Jump to content

Nordkapp King DC 22


pappa_wolf

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

da hendte det som dessverre ofte skjer. Kjøper ville ha båten, jeg måtte fikse noen småting først, men han skulle ha den. 

Dagen før jeg skulle levere båten, avblåste han handelen.
Mildt sagt er jeg ikke fornøyd med slikt, men det gir meg enda en vinter til å fikse de småtingene som irriterer meg.
Så hun ble lagt i krybben i dag, og jeg skal sette opp teltet hennes i løpet av uken. Kalesjen skal av, og hun skal gjøres klar for overvintring. (Kanskje jeg kan overtale kona til å beholde henne!!)

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Sommeren er godt i gang, og jeg har endelig fått "ferie" Så mye ferie det nå kan bli alene hjemme med en 2 åring. Det har vært mye frem å tilbake med "Vivi" men endelig fikk jeg overtalt kona til at vi beholder henne, og at vi i stedet selger den lille 17 foteren med henger.
Grunnen til dette er nettopp ovennevnte 2 åring. I fjor ville han ikke engang opp i båten, og det var vanskelig å ha han og hans bror med på tur, da de begge sliter med å sitte stille. Hehehe 
Ja. jeg vet det er helt normal oppførsel. vår frustrasjon over dette gjorde at vi ønsket en større båt. 
I år, tok vi begge med på en liten dagstur i svogerens snekke, og du verden for en forandring.
Mindsten sitter nå stille på fanget og kjører båt. og snakker om alt han ser. (Og han ser alt!)
Så etter endt tur og vel hjemme, tok jeg han med opp i "Vivi" og det første han gjorde var å spørre om vi skulle kjøre båt. (Fornøyd pappa kunne gå til mamma og foreslå at jeg bygget litt om på båten i høst/vinter, og at vi bruker den de neste årene til småture på fjorden.
Og at vi venter med å handle stor båt til begge mine store gutter er ferdige med skolen og flyttet hjemmefra. Til min store overraskelse og fornøyelse sa hun ja, så "IPA" ble lagt ut for salg. Har til gode å selge den enda, men det kommer vel, har ikke travlt.
Nå mens jeg har ferie, skal jeg konsentrere meg om å gjøre "IPA" klar for salg, og etter det blir det å bygge litt kjøkken og kjøl i "Vivi" Og fortsette oppgraderingen av ledningsnettet.
Motoren startet på første forsøk i våres, et skudd bensin i hver forgasser og et pumpe på spaken, og hun hostet igang. Etter 3 minutter gikk motoren rent, og konserveringen var ute av systemet. 
Det er litt skrammer i gelcoaten som må fikses, men du verden så fornøyd jeg er nå.
SÅ da kommer det sikkert fler oppdateringer her etterhvert.
 

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, pappa_wolf said:

Så etter endt tur og vel hjemme, tok jeg han med opp i "Vivi" og det første han gjorde var å spørre om vi skulle kjøre båt. (Fornøyd pappa kunne gå til mamma og foreslå at jeg bygget litt om på båten i høst/vinter, og at vi bruker den de neste årene til småture på fjorden.
Og at vi venter med å handle stor båt til begge mine store gutter er ferdige med skolen og flyttet hjemmefra. Til min store overraskelse og fornøyelse sa hun ja, så "IPA" ble lagt ut for salg. 

Så gøy med ny oppdatering og fornyet håp for Vivi! Det har vært morsomt (og ganske skummelt) å følge denne tråden som nybakt båteier med Nordkapp DC King 22 🥺😊

Link to post
Share on other sites

21 hours ago, hnrk said:

Så gøy med ny oppdatering og fornyet håp for Vivi! Det har vært morsomt (og ganske skummelt) å følge denne tråden som nybakt båteier med Nordkapp DC King 22 🥺😊

Jeg er aboslutt ikke ekspert, men jeg hjelper gjerne, hvis det er noe du lurer på.

Etter å ha ligget i diverse ubehagelige stillinger i et par dager, har jeg måtte gi opp. Jeg må til legen og få henne til å gjøre noe med ryggen min, da den er helt krakilsk om dagen.

Men med en nysgjerrig 9 åring i huset, og hans små hender, fikk vi i går ledningsnettet på plass i den lille 17 foteren igjen. Han synes det var stas, å ligge å plugge inn diverse kontakter, og han lærte å lodde og bruke krympeplast. Eneste problemet med dette, er at han nå maser om å komme på fisketur. hehehe
Har forklart han, at han pent må vente til alt er testet og klart, og til båten er vasket og rengjort, da den ligner et dass nå.

