Jump to content

Nordkapp King DC 22


pappa_wolf

Recommended Posts

På trilletur i går endte jeg opp med en motor til båten, (Øhm ja, enda en motor!!) Med alt tilhørende støff.
Denne har tidligere fått byttet regreim og fått montert fordeleren 180 grader feil. Eieren hadde en del tull med at motoren ikke ville dra ordentligt når man gasset på og som følge derav, ble den byttet ut. Den har så ligget på lager i et års tid, til jeg kjøpte den i går.
Om jeg får det til bedre enn tidligere eier vites ikke, men jeg har tenkt meg å prøve. 

Bilder kommer etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Det er jo det man håper. Men etter nøyere sjekk, så ser man også at stiften har vert veldig varm (Blått metall = 200 grader) Om det er normalt vet jeg ikke, har ikke hatt tid til å se nærmere på det enda.
Men håper på et par timer ute i dag.
Skal også kjøre en kompresjonstest på motoren i dag. (Jaja, vet at jeg burde ha gjort det på plass, før jeg handlet, men det hadde jeg ganske enkelt ikke tid til.)
Så det må bli i dag i stedet.
Håper at jeg kan få alt fikset innen fredag, så jeg kan bruke helgen på å løfte inn motoren, og få den på plass.
 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ting tar tid. dessverre.
Men tok komptesten på motoren, og selv om den ligger litt lavere enn jeg skulle ønske (Laveste var 110 Psi) så var det innafor. Den hadde dog en misslyd som jeg ikke likte, en dunking.
Endte opp med å sjekke rådelagrene, da jeg mistenkte rådebank, og ganske riktig, så var det et par av de, som ikke hadde så mye belegg igjen. Nå er jeg mer eller mindre gjerrig, og bruker gjerne ting om igjen. så jeg hentet lagrene fra den gamle motoren, og de var bra, så det var bare å få motoren på standen, og vippet den rundt. Av med bunpannen, og bytte lagre.
Det tok et par timer, men lyden ble borte, og jeg fikk byttet ut boltene på bunnpannen til nye i rustfritt.
Vel tilbake på den andre siden begynte jeg å montere de løse delene, og sette motoren sammen igjen. Mye test og prøving her, da jeg aldrig har skruet den fra hverandre, så det ble litt gjetting på hvor hva skulle sitte, og en del demontering igjen, når man oppdaget at kjølerørene ikke fikk plass den veien man egentlig hadde tenkt. Men til slutt var motoren boltet sammen, alle bolte og muttere var trukket til, (Og markert med merkepenn, så jeg ikke glemte noen) og motoren ble løftet av standen og satt på et par klosser på bakken. Svinghjuls huset ble montert, og starteren kom på plass igjen. Inn i garasjen og se hvor pokker pakken med pluggledninger var blitt av. Fant den ikke, men det er vel ikke uforståelig. så endte opp med å hente ledningnene fra lagret av racingdeler. (Pluggledninger fra en 383 Stroker passer faktisk)
Koble på vannet, og så få gutta til å hjelpe med startgassen.
Det tok et par forsøk, da jeg ikke hadde satt fordeleren korrekt, men den startet. For en lettelse.

Etter litt middag, og kos med kone og baby, bar det rett på bensinstasjonen og hente en kanne bensin.
Hjem og koble opp, eller nesten, for det ble litt frem og tilbake mellom båt og garasje, for å lete etter de rette tilkoblingene.
Fikk koblet til og testet, og så lekker alle bensinkoblingene. Byttet kobberpakkninger, og prøver igjen. 
Yes, det funket, ihvertfall på de pakkninger jeg har byttet. Og i dag snø/regner det, så jeg får nok ikke gjort så mye uten for båten, men jeg skal da se om jeg ikke kan få et par timer inne i båten, vil ha et felles koblingspunkt for minus siden.
Og bytte et par kabler, som er litt svarte i kobberet.

59799457_10156104339281825_258543231489277952_n.jpg

59550608_10156104339246825_6321971433400434688_n.jpg

59955998_10156104339201825_2006754921377955840_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja noen dager er bedre enn andre. Endte opp med å bestille impeller og pakninger fra boatparts.

under test i dag, mistet jeg vanntrykket på fødeslangen, og det resulterte i at sjøvannspumpen åt simringen. men motoren starter i det minste.

