Jump to content

Impeller til KAD300 fra Biltema, dårligere enn forventet


mmosberg

Recommended Posts

23 hours ago, nomen said:

Stopp gjerne der, jeg tar ikke ditt poeng, og du tar ikke mitt.

 

Jeg har imidlertid vært innom BT en tur og kjøpte meg ett filter som er til min Volvo Penta motor.

 

69,- kroner mot ca 270,- som Volvo sitt koster, er jo rene røverkjøpet.

 

20181105_195509.jpg.1135aca17f3a12f1ef93a99f16a531e1.jpg

 

Gjengene hvor man skrur filteret på, og pakningen imot motorblokka ser lik ut, og ikke noen umiddelbar grunn til at den ene er bedre enn den andre der. Ser heller ikke noe annet på utsiden som skiller de to, så jeg skar opp begge to for inspeksjon.

 

Det første jeg ser på er gummiklaffen som skal hindre oljen fra å renne ut av filteret når motoren stoppes.

 

Den fra Volvo (den hvite) er laget av sillikon, ett materiale som tåler høye temperaturer, og forblir fleksibelt.

 

Den svarte til BT er av en type gummi, og er nok noe billigere enn sillikonen.

 

Legger også merke til at avstanden mellom "lamellene" eller lagene" med filtemedium er mye større på BT sitt filter.

Jeg talte antallet, og Volvo har 89 "lameller" BT har 74, det er altså mindre filtreringsareal på BT filteret.

Det står også på BT filteret at det skal skiftes hvert år, ikke noe om antall kilometer/timers bruk.

Ikke visste jeg at filter hadde holdbarhetsdato.

Kan det være fordi at det har mindre filtrerende areal, at det må skiftes årlig?

 

 

Ellers har begge to overtykksventil i bunnen, den fra BT er noe mindre i diameter og er kun stål mot stål, men Volvo sin ventil er av ett plast materiale. 

 

Ellers er det ikke så mye mer det blotte øye kan avsløre, det som virkelig hadde vært interessant å se er jo tettheten i filtreringsmediumet. Altså hvor hvor små partikler de to filtrene klarer å fange.

 

Det er jo der den virkelige jobben til filteret ligger, og antagelig prisforskjellen i produksjons kosten.

 

Jeg har ikke tilgang til ett mikroskop, men det kan jo hende at noen inne på dette eminente forum har, så hvis noen "føler kallet" ta kontakt på IM, så skal jeg sende en prøve av begge filtermediumene for analyse.

 

Så langt kan jeg bekrefte at det er en kvalitetsforskjell i Volvo sitt favør, om det forsvarer at prisen skal være 200 kroner høyere en BT sitt, får være opp til hver enkelt å avgjøre.

 

Et annet moment som jeg vil tilføye er, at det ligger andre kostnader utover bare det å produsere ett filter/impeller eller hvasomhelst.

design,utvikling og testing samt service og support i ettermarkedet.

Dette er ting Volvo, Yamaha og de andre må bære selv.

 

"De andre" Biltema ol. skal jo bare kopiere det andre allerede har utviklet, deretter skal varen bare settes i hylla av en 16-åring som knapt vet hva han legger i hylla.

 

Det finnes jo mange tråder her inn om hvor dårlig service en får fra diverse verksteder. Er ikke så lett å tjene penger nok til å ansette skikkelige folk, når "alle" skal kjøpe det billigste alltid, bortsett fra når evnene ikke strekker til og man plutselig skal begynne å rope på merkeverkstedet.(obs.dette er en spissformulering)

 

 

 

 

 

Du har jo i prinsippet kun påpekt noen forskjeller i tekniske spesifikasjoner (og ikke uttømmende sådan). Om det er en funksjonell forskjell er åpent, og selv om det er i form av f.eks. varighet så må det avpasses mot kost over levetid.

 

Da begynner det å bli interessant =)

 

PS: du nevner gummikvalitet. Står det materiale på den? NBR, HNBR, EPDM etc...?

Link to post
Share on other sites

Det stemmer, jeg har kun "avdekket" nokså enkle ting. Det var ikke store kvalitetsforskjeller heller.