Når det kommer til "Vivi" så ligger hun pent på hengeren sin, og venter på at jeg skal få tid.
Jeg har et kjøkken i rustfritt stål, fra en campingvogn, som jeg skal tilpasse til båten. Har et gasskap, med utlufting, som også skal inn på plass. og det betyr at jeg på et tidspunkt må lage en bordgjennomføring til den. (har aldri likt å lage hull i båten. Hverken med vilje eller ved et uhell!)

Min kone vil ha et bord, og laget ryggstøtte på halvdelen av solsengen, så hun kan sitte, og det skal hun få. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal løse det, men hun skal få det hun ønsker, hvis jeg kan beholde båten min. 

Har bestilt et par overhalingskit til stromberg 175 cd-2 forgasserne på den lille. Kunne sikkert ha nøydes med et par O-ringer, men tenker at når jeg likevell skal ha de ut og demontere, så er det greit å bytte alle pakninger mm.
De har egentlig fungert upåklagelig de siste årene, men det kommer nå en dråpe bensin i minuttet, når jeg bruker håndpumpen på motoren. Så da er det vel på tide.
Oppskriften er enkel, (for meg.) Jeg demonterer de enkeltvis, og sodablåser aluminiumshusene, og legger de i oppvaskemaskinen, (mens kona er ute!) Og legger alle andre deler i en pose med Zalo, vann og et par dråper eddik, og så opp i ultralydsvaskeren i en time eller to.

Alt blir gullende rent, og en del enklere å jobbe med når det skal monteres igjen.

 

Redigert av pappa_wolf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, xr4ti said:

Hyggelig og se at du fortsatt har gløden, og båten. Stromberg CD-gasserne er driftssikre de men greit å sjekke de og bytte membran i ny og ned. Fortsatt god ferie :thumbsup:

Gløden har hele tiden vært der, men litt vanskelig å se, når man drukner i bleieskift, flasker og babyleker.
Heldigvi er han blitt større nå, og det gjør det meste langt enklere.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En liten oppdatering.

 

17 foteren, har fått overhalte forgassere, og jeg har fått enda en utfordring, med den motoren. Boltene har strekt seg, og det er nok til en liten lekkasje mellom blokk og toppen. Egentlig ikke noe stress, da jeg har toppakning liggende, men hadde nå gjerne sluppet den ekstrautgiften og jobben det er å måtte bytte. Så poffen har gått litt ut av med, og meg en rygg som ikke spiller på lag for tiden, så har jeg konsentrert meg om "Vivi"

Kona var ikke imponert over den store solsengen(??) Og ønsket noen normale sitteplasser, så jeg har fått litt hjelp til å ta noen mål, og så har jeg brukt kreativiteten, og mine gutters muskler, til å få dette til. Hadde jeg vært frisk, så hadde jeg tatt dette selv, men måtte ha litt hjelp.

Et par hylleknekter og litt kapp og sveis. Og jeg hadde ryggstøttene klare. En tverligger i furu, bare for at ha målene. Og vips. Sete ryggen var klar. 

Det gikk ikke helt så fort. Men dere skjønner.

2 mutter holder det hele på plass, og jeg kan demontere alt på mindre enn et minutt.

 

20210811_144249.jpg

20210811_144254.jpg

20210811_144257.jpg

20210811_144331.jpg

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Kjelli said:

Smart løsning 👍

Takker. tenkte at jeg skulle teste med å lage i tre først, men syns det ble så klumpete, og ikke særlig brukervennlig. 
Og da jeg likevell måtte på Jula, for at hente hylleknekte til vaskerommet inne, oppdaget jeg disse, og tenkte at det fort kunne bli en penere og enklere løsning.

Har også begynt å rydde i ledningsnettet, da det stort sett består av husholdningskabler av ymse kvalitet.

Har også etter 2 år tatt eg sammen til å lage et nytt instrument panel. Var ikke helt fornøyd med den første jeg lagde for et par år siden.