Link to post
Share on other sites

Kan jo vise dere årsaken til motorfuskingen, og hvorfor den sleit med å holde tenningen.

Den står rett når motoren stopper, men blir en halv tann feil under pådrag.
Så plukket kilen av på den gamle motoren og byttet.
I dag blir hovedsaklig lettere trim rundt båten og løfte inn motoren om jeg får det til.
Bilder kommer det fler av etterhvert. og sikkert et par videoer.

 

59622044_10156108503556825_7013048692282228736_n.jpg

60198198_10156108503596825_4423136430146977792_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Har hatt et par gode økter på motoren på søndagen, og den er så smått klar til å gå inn i båten igjen.

Finnes det en tegning over ledningsnettet en plass? Har fått de fleste kabler på plass, men et par stykker er uten markering, så da blir det litt gjetting, og det er ikke akkurat optimalt.

 

Hadde et par uventete stopp på motoren, feil tenning, og andre ting. En av årsakene, var jordingen min, den var blitt løsere, av alle start forsøkene. Og så oppdaget jeg at fordeleren, ikke hadde det helt så godt, så jeg tenkte at en kjap overhaling, med ny stift, og kondensator, var tingen. Inntil jeg oppdaget at "Noen" har sveiset fast stiften!!
Så var det bare å hente fordeleren fra den andre motoren, og sette i. Det funket som bare det. den starter nå på første forsøket, og går som den skal. Oppdaget i samme slengen, at min tenningspistol er defekt. Litt trist, den har tjent meg trofast siden 1989.

Men, nå skal vi se om ikke jeg kan få motoren inn i båten, innen 17 maj.


Var i øvrig på dugnad i regnet på lørdagen i båtforeningen, Koselig gjeng, som jeg gleder meg til å bli bedre kjent med.
 

60027190_10156119585921825_5030239003853455360_n.jpg

60139006_10156119586011825_6734965210727055360_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Kona var i Oslo med småbarna i går, så jeg hadde de to store guttene alene hjemme, så da ble det pizza og båt.
Begge jobber med å fjerne det gamle bunnstoffet, og jeg jobber hardt med å få motoren inn i båten.

FIkk dog flyttet båten frem og motoren inn bak båten, slik at jeg kan løfte den inn.
Fikk også vasket motorrummet og gjort det klart til motor. Har et ønske om på sikt å få laget bedre tilgang til motoren, slik jeg ikke behøver å demontere halve båten, for å sjekke oljen. Men det må bli et senere prosjekt.
Og som lovet, litt bilder.
 

60123791_10156121762561825_1790792223294488576_n.jpg

60324608_10156120737126825_4692600200101888000_n.jpg

60332108_10156120737056825_3785924160010584064_n.jpg

60335880_10156120736711825_1865044511260934144_n.jpg

60352930_10156120734786825_7600433084017672192_n.jpg

60442769_10156120736891825_337173602958835712_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Tok en liten økt i går hvor det stort sett var forberedelse til å få inn motoren, som sto på programmet.
SÅ det ble flyttet litt på ledningsnettet, satt opp noen nye kabler til instrumenter, og tenkte å se på kabelharva til instrumentene fra motoren, da de er litt snaue i lengden. 

Vurderte å sette det opp med et multistikk i hver ende, men tenkte at jeg like gjerne kunne sjekke kabelføringen fra motor til konsoll. Endte opp med å ligge på ryggen i motorrummet og klippe strips, og prøve å få en oversikt over rotet.
Fandt en gammel minus kabel, som er klippet i begge ender og den er kraftig korrodert.
Begyndte å sjekke opp på andre kabler, og ser at det har vært vamrgang i kablen til lensepumpen. Så endte opp med å trekke nye kabler til lensepumpen, oljetrykk måler, og minus. Fant samtidig en halv meter med kabel til instrumentene kveilet opp over friskluft inntaket til motorrummet.
Så skal bli spennende å se hva dagen i dag bringer, da jeg har planer om å komme meg i båten igjen etter jobb.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelsen kommer her. vi fikk inn motoren i dag, og med hjelp fra min eldste sønn, gikk det forbløffende smertefritt.

