Jump to content

Impeller til KAD300 fra Biltema, dårligere enn forventet


mmosberg

Recommended Posts

Ventus skrev for 7 timer siden:

Hjelper ikke (for meg) med permer med kvitteringer hvis man skjønner at den som har forvaltet ting ikke har noe særlig greie på opp/ned på en motor etc...

Sant nok, men ofte er det en sammenheng, de som ikke har kunnskap om motorer etc. ser kanskje heller ikke nytten/vitsen med å legge noen ekstra kroner i materiell, og motsatt.

 

Snu litt på flisa, hvis kjøper er heelt blank på dette, tror du ikke da at det er en fordel om det står kjente merkenavn på "ting"?

 

Her er det mange variabler, og neppe noe fasitsvar?

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, nomen said:

Ja da tror jeg den som har en perm med kvitteringer på at det er brukt deler og utstyr av kjent og god kvalitet (må ikke være originalt) selger båten kjappest og nærmest ønsket pris.

 

Det vil uansett aldri være en ulempe å ha orden på tingene og tingene i orden, men jeg tror som andre har nevnt at overraskende få vil "grave" seg ned i slike mapper. Et flertall er nokså overfladiske og vil uansett overlate sine problemer til et verksted.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Helt riktig Nomen. Som jeg skriver I innlegget mitt. Hadde jeg hatt mer kunnskap, så hadde jeg valgt anderledes, men jeg ser min begrensning og vil heller ikke bruke tiden min på å lære dette.

 

Jeg betaler, 12.000,- I forsikring, 13.000 for båtplass, diesel, havneavgfit osv. Minst 50.000,- for å drifte denne båten/år. Jeg bytter olje(ds3) og alle filtere selv. Koster Kr.4000,-  Kanskje kan jeg få det for halvparten, og så leve med litt vondt I magen for at noe kan gå  galt. Nei det er sommermånedene I båt alt for dyrebar til.

 

Men det som jeg synes jeg ser her på båtplassen, er en evig kamp om å finne billige køsninger. Det finnes endel med manglende kunnskap som søker råd, som får bade dårlige og gode råd, men velger dårlige løsninger da de ikke klarer å skille mellom rådene og de kan "spare" mange kroner.

Link to post
Share on other sites

@JRK, støtter deg fullt ut i denne. Har mange ganger stusset over hvorfor man under enhver omstendighet absolutt skal velge det billigste? Kan se ut som om det er gått en sport i der å kjøpe det billigste bare det «ser» ok ut. Mennesket er en underlig rase, bare det er billig nok så kjøper vi det. Selv så bruker jeg som alle andre tusenvis av kroner bare på det å ha båt og da orker jeg ikke spare 300kr bare for å spare. Bruker originale filter, sink osv, men oljen velger jeg å kjøpe «uorginal», Mobil Delvac. Har faktisk også kjøpt original Yanmar olje og den var faktisk billigere en BT olje :) 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
JRK skrev for 1 time siden:

 

 

Men det som jeg synes jeg ser her på båtplassen, er en evig kamp om å finne billige køsninger. Det finnes endel med manglende kunnskap som søker råd, som får bade dårlige og gode råd, men velger dårlige løsninger da de ikke klarer å skille mellom rådene og de kan "spare" mange kroner.

 

Kjellg skrev 18 minutter siden:

@JRK, støtter deg fullt ut i denne. Har mange ganger stusset over hvorfor man under enhver omstendighet absolutt skal velge det billigste? Kan se ut som om det er gått en sport i der å kjøpe det billigste bare det «ser» ok ut. Mennesket er en underlig rase, bare det er billig nok så kjøper vi det. Selv så bruker jeg som alle andre tusenvis av kroner bare på det å ha båt og da orker jeg ikke spare 300kr bare for å spare. Bruker originale filter, sink osv, men oljen velger jeg å kjøpe «uorginal», Mobil Delvac. Har faktisk også kjøpt original Yanmar olje og den var faktisk billigere en BT olje :) 

 

Tror en må skille på "billigste løsning", som jeg faktisk ikke tror det er så mange som ser på som særlig attraktivt, og det å ikke betale mer enn nødvendig. 

 

Forøvrig enig i bekymringene ifht at uerfarne kan bli "villedet" til å tro at det ikke er kvalitetsforskjeller. Men tror nok ofte det baserer seg mer på ønsketenkning enn noe annet. Men med kunnskap kan en  orientere seg og faktisk gjøre "gode kjøp", det er ikke til å komme unna. Samtidig blir jeg bekymret når en leser at folk faktisk tror at en "kinavarmer" til 1500,- har identisk kvalitet med en merkevarmer til 15 000,-.   

