Jump to content

Impeller til KAD300 fra Biltema, dårligere enn forventet


mmosberg

Recommended Posts

Jeg mener at den kvalitetsforskjellen man opplever hos Biltema på komponenter og utstyr er at Biltema kjøper varer og deler fra forskjellige leverandører. Impelleren som blir kjøpt på Biltema kan være levert fra 2 forskjellige underleverandører fra det ene året til det andre.. så ett år er det bra og så bytter Biltema til en annen leverandør ett annet år som da ikke har like bra kvalitet på impelleren.

Link to post
Share on other sites

Sayana skrev 10 minutter siden:

Forde om det står Volvo på alle deler dem selger , så er det ikke volvo som lager dem. Sjøpumpene er vel Jabsco eller Johnson å er billigere på en butikk som forhandler disse. Kulelager står det volvo på eska å SKF på lageret. Så hva er ORGINAL del.

En original del er del som (i dette tilfellet) Volvo har godkjent og går god for, slik at delen kan legges i en Volvo eske.

 

Er uorginal del er en del hvor "noen" f.eks Biltema går god for at delen kan brukes i en f.eks. Volvo motor.

 

Jeg er enig i at originaldeler ofte er kunstig høyt priset, men det er nok ikke bare fordi de er originale.

Det er nok noe i produksjonen som er firet på hvis Bt kan selge f.eks. ett oljefilter nesten 75% billigere enn originalt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, nomen said:

Det er nok noe i produksjonen som er firet på hvis Bt kan selge f.eks. ett oljefilter nesten 75% billigere enn originalt.

 

Mye dokumentasjon på at det ikke nødvendigvis er riktig uten at jeg kan mene noe om akkurat impellere fra BT. Husker et TV-prpgram som tok for seg dette og et (av mange)eksempler var en fabrik hvor det ble produsert solbriller. På enden av båndet ble en del innfaninger merket med f.eks Dolce&Cabbana eller Giorgio Armani mens andre ikke ble merket og dermed var et "billigmerke". First Price er vel et navn vi alle har stiftet bekjentskap med og overraskende ofte vinner de tester selv om de er "billige".

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Igår kjøpte jeg et nytt startbatteri til bilen hos Biltema. Jeg har lagt kvitteringen et sikkert sted i tilfelle reklamasjon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, nomen said:

Så et oljefilter fra Biltema til 49,- har alle de samme egenskapene og er produsert med de samme dyre komponetene som ett  til 299,90. Det er kun Yamaha logoen som skiller de? 

 

Av ditt spørsmål så forstår jeg deg dithen at de ikke har de samme egenskapene og da lurer jeg naturlig nok på hva forskjellen/e er og hvordan du vet det.

 

Kjøpte ellers nytt batteri til bilen på BT og prisen var halvparten av hva forhandler skulle ha for "originalbatteriet". Har/har hatt flere batterier fra BT og har ikke hatt noe å utsette på disse. Snakker da om enkle blybatterier og her har jeg sett hevdet at det man betaler for er vekten av blyet og at de ellers er nokså like.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev On 1.11.2018 at 20.57:

Visse ting kjøper man bare ikke på Biltema, her har du funnet en av de?.

 

Min generelle erfaring er at ting av gummi/plast fra slike "billigbutikker" er dritt.

 

Selv kjøpte jeg strekkavlastere til å ha i båsen på BT, for de var så billige. Året etter er to av de revnet, så da var de ikke så billige allikevel.(at jeg aldri lærer)

 

Godt du ikke fikk havari i sommer, kjøp originalt eller f.eks. Jabsco neste gang?

 

Strøttar deg fult ut. Og ikkje berre dette.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Igår kjøpte jeg et nytt startbatteri til bilen hos Biltema. Jeg har lagt kvitteringen et sikkert sted i tilfelle reklamasjon.

 

Det jeg kjøpte var et 75Ah CCA (EN) 720A sølv/kalsium batteri til kr.1049,-  til erstatning for det 4 år gamle merket GM (General Motors) på 50Ah og CCA 450A batteriet som helt plutselig døde og ikke heller tar lading. Hvor BT får batteriene sine fra vet jeg ikke, men jeg vet jo heller ikke hvor GM får sine batterier fra. Så nå er det bare å håpe at dette batteriet holder opp mot 10 år som et godt startbatteri burde klare.

 

biltema_batteri2.jpg.e76fafc3b834fcb3b6ea6671db27db23.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her kjøper ein dyre båtar til fleire hundre tusen, ja millionar, og so skal ein spare nokre hundrelappar på t.d impellarar? Eg forstår det ikkje. At ein finn døme på at slike har vara i 10 år og meir til, betyr ikkje at dei treng vere av god kvalitet. Dei kan vere det, men det veit ein ikkje, og det er problemet: Kvaliteten er for usikker.

