Jump to content

Nordkapp King DC 22


pappa_wolf

Recommended Posts

Har hat et par timer i båten i helgen, fått ryddet ut av kabinen, og tilpasset de nye takplatene. (De gamle var av huntonitt, og minst like gamle som båten!) Skal trekke de med skai etterhvert.

Fikk byttet dynamo på motoren, til en ordentlig marine dynamo.
Ser også, at EVA teaken ikke holder så bra som forventet. Men det er egentlig greit, jeg er ikke så fan av gråfargen. Så legger muligens teppe i båten igjen.

Og så fikk jeg dessverre bekreftet min mistanke på båt nummer 2.
Motoren er sprekt innvendig. Den har stått i flere år med saltvann i seg, uten å bli vinterkonservert.
Den går rundt, men er treig i alle bevegelser, og så tappet jeg små 9 liter oljeblandet vann ut av bunnpannen.
Litt kondens hadde vært ok, men med de mengder, så er jeg 95% sikker på at det er en sprekk i blokken en plass. Jeg kan håpe på at det enkelt å komme til, slik at jeg kan reparere det. ellers blir dette til en bygge motortråd også.
Girwiren er rustet opp, og sitter fast. så den må byttes. Alt i alt skjønner jeg hvorfor den var så billig. Hehehe

Link to post
Share on other sites

Fikk litt tid på båten i dag. Tok meg sammen i går, og hentet den hjem fra vinterlagring.

Fikk bare vasket den fremre kalesjen.

Og sydd inn ny glidelås på den bakre.

Symaskinen min er god, men det er litt for liten åpning på den. Så store jobber, er den ikke den beste på, men glidelåsen er på plass. Og jeg er fornøyd.

IMG_20230513_184120961_HDR.jpg

IMG_20230513_183538409.jpg

Link to post
Share on other sites

Noen ganger blir jeg oppgitt på meg selv.

Jeg er 200% sikker at jeg skrudde alle kalesjestenger fast. Og likevel mangler jeg den minste. Veldig irriterende og jeg føler meg dum. 

Uansett. Så er kalesjen vasket, impregnert og montert.

Den nye dynamoen funker knall, og jeg har endelig funnet den lille irriterende oljelekkasjen på motoren. Det er oljekjøler en.

Så utsettelsen av båten er utsatt.

Det er ikke vanskelig å fikse, det tar bare tid.

Såååå, med litt flaks, så kan det bli båttur på søndag.

Link to post
Share on other sites

Det ble utsetting på søndagen, og en liten båttur.
Mine to yngste ville så gjerne fiske, og min kjære kone ville også ut på tur, så etter litt plunder, ble det som de ønsket.
For det første klarte jeg ikke å se rampen, da vannstanden i Tyrifjorden er ganske høy nå.
Så rygget litt ved siden av, og bøyde skiltet på hengeren.
Fant derved ut av at bilen vår er for liten, luktet en del svidd clutch.
Fikk hengeren plassert riktig, og rumpen på båten løftet seg.
Deretter var det bare å hekte av vinsjen og dytte båten ut. Starte motoren og kjøre på plass.
Ikke helt. Det å hekte av vinsjen og dytte båten ut, gikk fint. Starte motoren gikk ikke helt etter planen.
Har jo hatt start på den flere ganger på våren, men likevel nektet hun å starte. Skjønte ingenting.
Sjekket filter, bensin, tenning. alt var ok??????
Byttet til reservetanken. startet med en gang. Så bensinen fra i fjor, er etter all sansynlighet ubrukelig.
Så vi putret bort til Esso på Sundvollen, og fylte 98 på reservedunken. fylte reservetanken, og putret rundt i en del timer på den.
Har fikset oljelekkasjen, og i stedet fått en liten vannlekkasje. 
Ikke noe alvorlig, men nok til at jeg må finne en annen løsning på kobberrørene som sitter på motoren originalt.
Men det tar vi til høsten. Nå blir det VVS tape, og litt knoting.
Og ellers tømme hovedtanken, fylle på nytt, og huske Fuel Stabilizer til høsten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Inntil videre har båtsesongen gått uten store problemer.
Men jeg driver å justerer meg blind på forgasserne på Vivi.
Og det er ett eller annet med motoren jeg ikke liker. Den er mye tregere i år, enn den var i fjor.
Den går som en klokke på tomgang, men vil ikke over 4000 omdr når den står i gir.
Så mistenker at jeg må se litt på tenningen. At vektene i fordeleren kødder eller det er noe annet galt.

Var litt uheldig for 14 dager siden. Hadde hatt en fin dag på fjorden, og familien var gått til bilen.
Jeg skulle bare kneppe igjen kalesjen, og gikk ut av båten. Akkurat som jeg skal tråkke ned på utriggeren, kjører det en Daycruiser med god fart bak oss ut av havna, og drar den hekkbølgen med seg.
Bølgen treffer rett før foten min skal tråkke ned på utriggeren, som plutselig ikke er der lengre.
Og jeg tråkker rett ned i vannet. jaja, en våt sko, det får jeg leve med rekker jeg å tenke, mens jeg drar benet opp igjen. Og der barket båten og utriggeren sammen med benet mitt imellom som fender.
Tenkte ikke noe videre over det, det var jo vondt, men ikke verre enn at jeg klarte å komme meg til bilen.
Søndag morgen hadde kneet vokset til dobbel størrelse.
Jeg går nå på krykker, og båtturene er ikke helt så moro, når jeg ikke kan fly å fare overalt på båten. men må overlate alt til barna mine når det kommer til å fortøye, legge fra, kaste ut dreggen, ja egentlig alt uten om å kjøre. I det minste kan jeg da få lov til å fiske litt.