 

Samtidig tror jeg det er flere uerfarne som blir "villedet" til å tro at eneste sikre er å kjøpe alt originalt, sette bort alle jobber til merkeverksted, følge punktlista til punkt og prikke, og følgelig også betale god "overpris" i mange sammenhenger enn det er båteiere som gjør "katastrofale" valg ifht dårlig kvalitet. 

--------

Jeg er mer bekymret over at det store volumet produkter av lav kvalitet fortrenger produsentene av produkter med høy kvalitet. På ett tidspunkt får en kanskje ikke lengre kjøpt en dieselvarmer av god kvalitet med kompetent leverandørnettverk tilgjengelig. Så kan en kanskje si at "en kan jo kjøpe ti kinavarmere til prisen for en "merkevarmer"", men hvem er interessert i å bytte varmer hvert andre år, og når kommer de første kullosdødsfallene pga dårlig kvalitet på kinavarmere? Ikke for det, folk dør jo av merkevarmere også...

 

En analog. "For hundre år siden" kunne jeg kjøpe jordspyd for gjerdestolper, de kosta faktisk litt men gjorde jobben, og jeg tipper de står greit i type 30 år, om ikke mer. Sist jeg kjøpte så dro jeg med meg den typen de selger på alle byggevarer, tunge og gode med rett utforming og overraskende billige, dette skal gå som en lek... helt til jeg skal slå de ned i bakken og metallet vrir og vrenger seg som om det skulle være lakris. Spydet bøyer seg, sveiser revner og jeg får rett og slett ikke slått spydet i bakken fordi kvaliteten er så elendig som den er. Såvidt jeg har sett er det samme dritten de nå selger overalt. Billig dritt har fortrengt dyrere kvalitet, og jeg er overbevist om at det har skjedd og skjer på flere områder. 

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser en del av innleggene her skjønner jeg godt hvorfor ting koster mye mer enn de burde, og det kanskje spesielt i Norge. Et viktig argument for å kjøpe rimelige og fullverdige alternativer kan være at det virker oppdragende, uten at jeg derved vil anbefale BT. Og argumenter som at noen tusen kroner ekstra ikke spiller noen rolle når båtlivet koster så mye likevel, kjøper jeg rett og slett ikke.

 

Motoren synes å være hellig for de fleste (og jeg er ikke uenig i det), men skroggjennomføringer i messing og tanker i aluminium, det synes å være helt OK for svært mange  . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

 


 Billig dritt har fortrengt dyrere kvalitet, og jeg er overbevist om at det har skjedd og skjer på flere områder. 

Du har desverre helt rett, dette er nå så vanlig at det har fått et eget ord "Planned obsloelence"

Desverre er vi forbrukere delvis skyld i dette selv, blant annet p.g.a vår iver til å spare en krone hist og en krone pist.

 

Det er rett og slett ikke penger (nok) i å lage noe bra lengre.

 

Så spørs det da om de som handler den billigste impellerer, eller handler fra den billigste nettbutikken, er de samme som skriker og klager når de ikke får hjelp fra verkstedet nå båten stopper midt i fellesferien. Ting har gjerne en sammenheng.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
nomen skrev 5 minutter siden:

Du har desverre helt rett, dette er nå så vanlig at det har fått et eget ord "Planned obsloelence"

Desverre er vi forbrukere delvis skyld i dette selv, blant annet p.g.a vår iver til å spare en krone hist og en krone pist.

 

Faktisk helt uenig i den plasseringen av skyld. Det er definitivt delt skyld med forhandlere som har tatt solid overpris for sine merkevarer. De har mer eller mindre pressa forbrukerne over i ett annet marked. For om en må ha varme i båten og faktisk ikke har 15- 30 000,- å avse, eller ikke ønsker å prioritere varme så høyt. Da blir det kinavarmer da.  Merkevareprodusentene hadde vært tjent med å utvikle og ha produkter også i lavere prisklasser. Om en kunne kjøpt en enklere og rimeligere utgave av Eber/Webasto til feks under 10 000,- ville det ikke blitt så stort rom for "kinaræl". 