Kjøpte for godt 30 år sidan strekkavlastarar av svensk type. Den desidert beste den gong. Andre i båtlaget med milionbåtar ville spare nokre hundrelappar og kjøpt slike frå Biltema til ein rimleg peng. Mine er like gode, og vil overleve meg med god margin. Dei andre har alt skifta, og dei nye er alt byrja sprekka opp. Plast og gummiartikklar frå Biltema held eg meg helst unna om der er noko som er tenkt vara. Elles har sjølvsagt Biltema masse ein med godt samvet kan kjøpe. Ein bør berre tenkje seg litt om.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 12 minutter siden:

 

Det jeg kjøpte var et 75Ah CCA (EN) 720A sølv/kalsium batteri til kr.1049,-  til erstatning for det 4 år gamle merket GM (General Motors) på 50Ah og CCA 450A batteriet som helt plutselig døde og ikke heller tar lading. Hvor BT får batteriene sine fra vet jeg ikke, men jeg vet jo heller ikke hvor GM får sine batterier fra. Så nå er det bare å håpe at dette batteriet holder opp mot 10 år som et godt startbatteri burde klare.

 

biltema_batteri2.jpg.e76fafc3b834fcb3b6ea6671db27db23.jpg

  

Batteri trur eg er noko av det ein med godt samvet kan kjøpe frå Biltema. Men so er dei vel heller ikkje spesielt rimlege? Dei er laga i Kina dei og som det aller meste av slike batteri. (Alle mine 5 heiter noko anna, men laga i Kina er dei likevel.

Link to post
Share on other sites

MorganX skrev 6 minutter siden:

Jeg hadde ikke turt å kjøpe impeller eller knutebelger til drev på Biltema... men det er da meg...  men håndverktøy som fastnøkler og skrutrekkere osv.. som har 10 års garanti har jeg ingen betenkligheter med å kjøpe der.

 Heilt einig, dette kan ein kjøpe, dette er ofte bra verkty. (Husk berre å passe på at verktyet ikkje er for klumpete og uhanterleg. Lett å gi lang garantitid for brudd om ein brukar meir billig stål for å kompensere for dårleg stålkvalitet.) Men når det gjeld elektrisk verkty som ein vil bruke mykje og ikkje berre  meir sporadisk, har eg lært å halde meg unna Biltema sine.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Av ditt spørsmål så forstår jeg deg dithen at de ikke har de samme egenskapene og da lurer jeg naturlig nok på hva forskjellen/e er og hvordan du vet det.

 

Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Mye dokumentasjon på at det ikke nødvendigvis er riktig uten at jeg kan mene noe om akkurat impellere fra BT. Husker et TV-prpgram som tok for seg dette og et (av mange)eksempler var en fabrik hvor det ble produsert solbriller. På enden av båndet ble en del innfaninger merket med f.eks Dolce&Cabbana eller Giorgio Armani mens andre ikke ble merket og dermed var et "billigmerke". First Price er vel et navn vi alle har stiftet bekjentskap med og overraskende ofte vinner de tester selv om de er "billige".

Det er du som kommer med antydninger om at det er pappesken i enden av samlebåndet som avgjør om gjenstanden skal selges dyrt som original del, eller billig som uorginal del.

 

Jeg er bare kritisk til at ett tilsynelatende likt filter kan selges ca 75% billigere uten at det har blitt tatt noen snarveier i produksjonen.

Husk Biltema er minst like kåte på profitt som Volvo, Yamaha, eller hvem det nå er, ingen gir ved dørene!

 

Allikevel er jeg fristet til å tro at Biltema har ett litt mer "avslappet" forhold til hvilket rykte de har en f.eks. Volvo Penta.

 

Hvordan skal Volvo Penta ellers kunne fortsette med "blodprisene" sine hvis ikke Deres merkenavn oser av kvalitet?

 

 

Og som andre er inne på her, båter og motorer til millioner av kroner, og så skal en begynne å "forske" på om billig kina vare er like bra som originalen?

 

Spar penger der risikoen er liten, ikke på noen av det mest kritiske komponentere i en båt.

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, fjordgrynt said:

Og om jeg kjøper et "originalt" ojefilter til min Yamaha hos et merkeverksted, og netaler kansje 299,90 kroner, mens jeg kan få akkurat sammee filteret på Biltema for 59,90

Det er ikke mye som tyder på at den påstanden er riktig.
Har sett en haug med oljefilter tester og det er forskjeller på billige vs dyre oljefilter.

Det som går igjen er at det i dyrere filtrene er by pass ventil med fjær og kule mens de billigste bare har fjærstål.
På ett billig oljefilter i fra kjente produsenter er det mindre areal på selve papirinnsatsen enn på de dyrere filtrene de produserer
Hvorfor er enkelt å forklare for det man trenger ikke stort areal hvis man kjører korte oljeskift intervaler med mineralolje mens man trenger stort areal hvis man kjører lange intervaler som man kan gjøre med syntetisk olje.
Jeg hadde ikke kjøpt oljefilter på BT med longlife oljeintervaler på en diesel motor med mindre det står spesielt på filtret at det er beregnet for det.
Men ja ett BT filter til en påhenger som blir byttet en gang i året er sikkert mere en bra nok til det bruket,

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er et bilde av bensinfilter til eldre injection bil. Til høyre er det originale filteret, og til venstre er et billig non-brand filter. Som man ser er det mindre filtrerende materiale og det er montert slik i filterhuset at bensin passerte utenom filtermateriale. I tillegg løste materialet seg opp og tettet dyser. Utenpå var filterene helt identiske. Et godt eksempel på at man får det man betaler for. Det leie i dette tilfelle var at filteret kom fra god forhandler som hadde leverandør som hadde handlet på billigsalg uten å sjekke kvalitet...