 

Jeg ble bare nyskjerrig, og inspirert av ett utall you tube-videoer hvor de gjorde det samme

 

Nei, det står ikke noe merking som kunne fortelle noe om gummitype.

 

Det som absolutt er interessant, er om det er forskjell på filterduken. Desverre har jeg ikke tilgang til mikroskop.

 

Jeg kunne laget en rigg og kjørt forurenset olje igjennom hvert av filterene. Jeg har nemlig tilgang til en partikkelteller, og kunne avdekket eventuell forskjell der.

Det gidder jeg imidlertid ikke.

 

Isteden kjøper kjøper jeg slike ting fra det jeg anser som seriøse aktører, og tenker at det er godt nok... ikke så  forskjellig ifra alle andre her inne.

Det bare hva vi anser som en seriøs aktør vi er uenige i, og det er jo greit nok.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Enig med sistnevnte. Hvilken gummitype det er spiller null rolle, så lenge den ikke går i oppløsning og tåler varmen. Skriver leverandøren at produktet skal byttes årlig, så gjør man det. Hulda bytter på timetall. 100 timer, filter og olje. Timetallet unnagjøres på under ett år. Om filteret heter Fleetguard, Mix, Biltema, Purlator eller Volvo, gir jeg vel egentlig blaffen i. Men når Volvo koster tre-gangen Fleetguard, velger jeg det rimeligste.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 5 timer siden:

Er sikkert riktig det du skriver, og særlig det med glødepluggene fra Bosch som du nevner.

 

Poenger mitt er ikke at delen må være original for å være bra. Og når man finner leverandører som Bosch, NGK eller Fram, må en jo anta at det er bra saker.

 

Det er når ting er pakket i f.eks. en Biltema eske, uten noe info om opphav, eller produsent jeg blir skeptisk.

 

Ja, slik tenkjer eg og, og  sikkert dei fleste. Men har ein ein gammal motor,  er det vel litt lettare å gemle.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 17 timer siden:

Enig med sistnevnte. Hvilken gummitype det er spiller null rolle, så lenge den ikke går i oppløsning og tåler varmen. Skriver leverandøren at produktet skal byttes årlig, så gjør man det. Hulda bytter på timetall. 100 timer, filter og olje. Timetallet unnagjøres på under ett år. Om filteret heter Fleetguard, Mix, Biltema, Purlator eller Volvo, gir jeg vel egentlig blaffen i. Men når Volvo koster tre-gangen Fleetguard, velger jeg det rimeligste.

 

Skummel sak.... Det kan jo være en årsak til at f.eks. Volvo benytter en spesiell innsats/finhet på sine filtere. Som f.eks. underspylingssystemet på KAD 42 som en del utfordringer er nevnt i tråden under med.

 

Det får meg til å undre på at folk kanskje kjøper motorer til flere hundre tusen kroner og setter i båtene sine og så sparer en hundrelapp på filterene, muligens uten å ha peiling på hva som evt. skiller et originalt filer mot en kopi/"ekvivialent" filter. Gjør dere dette også i garantiperioden til motoren? Evt. hvorfor ikke om dere er overbeviste om kvaliteten godt nok til å argumentere mot motorleverandøren i en evt. sak?

 

 

Link to post
Share on other sites

Underspylingsproblematikken har vel sin årsak I at KAD42 motorene underspyler med ufiltrert olje etter hva jeg har forstått. Dette er endret til KAD43, så de spyler med filtrert olje.

 

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av å bruke "originalt" filter, men foretrekker merker som jeg oppfatter som seriøse som Mann, Bosch, Purolator etc. Men hvor de originale kjøpes fra eller etter hvilken spec aner jeg jo ikke.

 

Ang glødeplugger så hadde jeg tidligere en motor som spiste disse som snop. Kjøpte først orginale fra Sabb, til 4-500,- pr stk. Men da jeg fant tilsvarende hos Biltema til 39,90 så ble det slike I stedet. Og disse holdt faktisk lengre enn de såkalt originale....

