Jump to content

Nordkapp King DC 22


pappa_wolf

Recommended Posts

3D printing har jo eksistert siden andre verdenskrig, men når en printer jo kostet fra 45000 og opp, så var det ikke for hvermannsen å kjøpe seg en printer.
Det er først de senere årene at printerne er kommet ned i levelige priser, og en god begynner printer koster ca 3000,- kroner. (Ender 3Pro er en glimrende begynner printer!)
Jeg kjøpte min ubrukt gjennom Finn. Og har vel kjørt små 300 print av forskjellig slags gjennom den.
Det er alt fra verktøysholdere til nøkkelringer og instrumentholder til min 77 Dodge.
Jeg bruker Tinkercad, og thingerverse.com.
Sansynligheten for at noen andre allerede har laget det du trenger, er ganske stor. Og har jeg lastet ned et design fra thingerverse, og har bruk for å endre på noe, så bruker jeg tinkercad til små endringer.
Det hender også at jeg selv designer og lager noe i tinkercad. det er ikke så vanskelig, når man først er kommet inn i det.

Link to post
Share on other sites

Etter et par dager med feilsøking og mye tullball fungerer kjøleskapet i båten igjen. 
Og siden været var så bra i dag, hadde jeg lyst til å høre motoren, så fylte litt bensin på reservetanken, og startet henne opp. Nå kan våren bare komme an, da de resterende jobber krever litt høyere temperaturer for å bli ferdige.

Og så kommer dagens gladnyhet.

Etter nesten et år på NBS, med kundeservice, har jeg fått tilbud om å komme tilbake på Marinaen å jobbe.
Tok vel ikke mer enn 30 sekunder å overveie og takke ja.
Så fra første mars, er jeg tilbake hvor jeg liker meg best, med båter overalt. Pussing. Polering. Vask og stoffing med mer.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Våren er her, det er sikkert og vist. Selv med krigen i Ukraina, vanvittige drivstoff og strømpriser så er vårpussen i gang på marinaen. Bruker mange timer hver dag på service, pussing, bunnstoff og polering.
Og så har jeg lært noe nytt. Nating. Det er ikke vanskelig, men det er tidskrevende.

Nok om det.

Den lille 17 foteren ble solgt i helgen, til en veldig trivelig kar omkring Kongsberg en plass.
Og jeg kan endelig begynne å konsentrere meg om "Vivi" igjen.
SÅ, fikk en liten time i dag, hvor jeg jobbet med å få ut bensintanken i båten.
Og jeg fant både en 10 kroning og en 10 øring fra 1984, så begge blir lagt tilbake etter tanken er rengjort, da jeg ikke vet hvilken som er "fødselsmynten.



 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter mange dager med frenetisk båtpuss på jobben, fikk jeg endelig litt tid på "Vivi"
Bensintanken er nå ren innvendig, og ny nivåføler er montert.
Har litt glassfiber arbeide i bunden jeg vil ha unna, innen tanken kommer tilbake på plass.
Så tenker at tiden er inne til å se nærmere på ønsket om kjøkkenvask i båten.
Måtte uansett skru ut skapet på babord side, så det er ikke mye jobb å få det inn på hobbyrommet og se nærmere på det.
Og så tenker jeg at det bare er å begynne å pusse treverket. Det har verken sett sandpapir eller lakk på mangfoldige år.

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det å bruke mesteparten av påsken på å være i dårlig form, er ikke noe gøy. Hadde store planer for hvor mye jeg skulle ha fått unna innen mandagen. Det ble til en del mindre. 

Men har da fått lagt på glassfiber, og løftet inn bensintanken på plass. 

Og stablet litt ved. 

Og første bilde av alle tre påskeprosjekter på en gang. 

Ja ja. Det er flere helger forute. Så jeg blir vel ferdig. 

IMG_20220417_135526.jpg

IMG_20220417_153303.jpg

IMG_20220417_153310.jpg

IMG_20220417_163914.jpg

IMG_20220417_164843.jpg

Link to post
Share on other sites

Mye er gjort de siste dagene. Slanger og ledninger til tanken er på plass og koblet opp.

