Jump to content

Nordkapp King DC 22


pappa_wolf

Recommended Posts

9 hours ago, Cerberus said:

Såg du hadde tatt av styrehjelmen . Hvordan er denne festet og hvor knotet var det å få på plass med drevet på plass? 

 

Styrehjelmen sitter med en Umbrako skrue på hver side, og en diger en på fremsiden.
Drevet måtte jeg vri til begge sider for å komme til skruene. Den på fremsiden var enkel nok å få på plass.
En stor vannpumpe tang, vil være til stor hjelp, når den siste sideskruen skal inn på plass. En tykk klut hjelper med å unngå riper i lakken. Grunnen til at jeg måtte bruke tang, var at når først den ene sideskruen sitter på plass, og den store på fremsiden, så kreves det litt overtaling for at få hullene til å passe overens.

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, xr4ti said:

Grattis med sjøsetting. Prøvetur og finjustering for tur nå eller?

 

Ja, Ser at det er en del ting som ikke fungjerer ombord.

-Turteller.
-Tankarmatur

-Interiør belysning

-Lyset på Badeplattformen.

Mangler Ekkolod og GPS, men det er på vei. (Kona ville ikke gi meg ekkolod i bursdags gave, før hun var sikker på at båten gikk på vannet!.)

Link to post
Share on other sites

Jaja, nå ligger hun i havnen, og jeg har tatt meg et par timer fri fra jobben, for å få gjort noe hernede. Og en snodig ting har hendt.
Jeg kan fint starte, og holde tomgang til motoren har nådd driftstemperatur. Og så dør motoren.
Det kan sikkert være mange forskjellige ting som er årsaken til dette, men jeg holder en knapp på forgasserne.
Og selv om disse har ligget og duppet i både bensin og diesel (I samme fat) så tenker jeg at de ikke tar skade av en overhaling.
Så jeg lurer på, Hvilken forgasser er det som sitter på motoren min? Eneste jeg har å gå etter er nummeret på toppen.
71206
Okay. tilbake til skruing.

Link to post
Share on other sites

Det var kondensatoren. Byttet den i dag, og motoren gikk i en halv time på forskjellige grader av gass. Fungerte som bare det.
Så takker til min lokale Volvo Guru (Patrik) som veilledet meg, og takk til Mekonomen, som fortsatt fører diverse deler til Volvo Penta.
Kona er nå på jakt etter redningsvest til babyen, og så bærer det ut på vannet på tur.

Link to post
Share on other sites

Har det motor og kan bevege seg, så er det interessant.
Og her på tomta går det i alle former for drivstoff, (Damp, vedgass, elektrisitet, bensin, diesel, og gjerne flybensin også.)

Kom meg ikke ut med båten i går, da vi plutselig fikk besøk, så håper på en liten testtur i dag, etter jeg har hentet en av guttene fra speiderleir.
 

Link to post
Share on other sites

Fikk turen min på vannet, før turen gikk til DK på ferie, (Hadde nok heller spendert den uken på båten i stedet)
Den har fortsatt noen problemer, blandt annet ble den ganske varm, og var ikke helt villig til å ta turtall.
Snakket med Patrik igjen, og fikk beskjed på å sjekke for lekkasjer i innsuget, da det kan forklare jagingen på turtallet, sjekke om termostaten faktisk fungerer, og bytte til en annen type pluggledninger.
Har jo mer lyst til å være på havna enn sommerhytten her på campingen i DK.
Men det gir jo så masser av tid til å sitte å planlegge fremtiden for båten.

Link to post
Share on other sites

Det er hyggelig i DK også. Hadde noen fine dager der for tre uker siden i forbindelse med en MC-tur.

Sjekk også timingen din. Om kamreimen er satt etter merkene på reima så er det for gjort at den glipper en tann over da det tykke merket er på nedre reimhjul og litt blindvinkel der gjør at når man monterer reima så er det fort gjort å sette ei tann feil, eller at den glipper over når man monterer resten av reima. Har du nok fortenning da? (vet ikke hva du skal ha på din motor men verdt å sjekke om den er riktig).Er det fast eller vakumregulert fordeler?, om regulator sjekk funksjon. Gode pluggledninger og en kraftig coil er alltid en oppgradering som alltid burde prioriteres.

Venter spent på neste oppdatering :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde en flott uke i DK, og deretter var det bryllupsreise til Barcelona med kona (& 4mdr gamle Christian!)
Men vi hadde et par dager hjemme, hvor jeg sneik meg til et par timer i båten.
Hadde alle de store barna med på havna, og mens de koste seg med bading, nappet jeg en Clausthaller og fikk kikket litt på motoren. Fikk byttet pluggledninger og sjekket timing. 
Nja, jeg har nok satt reinhjulet litt feil, for timingen påsto at jeg hadde 90 grader fortenning!!???
Men uansett, så hjalp det med andre pluggledninger og en lettere justering av timingen et par grader bakover.
Tenkte at jeg skulle la henne gå på tomgang til hun var ordentlig varm, og så se hva som ville skje, når jeg tok henne ut for å sjekke varmgang.
Kom aldri så langt, rygget ut av båsen min, og vendte snuta mot storøya, og ga gass.
 