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Underspylingsproblematikken har vel sin årsak I at KAD42 motorene underspyler med ufiltrert olje etter hva jeg har forstått. Dette er endret til KAD43, så de spyler med filtrert olje.

 

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av å bruke "originalt" filter, men foretrekker merker som jeg oppfatter som seriøse som Mann, Bosch, Purolator etc. Men hvor de originale kjøpes fra eller etter hvilken spec aner jeg jo ikke.

 

Ang glødeplugger så hadde jeg tidligere en motor som spiste disse som snop. Kjøpte først orginale fra Sabb, til 4-500,- pr stk. Men da jeg fant tilsvarende hos Biltema til 39,90 så ble det slike I stedet. Og disse holdt faktisk lengre enn de såkalt originale....

 

 

 

"Originale" glødeplugger produseres nok av Bosch,  NGK etc. og også en motorfabrikk kan være uhedig med innkjøpene i blårussens iver etter å spare penger som kan gi kvalitetsbrister.

 

VP produserer nok neppe hverken stemplene i blokka, fuel/smøroljefilter, vannpumpene, høyttrykkspumpa, injektorer etc selv. men felles for alle disse er at de må tilfredsstille produsentens kvalitetskriterier før de får volvolakken på seg. Og her kan det være forskjeller opp mot kopiene, det er ting man som sluttkunde i de aller fleste tilfellene ikke vet noe som helst om. På D-serien har f.eks. en rekke deler blitt modifisertt med nye delenummer fra produksjonsstart og fram til nå. På hvilken bakgrunn skjer dette? Hva er ulikhetene med en "gammel" del og en ny del med nytt delenummer? Vet kopibedriftene noe om hva bakgrunnen er for at slikt skjer?

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, index said:

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av å bruke "originalt" filter, men foretrekker merker som jeg oppfatter som seriøse som Mann, Bosch, Purolator etc. Men hvor de originale kjøpes fra eller etter hvilken spec aner jeg jo ikke.

Amen,kjøper ikke orginalt i fra merkeforhandler pga pris og ikke i fra BT for da aner jeg ikke hva jeg får.
For alt jeg vet kan BT kjøpe filtrene sine i fra anerkjente filter produsenter eller ikke.
Flere anerkjente filter produsenter produserer også det samme filtret i flere kvaliteter så da tror jeg gjerne billig kjeder som BT velger det billigste.
Prisforskjellen mellom en av byens bildelebutikker og BT er lav i kroner og øre selv om prisforskjell i prosent er stor.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 time siden:

Prisforskjellen mellom en av byens bildelebutikker og BT er lav i kroner og øre selv om prisforskjell i prosent er stor.

 

Jeg har en kompis som driver i motorbransjen. Han bruker konsekvent motorprodusentens originaldeler/gjeldende delenummer. Rett og slett for at han ikke ser det som sin oppgave å forske i produktene, og han ønsker ikke å komme i reklamasjonskrangel ved bruk av uoriginale deler. Så han har en forretningsmessig tilnærming. Og de som ikke har råd til å betale for sakene, får heller gå et annet sted. Sånn er det, og jeg er helt enig i den tilnærmingen.

 

På den andre siden. Når jeg kjøper et Fleetguard oljefilter til min GM, så betaler jeg rundt 85 kroner hos importør Lekang Filter. Jeg har kvittering på at jeg har kjøpt original Volvo oljefilter til samme GM og betalt 370 kroner, for en del år tilbake. Nå vet jeg også at Fleetguard leverer samme filter som jeg kjøpte hos Lekang som originalfilter til motorprodusent. Så jeg får altså 4,35 Fleetguard for ett Volvo. Eller en prisøkning på 435 %. Det er mange prosenter det, for samme produktet. Men nå er det ikke alle som har sittet på 'begge sider av bordet' slik jeg har gjort, opp gjennom årene.

