Fairline35 Svart 26.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2019 Komodo skrev 16 minutter siden: Oi, såpass, tre lag altså... Er du redd bunnen er for tynn? Føler det er litt tynt ja, godt å ha noe å gå på?, la det i sidene også. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 En liten oppdatering.. Da er fremste delen av bunnen ferdig støpt, 15 kg glassfiber er ferdig skåret til. Gikk med ca 23 kg polyester. Hvorfor får jeg disse hvite flekkene? Kan det være svette/vann som renner ut av masken av og til. Da er det tunell som skal på plass, kjøpte 1,5 m lang. Skal bruke resten til sjakt over propell. Tror det var Knude som gav oss det tipset med kosteskaft og fres i sin tråd. Måtte ta et prøve.. Snakket med Inter Trading, han anbefalte 185 mm tunnel og ikke 125 mm, valgte da 185mm. Ikke lett å få 100% plassering. Skulle helst hatt den litt dypere, men våget ikke. Har nå ca 10 cm klaring fra bunn. Hadde vært litt enklere å plassert en 125 mm. Hvis du studerer bilde litt så ser du nytt og gammelt laminat. Øvre del på tunell ca 88 cm, nedre del 45 cm lang. Optimale lengden skal være 2 til 4 ganger diameteren, havner nå på 4,75. Valgte å fylle med sparker før støping. Laget en blanding av polyester, sagspon og dette pulver greiene, husker ikke hva det heter. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Dette blir bra. Det hvite pulveret kaldes flokk. Borti 11 mm laminat er fint Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fishermidas Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Og hviteprikkene er mest sannsynlig kondensdråper ifra maska ja... Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 1.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Knude skrev for 20 timer siden: . Borti 11 mm laminat er fint Betryggende å høre, takk for kommentar. Fishermidas skrev for 13 timer siden: Og hviteprikkene er mest sannsynlig kondensdråper ifra maska ja... Det kom en go skvett på ett felt, dette hadde ikke herdet etter 48 timer. Måtte pusse det vekk og legge i nytt laminat. Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Tunell ferdig støpt på innsiden, ca 5 lag med 600 GR duk. Tror jeg venter med utsiden til våren pga temperaturen. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Flott arbeid, stå på Sitér dette innlegget Link to post
Fairline35 Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Tok å sjekket vedheften etter bruk med ISO polyester. Gammelt laminat Gammelt laminat. Det nye laminate. Mye mindre synlige fibrer her. Kan jeg ha lagt for mye polyester i det første laget? Eller er dette normalt? Her er det bilde av to nye lag som er støpt med ca 6 ukers mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Du gjør en grundig jobb, dette har jeg tro på! Når deg gjelder vedheftprøven din så tror jeg Knude (eller andre) må svare. Fairline35 skrev On 1.2.2019 at 22.18: Det kom en go skvett på ett felt, dette hadde ikke herdet etter 48 timer. Måtte pusse det vekk og legge i nytt laminat. Jeg har beskrevet samme fenomen i tråden om Dracoen. Trakk også den konklusjonen at det kom av svettedråper eller kondens fra maska, men jeg er ikke helt sikker. Tror jeg fikk noen slike også på plasser der jeg ikke kan ha fått dråper... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Hei. Dette blir bra. Vedheft: om jeg forstår bildene dine så er det litt lite fiber på det ene bildet . Hvordan det som du har revet av sier også mye. Det vil alltid bli litt mindre mot gammelt laminat enn om du splitter et laminat som er støpt i en omgang. For maks vedheft på gammelt laminat må det slipes mye for å fjerne rester av gammel Gelcoat som ligger i overflaten. Slip for hånd med 40 k.rett før støp for å ripe opp overflaten mest mulig.Ikke vask...... Uansett så blir dette så bra som det kan så ingen bekymringer. Råd for svette i laminat. Få dere lengre skaft på verktøyet karer Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fairline35 Svart 6.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Takk for hyggelige tilbakemeldinger? Har slipt med 24K på vinkelsliperen og en runde for hånd me 40K. Støvsuger grundige til slutt. Klar til støping av sidene og akter. Blir 3 lag her også. Knude skrev for 5 timer siden: Råd for svette i laminat. Få dere lengre skaft på verktøyet karer Vi er jo amatører ??ser ikke luftlommer heller da??? Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 7.