Jump to content

Nordkapp King DC 22


pappa_wolf

Recommended Posts

Mens man venter på girvaier, ble jeg enig med meg selv om, at det sikkert er lurt med et par forbruks batterier.
Har et par gamle Li-On batterier, som brukes som mal, nå, og så handler vi nye senere.
Har også funnet en feil i ledningsnettet, jeg hadde feilkoblet litt.
En annen feil er, når jeg setter på strømmen på hovedbryteren, så lyser amperelampen, og oljelampen, og dette er selv om jeg ikke har på tenning. Noen tanker om dette??

Link to post
Share on other sites

Kan jo si det sådan, at jeg fant feilen i ledningsnettet. Jeg skulle bare sjekke at det faktisk kom strøm igjennom. Så begynte å ohme alle kabler. 

Hadde strøm til starter, og tempføler, alt annet var litt av og på. Så tenkte at jeg ville sjekke stikket. Det desintegrerte mellom fingrene mine. 

Tok det gamle fra den andre motoren og har nå brukt en liten time på å få alt koblet sammen. Skal teste om den starter når konen kommer hjem.  

 

20190610_175843.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel over middels når det kommer til optimisme, men selv jeg å gi tapt i ny og næ.
Etter 4 timers testing, og justering ga jeg opp, de to forgasserne som satt på, ble demontert, og lagt bort.
I stedet hentet jeg de fra den gamle motoren. satte de på, etter de hadde ligget i en 50/50 blanding av bensin og diesel i et par timer.
Blåste de rene, og prøvde å starte. Det gikk ikke helt som forventet. Jeg hadde forventet en masse knoting og seier til slutt.
Men ble overmåde forbløffet, da motoren fyrte på andre forsøket og går som en klokke. 
Girvaieren ble også hentet i går, så regner med at jeg skal bruke dagen i dag på å få den på plass, og drevet på også. 
Så håpet om vann under kjølen til helgen er ikke slukket.
 

Link to post
Share on other sites

I går var så tung en dag, at jeg faktisk forsov meg i dag tidlig, men så har jeg også tatt ganske godt i i går.
Fikk fikset girvaieren, og drevet er også kommet inn på plass. Det var mye knoting med det, (løfte med høyre hånd, dytte med skulderen, mens du med venste fot strammer tauet som holder oppe drevet, mens du med venstre hånd setter inn drevpinnen!!!)
Fikk det til til slutt, men kjente at kroppen ikke liker den type jobbing, så det blir nok til drevtralle neste gang.
Fikk også laget Navneskilt til henne. Hun kommer til å bli oppkaldt etter Konas tante Vivian i usa. Så båten kommer til å hete Vivi.

 

I dag håper jeg, at jeg kan bli ferdig med det elektriske, og få justert tenningen. begynne å legge på bunnstoff, og forhåbentlig er hun klar for vannet søndag.

båt001.jpg

båt002.jpg

båt003.jpg

båt004.jpg

Link to post
Share on other sites

Sitter her en søndags morgen, og er litt oppgitt. Ikke på grunn av egen, eller andres innsats. Men på grunn av været. Det regner naturlgivis, når jeg skal jobbe på båten, og er fint og solrikt når jeg er på jobb.
Men men. Vi fikk tatt en knalløkt i går, med stoor insats fra begge gutter på bunnen av båten, og masser av hjelp til meg.
FIkk jo drevet på plass sist, og denne gangen var det belger og slanger samt eksos, som måtte på plass. Ble også ferdig med navneskiltene til "Vivi" Fikk tatt fordeleren ut, og klokket riktig, for deretter å oppdage at dynamoen ikke lader.
Kan ikke si meg helt fornøyd med det resultatet. Så da blir det å komme seg ut i garasjen, og se om ikke jeg kan grave opp en dynamo av samme type en plass, og få den inn i båten.
Er heller ikke helt fornøyd med utluftingen i motorrummet, men det skal jeg få fikset.
Ellers er det bare bunnstoff som mangler utvendig. og det skal vi begynne på i dag, (Om været tillater!!)

20190615_151208.jpg

20190615_120453.jpg

20190615_121527.jpg

20190615_123334.jpg

20190615_123349.jpg

20190615_123419.jpg

20190615_130858.jpg

20190615_151132.jpg

Link to post
Share on other sites

Har nå knotet med dynamo i en fire timer, og enden på visen blir at jeg henter den fra Chevrolet'en. Den er helt ny, og en del mindre enn den som sitter der fra før. Akkurat nå sitter jeg inne, mens konen er ute på tur for å hente minstemann hjem fra besøk hos faren sin. Blir litt endringer i det elektriske etterhvert, men akkurat nå vil jeg bare ha båten på vannet.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Cerberus said:

Nei men det spiller ingen rolle, tar bare mye lengre tid.

 

Det kan jeg skrive under på. Men hadde god tid den dagen.