 

Det sa bare "Fump!!" og så døde motoren, skjønte ingenting, som jeg lå der og duppet en tidlig tirsdags ettermiddag. Løftet motordekslet og kikket ned.
Kamreimen hadde hoppet av, WTF????

Det var bare å begynne å padle henne inn i båsen igjen.
Ikke lett å vende 1500kg dødvekt, med en enkelt åre!!

Gutta var kjapt i vannet å lekte delfiner mens de hjalp med å få henne på rett kurs.

Så nå håper jeg bare at jeg kan få lov til å stikke i båten denne helgen og begynne å plukke henne fra hverandre igjen...!

Link to post
Share on other sites

Deilig med ferie hvor alle koser seg :thumbsup:

Kamreima hoppet av, utslitt/for slakk strammer da sammen med mye rust på reimhjulene? Har drevet med Volvo sine rødblokker i mange år men aldri sett eller hørt om at reima har hoppet av, selv på hardt trimmede suge og turbomotorer! Reimbrudd kan skje og det er for mye forspenn på reimstrammeren eller om reima ikke har vært bytte pga alder/bruk.

Disse motorene tåler normalt et reimbrudd men på noen motorer kan ventilene som er åpne kommer i kontakt med stemplene. Start med en kompresjonstest etter reimbytte.

Redigert av xr4ti
Lagt til mer info (see edit history)
Link to post
Share on other sites

xr4ti skrev On ‎06‎.‎07‎.‎2019 at 12.57:

Sjekk også timingen din. Om kamreimen er satt etter merkene på reima så er det for gjort at den glipper en tann over da det dobble merket er på nedre reimhjul og litt blindvinkel der gjør at når man monterer reima så er det fort gjort å sette ei tann feil, eller at den glipper over når man monterer resten av reima.

Ser jeg skrev feil i forrige innlegg. Det er selvfølgelig det doble merket på veivdrevet og det tykke på kamhjulet og det single tynne på aux(fordelerhjulet).

Link to post
Share on other sites

Tannreimen er helt ny, så tviler på at det var den som ga etter. Tenker hellere rust på reimhjulene, eller strammer.
Men skal se om ikke jeg kan snike meg i båten i løpet av uken, og begynne demontering.
Det er ikke altid like lett å få tid til båten, når man har baby i huset, og et bad som er under oppussing.
Men kona får veninner på besøk på lørdag, så skal seom jeg ikke kan få fikset den til da.

Link to post
Share on other sites

Da kan det se ut til at båtsesongen er over, før den egentlig har begynt.

Begynte demonteringen i dag, og oppdager at reimhjulet til fordeleren nesten ikke kan vries rundt. Krever den store tangen for å få bevegelse i hjulet.

Så noe har satt seg fast inne i motoren.

Og da er det enten å fikse den jeg har, eller bytte. Og da snakker vi igjen en sur kone. 

Kan innsettes banneord etter eget valg på diverse plasser.

Har en B230 hjemme, men mangler den korrekte vannpumpe. 

 

20190722_133426.jpg

20190722_133422.jpg

15637969845158714441570077298679.jpg

Link to post
Share on other sites

Auda :nonod:

Det fortjente du ikke. Går kam og veiva rundt og fordeleren er i orden? I så fall kan det rett og slett være oljepumpa som har låst seg som igjen har gjort at aux-akselen står og derfor har reima klatret over og sporet av.

Om jeg ikke husker helt riv ruskende feil så kan VP-vannpumpa fra B21/23 brukes på 230-motoren også (men det er et eller annet som jeg ikke helt husker med akkurat de vannpumpene)? 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

VI har ikke hatt så god flax med Vivi men vi har fått låne snekken til svogeren noe som har vært en god og knapt så god ting.
God fordi vi har fått kommet oss på fjorden, og knapt så god fordi vi fort innså at Vivi er for liten.
Vi er to voksne 2 tenåringer, og to små gutter. Båten er for liten, ganske enkelt. Så vi hadde en laaaaaaang prat om båt på siste snekketuren, hvor det bare var de to små og oss, og selv med 23 fot snekke, så var det trangt om plassen, når hun skulle amme, og Oliver fiske, og jeg måtte jonglere styring, og mat mm.
Så nå skal Vivi få seg ny eier, og jeg må lete etter enda en båt i fornuftig størrelse. 

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ja. Etter mye om og men, så er motoren på plass igjen. Gjenoppbyggingen tok en del lenger tid enn først antatt. 

Og det var oljepumpe som var synderen (Og en del sludge, som tettet igjen silen.

Så det ble en del nye deler i motoren, og litt frisk maling, så den tåler et par tiår til.

Fikk god hjelp av Benjamin til å dra/slite/hale/jekke motoren på plass.

Nå skal alt kobles igjen, og så legges hun ut på Finn.no

20200421_131128.jpg

20200421_131131.jpg

20200421_122819.jpg

20200421_131133.jpg

20200421_134740.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...