Har fått tak i 2 små ankervinsj, hvor den ene må bygges om, og den andre renoveres. men tenker at jeg starter med den som skal bygges om, og finner ut av om jeg klarer å renovere den andre.
Hadde et lite uhell i garasjen, med et bryterpanel, som ble kjøpt inn til båten for et par år siden.
Jeg mistet det, mens jeg var på vei ut, og tråkket på det, og fikk ødelagt to brytere.
Ikke bra. så da var det bare å bestille nye brytere, hadde samtidig fått ødelagt det ene 12 volt uttaket. var ikke spesielt fornøyd med det. Men fikk en ide til å montere nøkkelstarten i hullet i stedet, og tror dere ikke at det passet perfekt.
Min rygg tillater ikke lenger at jeg ligger med kroppen i flere forskjellige vinkler, så jeg endte opp med å demontere føresetet, med skap, og har nå masser av plass til å jobbe med ledningsnettet, uten å måtte imitere et slangemenneske.


 

20210812_140843.jpg

20210812_140847.jpg

20210812_140908.jpg

20210812_145057.jpg

20210812_182142.jpg

20210812_182145.jpg

20210812_182149.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her går det tregt. 17 foteren ble ikke solgt, før høsten kom, så den skal vinterklargjøres i helgen sammen med den store.
Har endelig fått tak i et kjøleskap til 22 foteren, og kommer til å montere det i løpet av høsten/vinteren.
Men først må teltet opp over båten. Og det er blitt til litt av en jobb, da den nye opplagshengeren er 30 cm høyere enn den gamle krybben. så her må jeg forlenge benene til teltet.
Jaja. snøen kommer vel ikke enda.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har hatt litt utfordringer med "Vivi" Skulle vinter konservere motor og drev. og fant frem både drevpose og glykol. Hektet på posen, og skulle teste frysepunktet. det lå på -16 grader. Følte at det var litt lite, så hentet 2 kanner glykol til. Mens jeg løftet de ut av bilen, sklei den ene foten, og jeg gikk i en særdeles ufrivillig spagat.
Mens det kom noen velvalgte danske "gloser" fikk jeg stablet meg selv på beinene igjen, og humpet bort til båten. Glykolen ble plassert på badeplattformen, og jeg gikk inn. Hadde ikke specielt lyst til å klatre inn eller ut av båten den dagen.
Det tok tre dager, før jeg kom igang igjen. Og kan vel ikke si at det kom som noen overraskelse at båten lignet ett dass innvendig, da jeg jo ikke var ferdig med overhalingen av ledningsnettet.
Derimot ble jeg litt overrasket over at batteriene var tomme, for jeg hadde jo koblet fra strømmen!?
Løftet opp luken, og oppdaget at den ene polen, igjen var montert??
Viste seg etter litt etterforsking, at jeg også var tom for brus!
Tok en liten prat med en av guttene mine, og det ble fort klart, at han hadde brukt båten som spillehule, da "nettet" var mye bedre der, og at det var han som hadde koblet på batteriet igjen for å ha lys.
På med laderen, og så var det bare å vente. Etter 4 timer mente jeg at nå måtte det være strøm nok.
Vred på nøkklen og hørte ....! Ingenting. Hva i alle dager. Den startet jo uten problemer for en måned siden!
Etter litt knoting, fant jeg ut av at gutten min, ganske riktig hadde koblet strømmen på, men ikke kablen til tyverisikringen.
Så nå starter den vel? Nope. den kinte som bare det, men null tegn til liv.
"Hva f..n er det nå!?
Ladet opp batteriene på nytt, og prøvde igjen. Nope!
Ga opp og gikk inn. Eller. Jeg kom til hoveddøra, og i stedet for å legge hånden på dørhåndtaket, var det bare å banke hodet i veggen, og gå tilbake til båten. Jeg hadde glemt å skru på bensinen.
Ga henne litt gass, og hun spratt igang uten feilslag.
Glykolen er nå i systemet, og hun er nesten klar for vinteren.
Neste prosjekt blir å konservere 17 foteren. men tenter jeg tar det i helgen som kommer, da har jeg både fått ladet batteriet, og gått gjennom alle systemer, før jeg prøver å få gang i den.


 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Det har blitt levelige temperaturer i båten nå, så har så smått kommet igang igjen.
Løftet ut kjøleskapet, og satt det på hobbyrommet. Skal teste at alt fungerer etter hensikten, før jeg lager plass i skapet til det. Fikk også koblet opp batteritesteren, så jeg nå kan sjekke batteriene innen jeg fyrer opp båten. Vil se om jeg kan finne min varmeovn, og sette i båten. så jeg kan få unna det siste, innen jeg skal legge nytt gulv. fortsatt mye rot med kabler, men det kommer seg.
 