 

Så er du usikker, betal gjerne firegangen for å sove godt om natta. Underspyling eller andre finurligheter. GM'en om bord i Hulda er fri for finurligheter, så her kjører det meste. Akkurat nå kjører motoren min på Purlator PH1218, levert at Aarnes AS, som leverer deler til amerikanske biler og ditto motorer. Om dette er et bra filter, vet jeg ikke. Men etter en pris på 56 kroner stykket, så er det sikkert bare noe dritt. Det jeg vet er at det kommer til å bli skiftet september 2019. For da har motoren sannsynligvis gått 100 timer siden forrige gang. Jeg så en Youtube for noen år siden der en eller annen gjorde en utvidet vurdering slik som @nomen. Noen av filtrene kom dårlig ut. Det gjalt blant annet oppbygging, liming kontra valsing av innfestinger, filtreringsareal etc. etc. Og det var noen filtre av kjente amerikanske navn som kom dårlig ut. Det var en amerikansk test av amerikanske filtere. Men jeg husker ikke navnene. Kan sikkert søkes opp av spesielt interesserte. Neste gang kommer jeg vel til å kjøpe hos Lekang, rett og slett fordi de ligger 10 minutter unna der jeg bor.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er helt greit å bruke uorginale deler fra en produsent du vet produserer bra deler, men f.eks Biltema vet du ikke hvem som er produsenten og det synes jeg er ganske betenkelig at folk tørr å bruke deres komponenter på en maskin og drev til flere hundre tusen kroner. Jeg har en Mercedes c-klasse og kjøper alternative Mercedes deler på Autotrio i Oslo. Autotrio kjøper deler og filtere fra de samme produsentene som Mercedes kjøper fra og til det har jeg ingen betenkligheter med å kjøpe fra..

Link to post
Share on other sites

Og nå har jeg plukket ut impelleren fra sjøvannspumpen til GM'en. Originalimpeller fra Jabsco, pumpen montert våren 2013. Pumpen har gått ca. 500 timer. Og impelleren kan jeg egentlig bare dytte inn igjen. Det er uten sprekker eller synlig slitasje. Og vingene har etter ett døgn begynt å rette seg ut. Nå kan jeg ikke se hvilke vinger som har ligget i klem inne i pumpen. Jeg har strainer/sjøvannsfilter, og det sparer pumpegods og impeller for en del slitasje. Kunne ikke ramle meg inn å kjøpe no-name impeller.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev Just now:

Og nå har jeg plukket ut impelleren fra sjøvannspumpen til GM'en. Originalimpeller fra Jabsco, pumpen montert våren 2013. Pumpen har gått ca. 500 timer. Og impelleren kan jeg egentlig bare dytte inn igjen. Det er uten sprekker eller synlig slitasje. Og vingene har etter ett døgn begynt å rette seg ut. Nå kan jeg ikke se hvilke vinger som har ligget i klem inne i pumpen. Jeg har strainer/sjøvannsfilter, og det sparer pumpegods og impeller for en del slitasje. Kunne ikke ramle meg inn å kjøpe no-name impeller.

 

Det er en av grunnene til at VP bruker Jabsco som leverandør til impellerne på D4/D6. Jabsco logoen står innstemplet i navet.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 27 minutter siden:

 

Det er en av grunnene til at VP bruker Jabsco som leverandør til impellerne på D4/D6. Jabsco logoen står innstemplet i navet.

Det vet jeg. Jabsco produsert i UK har Jabsco impeller. Jabsco fra Sverige kan like gjerne ha impeller som er innstemplet Volvo i gummien. Har fire slike pumper. Den siste Jabsco jeg kjøpte er forskjellig fra tidligere. Den er mye simplere i støpeprosessen med stygge radiale spor, altså på tvers av løpebanen til impelleren. Og kammen, som vanligvis er skrudd inn, er her støpt i ett stykke med pumpehuset. Pumpen er kjøpt som originaldel hos Volvoforhandler. Pumpen ser mer ut som en billig kinakopi i forhold til de tre andre jeg har på hylla.

Link to post
Share on other sites

Eller Made in China?

 

JABSCO is part of Xylem, a global industrial manufacturing company with annual sales in excess of £2.5 billion, of which almost half is in liquids handling products and services.