 

Ett annet eksempel er når at alle vet og skjønner hva ett produkt sånn ca koster inn til forhandler, men påslaget er helt hysterisk. Da blir det Ebay for å kjøpe samme originalprodukt fra utlandet til "røverpris", og før en vet ordet av det så flommer det over av kopier fra Kina, hvis kvalitet kan være bob- bob. Og hvem var det som tapte når forhandler i Norge går konk? Jo forbruker. Ikke fordi de kjøpte uoriginale deler men fordi de valgte forhandlere uten hysteriske påslag, og det må være lov. Og det må også være lov for kineserne å peise på med alternative produkt når påslagene er så store at markedet er helt åpenbart. Da er det trist at merkevarene selv aldri prøvde å "plugge hullet" før det var for seint. 

 

nomen skrev 5 minutter siden:

 

Det er rett og slett ikke penger (nok) i å lage noe bra lengre.

 

Joda. Men kvalitetprodusenter må prøve å dekke en større del av markedet og organisere seg på en mer effektiv måte. Kina forsvinner ikke, det gjør heller ikke etterspørselen etter kvalitet. 

 

Men jeg tror også merkeleverandørene sin taktikk med å holde kunder som gissel knyttet opp mot service, garantier. For å ikke snakke om tilgjengelighet der feks kun "proffer" får lov å handle de og de komponentene, med rabattprogram osv, dvs ren diskriminering av vanlige forbrukerkunder rett og slett slår tilbake nå som nettet har åpnet markedet og så og fjerner mange av handelshindringene som produsenter og leverandører har bygd opp for å vri markedet til sin fordel. 

 

Tung satsing på å holde kunden som gissel og diskriminering av forbrukerkunder slår tilbake, og det er fortjent, men jeg er ikke sikker på at vanlige forbrukerkunder alltid er tjent med utviklingen. 

 

nomen skrev 5 minutter siden:

 

Så spørs det da om de som handler den billigste impellerer, eller handler fra den billigste nettbutikken, er de samme som skriker og klager når de ikke får hjelp fra verkstedet nå båten stopper midt i fellesferien. Ting har gjerne en sammenheng.

 

En burde være i stand til å drive ett verksted uten å holde kunder som gissel i delemarkedet. Jeg har feks brukt Snap Drive over mange år med ulike bilmerker. De er effektive og kjappe, har gode priser og jeg møter ikke marmor og stasbygg med store glassflater, som feks hos Møller, når jeg leverer bilen. Har fungert knirkefritt og jeg tipper de tjener godt med penger uten å holde meg som gissel innenfor forhandler og merke.  

Link to post
Share on other sites

54 minutes ago, nomen said:

Du har desverre helt rett, dette er nå så vanlig at det har fått et eget ord "Planned obsloelence"

Desverre er vi forbrukere delvis skyld i dette selv, blant annet p.g.a vår iver til å spare en krone hist og en krone pist. 

 

Det er rett og slett ikke penger (nok) i å lage noe bra lengre. 

 

Så spørs det da om de som handler den billigste impellerer, eller handler fra den billigste nettbutikken, er de samme som skriker og klager når de ikke får hjelp fra verkstedet nå båten stopper midt i fellesferien. Ting har gjerne en sammenheng. 

Rørende omsorg... men....

 

http://www.batliv.se/2018/01/31/volvo-penta-okar-vinsten/

Volvo-Penta-Q4_17.jpg

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 19 timer siden:

Tror en må skille på "billigste løsning", som jeg faktisk ikke tror det er så mange som ser på som særlig attraktivt, og det å ikke betale mer enn nødvendig. 

 

Pinkvin skrev for 19 timer siden:

Men med kunnskap kan en  orientere seg og faktisk gjøre "gode kjøp", det er ikke til å komme unna.

 

Helt riktig :)

 

Link to post
Share on other sites

På mandagskal vi hente vår lille Mitsubishi etter å ha reklamert på samme problem på bilen hos Motor Forum i Drammen for tredje gang på et par måneder! Merkeverksted og originale deler (hva enn det betyr) hele veien her. De klarte også å ødelegge originalnøkkelen på bilen så jeg måtte dit med reservenøkkelen så de kunne få laget en ny. Bare surr og tull hele veien både med informasjon og kunnskap, dessverre, men prisene er høye da, det skal de ha. Ingen beklagelse å få eller noen form for plaster på såret, skylder på ferieavvikling og nyansatte. Skal jeg også ta en historie om Møller og bil?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 15 timer siden:

Så spørs det da om de som handler den billigste impellerer, eller handler fra den billigste nettbutikken, er de samme som skriker og klager når de ikke får hjelp fra verkstedet nå båten stopper midt i fellesferien. Ting har gjerne en sammenheng.

Godt og reflektert sagt.

Båtmarkedet er rimelig sært siden det er såpass liten del av året kundene bruker penger der. Jeg kikket litt enkelt over regnskapstallene på noen få av de verkstedene som er i området rundt meg, og ingen av dem er noen gullgruve. De går rundt, men det er bare helt greit.

Å sammenligne med bilverksted blir feil fordi "sesongen" er såpass forskjellig. Tilgangen på mannekraft i bilmarkedet er også høyere enn i båtmarkedet pga arbeidsmiljøet man skrur i. Mekanikerne vil heller stå inne på et varmt verksted, enn å fly ut i en kald båt.

 

En undervurdert greie er at for å skru på en båt (som er en rimelig teknisk sammensatt sak med strøm, motor, korrosjon, trangt osv) må man nesten til en viss grad være interessert i båt og båtliv for å forstå problemene. Og da ønsker man ofte å være i båten i den ganske korte sesongen båtlivet er. Så tilgangen på hjerne er i enda mer skvis.

 

Nå skar dette langt utenfor trådstarter sitt innlegg. For egen del kjøper jeg verktøy på BT,  men ikke driftsdeler og heller ikke zink. Går det galt (og det blir ofte svært dyrt) ønsker jeg personlig ikke å måtte spekulere om det var fordi jeg skulle spare 172 kroner på en impeller eller zinkring.

 

Vennlig hilsen

 

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Windy37GM said:

En undervurdert greie er at for å skru på en båt (som er en rimelig teknisk sammensatt sak med strøm, motor, korrosjon, trangt osv) må man nesten til en viss grad være interessert i båt og båtliv for å forstå problemene. Og da ønsker man ofte å være i båten i den ganske korte sesongen båtlivet er. Så tilgangen på hjerne er i enda mer skvis.

 

Tror du har svært rett i hva du skriver her, men blir jo litt rart om skiinstruktørene skal ha fri om vinteren for å stå på ski mens båtmekanikeren skal ha fri om sommeren for å kose seg i båten sin. En liten refleksjon på at vi har det nokså godt her i landet og må importere svært mye av arbneidskraften som skal jobbe utenom mandag/fredag 10.00 til 15.00 og alle høytider og ferier?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 6 timer siden:

Ja. Og så er det inkompetansen man ofte møter hos "merkeverkstedene" - ofte har de ikke peiling på hva de holder på med - de har ofte null teknisk kompetanse - det hander bare om å pushe overprisede "originaldeler" og å betale 1300 kroner timen for å se ufaglærte mekanikere drikke kaffe i minst halvparten av de tiden.

 

Her er jeg helt enig med deg. Jeg betaler for originaldelene men benytter natuligvis ikke for tjenester da jeg gjør dette selv. Og det er også en god mulighet til å gjøre seg skikkelig kjent med det man eier.

 

På VP D-serie er det forøvrig en svært stor del av servicepunktene som den menige mann kan gjøre selv iht. VP's egen serviceintervalloversikt.

Link to post
Share on other sites

Jeg plukket nettopp fra hverandre Huldas sjøvann sirkulasjonspumpe. Den er overhalt en gang med rep.sett fra Volvo. Volvo på esken som Volvo reservedel. Brukes på AQ-motorene der pumpen er montert på veivakslingen i forkant. Impelleren som ny, lagrene viser ikke tegn til slakk, men pumpen lakk etter fire år. Og her er grunnen:

SAM_4779.JPG.eb66fa66f74bc701a0f156176ad8580d.JPG

 

SAM_4781.JPG.5e103dc26d109c4d673987d45454a1c8.JPG

 

Støttering og fjær i tetningsringen er ikke i rustfri kvalitet. Og det skulle det vel vært, når kvalieten skal være helt på topp og prisen er mer enn firegangen for en slik ring om man kjøper maken i en maskinforretning? Så mye for garantien ved å trekke lua ned over øynene og tro at man får topp kvalitet bare man betaler vanvittig overpris.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Jeg plukket nettopp fra hverandre Huldas sjøvann sirkulasjonspumpe. Den er overhalt en gang med rep.sett fra Volvo. Volvo på esken som Volvo reservedel. Brukes på AQ-motorene der pumpen er montert på veivakslingen i forkant. Impelleren som ny, lagrene viser ikke tegn til slakk, men pumpen lakk etter fire år. Og her er grunnen:

 

Overhalt av deg  forrige gang?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev On 10.11.2018 at 6.19:

Ja. Og så er det inkompetansen man ofte møter hos "merkeverkstedene" - ofte har de ikke peiling på hva de holder på med - de har ofte null teknisk kompetanse - det hander bare om å pushe overprisede "originaldeler" og å betale 1300 kroner timen for å se ufaglærte mekanikere drikke kaffe i minst halvparten av de tiden.

Jasså, så de er inkompetente alle sammen? Rart at de som er så flinke ikke går inn å lærer de opp da.

 

Og er det slik at når arbeidsgiveren din fakturerer kunden 1300,- kroner timen, så mister de ansatte retten til å ta pauser iløpet av arbeidsdagen. Jeg har flere bekjente som jobber som mekanikere både på merkeverksted og hos andre, de tar seg en pause innimellom, men ikke halve dagen. du burde finne deg ett annet verksted, det du har erfaring fra virker som dårlige greier.

 

 

Mouche skrev On 10.11.2018 at 7.16:

På mandagskal vi hente vår lille Mitsubishi etter å ha reklamert på samme problem på bilen hos Motor Forum i Drammen for tredje gang på et par måneder! Merkeverksted og originale deler (hva enn det betyr) hele veien her. De klarte også å ødelegge originalnøkkelen på bilen så jeg måtte dit med reservenøkkelen så de kunne få laget en ny. Bare surr og tull hele veien både med informasjon og kunnskap, dessverre, men prisene er høye da, det skal de ha. Ingen beklagelse å få eller noen form for plaster på såret, skylder på ferieavvikling og nyansatte. Skal jeg også ta en historie om Møller og bil?

Så mekanikere på ett merkeverksted er "guder" som bare løser alle feil umiddelbart?

 

De som har slike forventninger viser at de har absolutt ingen peiling på hva det vil si å reparere og feilsøke på en moderne bil, og bør dermed heller ikke komme med anklager som "inkompetent" el.

En annen "myte" er at disse som jobber på slike merkeverksteder er overmennesker som aldri gjør feil, og hvis de gjør en feil, skal de behandle kunden som "en spesiell" person med masse beklagelser, gjerne ispedd økonomisk kompensasjon.

Mon tro hva verkstedprisene hadde vært hvis de skulle finansiert et slik "plaster på såret" til alle som følte seg urettmessig behandlet.

 

Når det gjelder den "skyhøye" timeprisen, har du/dere noen gang reflektert over hva den skal dekke inn?

 

Jeg kan komme med noen eksempler:

 

Lokaler, importøren har gjerne en minste standard på hvor, og hvordan lokalene skal være. De skal ha flotte fasader og gunstig beliggenhet.Dette koster penger.

Mine observasjoner av såkalte billigkjeder, er at de ofte er i mer bortgjemte og gamle lokaler.

 

Hos merkeforhandlere ser man gjerne at alle går i likt arbeidstøy, merket med log,navn ol. Det er gjerne krav fra Importøren at dette skal kjøpes via de.

"De andre " verkstedene kjører ofte en noe mer enkel stil, de ansatte har i bestefall samme genser, om noe er likt.

 

Merkeverkstedene skal også dekke inn kostnadene ved å få biler ut i markedet, dvs. salg, de skal tilby teknisk support til hjemmemekkere og ikke minst "billig verkstedene". De må dekke inn "goodwill" og reklamsjonssaker, tro det eller ei, men mange ting som det blir reklamert på dekkes ikke videre av fabrikanten. Verkstedene eller importøren dekker det selv for å tekke kunden og sitt rykte.

 

Merkeverkstedene må også fikse alt som måtte skje med bilen, mens "billig kjedene" kan ta seg av det som gir mest penger i kassa.

 

Det er lett å drive billig butikk når du får inn en bil, skiftet bremseklosser, eksospotte og frontrute. Så sier du til kunden:"Øhh...vi fikset bremsene og potta di, ruta har vi også skiftet, men du må til merkeverksted for å kalibrere sensorene og kameraene i ruta, og den varsellampa som du sier dukker opp innimellom kan jo de se på da."

 

De har nemlig sjelden tilgang til rette utstyret for å gjøre dette da dette er svindyrt. F.eks. en lisens til slikt originalt feilsøkingsverktøy koster ca 40 000,- i året..du må ha en stk pr. mekaniker.

