Kanalkapteinen Svart 27.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2022 Flott progresjon du har nå ?? Veggene på overbygget må skrå litt innover som forrige taler sier ja, ellers vil en optisk illusjon gjøre at de ser ut som de heller utover. Noe av det verste jeg ser på hjemmebygde overbygg Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Fairline35 Svart 28.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Takk for tips. Da skal de legges litt inn? Skulle vært litt større telt der båten står, har en liten halve meter i begge ender. Du får liksom ikke se / sikte på avstand. Link to post
Selco Racing Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Skrå vegger har sine fordeler, men de drar med seg veldig mye mer arbeid rund baut. Det finnes mange nye båter med rette vegger, som bl.a. Targa, Nord Star, osv. Link to post
-morten- Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 8 minutes ago, F. Hansen said: Skrå vegger har sine fordeler, men de drar med seg veldig mye mer arbeid rund baut. Det finnes mange nye båter med rette vegger, som bl.a. Targa, Nord Star, osv. Ja og de ser veldig kassete ut og da! Praktisk men vinner ikke noen designpris! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fairline35 Svart 28.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 (redigert) Hadde en runde i båthavna på lørdagen, studerte en Sargo 33. Var ikke ombord da eier ikke var til stede. Er disse også med rette vegger eller er det synsbedrag? Liker faktisk bedre og bedre designet av overbygget på disse båtene som Targa, Nord Star, og Sargo. Det tok en del år før jeg fikk sansen for de da. Smaken er som baken…. Redigert 28.Mars.2022 av Fairline35 (see edit history) Link to post
Jakob T Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Er huset støpt i form,må det være slippvinkel for å få det ut av forma ,vil anta at skotta ikkje er i lodd.Skal ikkje så mykje til for å få fasong.Går jo ann å dele høyden,med ein skøyt på sida,det vil hjelpe så et ikkje ser ut som det heller utover Link to post
Selco Racing Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Jakob T skrev 33 minutter siden: Er huset støpt i form, må det være slippvinkel for å få det ut av forma. Slippvinkel er ikke nødvendig. Jfr seilbåter og kanoer som bruker delbare former. Skrå vegger drar med seg veldig mye mer arbeid rund baut, slik at prosjektet risikerer å havarere. Mange halvferdige prosjekter rund baut, med skrå vegger. Link to post
Komodo Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 F. Hansen skrev for 3 timer siden: Skrå vegger har sine fordeler, men de drar med seg veldig mye mer arbeid rund baut. Det finnes mange nye båter med rette vegger, som bl.a. Targa, Nord Star, osv. Mulig at de har loddrette vegger, eller ser det bare slik ut? Ikke vet jeg. Men husk at disse båtene har veldig breie gangveier mellom rekka og overbygget/styrhus. Dersom overbygget er trekt helt ut mot rekka og man lager helt loddrette sidevegger, vil overbygget se ut som en malplassert kasse oppå skroget. Man kan tillate seg andre former på overbygget når det er trekt så mye inn som det Targa mm. har gjort. -morten- skrev for 2 timer siden: Ja og de ser veldig kassete ut og da! Praktisk men vinner ikke noen designpris! Synes de er tøffe jeg. Fairline35 skrev for 2 timer siden: Liker faktisk bedre og bedre designet av overbygget på disse båtene som Targa, Nord Star, og Sargo. Det tok en del år før jeg fikk sansen for de da. Smaken er som baken…. Jeg har alltid likt designet på f.eks. Targa. Det er liksom noe macho over designet "Her kommer jeg" liksom Men ref. det jeg skrev over; jeg ville vært forsiktig med å lage loddrette vegger dersom overbygget nærmer seg ripa. Tror fort det kan se corny og hjemmemekk ut. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fairline35 Svart 28.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Forma til overbygget blir laget av kryssfiner. Får prøve meg litt frem med forskjellige vinkler. Jeg vil kun få en god og brei passasje på styrbord side og barbord siden blir liggende med ripa. Overbygget blir nok ikke startet på før et stykke ut på høsten, men må jo ha litt å tenke på i sommer også? Kom over ei eldre dør som ikke har vært brukt. Produsert av Ertec. Etter en runde med såpevann så ser den meget fin ut? Fikk meg også en luke/dør som er tiltenkt til et oppbevaringsrom til oljeklær og støvler. Link to post