Begge skapene og kjøleskapet er tilbake på plass. Søkelys og tuten er koblet opp og fungerer. Nye seter er testsittet og veldig behagelige. Så nå begynner demontering, og pussing av treverket. Gammel Vs nye seter. Jeg et fornøyd.

20220423_155206.jpg

20220423_155213.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker. I dag ble det ikke til så mye, da kona gjerne ville at jeg skulle begynne på plattingen. Så jeg har bare fått et par timer 

Men har da fått ryddet ut søppel. Montert det siste av gulvet. Instrumentpanelet. Skillerelæ på forbruksbatteriene, og testmontert det siste setet.

20220424_150013.jpg

20220424_153833.jpg

20220424_161535.jpg

20220424_161708.jpg

20220424_162015.jpg

20220424_165722.jpg

20220424_165716.jpg

Link to post
Share on other sites

Gårsdagen ga meg et par timer, hvor jeg fikk ryddet sammen deler og verktøy. Kastet søppel og laget en liste over hva jeg mangler og få gjort. Har ikke engang begynt på selve vårklsgjøringen, da jeg vil ha litt høyere temperatur, innen jeg begynner på gelcoaten.

Men med sykt barn hjemme i dag, har jeg bare fått en time i båten her på ettermiddagen. Men fikk da laget 3 braketter til batteriene, og ryddet verktøy og deler ut av båten. Nå mangler jeg bare resten.

20220427_154352.jpg

20220427_154406.jpg

Link to post
Share on other sites

Endte opp med en sykemelding, så har måtte utkommandere sønnen min til å hjelpe meg i båten.

Han er flink med hendene sine og klarer å forstå mine henvisninger. Så vi har nesten fått montert ferdig kjøkkenbenken. Måtte lage et kutt ned i kanten på skapet, for at få platen så langt ned som mulig. Funket fint med vinkelsliper, med 2 mm skive.

Mangler stadig å bygge det andre kabinettet under komfyren. Konen vil gjerne ha hyller og en skuff, så det kommer etterhvert.

 

20220428_153505.jpg

20220429_122810.jpg

20220429_122815.jpg

20220430_163142.jpg

20220430_163208.jpg

20220430_170233.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kroppen hangler, så alting tar så mye lenger tid, enn det pleier.
Men med god hjelp fra både eldstemann og kona, så kommer det seg.
Vi har fått ferdig kassen under gassblussene, og lagt på EVA.
Ville helst ha ventet med EVA, men jeg synes at min kone kunne få lov til å se litt visuell fremgang. Så eldstemann og jeg la den i helgen, og jeg har så trimmet litt kanter i dag. 
Skal finne frem pussemaskinen, og få kantene til å bli litt penere enn de blir med bare kniv.

20220508_183643.jpg

20220511_120753.jpg

20220511_120840.jpg

20220511_134737.jpg

20220511_134743.jpg

20220511_140043.jpg

20220511_140103.jpg

20220511_141751.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På tide med en oppdatering på "Vivi"

Ble operert for 2 uker siden, og alt har siden gått i super slow motion.
Normalt så klarer jeg å hoppe inn og ut av båten, nå klarer jeg ikke engang å komme meg opp trappen.
Så det har ikke blitt gjort annet enn av sønnen min brukte tre dager på å pusse ned treverket, og legge på 3 lag med lakk.
Vi har diskutert om vi rekker å sette ut båten innen guttene skal på ferie, men må nok innse at det kommer ikke til å skje. Så vi setter henne på vannet om 2 uker i stedet. med et fåfengt håp om at vannstanden i steinsfjorden har nådd opp til et akseptabelt nivå.
Vi har også sett litt på opplagshengeren, og funnet ut av hva vi skal oppgradere, og hvordan.
Hun starter upåklagelig, og går fint og rent.

Jeg har tidligere fått et spørsmål om hvordan jeg fikk tanken ren.

Det var ikke vanskelig, bare tidskrevende.