JABSCO marine pumps, toilets, lights and blowers are manufactured in Hoddesdon (England) and Xylem owned factories in China and Mexico. Major marine users include Caterpillar, Cummins, Volvo Penta, Bayliner, Bénéteau, Jeanneau and Sea Ray.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er en himmelvid forskjell på "Made in China" om delen kommer fra en anerkjent produsent i forhold til om den er utviklet / kopiert av et kinesisk foretak.

 

De fleste anerkjente merker som produserer noe i Kina har stålkontroll på produksjonslinjene sine. Det kan man ikke si om KInesiske kopiforetak. Det gjør akkurat det samme om en CNC-maskin står plassert i Tyskland eller Kina.

Vil dere se virkelig skremmende lav teknologibruk innen enkelte produksjonssektorer er det bare å rette blikket mot USA der personell står i Lee-Jeans og rører rundt i gryter med smeltede Goodyear dekk for å produsere pakningsringer av sub-standard kvalitet til sikkerhetskritisk utstyr innen boreindustrien for såkalte anerkjente leverandører.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er litt dum, men kjøper alltid orginalfilter og den oljen leverandøren anbefaler til min VP D6/370. Den dagen jeg skal selge båten, så tror jeg I min naivitet at kjøperen betaler det ekstra mellomlegget, for båten, når jeg viser ham kvitteringen, eller I det minste velger min båt om han star I valget mellom 2 ellers like båter..

Hadde jeg derimot vært kunnskapsrik på dette området så kunne jeg kanskje spart noen kroner, for det er vel liten tvil om at en stor seriøs filterleverandør ikke gambler med sitt navn og rykte. Biltema som ikke oppgir opphav tar jeg ikke sjansen på å kjøpe på denne typen produkter.

Link to post
Share on other sites

https://www.made-in-china.com/productdirectory.do?word=jabsco&subaction=hunt&style=b&mode=and&code=0&comProvince=nolimit&order=0&isOpenCorrection=1

 

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Det er en himmelvid forskjell på "Made in China" om delen kommer fra en anerkjent produsent i forhold til om den er utviklet / kopiert av et kinesisk foretak.

 

helt enig Chiefengineer !

har du en god 'technical-spec.'....så får du rett kvalitet.......til ett bra pris !

 

og ønsker du bare en 'impeller' så billig som mulig......så fikser de det også :smiley:

 

 

 

 

  

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 7 timer siden:

Mulig jeg er litt dum, men kjøper alltid orginalfilter og den oljen leverandøren anbefaler til min VP D6/370. Den dagen jeg skal selge båten, så tror jeg I min naivitet at kjøperen betaler det ekstra mellomlegget, for båten, når jeg viser ham kvitteringen, eller I det minste velger min båt om han star I valget mellom 2 ellers like båter..

Hadde jeg derimot vært kunnskapsrik på dette området så kunne jeg kanskje spart noen kroner, for det er vel liten tvil om at en stor seriøs filterleverandør ikke gambler med sitt navn og rykte. Biltema som ikke oppgir opphav tar jeg ikke sjansen på å kjøpe på denne typen produkter.

Viktig poeng, i en salgssituasjon vil (bør) din båt være mer attraktiv, enn tilsvarende båt som ikke kan vise til en slikt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er helhetsinntrykket jeg sikter til da,skjønner du!

 

Skal man kjøpe båt til x-antall 100 000,- og det er flere "like" båter å velge i.

 

Ja da tror jeg den som har en perm med kvitteringer på at det er brukt deler og utstyr av kjent og god kvalitet (må ikke være originalt) selger båten kjappest og nærmest ønsket pris.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

En perm?? Hulda har allerede seks permer. Og snart 600 sider logg. Pluss et eviglangt regneark med innkjøpte greier. Jeg er enig med deg, ikke misforstå. Det har noe med historikken å gjøre, og hvilke deler som sitter hvor, når de ble kjøpt inn og hva de har vært gjennom. Sikkert interessant for noen. Sist gang jeg solgte en seilbåt var interessen mer rundt dass, dusj, hårtørker og blankt utstyr som skinte når man lå i havn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...