Jump to content

Impeller til KAD300 fra Biltema, dårligere enn forventet


mmosberg

Recommended Posts

blueline skrev for 7 timer siden:

Har måttet bytte impeller på ny Volvo Penta D1 motor etter 45 timer hvor kun 2 av 6 blader var igjen. Ikke tørrkjørt, men en dårlig serie med impeller fra Volvo Penta.

 

Veldig rart at VP har begynt å lage impellere selv. På mine D'serier var det Jabsco som produserte disse men de kostet ikke allverden kjøpt som original del gjennom VP. Har aldri røket hos meg, kun byttet på alder.

Link to post
Share on other sites

Man beregner seg som oftest mye høyere marginer i Norge enn i andre land fordi betalingsviljen er bedre i Norge.  Jeg kjente noen som drev butikk og de opplevde at innprisen fra produsent var mye høyere til Norge enn til Sverige pga norsk betalingsvilje/evne.

 

Jeg byttet radiator på min Jeep for 2 år siden. Original radiator fra USA knappe 700 kr inkl frakt mens i Norge kostet den hos "billig" leverandør ca 7000 eks frakt.

Link to post
Share on other sites

Merkelig fenomen det med pris og kvalitet egentlig.  Så fort en ting er veldig billig, den bare være av dårlig kvalitet, men er prisen høy nok er kvaliteten helt topp (satt litt på spissen).

I den forrige jobben min kjøpte vi noen rustfrie deler direkte fra Kina for ca 37 kr inkl frakt. Først hadde vi fått tilbud fra en lokal leverandør som kunne skaffe tilsvarende deler til 310 kr (også fra Kina, men via en tysk forhandler). Mulig noen hadde gjort en kvalitetskontroll først, men vi ordnet dette selv for en femmer (i Kina), så det ble grei butikk for oss. 

Erfaringen min er at høy pris ofte kun er på grunn av prispåslag uten noen som helst sammenheng med kvalitet, spesielt på masseproduserte enkle deler. Litt bedre materialkvalitet koster bare en brøkdel av den høyere prisen som ofte forlanges.

Link to post
Share on other sites

En stor D6 koster ca. 400 000 kr. som innkjøpspris ny. Gjennomsnittsservicen på en slik motor inkludert smørolje med bruk av originale VP-deler (sink, luftfilter, veivhusventilasjonsfilter, smøroljefiltere, drivstoffiltere, gearoljefilter, etc) koster under 5 tkr i innkjøpskost på delene.

 

Da blir valget enkelt for min del.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, mthoms said:

Fordi jeg bliver så forbandet på de griske producenter (her er det Volvo Penta), som holder priserne kunstigt oppe ved at diktere priserne til forhandlerne. Jeg har informationen om prisdiktatet fra en VP-forhandler (udelader navnet), som fortæller, at de vil blive frataget deres forhandlerstatus hvis de ikke forlanger listepriserne fra kunderne. Selv i internetbutikkerne, har jeg erfaret, er det blevet svært at finde reservedele til en mere human pris, end du finder hos en forhandler. Desværre er alle, som har en båd, så tilpas mange penge i overskud, at regeringer ikke gør noget ved den slag karteller ...


Jeg er så helt enig: Det betyder ikke en disse set på det årlige budget, men min mave har det lidt bedre ... og så længe delene lever op til standarden har jeg ikke noget problem med at købe fra BT.

:yesnod:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Olevine said:

Merkelig fenomen det med pris og kvalitet egentlig.  Så fort en ting er veldig billig, den bare være av dårlig kvalitet, men er prisen høy nok er kvaliteten helt topp (satt litt på spissen).

I den forrige jobben min kjøpte vi noen rustfrie deler direkte fra Kina for ca 37 kr inkl frakt. Først hadde vi fått tilbud fra en lokal leverandør som kunne skaffe tilsvarende deler til 310 kr (også fra Kina, men via en tysk forhandler). Mulig noen hadde gjort en kvalitetskontroll først, men vi ordnet dette selv for en femmer (i Kina), så det ble grei butikk for oss. 

Erfaringen min er at høy pris ofte kun er på grunn av prispåslag uten noen som helst sammenheng med kvalitet, spesielt på masseproduserte enkle deler. Litt bedre materialkvalitet koster bare en brøkdel av den høyere prisen som ofte forlanges.

 

ja helt enig! litt off topic men jeg har brøyteskjær fra Warn på 4-hjulingen og distansestykkene var utslitt.. tror de kosta 200-300 per stykk+frakt fra Warn. På Biltema hadde dem nesten identisk til en fjerdeldel pris,+ at jeg bare kunne stikke innom der å hendte det når jeg dro forbi. Har ikke merka noe dårligere kvalitet enn de originale. Om det er mykere stål har det minimalt å si!

Men ting av gummi og generelle slitedeler samt interne motordeler kjøper jeg bare originalt

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kan være enig i at f.eks Yamaha og Volvo Penta har ett "kunstig høyt" prisnivå på mye av sortimentet sitt.

 

Det gjør betyr ikke at jeg springer til BT ved første anledning. Det finnes andre leverandører som kan være ett alternativ.

 

F.eks. trenger jeg ny demperplate mellom motor og girkasse til min båt. VP skal har over 5000 kr for den!

Ett søk på nettet, viser at jeg kan få den fra Sachs til 2000,-. Mest sannsynlig er det Sachs som leverer til VP i utgangspunktet.

 

Slike tilfeller er lettere å finne i bilverden siden volumet er større. Jeg har hatt bil i over 20 år, og har kun en gang kjøpt en original del. Ellers har jeg funnet "uoriginale" deler fra en anerkjent produsent.

 

Hovedproblemet med bl.a BT, er at de oppgir ikke hvem leverandørene sine er, dermed blir jeg skeptisk.

 

Andre bilrekvisita butikker er åpne på det, der selges jo varen i produsentens emballasje. F.eks. oljefilter fra Mahle,tennplugger fra NGK, eller impellere fra Jabsco.

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Altså. Mitt syn er at det lages både dårluge og gode produkter i Kina. Man får det man betaler for også der. I tillegg tror jeg at originaldeler lagd for feks Volvo Penta blir dyrere enn andre produkter med samme kvalitet fordi det går gjennom flere ledd og at det beregnes høyere margin. Som eksempel på et bra produkt fra Biltema nevner jeg anodene deres til VP drev. Har brukt disse i 3 sesonger og de ofrer seg meget bra til ca 1/3 av prisen til Volvo. Facit: Det er noe usikkert å handle billige deler.

20181022_172442.jpg

20181022_172042.jpg

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, nomen said:

@Mouche, bare svar ja eller nei på dette spørsmålet.

 

 

 

Jeg vet ikke og du vet ikke så hvordan kan noen av oss svare et entydig ja, eller nei, på det spørsmålet ditt? Vi antar, tror og egentlig bare gjetter så helt meningsløst spørsmål du stiller!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 2 minutter siden:

 

Jeg vet ikke og du vet ikke så hvordan kan noen av oss svare et entydig ja, eller nei, på det spørsmålet ditt? Vi antar, tror og egentlig bare gjetter så helt meningsløst spørsmål du stiller!

 

 

Jeg synes svaret ditt er godt, du kan ikke svare hverken "ja" eller "nei". Altså finnes det en mulighet for at det i enkelte tilfeller er kvalitetsforskjeller, hvis det er store prisforskjeller på ett tilsynelatende likt produkt.

 

Så får hver enkelt vurdere om de vil "gamble" på at billigfilter/impeller er like bra som noe annet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet om kvalitetsforskjellen på filter til Yanmar kontra Toyota. Der er jo prisforskjellen stor ; antageligvis  samme produkt i de fleste tilfeller. Pris har ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng med kvalitet, det viktigste er vel kvalitetskontroll gjennom hele prosessen samt at bestiller av produktet er helt klar på hvilke egenskaper produktet skal ha. Der hvor kineserne kan spare penger i produksjonen gjør de ofte det uten å tenke eller bry seg om evt konsekvenser. Japan har her en litt annen filosofi når det gjelder produksjon og kvalitet, noe som også statistikken tydelig viser.

Link to post
Share on other sites

24 minutes ago, ballistic said:

Der hvor kineserne kan spare penger i produksjonen gjør de ofte det uten å tenke eller bry seg om evt konsekvenser. Japan har her en litt annen filosofi når det gjelder produksjon og kvalitet, noe som også statistikken tydelig viser.