10 liter bensin. 2 poser med klinkekuler og alt jeg kunne finne av løse kuler fra kulelagre.
Alt opp i tanken, og tette igjen alle huller.
Så ble tanken stroppet fast på min motorstand, og jeg begynte så å vippe tanken frem og tilbake i alle mulige vinkler og helninger. Dette holdt jeg på med 30 minutter hver dag i fjorten dager etter middagen var inntatt, og minsten lagt i seng. Overtalte også min store gutt, til å gi den et par runder hver dag etter skole.
Etterpå, var det bare å tømme tanken, og gi den en kjapp vask innvendig. Tror ikke den har vært så ren siden den var ny.
 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det lykkedes endelig å få båten på vannet.

Det var en lang å seig kamp. Hovedsakelig grunnet sykdom. Men med god hjelp fra guttene mine, fikk vi det endelig til.

Det mangler fortsatt masse, men det tar vi etterhvert. Det som irriterer meg mest nå, er at ingen av instrumentene fungerer.

Så jeg må ha koblet noe feil en plass.

Og dermed vet jeg jo hva dagen bringer.

Men dere skal få litt bilder av prosessen med å få byttet henger under båten.

Dette var nødvendig på grunn av lav vannstand.

20220722_115639.jpg

20220722_115647.jpg

20220722_115649.jpg

20220722_120719.jpg

20220722_122320.jpg

20220722_174937.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er alltid noe.:sad:

 

Dagen etter vi la henne ut, skulle vi på tur.

Og vi hadde gledet oss.

Kommer ned til båten og pakker ut alt, og jeg kobler på strømmen. Ser at voltmeteret bare viser snaue 11 volt. Og starteren klikker bare.

F..n tenkte jeg. Har jeg tatt livet av batteriene?

Koblet laderen på, og spiste vår brunch i båten, mens vi ventet.

Etter en time prøvde jeg igjen  og hun startet.

Men voltmeteret viste stadig bare 12.2 volt.

Frem men multimeteret og målte på dynamoen. Den var død.

Så på kona, og hun bare sa "kjør"

Så turen gikk til biltema og hente en ny 80 amp universal dynamo.

Ble et par kjøreture til, da dynamoen jo ikke passet helt i braketten og flatfil hadde jeg ikke i båten. (Ingen andre på havna hadde heller.)

Det tok fire timer at bytte dynamoen, med ekstra kjøring og tilpassing.

Og vi kom oss likevel ikke ut på fjorden, siden reimen ikke passet.

Dagen etter kjørte jeg direkte på Tess med den gamle reisen og forklarte problemet.

Kjørte derfra med 5 nye reimer, og prøvde 3 før jeg fant en som passet.

Fikk startet motoren, og kunne konstatere at hun ladet med 14.4 volt.

Gad ikke ringe kona, så jeg listet henne ut at havnen og tok en testtur opp til enden av storøya og tilbake.

Ringte deretter til min kone. Hun var på havna 15 minutter senere, og vi tok oss en god lang tur.

 

20220723_165602.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ble ikke helt den sommeren og høsten jeg hadde sett for meg.
Ble ansatt i nytt selskap, og etter tre måneder var de konkurs.
Konkursen var ikke det store problemet, det var al forvirringen om hvor jeg var ansatt, hva lønna mi var, hvorfor jeg jobbet i akkurat det selskapet. og så videre.
Det verste var jo at jeg plutselig måtte forholde meg til en masse sinte kunder, forhandlere, bobestyrer og sjefer. som forsøkte av al makt å holde liv i selskapet.
Den siste måneden, har jeg egentlig ikke vært i jobb, men har brukt min "arbeidstid" på å berolige kunder, og nøste opp i servicehistorien på båtene deres, samt å hjelpe den nye eieren av opplaget med å komme i kontakt med kunder, lokalisere båtene, dobbeltsjekke fakturaer, og så videre.
Fikk dog et fint lyspunkt i al elendigheten. Den nye eieren av opplaget ville ha meg med videre, og jeg fikk med i avtalen, at jeg kunne få et par tidligere kollegaer med tilbake.
Staben er redusert med 40 procent, men det er fortsatt de 60 procent som har levert 90 procent av kvalitetsjobben.
Vi har nå 150 båter på opplag i stedet for 260. og fortsatt har vi ikke kommet i kontakt med alle eiere av de båtene som faktisk er på plass, så tallene endrer seg dag for dag.