God båtsommer
 

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 1 time siden:

men må overlate alt til barna mine

Det er gull verdt at du ikke er den eneste som kan!

Jeg ble skipper på ferietur når faren min ble satt ut av spill med blindtarmbetennelse. Da var jeg 12 år.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har hatt litt problemer med at båten går veldig tregt, Starter og går som den skal. men i det siste har farten gått ned, og hun strever med å komme seg opp i plan.
Så i går besluttet jeg meg for å ta med meg krykken min, og klatre inn og se litt på motoren.
Det har ikke vært så mye båttid på grunn av været og kneet. Men siden vi hadde et vindu med sol og rimelig vær i går, så ble det til det.
pakket kona og minsten i bilen og satte kursen mot havnen.
Tre minutter før ankomst, begynte det å regne, og minsten hadde sovnet i bilen.
Så min kjære kone ble sittende sammen med han, mens jeg humpet ned til båten og klatret ombord.
Slo på strømmen, og åpnet motorluken. Fjernet luftfilter boksen, og fant frem min fiskestol.
Satt å studerte motoren, uten å finne noe åpenlyst å sette fingeren på.
"Ok" tenkte jeg. "Vi starter, og ser om det er noe som dukker opp."
Som sagt så gjort. Startet motoren og lot den få litt turtall, til den klarte å holde seg i gang på tomgang.
Satte meg i stolen igjen og studerte videre. Så fortsatt ingenting.
Tok tak i gass, og ga litt gass, ikke noe. sjekket frigang på gassen, justeringen av tomgang og blanding, stadig ingenting. Tok tak i fordeleren, og for å se om den hadde vridd seg, den satt som den skull.......!!!!?
Hva pokker var det!? Sprengskiven under bolten beveget seg akkurat! Satte på en skrutrekker. Jo, den kunne jeg få til å bevege på seg!? Hva pokker var det her for noe?????
Skrudde av motoren og plukket ut bolten. fant frem skyvelæren og målte lengden på bolten og dybden på hullet. Jeg snakker flere forskjellige språk, og nå bannet jeg på alle sammen. Det var en forskjell i lengden på de to. Nok til at skiven ikke gjør det den skal, men nok til at det ikke er åpenlyst at det er der feilen ligger.

Så var det lete tilbake i bilder, minner og boka mi, for å finne ut av hva som har skjedd. Hadde jeg glemt noe eller oversett noe. Hvorfor oppstod denne feilen.
Etter et par timers leting hjemme fant jeg ut av det. 
Da jeg renoverte motoren måtte jeg demontere den i atomer. Alle bolthuller ble renset med gjengerenser og blåst ut. Jeg måtte flytte over deler fra den gamle motoren til den nye. Og det må ha vært en forskjell i dybden på bolthullene til fordeleren på de to blokkene. Ikke mye, men nok til at fordeleren kjennes fastmontert, (Sitter ganske stramt selv uten å være boltet fast!) Og likevel løs nok til at fordeleren kan flytte på seg under belastning. Så ved å sammenligne bilder fra monteringen og nå har fordeleren flyttet seg nesten 10 grader. Hvilket forklarer problemet jeg har slitt med siden i våres.
Tok meg en tur tilbake til båten med tenningspistolen, og fikk justert tenningen tilbake til spec. Dvs. 4 Graders fortenning på 850 omdr. Må vente med testtur til senere, da jeg ikke drar ut alene på grunn av kneet mitt. Men motoren hørtes plutselig mye friskere ut. 
Og fikk så høre en rar ting fra dynamoen, den begynte plutselig å gå fra 14.4 til 15.9 hoppet frem å tilbake og frem og tilbake. skjønte ingenting, inntil det plutselig slo meg. Skillereleet fra Biltema!!
Koblet det fra, og alt ble normalt igjen. Lurer på om jeg har koblet noe feil, eller om releet er defekt igjen.
Det ble montert i våres, og er der for å lade batteriet til kjøleskapet. Samme batteri har også et solcellepanel som lader det. Det batteriet er det som ser mest bruk, når vi bruker båten og dette er vel første gangen i år at det er fulladet. (ikke brukt båten på 14 dager,)
Jeg har fortsatt mye å lære her. Hahaha

Når det kommer til den nye båten, så står den på vent.
Jeg har fått tak i en annen motor, men den har det vært vann i oljen på. Men det leser dere om i, den andre tråden.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Og da var reisen over for Vivi. Hun har blitt litt tung i rumpen, og sliter med å komme i plan. Jeg trodde at det bare var fordeler og forgasser, som ikke var helt på topp.
Men etter å ha fått henne på hengeren, og kjent litt på vekten på veien hjem, ble jeg oppmerksom på at hun faktisk var blitt tyngere.
Så jeg fant frem drillen, og boret et hull i akterspeilet.

Og der var det vann. Så akterspeilet er råttent, og jeg må innrømme at jeg ikke gidder å skulle demontere henne, for deretter å bruke tre uker på å bytte akterspeil, forsøke å selge, for deretter å bli dratt i retten av en eller annen tulling, som tror at en båt fra 84 er strøken og som ny. og helst til en brøkdel av prisen av en brukt lanterne.

Så det blir demontering, og skroting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...