Jekket opp motoren, manglet 6 cm klaring over rælingen, så jeg tok av tre-gelenderet, det var nok.

Det var nesten verre å jekke båten tilbake, så vi kunne få motoren inn. Den båten er tung ass.

Men med jekketalje gikk det også fort. Gleder meg ikke til å skulle løfte den ut igjen til høst, men med så flinke hjelpere, går det sikkert greit det også.

Noen lurer sikkert på hvorfor jeg tar motoren ut igjen til høst, og det skjønner jeg. Hadde jeg hatt en 6 - 7 uker ekstra, så hadde jeg overhalt motoren. Men jeg har tatt en kalkulert risiko ved å satse på at denne holder ut sesongen. Skulle den miste pusten før tid, blir det en kortere sesong med den båten.

60756487_10156133669276825_5425427152440918016_n.jpg

60565127_10156133668866825_4517859558743343104_n.jpg

60709543_10156133668821825_1851475451147452416_n.jpg

61016071_10156133668641825_2928825077740863488_n.jpg

60768079_10156133668376825_5561187503844622336_n.jpg

60401832_10156133668611825_4499569298779406336_n.jpg

60440906_10156133668571825_3071322476190367744_n.jpg

60466652_10156133668296825_5931843920223797248_n.jpg

60481000_10156133668226825_8059664945949704192_n.jpg

60412976_10156133667961825_2573858821139070976_n.jpg

60391079_10156133667781825_8005848391550500864_n.jpg

60867144_10156133668086825_4111949264819585024_n.jpg

60894854_10156133667911825_1888192533855469568_n.jpg

60473394_10156133668156825_6719392625679400960_n.jpg

60506128_10156133667726825_4627379816042070016_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Når lerken triller slår, og våren kommer.
Vi alle lengter mot sjøen og sommer.
Vårpussen sitt ansikt fremmer. Vi sitter å gremmer.
For båtpuss er sjeldent moro. 
Hva enten du kommer fra trøndelag eller Storo.
Men når alt er gjort og båten på vannet ligger.
Øllen er kald og solen stikker.
Da er strev og slit det verdt.
Om det er dagtur eller langferd.

Ha en flott sommer, vi satser på en "ommer"

 

Jaja, det var et lite kaffedikt etter søndags frokosten var inntatt.

I går gikk det i drev og puss, dessverre har jeg ikke tiden til total overhaling, det får bli til høsten igjen.
Men jeg fikk da pusset ned gammel lakk, og lagt på en pen hvit farge igjen.
Fikk av propellen, og oppdaget at linekutteren var grodd til med møkk, så den fikk en runde med stålbørsten på drillen. Blank og fin igjen, vet ikke om den skal være skarp? Men det finner jeg vel ut av etterhvert.
FJernet den gamle lakken fra propellen, og rettet opp et par bulkete kanter og polert bort møkk og dritt.
Hang den opp i et stykke TIG tråd, og begynte jakten på boksen med svart felglakk!!!!!
Propellen hvenger der stadig, da jeg ikke finner boksen, så da bærer det en tur på Wurth på mandag og hente en ny boks.
Håper at jeg kan få et par timer i løpet av uken til å bli ferdig med transom'en, da den trenger en kjærlig hånd den og.
Hvor får jeg tak i den gummiputen som sitter over drevet på transom'en? Min er rustet bort.

Jeg mangler også skjoldet bakerst på drevet, har snakket med tidligere eier, men han sier at han ikke har det. SÅ det blir vel til å enten kjøpe nytt, eller lage selv. (Jeg er gjerrig som faen, så gjett selv hva det blir til!!)

Ha en flott søndag alle sammen.

20190525_134951.jpg

20190525_134955.jpg

20190525_135001.jpg

20190525_154835.jpg

20190525_155207.jpg

20190525_155214.jpg

20190525_160419.jpg

20190525_160822.jpg

Link to post
Share on other sites

Moro å følge med her. Godt å se at du viser sånn båt og mekkeglede og det beviser at man ikke må ha båt til 7-siffret beløp for å ha det gøy.