Så, i stedet for at måtte stresse med å finne ny jobb, fant jeg meg en "ny" motor til båten min. En 3.5 liters Nissan turbodiesel. Og selv om den trenger litt kjærlighet, så gleder jeg meg til å bytte motor.
Jeg går ned 10 hk. men opp med 90 Nm. så føler ikke at jeg mister noe.

Utfordringer er at alt nå må byttes fra 12 volt til 24. Egentlig ikke så farlig. men det betyr at jeg kommer til å måtte bytte ankervinsj. kjøleskap og alle lamper ombord.
samt montere motstand på alle instrumenter.
Enten det, eller kjøre 24 på motor alene, og omformer på det resterende. tror det kan bli løsningen, når jeg nå tenker meg om.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det tar aldri slutt.

Fikk en Nissan 3.5 turbodiesel opp under neglene, og vurderer å bytte motor i "Vivi"

Og har samtidig fått tilbud om å kjøpe en sliten Windy 23 FC, gjennom jobben!

Så står litt i et dilemma. skal jeg bytte motor, eller kjøpe båt?

Windy'en er god og sliten, har stått på land i en 4-5 år. Og mangler en god del TLC.
Dessverre er ID-platen bak på transommen borte, og jeg vil gjerne samle sammen litt historie på både eiere og båt.

Motorbyttet blir litt av en process. Må ut med den gamle. Det tar et par timer. 
Så må jeg bygge om motorrommet. da den nye motoren er 83 cm fra den ene enden til den andre. Og plassen motoren skal sitte på er 85 cm.
Jeg kunne sikkert bare ta av svinghjulskåpen og drevet. men det gir ikke plass til å bytte impeller eller inspisere motoren.
Så jeg må kappe i fremveggen, og gjøre den demonterbar, slik at jeg kan komme til motoren.
Tror ikke det er så mye ekstra jobb (berømte siste ord!) Men jeg har en hel vinter og et stort oppvarmet verksted til å ta den jobben i.

Så hva skal jeg velge?
Ny/Gammel båt, eller bygge enda mer på den jeg har?
 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, index said:

Hvorfor ikke bare beholde motoren du har? Det høres ut som om du lager deg mye arbeid til liten nytte...

Jeg er delvis enig. Men å skru er jo gøy. 

Jeg begynner å lene meg mot å beholde den gamle motoren, og bare få justert forgassere og tenning.
Og evt få meg enda en båt.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev for 8 timer siden:

Jeg begynner å lene meg mot å beholde den gamle motoren, og bare få justert forgassere og tenning.
Og evt få meg enda en båt.

 

Det høres ut som en plan! Håper bare helsa bedrer seg,  så du ikke blir sittende med flere båter du ikke får gjort noe med. Men en båt på sjøen i bruk og et prosjekt på land er vel greit. Så slipper du i det minste fritidsproblemer....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Så fikk jeg endelig en dag hvor jeg kan skrue på egen båt. Har montert rælingen ned på bakkanten på Vivi, da jeg konsekvent snubler over den,når jeg skal inn og ut av båten. Og jeg synes det ser bedre ut.

Var litt enklere enn jeg hadde regnet med.

 

Bildene kommer vist i litt tilfeldig rekkefølge.

 

Og nå skal jeg så prøve å få på plass dynamoen, etter overhaling.

Og få monter en Victron lader. Kjøpt brukt, men ser ut til å fungere.

IMG_20230423_121749810_HDR.jpg

IMG_20230423_133254973.jpg

IMG_20230423_132034191.jpg

IMG_20230423_130736241.jpg

IMG_20230423_144737703.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...