifiserer og bygger videre på motoren.
De siste dagene, har gått med å finne ut av hva som fungerer av det elektriske i båten, og luke ut det som ikke fungerer.
Brukte hele dagen i dag på å flytte båten fra den stasjonære krybben til den trillbare. Det skulle egentlig ha vært en liten times jobbing, men endte opp med å bli hele dagen. (Konen håper at jeg tar morgendagen fri, og bruker litt tid sammen med henne og minstemann (6 uker gammel))
Og nå sitter jeg og har vondt i muskler jeg ikke engang ante at jeg hadde.
Men skroget er i det minste polert.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...