Ny dynamo sitter i båten, mangler bare å spleise den inn i ledningsnettet.

 

Får se om denne uken bringer et par timer i båten, eller om det regner vekk igjen.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, xr4ti said:

Fin fremdrift tross alt plunder og heft :thumbsup:

 

Mange takk. Må bli ferdig innen helgen, da jeg har lovet kona å "bare" bruke 60 timer på å få den på vannet.
Jeg har ca 7 timer igjen, og det er ikke medregnet alt småtteriet.
Men jeg ser lyset for enden av tunnelen, så enten kommer det et tog, eller også går det greit.

Link to post
Share on other sites

Det gikk greit. Fikk den nye dynamoen spleiset inn i ledningsnettet, og testet den. lader 13,8 på voltmeteret.

Fikk byttet sjøvannspumpe, og justert og boltet fast fordeleren.

Nå mangler jeg bare resten, såååå.........

Så lenge bunnstoffet kommer på i løpet av uken, så går båten i vannet til helgen. ( eller før om mulig)

Link to post
Share on other sites

Da har gutta mine satt opp hastigheten, og hun skal etter all sansynlighet på vannet i dag.

Men har dog et spørsmål. Jeg hadde på vanlig spyledyse på drevet da jeg startet opp i går, og likevel, syns jeg at impelleren ble varm. så jeg fylte opp med rent vann i sjøvannsfiltret, og det hjalp en del, men jeg føler fortsatt ikke at den egentlig kjøler ordentlig.
Hadde en kraftig stråle med vann ut fra foran på oljepluggen på drevet.  Skal det være så? Eller mangler jeg en plugg der?

Ellers starter hun og går, omend litt rufsete på tomgang. Men det fikser jeg senere, nå vil jeg på vannet. (11 dager forsinket pr DD) :-D

Link to post
Share on other sites

Kunne ikke vente på svar herinn, så jeg plukket ut sjøvannspumpen, og sjekket selv. den har ikke vært kjørt varm, så det var ikke der problemet lå. hentet den største murbaljen jeg har på lager, og la en pressenning opp i. knytet hjørnene faste på enden av badeplattformen, og fylte helt opp med vann. startet motoren, og sprøtt nok, så var det det som var problemet. Fikk vann i eksosen, og tempen på sjøvannspumpen var ok. så da erklærer jeg det problemet løst, nå skal jeg bruke en time eller to på å få støvsugd inne i båten, for den trenger en vask nå.
Og så satser vi på sjøsetting i morgen i stedet. (12 dager på overtid!!)

Link to post
Share on other sites

 Ja, dagen ble ikke helt som forventet, Hengeren jeg har fått leid, hadde et lite uhell på veien hjem, Det betød at jeg måtte få tak i et nytt dekk i stedet for å få båten på vannet, men før himlen åpnet seg, fikk jeg da båten på hengeren.

Og jeg tok meg en kald øl, mens jeg satt å så på regnet. Og besluttet meg for å legge ut litt fler bilder av jobben som jeg har gjort.

20190619_130608.jpg

20190619_130613.jpg

20190619_130624.jpg

20190619_130628.jpg

20190619_130754.jpg

20190619_130758.jpg

20190619_131326.jpg

20190619_131439.jpg

Link to post
Share on other sites

Mens man sitter å slapper av med en kald øl, så er det mange ting som fly gjennom hodet.  "Er båten tett, Sjekket jeg fortøyningene godt nok, Har jeg glemt noe?" Fo jo, I dag endte hun opp på plassen sin.

Det tok litt lenger enn forventet, men hun ligger altså på plassen sin. Hadde glemt hvor stor og tung hun egentlig er, (Og at jeg ikke har trimchippen i Zukien lenger!!) SÅ det tok litt lenger tid å få henne på vannet enn jeg hadde håpet men hun gled rolig ned i vannet og ventet på at jeg skulle starte opp motoren. Hun gikk ganske høyt på tomgang, noe som gjorde det til litt av en utfordring å snike hennes 2.5 meters bredde inn i hennes 3 meter plass, uten å krasje.
Det gikk, men jeg brukte litt tid på å få henne inn der.
Og så brukte jeg en del tid på å tilpasse fortøyningene, så hun ikke ligger å gnager.

Selvfølgelig var kona og barna med, og de hadde en herlig dag på havna, mens jeg gikk å ryddet og støvsuget og vasket båten innvendig. (Og justerte forgassere.)

Jeg har fortsatt en del foran meg, men HUN ER PÅ VANNET!!!!

Ahhhhhhh.........! det var en god øl, tror jeg går og henter en til.

20190622_105729.jpg

20190622_105902.jpg

20190622_110108.jpg

20190622_112633.jpg

20190622_124937.jpg

20190622_135340.jpg

USER_SCOPED_TEMP_DATA_thumbnail1561198466759.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...