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 Angående radius på tunnel.. Jeg ville lagt noen ekstra lag akkurat i overgangen slik at jeg fikk noe å slipe på for å få skikkelig radius på innløpet. Selv slipte jeg meg godt inn i det nye laminatet da jeg monterte min tunnel. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Fairline35 Svart 7.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 Fortego skrev for 8 timer siden: Angående radius på tunnel.. Jeg ville lagt noen ekstra lag akkurat i overgangen slik at jeg fikk noe å slipe på for å få skikkelig radius på innløpet. Selv slipte jeg meg godt inn i det nye laminatet da jeg monterte min tunnel. Må kanskje ta en rude til da. Takk for tips? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 Innstøpingen ser veldig bra ut, men jeg tenkte faktisk akkurat det samme som Fortego. Oppfølging av tipset blir da å dra en stripe med sparkel i hjørnet før du støper over med 3-4 remser til. Hvis du sliper fra utsiden og kommer inn i sparkelet vet du da hvor mye du har igjen av laminat på innsiden Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 God kveld, en liten oppdatering. Båt har ikke hatt første pri. de siste ukene, men litt er blitt gjort. Har nå lagt en stripe med sparkel og lagt 5 lag til med duk. Har også lagt 3 lag med duk i sidene akter. Skal vente litt med bunnen. Må lage nye motorfester, kryssfineren var plukk råtten, vannet rant ut da jeg skar i feste. Er det en dårlig ide og bytte ut kryssfineren med divinycell H 80? Mal til spant Kan jeg «lime» disse fast til bunnen med sparkelmasse eller bør jeg gå for en annen type lim. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Godt å se at du er i gang igjen Også godt å se at du har fulgt oppfordringen ang. baugpropelltunellen Fairline35 skrev 1 time siden: Må lage nye motorfester, kryssfineren var plukk råtten, vannet rant ut da jeg skar i feste. Er det en dårlig ide og bytte ut kryssfineren med divinycell H 80? Det er ikke noe i veien for det, men da kan du ikke regne med noe styrke i kjernen, da må laminatet ta hele lasten! (Og jeg hadde selvsagt støpt inn syrefaste plater, ikke svartstål Fairline35 skrev 1 time siden: Kan jeg «lime» disse fast til bunnen med sparkelmasse eller bør jeg gå for en annen type lim. Ja, mange måter å gjøre det på. Jeg regner med at du limer fast kun for at den skal sitte når du støper. Du kan mette endeflata med polyester først, da biter limet bedre. Så kan du lime den fast enten med fugemasse, sparkel, epoxy, eller polyester. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jakob T Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Divilette er greit å lime med Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Ja, men da må han vel kjøpe 20 kg? Det er jo ikke nødvendig med spesielt god holdekraft på den fuga der. Den skal jo bare holde til skottet er støpt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Knude Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Der jeg kommer fra ble det alltid brukt smeltelim for innfesting av innstøp. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Fairline35 Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Knude skrev for 16 timer siden: Der jeg kommer fra ble det alltid brukt smeltelim for innfesting av innstøp. Er smeltelimen fra Biltema dugende? Hvor mange lag med glassfiber bør legges over avstiverne? Har 400gr og 600gr liggende. Komodo skrev for 20 timer siden: jeg hadde selvsagt støpt inn syrefaste plater, ikke svartstål Helt enig?. Hvilke matrial bør/er normalt å bygge motorfester av? Xfiner? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Om det bare skal heft limes ,er den heilt sikkert god nok.Med divilette får du limt heile plata kompakt til skroget,samt den er fin til å lage hulkiler av.Den er også fin å bruke mellom skrog og dekk,. 20l går fort på eit sånt prosjekt. 600g duk bygger ca 1 mm pr lag Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Jakob T skrev 54 minutter siden: Med divilette får du limt heile plata kompakt til skroget,samt den er fin til å lage hulkiler av.Den er også fin å bruke mellom skrog og dekk,. 20l går fort på eit sånt prosjekt. Det er et godt poeng Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Er det kun Diab som har divilette? Kunne ikke finne andre på nette. Dyrt stoff? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 Fikk pris i dag på ca 120,pr l +mva. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2019 3000 for et spann altså... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.