 

Dette minner meg om den gangen Japan var verdens "kinaprodusent" og vi sablet ned alt som kom derfra. På 1970- og tidelig 80-tallet sa vi, og opplevde vi, nøyaktig det samme som med Kina idag. Det var dengang japanerne kalte en øy for Usa, så de kune merke varer med "Made in USA". Så kom plutselig tiden da japanerne lærte OSS om kvalitetssikring i produksjonen. Så se opp for Kinesisk kvalitet i fremtiden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Minner meg om episode på 80-tallet. Å bruke andre deler enn original CAT var å drepe maskinene. Ved en anledning fikk vi inn et parti oljefiltre der CAT hadde spart på gulmalingen, slik at PURLATOR skinte gjennom. Og disse filtrene gikk ut til kundene. Selgerne våre fikk et forklaringsproblem, for PURLATOR var på lokalplanet vår verste konkurrent på 'uoriginale' deler. Men det skal CAT ha, de var ikke fornøyd med batterier som ble montert i maskinene. Batteriene ristet i filler. Derfor kjøpte CAT en batteriprodusent og satte sin egen, høye standard. Det samme gjalt produksjon av hydraulikkomponenter. Slik sett kan det være vanskelig å skille klinten fra hveten. Før var Japan og Korea verstingene. Nå leverer de en rekke kvalitetsprodukter, til og med bra bil- og anleggsdekk, som bare var dritt tidligere. Nå har jeg kjøpt ett dieselfilter og 10 lukelåser fra Kina til 10 % av norsk pris, kvaliteten er helt på topp.

Link to post
Share on other sites

Folk blir lett lurt av pris. Da jeg i min ungdom jobbet i en elektroforretning solgte vi en periode USB kabler til 79 kr stk (dette var når USB var relativt nytt så prisen var veldig bra). Salget var dårlig, men da vi økte prisen til 199 kr stk så mangedoblet vi salget (innkjøpsprisen var forøvrig under 10 kr stk). Når et produkt er dyrt så skaper det som oftest en forventning om at produktet er bra utelukkende pga prisen på det. 

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, nomen said:

 

 

Jeg synes svaret ditt er godt, du kan ikke svare hverken "ja" eller "nei". Altså finnes det en mulighet for at det i enkelte tilfeller er kvalitetsforskjeller, hvis det er store prisforskjeller på ett tilsynelatende likt produkt.

 

Så får hver enkelt vurdere om de vil "gamble" på at billigfilter/impeller er like bra som noe annet.

 

Ja, i enkelte tilfeller er det helt sikkert kvalitetsforskjeller, men jeg vet ikke i favør av hvilket, gjør du? Jeg gjør ikke det, men har sett nok av eksempler og/eller tester hvor det billigste produktet kom best ut av en objektiv sammenligning.

 

Ellers "morsomt" å se disse gjentatte referansene til Kina, produsert i Kina osv når man samtidig vet at "kvalitetsproduktene" til høye priser ofte er produsert i Kina og sågar av anerkjente produsenter som eier fabrikker i Kina. Og på produkter som er merket Made in USA (eksempelvis) så er det produkter som er i det store og hele produsert i Kina, men satt sammen i USA. Verden vil bedras og "Made in....." eller "Made by....."er nokså verdiløst med tanke på sikkerhet for kvalitet, dessverre.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 20 minutter siden:

 

Ja, i enkelte tilfeller er det helt sikkert kvalitetsforskjeller, men jeg vet ikke i favør av hvilket, gjør du? Jeg gjør ikke det, men har sett nok av eksempler og/eller tester hvor det billigste produktet kom best ut av en objektiv 

Så nå er BT impellere, filter osv. ikke bare billigere, men muligens også bedre.

 

Jaggu godt vi har dette forumet hvor hvermansen kan bli opplyst og bli reddet ut av "uvissa". 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Stopp gjerne der, jeg tar ikke ditt poeng, og du tar ikke mitt.

 

Jeg har imidlertid vært innom BT en tur og kjøpte meg ett filter som er til min Volvo Penta motor.

 

69,- kroner mot ca 270,- som Volvo sitt koster, er jo rene røverkjøpet.

 

20181105_195509.jpg.1135aca17f3a12f1ef93a99f16a531e1.jpg

 

Gjengene hvor man skrur filteret på, og pakningen imot motorblokka ser lik ut, og ikke noen umiddelbar grunn til at den ene er bedre enn den andre der. Ser heller ikke noe annet på utsiden som skiller de to, så jeg skar opp begge to for inspeksjon.

 

Det første jeg ser på er gummiklaffen som skal hindre oljen fra å renne ut av filteret når motoren stoppes.

 

Den fra Volvo (den hvite) er laget av sillikon, ett materiale som tåler høye temperaturer, og forblir fleksibelt.

 

Den svarte til BT er av en type gummi, og er nok noe billigere enn sillikonen.

 

Legger også merke til at avstanden mellom "lamellene" eller lagene" med filtemedium er mye større på BT sitt filter.

Jeg talte antallet, og Volvo har 89 "lameller" BT har 74, det er altså mindre filtreringsareal på BT filteret.

Det står også på BT filteret at det skal skiftes hvert år, ikke noe om antall kilometer/timers bruk.

Ikke visste jeg at filter hadde holdbarhetsdato.

Kan det være fordi at det har mindre filtrerende areal, at det må skiftes årlig?

 

 

Ellers har begge to overtykksventil i bunnen, den fra BT er noe mindre i diameter og er kun stål mot stål, men Volvo sin ventil er av ett plast materiale. 

 

Ellers er det ikke så mye mer det blotte øye kan avsløre, det som virkelig hadde vært interessant å se er jo tettheten i filtreringsmediumet. Altså hvor hvor små partikler de to filtrene klarer å fange.

 

Det er jo der den virkelige jobben til filteret ligger, og antagelig prisforskjellen i produksjons kosten.

 

Jeg har ikke tilgang til ett mikroskop, men det kan jo hende at noen inne på dette eminente forum har, så hvis noen "føler kallet" ta kontakt på IM, så skal jeg sende en prøve av begge filtermediumene for analyse.

 

Så langt kan jeg bekrefte at det er en kvalitetsforskjell i Volvo sitt favør, om det forsvarer at prisen skal være 200 kroner høyere en BT sitt, får være opp til hver enkelt å avgjøre.

 

Et annet moment som jeg vil tilføye er, at det ligger andre kostnader utover bare det å produsere ett filter/impeller eller hvasomhelst.

design,utvikling og testing samt service og support i ettermarkedet.

Dette er ting Volvo, Yamaha og de andre må bære selv.

 

"De andre" Biltema ol. skal jo bare kopiere det andre allerede har utviklet, deretter skal varen bare settes i hylla av en 16-åring som knapt vet hva han legger i hylla.

 

Det finnes jo mange tråder her inn om hvor dårlig service en får fra diverse verksteder. Er ikke så lett å tjene penger nok til å ansette skikkelige folk, når "alle" skal kjøpe det billigste alltid, bortsett fra når evnene ikke strekker til og man plutselig skal begynne å rope på merkeverkstedet.(obs.dette er en spissformulering)

 

 

 

 

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Bildet lyver, begge elementene er 6,5 cm høye (målt med Biltema linjal:wink:)

 

Fortsatte dissekeringen av filterene og fant noe mer, ventilen til Biltema har som tidligere sagt kun stål mot stål tetting, mens Volvo filteret har en stålskive med en gummipakning på. Dvs. bedre tetting på Volvo filteret.

 

Fjæra til Volvo (til venstre) er også kraftigere, og trenger ca 1000 gram mer for å bli trykket sammen enn BT sin fjær. Nå har jo Volvo større hull (13 mm) mot BT sitt hull på 11mm, og dermed må Volvo fjæra være nødt til å være kraftigere for å kunne opprettholde samme trykk.

 

Volvo fjæra vil holde imot ett trykk på ca 2,12 kg/cm2, BT fjæra 1,9 kg/cm2, hvis mine regneferdigheter stemmer, forskjellen er uansett liten.

 

 

 

 

20181105_205759.jpg.bcb726d6bcf5a885aa1cb32a4d62556c.jpg

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fint! Kjem nok ikkje til å kjøpe BT oljefilteret etter dette. Ikkje for det, har aldri gjort det før heller. Men ein finn nok pirat oljefilter av topp kvalitet og, som er like bra som motorprodusenten sine, men då må ein ha litt peiling. Men her er og prisen godt høgre enn dei frå BT.

Link to post
Share on other sites

Uten sammenligning forøvrig, så har jeg kjøpt mange u orginalendeler til både bil og motorsykler hvor prisen har vært lavere og kvaliteten høyere. Mange originaldeler er rett og slett ikke bra nok. Det gjelder feks støtdempere, bremseskiver og klosser til bil. Kjede og drev til  mc. Ikke vanskelig å tro at det samme kan gjelde ting til båt og båtmotorer. Jeg har feks ingen tro på at orginale glødeplugger til min dieselbil er bedre enn de fra Bosch til 1/4 av prisen.

Link to post
Share on other sites

Er sikkert riktig det du skriver, og særlig det med glødepluggene fra Bosch som du nevner.

 

Poenger mitt er ikke at delen må være original for å være bra. Og når man finner leverandører som Bosch, NGK eller Fram, må en jo anta at det er bra saker.

 

Det er når ting er pakket i f.eks. en Biltema eske, uten noe info om opphav, eller produsent jeg blir skeptisk.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...