Link to post
Share on other sites

Disse temperaturene er jo perfekte for meg. Frost på natta og 3-4 grader på dagtid. Da klarer min lille gassovn, å varme opp båten, så det er mulig å jobbe der uten å fryse fingrene av seg.
Kjøleskap og føresete er tilbake på plass, og jeg har så smått begynt å jobbe med den bakre ankervinsjen.
Har fått slipt å polert bordgjennomføringen, så den ikke spiser tauet. og boret hull i akterspeilet til den.
Tenker at jeg skal prøvemontere vinsjen i dag, og se om jeg var helt på trynet med plasseringen.
Har og funnet en løsning på den fremre ankervinsjen da jeg ikke vil ha et vått tau til å flagre rundt i lugaren. Men det får dere se senere.
Nå skal jeg ha meg en kaffe til, og lese meg litt opp på skillerelæet, innen jeg går ut.

 

Link to post
Share on other sites

Sitter her med morgenkaffen, og barnetv'en på.
Og ser litt på fremgangen på "Vivi"

Jeg mangler bare å ferdigstille ledningsnettet, vaske, slipe, lakkere treverket.
Legge på nytt skrogtrekk i "kahytten" og vask og polering av skroget.
Legge på bunnstoff. Fikse et par flekker med feil i gelcoaten.
Sy et par puter til bak, (Har handlet meg en PFAFF 1222) Så gleder meg til å teste den ut.

Hele lugaren trenger en ordentlig overhaling, da alt er fra 1984, men det er ikke noe som haster, da jeg vil ha båten på vannet i år, og bruke den for alt den er verdt.
Så lugaren fikses i løpet av året. tenker jeg

Når det kommer til "IPA" så skal den selges, jeg klarer uansett ikke å kjøre 2 båter på samme tid, og vil egentlig gjerne ha den plassen til "Vivi" når hun er på land.
Så snart frosten slipper ordentlig, så skal den preppes og selges.

Så har vi gummibåten. Min sønn er ikke så interessert i båtlivet, (Enda) og langt mer interessert i å kjøre mopeden sin, og se på jenter.
Så jeg regner med at jeg overtar den, og bruker den til småturer her i nabovannet.
Har handlet elmotor til den, så det skal bli litt moro å leke litt med den.

Mer kaffe.

"Vivi" fikk lys på badeplattformen, som det siste, elektriske, der skal skrues fast.
Nå er det bare å legge resten av kablene på plass, og sikre at alt fungerer etter hensikten.
Jeg har også sett litt på forbruksbanken, og ser at den er litt liten, i forhold til hva jeg har montert av forbrukere. Så det må ett nytt batteri til.

Den forrige eieren av båten, hadde montert et par 15Watt høytalere fra en FIAT bak i båten, og jeg tror ikke at de noensinde har vært koblet opp, i mitt eie.
Så jeg testet de, og det var ikke noe godt å høre på. skurring, knasing, og lite som minnet om musikk. Så de ble røsket ut og kastet. Og de hullene etter de små høytalerne er ikke pene. så jeg tenker at jeg må finne et par små høytalere, og så 3D printer jeg høytalerdeksler selv.

Dette var dagens oppdatering. nå vil kona ha kaffe på sengen. og det skal hun få.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev 1 time siden:

Og de hullene etter de små høytalerne er ikke pene. så jeg tenker at jeg må finne et par små høytalere, og så 3D printer jeg høytalerdeksler selv.

Hvis du kjøper universal høytalere på en bildelsjappe så følger det med høytalerdeklsler.
Fåes i 100,130 og 160mm.
Ville tro prisen for ett par ligger på rundt 500 lappen.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, pipe said:

Hvis du kjøper universal høytalere på en bildelsjappe så følger det med høytalerdeklsler.
Fåes i 100,130 og 160mm.
Ville tro prisen for ett par ligger på rundt 500 lappen.

Jo, de ligger fra 350,- og oppover. Grunnen til at jeg selv vil printe deksler, er at de du får med, som regel er laget av noe billig netting, som ikke tåler nysgjerrige 3 åringer med små fingre.
Og så er det litt cool. at selv designe og lage noe til båten.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 7 timer siden:

langt mer interessert i å kjøre mopeden sin, og se på jenter.

Konklusjon, du har en sunn og normal sønn :thumbsup:

pappa_wolf skrev for 7 timer siden:

så 3D printer jeg høytalerdeksler selv

Tøft, håper du deler dette for det er noe jeg er nysgjerrig på siden jeg også driver med litt gamle biler og MC og har null peiling på hva som må til for å få utført slikt noe.

Artig å følge deg :clap:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...