Volvo Penta koblingsnett pleier det å ligge flust av på nett. Jeg har stort sett styra med V8-motorer og til disse så ligger det aller meste av manualer, skjemaer etc på nett. Har du sjekka "biblioteket" her på forumet?

 

Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med V8, fra alle de tre store, og har bygget min del hk monstre gjennom tidene.

 

Dagen i dag gikk bare med å pusse akterspeilet rent for bunnstoff. (min tur til å være smurf)

Begge de store guttene har vært hos deres mor i helgen, så jeg har klart meg selv.

må bare få renset transom for møkk, og lakket den også, så er drevet på vei inn igjen og da er det test og justering som gjenstår.

Link to post
Share on other sites

tror det må bli etter jeg har kontrollert at tilten funker.....

Tenker det blir en masse jobb med ledningsnett i helgen, da jeg fortsatt mangler å koble det meste.
Har kjøpt dedikert minusskinne, og skal kjøpe ny sikringsboks i løpet av uken.
Må trekke litt nye kabler og legge opp til nytt lys i båten, da den bare har til lanterner.

Vil ha lys i motorrummet og kahytten. gjerne på andre plasser også.
Har kjøpt litt forskjellige LED lamper på Evilbay.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 18 timer siden:

Har god erfaring med V8, fra alle de tre store, og har bygget min del hk monstre gjennom tidene.

Skjønte det siden du nevnte 383 stroker i en tidligere post :clap:. Da har det gått i Ford, Cheva og Mopar siden du nevn de tre store :thumbsup:

Gode jordingsforbindelse er bra greier, uansett om det er på land eller til havs. 

Link to post
Share on other sites

Jo, God jording er alfa og omega i alt som har med båt/bil å gjøre.

Har jobbet som en gal for at bli ferdig med småting innen jeg skulle sette drevet på. Mnja, det gikk ikke helt som planlagt.

 

Båten står litt lavt med akterspeilet, så må sette drevet på i en vinkel, og samtidig vri på det og ha fire hender og gjerne blekksprutt armer. Jeg blir nok nødt til å heve krybben og lage en tralle til drevet.

Men lurer på en ting. det ser ut til at "noen" har forsøkt å kjøre båten på tilten, med det resultat at huset til tilten har sprekt (Enten det eller også så er det den styggeste støpekanten jeg noensinne har sett!!)

Se selv....20190529_181228.jpg.ebf26b84a73739f93a916e562f65eb88.jpg

 

Kan det by på problemer eller er det bare å kjøre påuten tilt gjennom sesongen og så reparere det til høst når båten skal opp igjen. Har ikke lyst til å måtte demontere alt igjen, for så først å få båten på vannet til neste år.

20190529_181222.jpg

20190529_181224.jpg

20190529_181836.jpg

20190529_182101.jpg

20190529_183021.jpg

20190529_183024.jpg

Link to post
Share on other sites

En av ulempene ved ikke å være så velbefaren i båt verden, er at man ofte er prisgitt folk som overbevisende forteller at det man gjør er feil. Og ofte fordi man ikke vet bedre, så ender amn opp med å gjøre som de sier.
Jaja, jeg har lært det denne gangen, og skal sjekke diagrammet igjen.
Ellers, har det gått i ledningsnett hele helgen, og lete etter strømtyver, samt feilsøking på ledningsnettet i motorrummet, da jeg ikke får motoren til å fyre. Får jeg det ikke til, innen neste helg, så lager jeg nytt ledningsnett til motorrummet, med nye ledere til minusskinnen, og nye kabler til instrumentpanelet. Hadde håpeet at det skulle være så enkelt som bare å bruke det gamle, men med så mange svarte kobberledere, så er det vel en ide å bytte ut alt.
Har også fått sjekket tilten, og har litt flaks der, det var bare støpeskjegg, så slipper å bytte transom til vinter.
Kommer til å gjøre en del mer med utlufting i motorrummet. Synes den lille pumpen er elendig.

fikk også jekket opp rumpen på båten, så nå er drevet også nesten på plass. 
Har dog truffet en liten snagg. må bytte girvaier. så da venter vi på den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...