 

Dette er noen av kostnadene som skal dekkes inn bl.a via timeprisen på verkstedene. (noen ting er satt på spissen, og avvik kan forekomme)

 

Etter hva jeg kan se så er ikke disse  billig kjedene noen "non profit" virksomheter, som kun skal være greie med kundene sine.

Det sitter "blå russ" på toppen der også, naturligvis med ett mål for øyet, tjene penger!

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har ikke noen innvendinger mot merkeverksted per se, jeg bruker de når jeg må og syns Mercedes i Oslo var både proffe og flinke selv om bilen begynte å ruste igjen nesten før den var ute av døra etter å ha fått fjernet rust på garantien. Men det er jo ikke reparatøren sitt problem hvis produktet er dårlig. 

 

Møller har vi brukt, de har gjort jobben sin, men sleit veldig med å klare å holde en webasto i gang og splitter ny Touran hadde overraskende mange rare feil, så det ble mange verkstedbesøk. Veldig flotte lokaler, særlig hvis en har dress og skjorte som arbeidsantrekk, selv følte jeg meg mest utilpass. 

 

Brukt Fordforhandler en stund. Der var det jordnært og "enkelt", fikk snakke med folk som kunne tingene sine og lite dilldall. Rett på, løsningsorientert men ikke like fine lånebiler som hos Møller og beliggenhet på ett industriområde i stedet for midt i sentrum er faktisk en fordel når en skal til- fra verkstedet. 

 

Brukte Toyota på Oppsal på en Toyota vi hadde en stund. Greie folk der men... Var håpløst å få til timebestilling, de ringte og sa at "nå er det på tide at"... Jeg spurte hvor på nett jeg kunne sjekke når de hadde ledige timer å sette meg opp selv, helst på kvelden når både jeg og kona var hjemme, men det var ikke mulig. Så de ble droppet. 

 

På bil nr 2, utenfor alle garantier og reklamasjoner osv har jeg brukt Snap drive hele veien på alle jobber. Bestiller timer på nett og kan selv velge når det passer best. Leverer bilen og får lånebil, sms når bilen er ferdig. Helt uproblematisk. Dvs oljeskift osv har jeg latt oljeskiftexpressen i Oslo ta seg av. Kjapt og greit. 

--

Nå får vi faktisk fabrikksny nr 2 bil for første gang i familiens historie så vi må bruke "forhandler", levere til service osv. Gruer meg skikkelig selv om jeg har vært hos forhandleren og vet at folkene der er helt ok, dvs i hvertfall selgerne. Om de ikke har mulighet for at vi selv kan sette opp time som passer på nett så river jeg av meg det lille jeg har igjen av hår. Det har jeg blitt så vant til gjennom Snapdrive at jeg neste ikke skjønner at det er mulig å drive noe som helst i servicenæringen uten. 

 

Etter mine begrep å må det være mulig å enten sette opp time selv, også utenom åpningstid selvsagt, eller så må det være drop- in. Helst begge deler. 

Link to post
Share on other sites

Nomen.

Du lister jo opp en rekke fordyrende ting som merkeverkstedene må ta seg betalt for, og som jeg IKKE er villig til å betale for. Som kostbar beliggenhet, fine lokaler, reklame, arbeidstøy med logo, salg og omsetning av biler, etc. . .

 

Gjennom 60 år har jeg hatt erfaring med en rekke bilverksteder, både merkeverksteder og andre. Konklusjonen min er entydig at alle kan og gjør feil, og at du ikke er tryggere på et merkeverksted. Du betaler bare mye mer for de samme tjenestene og blir ikke behandlet bedre når feil oppstår.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå leste jeg ett sted at verkstednæringa ikke klarer å omstille seg ifht at ett flertall av bilene som selges er hel og delelektriske, de mangler kompetanse til å reparere bilene de selv selger. Og kjøpere av nye elbiler klager på at merkeverkstedene har satt opp dyre og hyppige servicer for å gjøre "ingenting".

 

Folk sammenligner og ser at elbiler blir satt opp med like hyppige servicer som feks dieselbiler. Folk er ikke dumme, de skjønner når de blir bedt om å bøye seg fremover og "squeel like a pig" ;-)

 

Akkurat nå er det et perfekt vindu for en uavhengig kjede, dvs "elbilspesialisten" å slå seg opp med realistiske intervaller på service og realistiske priser. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...