DSC_0650.JPG

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Har måttet bytte impeller på ny Volvo Penta D1 motor etter 45 timer hvor kun 2 av 6 blader var igjen. Ikke tørrkjørt, men en dårlig serie med impeller fra Volvo Penta. Brukte Biltema impeller på en TAMD30A motor og kjørte ca. 200 timer hver sesong. Byttet hver sesong i forbindelse med inspeksjon selv om impelleren var strøken(kostet den gang kun kr. 99). I dag har jeg en litt annen filosofi. Sjekker impeller hver vår før utsett og om den er strøken bytter jeg den ikke for da vet jeg at den er av god kvalitet(uansett merke). Bytter jeg til en ny merke eller ikke merke impeller vet jeg bare at den er ny, ikke om den faktisk er bra. 

 

Er enig i at gummi detaljer og tape, limprodukter på Biltema kan variere i kvalitet, men har også rykkdempere som er over 10 år fra BT. 

 

Sparer stort sett alltid kvitteringene på det jeg kjøper og bytter om kvaliteten ikke er som forventet. Grunnen til at noen av oss som har råd til å ha millionbåter har det er vel at vi er litt sparsommelige på andre områder. 

 

Har dog sluttet å kjøpe billig elverktøy om jeg skal bruke det flere ganger.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, nomen said:

 

Det er du som kommer med antydninger om at det er pappesken i enden av samlebåndet som avgjør om gjenstanden skal selges dyrt som original del, eller billig som uorginal del.

 

 

Ja, det er helt riktig at jeg gjorde, men som jeg påpekte så har jeg ingen formening om at dette er tilffle med akkurat impelleren fra BT. Er du ellers kjent med at det jeg påstår i mange tilfeller er riktig?

 

Nå har du vel forøvrig fått flere "sannhetsvitner" her som har god erfaring med impeller fra BT og dårlig impeller fra Volvo Penta så noe dokumentasjon finnes det jo hva min "påstand" angår.''Det er vel også en "kjennsgjerning" at vi mennesker kan forledes til å tro at jo høyere prisen er jo bedre må jo kvaliteten være. Det igjen betyr, mange eksempler på det også, at ved å øke prisen så selger enkelte varer bedre! Verden vil bedras og vi bidrar så godt vi kan?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi ender nok en gang opp i denne "situasjonen" som alltid når ordene "impeller" og "Biltema" er nevnt i samme setning.

 

Noen har gode, andre har dårlige erfaringer med begge.

 

Selv kjøper jeg ikke slike kritiske komponenter fra billigbutikker, det har jeg for mye dårlige erfaringer med.

 

At andre har erfart at de er bedre enn originalt, får være Deres sak.

 

Jeg har iallefall andre ting å gjøre i ferien enn å ligge i fjæresteinene med varmkjørt motor, og lure på om det var p.g.a at det står Biltema på impelleren som er grunnen til dette.  Du kan godt si at jeg kjøper meg en falsk trygghet, men det er nå ihvertfall bedre enn ingen trygghet?

 

For å snu litt på flisa, hvis ikke Volvo klarer å levere kvalitets impellere hver gang, hva er garantien for at Biltema klarer det?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Chiefengineer said:

Hvorfor kjøper dere egentlig disse greiene fra Biltema?

Fordi jeg bliver så forbandet på de griske producenter (her er det Volvo Penta), som holder priserne kunstigt oppe ved at diktere priserne til forhandlerne. Jeg har informationen om prisdiktatet fra en VP-forhandler (udelader navnet), som fortæller, at de vil blive frataget deres forhandlerstatus hvis de ikke forlanger listepriserne fra kunderne. Selv i internetbutikkerne, har jeg erfaret, er det blevet svært at finde reservedele til en mere human pris, end du finder hos en forhandler. Desværre er alle, som har en båd, så tilpas mange penge i overskud, at regeringer ikke gør noget ved den slag karteller ...


Jeg er så helt enig: Det betyder ikke en disse set på det årlige budget, men min mave har det lidt bedre ... og så længe delene lever op til standarden har jeg ikke noget problem med at købe fra BT.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, nomen said:

For å snu litt på flisa, hvis ikke Volvo klarer å levere kvalitets impellere hver gang, hva er garantien for at Biltema klarer det?

 

Den samme?

 

Er det forresten kineserne som også eier Volvo Penta? Bare sånn med tanke på denne Kinafrykten her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...