Selco Racing Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Kanalkapteinen skrev On 28.3.2022 at 0.26: Veggene på overbygget må skrå litt innover som forrige taler sier ja, ellers vil en optisk illusjon gjøre at de ser ut som de heller utover. Noe av det verste jeg ser på hjemmebygde overbygg Rette vegger på overbygg brukes på yrkesfartøy fra RS, Los, politi osv. Ser proft ut om det er gjort med god pennføring. Bare ikke bygg overbygget for høyt og bredt i forhold til skroget, slik at båten blir topptung. Et firkantet overbygg kan bygges ferdig i garasjen, for deretter å løftes på plass. Link to post
index Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 F. Hansen skrev 46 minutter siden: Rette vegger på overbygg brukes på yrkesfartøy fra RS, Los, politi osv. Ser proft ut om det er gjort med god pennføring. Er du sikker på at disse er bygget helt rette? Poenget er å bygge slik at det ser rett ut, da må man gjerne inn et par cm i toppen for at det ikke skal se ut som om veggene går utover. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 Enig med deg der @index. Tviler på at de veggene er helt rette selv om det ser slik ut. Ellers kunne det jo vært interessant å sett en skisse av hvordan båt og overbygg skal se ut, det hadde jo gjort det litt enklere å komme med en konkret mening. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Selco Racing Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 index skrev for 2 timer siden: Er du sikker på at disse er bygget helt rette? Poenget er å bygge slik at det ser rett ut, da må man gjerne inn et par cm i toppen for at det ikke skal se ut som om veggene går utover. Skråsikker. Øyemål som en falk. Hadde syntes lett på frontvinduene, om de hadde skrådd innover. Her er de rette, og det gjør at ser det ut som de skrår utover. Det sender et autorativt signal, om hvem som er sjef. Link to post
index Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 F. Hansen skrev for 5 timer siden: Skråsikker Jeg ville ha sjekket med målbåndet før jeg hadde vært så skråsikker. Om du ser på Targa f.eks så har de i alle fall to trinn inn på sidene oppover, som gjør at toppen er smalere enn bunnen. Jeg vil tro at andre fabrikater også har tilsvarende. I tillegg bør veggen bues litt i lengderetning. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Selco Racing Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 index skrev 13 minutter siden: Jeg ville ha sjekket med målbåndet før jeg hadde vært så skråsikker. Ta med deg målebåndet ned i havna, om du ikke stoler på det skråsikre øyemålet til Fru Hansen. Link to post
index Svart 29.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2022 F. Hansen skrev for 8 timer siden: Ta med deg målebåndet ned i havna, om du ikke stoler på det skråsikre øyemålet til Fru Hansen. Ingen slike båter i havna hos meg. Og jeg skal heller ikke bygge overbygg. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fairline35 Svart 31.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 (redigert) Skal prøve å komme meg ombord i en av de båtene og ta noen mål en dag. Prosjekt sittegruppe: Skal ha en sittegruppe med bord, denne blir en del av dørken for å vinne litt høyde til dobbeltsenga som blir under dørken. En type divinycell som kjerne. Blir stående ca her når alt blir ferdig en gang. sett fra forut til akterut. Her blir inngangen til sovecabin. Bruker smeltelim som fungerer utmerket. Skal støpe undersiden først. Platene er så irriterende bløte så her må alt stives av med treverk før støping. Redigert 31.Mars.2022 av Fairline35 (see edit history) Link to post
