Jump to content

Impeller til KAD300 fra Biltema, dårligere enn forventet


mmosberg

Recommended Posts

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Nomen.

Du lister jo opp en rekke fordyrende ting som merkeverkstedene må ta seg betalt for, og som jeg IKKE er villig til å betale for. Som kostbar beliggenhet, fine lokaler, reklame, arbeidstøy med logo, salg og omsetning av biler, etc. . .

 

 

Det stemmer det er en masse "dill" der som hverken du eller jeg er vilkig til å betale for, men noen vil tydeligvis det, og da blir det slik?

Pinkvin skrev 59 minutter siden:

Nå leste jeg ett sted at verkstednæringa ikke klarer å omstille seg ifht at ett flertall av bilene som selges er hel og delelektriske, de mangler kompetanse til å reparere bilene de selv selger. Og kjøpere av nye elbiler klager på at merkeverkstedene har satt opp dyre og hyppige servicer for å gjøre "ingenting".

 

Folk sammenligner og ser at elbiler blir satt opp med like hyppige servicer som feks dieselbiler. Folk er ikke dumme, de skjønner når de blir bedt om å bøye seg fremover og "squeel like a pig" ;-)

 

Akkurat nå er det et perfekt vindu for en uavhengig kjede, dvs "elbilspesialisten" å slå seg opp med realistiske intervaller på service og realistiske priser. 

Der er du godt inne på noe, mon tro om noen griper sjansen?

 

Det er nok noen som biter seg selv litt i halen ved å selge såkalt vedlikeholdsfrie biler når en ny kunde skal erobres, og kunden opplevdr i etterkant at det ikke var så vedlikeholdsfritt allikevel.

 

Hvis en tar bort reimer, tennplugger, drivstoffilter og motorolje er det ikke så mye som skiller bensinbil og el.bil.

 

De har vel begge en form for transmisjon (allefall Tesla har det). Kjøle/varmeanlegg,bremser, hjuloppheng har de begge. 

Dessuten er det jo ettermarkedet de skal tjene penger på.

 

Ps. Glemte eksosanlegg, det er en viktig forskjell, men så har jo el.bilen batterier og et avansert el.nett

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

En skal være over gjennomsnittet naiv om en tror det er stor forskjell i service intervaller og rep.  kostnader på en.bil kontra fossil.bil..

Det er ytterst sjelden en kvalitets bil får feil på motoren, enten det er bensin eller diesel...og der resterende er ganske så likt enten det er EL. bil eller ikke...

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, nomen said:

Så mekanikere på ett merkeverksted er "guder" som bare løser alle feil umiddelbart?

 

Hva er det du rører med nå? Å skifte skiver og klosser på en bil burde de klare, og det uten at jeg må tilbake for å reklamere to (!) ghanger på den jobben!

At de ringer meg og sier at bilen er klar når de ikke har skiftet frontruten som de selv påpekte måtte byttes for å bli godkjent (EU-kontroll som også bilen var inne for) imponerer heller ikke. Enda godt jeg spurte eskplisitt om ruten var skiftet slik at jeg sklapp enda en "bomtur" til dem. At de klarte å ødelegge nøkkelen til bilen imponerte heller ikke. Listen over feil på en og samme service er mye lenger enn dette, men skjønner at det er nytteløst å få deg til å se at dette var et møkkaverksted med dårlig service, manglende oppfølgning, liten kvalitetskontroll osv Du må gjerne få benytte verkstedet; Motorforum i Drammen. Lykke til!

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mitt innlegg var ikke myntet spesiellt til deg, det er naturligvis folk som ikke gjør jobben sin på merkeverksteder også.

 

Ditt innlegg ble tatt med som ett eksempel på hvordan en opplevelse av ett verksted blir beskrevet, og dermed blir ofte merkeverkstedene betraktet som ubrukelige. (I ditt tilfelle var de akkurat det, men det ser vi først nå som du kommer med detaljer)

 

Ett kjapt Google søk vil imidlertid "avsløre" at det er like dårlig stelt hos "billig aktørene"

At Motorforum i Drammen er ett møkkkafirma, kan sikkert stemme. Jeg skal aldri bruke de, ikke noe annet verksted hellet for den saks skyld, jeg reparere bilene mine selv.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, nomen said:

Mitt innlegg var ikke myntet spesiellt til deg, det er naturligvis folk som ikke gjør jobben sin på merkeverksteder også.

 

Først siterer du meg og deretter skriver du en kommentar til mitt innlegg og så var det ikke myntet på meg? Du rører fælt nå! Eller kanskje det heter ror siden vi er på et båtforum.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

En skal være over gjennomsnittet naiv om en tror det er stor forskjell i service intervaller og rep.  kostnader på en.bil kontra fossil.bil..

 

 

Må ikke dra Am- cars inn i dette da ;-)

 

 Har fått med meg at fossilbilene mine trenger både filterskift, oljeskift, bytte av regreim osv, osv.  

 

Men tar for gitt at forhandlere klarer å "tett huller" ifht potensielt tap av inntekter, og det tyder jo alt på. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

For å komme tilbake i tråden, jeg er pro originalimpeller. :-) 

 

Men det er muligheter for vurderinger syns jeg. Har jo skjønt at noen motorer/pumper er harde på impellerene, mens andre ikke er det, feks noen små yanmar. I mine øyne har en da mer margin med en motor som er snill med impelleren enn andre. Så kanskje en kan prøve ut en rimeligere impeller uten at det er særlig risiko for at det går galt, kanskje en rimeligere impeller er god nok i noen motorer. 

 

Men for å være på sikre siden.. ikke så mye å lure på. 

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noe å spare ved å kjøpe feks. en BT impeller når en Jabsco impeller varer minst 600 timer? Jeg er vel nå på min 4. impeller siden båten var ny i 1986 og jeg har over 3000 timer på motoren. Ingen av de jeg har skiftet har hatt tegn til skader. Men så har jeg en Yanmar 4JHE med impellerhus uten den påskrudde kammen. Jeg har forresten ikke sjøvannsfilter. Her er selve huset ovalt slik at det blir mindre slitasje. Så om noen år blir det vel å bytte til ny Jabsco impeller, slik for sikkerhets skyld.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg er medlem i en Windy gruppe på Facebook hvor jeg også postet min erfaring med Biltema impelleren. Der var det et medlem som hadde nøyaktig samme erfaring som meg, bare med en original Volvo impeller. Slik så den originale Volvo impelleren ut etter 1 sesong og ca 100 timer:

 

628067693_Volvo1.JPG.2cbe37365ffd61596c28af656bc0d857.JPG

 

1542126498_Volvo2.JPG.d95616e48e1398d839ca418861f47df8.JPG

 

173646500_Volvo3.JPG.a4f3ee46a05d5b81a9ab5cfa9ff4fc22.JPG

 

Kan vi konkludere med at gummikvlitet varierer kraftig? Mens noen impellere holder hundrevis av timer fordelt på flere sesonger så vil andre sprekke opp og bli dårlige kun etter noen titalls timer. Disse to ytterpunktene av erfaring har flere av deltakerne på denne tråden hatt både med uoriginal og originale impellere.

 

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 23 timer siden:

Jeg plukket nettopp fra hverandre Huldas sjøvann sirkulasjonspumpe. Den er overhalt en gang med rep.sett fra Volvo. Volvo på esken som Volvo reservedel. Brukes på AQ-motorene der pumpen er montert på veivakslingen i forkant. Impelleren som ny, lagrene viser ikke tegn til slakk, men pumpen lakk etter fire år. Og her er grunnen:

SAM_4779.JPG.eb66fa66f74bc701a0f156176ad8580d.JPG

 

SAM_4781.JPG.5e103dc26d109c4d673987d45454a1c8.JPG

 

Støttering og fjær i tetningsringen er ikke i rustfri kvalitet. Og det skulle det vel vært, når kvalieten skal være helt på topp og prisen er mer enn firegangen for en slik ring om man kjøper maken i en maskinforretning? Så mye for garantien ved å trekke lua ned over øynene og tro at man får topp kvalitet bare man betaler vanvittig overpris.

 

 

Da jeg overhalte sjøvannspumpene på mine KAD300 kjøpte jeg originale tetningsringer nettopp for å få fjær i rustrfri kvalitet. Dette bekreftet også Volvo Penta dealeren min. Merkelige greier dette her både med varierende og kvalitet lavere enn forventet også når man handler "originalt" og dyrt. Bilder fra min overhaling:

 

334978403_Simmer1.JPG.dcf296e835905272c214fb9fe4033d98.JPG

 

754754991_Simmer2.JPG.0f18f1846877a3c457c979dfcde422bb.JPG

 

1862149061_Simmer3.JPG.d18429b5b62da95598836b18b2a7f94c.JPG

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ok, er det sikkert at det kun er impeller sin kvalitet som blir vurdert her og ikke også bruken? 

 

En gang jeg gikk gjennom "grumsevannet" i elva bak Hvaler så røyk impelleren. Jeg tror fortsatt at den røyk fordi jeg kjørte motoren gjennom "suppe". 

 

En impeller kan vel også få ulik ytre påvirking på ulike måter. Feks om tilførsel på saltvann er redusert/blokkert i perioder pga dritt i inntaket, filter eller en har glemt å åpne for kjølevann, eller lekkasje ved sjøvannsfilteret så impeller må trekke luft, eller sjøvann med bobler den første tiden og kan få kraftige "av-på" belastinger. Temperatur kan vel være en annen faktor, gummi er smidigere i varmt sommervann. Folk har ulike bruksmønstre på motorene sine som kan utgjøre en forskjell osv. 

 

Om noe så ville jeg ikke vektlagt enkeltvise "sannhetsvitner", det kan være andre årsaker, som ikke nødvendigvis bruker selv engang er klar over. Noen ganger skjer sånt uten at en skjønner hvorfor. Kanskje var kjølevannet blokkert den ene gangen en rusa motoren i overkant ved oppstart fordi en var litt treg å senke gassen ved oppstart? Kanskje lå det luft i kjølesystemet fordi en renset sjøvannsfilteret osv, osv. 

 

Når "noe" plutselig ryker lenge før forventet så tror jeg mer på at det er en ytre årsak enn at den tingen plutselig har blitt produsert i langt dårligere kvalitet. 

Link to post
Share on other sites

Kom til å tenke på en ting til. Volvo/Jabsco/Johnson sine impellere er av lagd av neopren gummi. Regner med at de "uoriginale" også er det. Når man kjøper dyre impellere følger det oftest med en liten pose med glyserin samtidig som det er advarsel mot å bruke olje/fett til å smøre impelleren ved montasje. Jeg innrømmer at jeg smurte de to Biltema impellerene med vanlig grease. Kan olje/fett som inneholder hydrokarboner ødelegge for neoprengummien slik at vingene blir stive og sprekker?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Nei. Uten at jeg gidder å sjekke, neopren og nitril skal vel være oljebestandige. Bare å google. Jeg smører kun med Zalo eller tilsvarende. En volvogubbe jeg snakket med i Sverige, brukte konsekvent vannfast smørefett. Jeg vurderer å ta i bruk en overhalt pumpe jeg kjøpte av gubben. Plukket den opp her om dagen. Står Volvo stemplet på impelleren. Innklint med fett, like fin, kjøpte pumpen høsten 2013.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha en gummikvalitet som tåler olje må du over på nitril. Men jeg trodde vel at det vesle fettlaget ble vasket vekk før det rakk å gjøre noe skade. 

 

Lagt til: Ser at Hulda skrev samtidig. Zalo eller en dusj siliconspray gjør jobben ved montering. Det med at neopren ikke er oljebestandig er tatt fra hukommelsen,  men jeg tror det stemmer. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 10 timer siden:

Det er vel ikke noe å spare ved å kjøpe feks. en BT impeller når en Jabsco impeller varer minst 600 timer? Jeg er vel nå på min 4. impeller siden båten var ny i 1986 og jeg har over 3000 timer på motoren. Ingen av de jeg har skiftet har hatt tegn til skader. Men så har jeg en Yanmar 4JHE med impellerhus uten den påskrudde kammen. 

Det er viktig å sjekke manualen om timetallet  og kjøpe rett impeller, en  rask titt i et par manualer varier det veldig en sier skifte etter 600 timer og en sa kontroll etter 1500 timer.

 

Skal gummilisten bare tåle vær og vind, er EPDM den riktige kvaliteten. Skal gummilisten tåle en del kjemikalier bør man benytte Neoprenkvalitet (CR). Mot olje og bensin benytter man gummi medNitrilkvalitet 

 

Grønnsåpe  er også bra til Impeller og slanger, slangene løsner lett neste gang.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

http://www.dkirubber.com/materials.asp

 

Litt lestestoff. Feil gummi og petroleum blir skikkelig "katastrofe" hvis det får godgjøre seg.

Samme motsatt vei. Så bland "likt med likt" så går det bra.

 

Samtidig - at det er en del batchvariasjon skal en ikke se bort fra. Kvalitetskontroll skal avdekke noe av dette, men tar ikke alt. Og skal man se på det skikkelig må en innom kvaliteten på støp i andre enden - over tid glattes det jo bra ut normalt sett dog.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...