Havarita Svart 31.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2022 Det går å legge på laminatet før sammenstilling også. På flatt bord som du har gjort tidligere. Da blir platene stive innen du sammenstiller, og du støper kun hjørnere etterpå. Herdekrymp kan lage litt geometriske utfordringer om du støper hele den ene siden på en gang. Evt legge ett lag på hver side før sammenstilling. Da får du en real pussejobb med på kjøpet, før du sekundærlaminerer etter sammenstilling. Link to post
Fairline35 Svart 3.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2022 Kunne gjort som du sier Havarita? Gikk ganske greit når jeg fikk stiver der av med litt lekter og plater. Ferdig støpt på undersiden. 2 lag med 450gr cms og ett lag 780gr kombimatte. Som bilde vise her så ble det litt svai i den ene siden, blir rettet av og stivet opp før støping. Runde av kanter på PN65 plater tar faktisk en del lengre tid enn H-60 og H-80 plater. Bruker 40 korning papir på H-60, måtte gå opp litt på korning på disse. Ferdig avstivet og klar til støping. Neste steg blir dørk i sentercabin og etter det blir det å fullføre dekke her oppe. Link to post
Fyrlykten Svart 10.April.2022 Link til dette innlegget Svart 10.April.2022 Skal si du er dyktig @Fairline35fantastisk flott arbeid du gjør og gleder meg til fortsettelsen ??takk for at du deler alle bildene med oss. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fairline35 Svart 24.September.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2022 (redigert) Det var godt å komme i gang med litt støping igjen. Da er det en dørkplate til som står for tur. Her blir det en dobbeltseng til slutt. To lag med kombimatte 780 gr og ett lag med 450 gr cms. Støpt fast hylle/reim som dørkplaten kan hvile på. Kommer ikke til alle her i etterkant for støping, blir kun limt fast på undersiden på noen av de. Plasserte lukene slik at jeg kommer til alle rom, greit med tilkomst når kabler og rør skal trekkes. To lag med kombimatte 780 gr og ett lag med 450 gr cms på over siden også. Da er det litt finpussing som gjenstår før topcoat kan smøres på under dørken. Redigert 24.September.2022 av Fairline35 (see edit history) Link to post
Fairline35 Svart 1.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2022 Fikk meg noen timer i sjarken denne uka også. Godt det er fortsatt litt varme ute, 14-15 grader på dagtid. Blir fort penger av å fyre med 2kw vifteovn når snittprisen er 6kr kWh, får ingen strømstøtte her. Fikk også begynt på dekket. 1 lag 450 gr og 2 lag med kombi matte. 1 oktober og drømmevær. hummerfiske er i gang, blir spennende i morgen.. god helg? Link to post
Fairline35 Svart 9.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2022 Dørkplata på vei inn. Den ble litt for stor til å bære inn, 2,4X3 m stor. Ble gjort på den enkle måten, ett snitt i telte.. Tilpassing av matter, 4 lag her også. Gikk med 21 kg duk, 3lag med kombimatte og ett lag med 450gr cms og 31 kg polyester. Skulle nok hatt med en handlangar til denne jobben, ble mye stress og svette under utrulling. Tenkte dette skulle gå veldig greit selv, gikk jo veldig fint på undersiden. Men da var det normal arbeidshøyde og du kunne gå rundt støpebordet. Da er det snart overbygget som står for tur, gleder meg…. Sjekket opp litt priser på glass og ripefri Polykarbonat. Stiv pris på Polykarbonat, ca 3-4 ganger dyrere enn glass. Hvis jeg går for glass bør jeg da velge herdet eller laminert glass? Laminert er nesten dobbel pris i forhold til herdet. Link to post
index Svart 10.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2022 Jeg ville ha gått for herdet, det er vel det som er standard i båt. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fairline35 Svart 11.Oktober.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2022 Takk for svar Index? Hva er fordelen med herdet i forhold til laminert hvis vi ser bort fra prisen? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn