Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Ja, @Chiefengineer, det er godt man ikke alltid er enige her, ellers hadde vel dette forumet vært rimelig dødt:smiley:

Ja, jeg mener de var sikre på hvor de var, men ikke på hva som var i farvannet foran dem. 

Det er forholdsvis ofte jeg ikke veit hva jeg ser også langs kysten her.... det er mye rare fartøy, så det kan kanskje være litt vanskelig å forklare hva man ser, om det er en platform, spesialskip eller annet.... Men det virker som det går litt opp for vaktsjefen akkurat der...men da var det også fryktelig lite tid igjen....

Link to post
Share on other sites

 

Sjøholken skrev for 3 timer siden:

@Ida Marie IIIJeg ser at jeg kanskje har formulert meg litt klønete der. Det jeg mener at jeg ville ikke redusert farten eller tørnet en eller annen vei, når det fartøyet som ber meg gjøre det, ikke utgjør noen fare for meg.

 

Nei, men kikket på plotter, radar og ais hadde muligens vært en tanke etter et slikt opprop på VHF...eller..?

Sjøholken skrev for 3 timer siden:

 

Hvis vaktsjef på HING hadde redusert fart eller tørnet, så er nok dette en manøver som tilsier at man skal vekke sjefen.

 

Purre sjefen for å hindre/agere i en akutt situasjon, f.eks en kollisjon...neppe...

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 14 timer siden:

Ja, jeg mener de var sikre på hvor de var, men ikke på hva som var i farvannet foran dem. 

 

Hadde de vært sikre på hvor de var hadde de også visst at de hadde 900m til land om styrbord. Så da hadde de ikke hatt noe problem med å følge losens ordre om å svinge mot styrbord.

 

En annen ting: Når de etter å ha ignorert gjentatte oppkall med klar ordre om å svinge mot styrbord, endelig oppdager hvilken situasjon de har satt seg og Sola TS I så velger de å styre mot babord?? Hvor er logikken I dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 23 timer siden:

 

 

Hvis jeg er ute å seiler, så turner jeg ikke på ordre fra noen som ikke forteller meg hvem de er? Spesielt hvis jeg ikke har oppfattet noen umiddelbar fare. Det kan da umulig være så vanskelig å sette inn i?

Det er bare å lese side 23, 24 og 25, så får dere svar på hvorfor HING ikke turnet nærmere land. Noe som jeg kan skjønne ut ifra deres situasjonsforståelse.

 

 

Hvor tar du det fra at Sola TS ikke forteller hvem de er?

Dette utdraget fra rapporten viser vel entydig at Losen på Sola TS identifiserer seg?

Rent VHF-teknisk kunne vel samtalen vært bedre men det finnes jo overhode ikke grunnlag for å si at Sola ikke forteller hvem de er.

 

F632248B-1478-402F-8A9B-820D4F05CFE8.png

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Hadde de vært sikre på hvor de var hadde de også visst at de hadde 900m til land om styrbord. Så da hadde de ikke hatt noe problem med å følge losens ordre om å svinge mot styrbord.

 

En annen ting: Når de etter å ha ignorert gjentatte oppkall med klar ordre om å svinge mot styrbord, endelig oppdager hvilken situasjon de har satt seg og Sola TS I så velger de å styre mot babord?? Hvor er logikken I dette?

de viste hvor de var, men som det står i rapporten så trodde de at de ikke kunne passere på innsiden av de objektet de trodde SOLA TS var.

 

Mener du unnamanøveren?

Link to post
Share on other sites

@nie Ja, den kommunikasjonen du viser til der er forståelig. (Og på meg så kan det virke som at HING sin situasjonsforståelse begynner å endre seg, dog for lite, for seint). Jeg er litt usikker på hva jeg skrev tidligere, men det var vel VTS som bare begynner å snakke på VHF uten å identifisere seg.

Link to post
Share on other sites

nie skrev 41 minutter siden:

Rent VHF-teknisk kunne vel samtalen vært bedre

Tja, losen på SolaTS trodde selvfølgelig at KNM Helge Ingstad hadde profesjonelle navigatører ombord som hadde full kontroll på AIS og radar og visste både hvor de var og hadde kontroll på farvannet rundt seg. Så VHF kommunikasjonen til losen kan neppe klandres. Den skulle jo egentlig vært helt unødvendig. Heller ikke VTS kan klandres, man er da for f... ikke barnevakt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 28 minutter siden:

de viste hvor de var, men som det står i rapporten så trodde de at de ikke kunne passere på innsiden av de objektet de trodde SOLA TS var.

 

da blir det vel heller at de trodde de visste hvor de var?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

@ivar Ja, det kan du bare mene, men jeg deler ikke den oppfatningen.

 

@MulliganNei, jeg sier ikke at de skal jobbe på dekk i stupmørket. Men jeg sier at det er en ulempe å seile med så sterke lys at man ikke ser lanterner.

Jeg har møtt danskebåter, cruisebåter, lastebåter.... alt mulig rare greier. Men jeg mener fortsatt at det er meget uheldig å seile med en slik belysning at det ikke er tatt hensyn til synligheten av navigasjonslanternene.

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 1 time siden:

de viste hvor de var, men som det står i rapporten så trodde de at de ikke kunne passere på innsiden av de objektet de trodde SOLA TS var.

 

«De» i denne sammenhengen er Vaktsjefen.

Hans fastlåste oppfatning av objektet og objektets plassering var jo basert på informasjon som var 10-15 minutter gammel dvs fra vaktskiftet mellom vaktsjefene.

På disse 10-15 minuttene var vaktsjefen flere ganger innom radaren uten å legge merke til at det svære objektet på radaren hadde kommet mye nærmere HI posisjon. Han oppfattet da heller ikke at han nå, som følge av denne forflytningen, hadde 950m avstand mellom det «stasjonære objektet» og land, selv om radarbilder, som han så på, viste dette svært tydelig.

Når han ikke oppfatter såpass vesentlig informasjon i radarbildet, synes jeg ikke det er grunnlag for å si HI visste hvor de var.

De trodde de visste det men det er ikke det samme som å vite.

 

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Framtia De hadde på dekkslysene. De hadde vel skrudd av de dekkslysene som var midskips litt før dette mener jeg.

 

@nie Ja, mye sant der. Men jeg forholder meg til rapporten, der kommer det ikke frem at de ikke viste hvor de var. Det kan virke som du har en annen oppfatning av hva det innebærer, men det spiller egentlig ingen rolle.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 2 timer siden:

@nie Ja, den kommunikasjonen du viser til der er forståelig. (Og på meg så kan det virke som at HING sin situasjonsforståelse begynner å endre seg, dog for lite, for seint). Jeg er litt usikker på hva jeg skrev tidligere, men det var vel VTS som bare begynner å snakke på VHF uten å identifisere seg.

 

Når du hører på lydopptaket av denne vhf-kommunikasjonen så er det ingenting i Vaktsjefens tonefall etc som antyder at han begynner å forandre situasjonsforståelse.

Han fremstår skråsikker helt på grensen til det ufordragelige.

Link to post
Share on other sites

nie skrev 3 minutter siden:

 

Når du hører på lydopptaket av denne vhf-kommunikasjonen så er det ingenting i Vaktsjefens tonefall etc som antyder at han begynner å forandre situasjonsforståelse.

 

Situasjonsforståelse;

 

Losen har det ……...og VTSO (O=operator) burde ha det om man leser instrukserne i vedlegg C

 

Når Losen kaller opp VTSn, å lurer på om det er HI som kommer her ?……...

det tar noen minutt innen VTSO kommer tilbake.……-eh hmm det kan vare HI !?

 

her kunne VTSO direkte gått ut med en 'Warning' (sneppet under 'Instruction') til HI...………..kollisjonskurs !

"Advice"....reduce speed !

 

hjelper ikke dette....så kommer 'Instruction'...…...

 

det går bort verdifulle minutter her der VTSn svarer Sola....og Sola kaller opp HI

 

vedlegg C

Trafikkleder skal generelt tilstrebe at større tankfartøy får gjennomføre sin planlagte seilas uten forstyrrelser fra annen trafikk. Dette innebærer at trafikkleder tilstreber å holde annen trafikk på sikker avstand fra tankfartøyet......

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 5 timer siden:

de viste hvor de var, men som det står i rapporten så trodde de at de ikke kunne passere på innsiden av de objektet de trodde SOLA TS var.

Dette er vel en selvmotsigelse. Dersom de trodde Sola var en fast installasjon ved land som de ikke kunne passere innenfor må de ha misoppfattet sin egen posisjon. 

 

Mulligan skrev for 4 timer siden:

Mener du på ramme alvor at mannskapet skal jobbe på dekk i stupmørke?

Kanskje mer av klargjøringen på dekk kunne vært gjort innen de kastet loss? 

Kanskje dekksbelysningen kunne vært designet for å lyse ned mot dekk, ikke utover mot sjøen slik at de blender annen trafikk?

 

Mulligan skrev for 4 timer siden:

Har du forresten møtt en danskebåt på havet om natta?

Slik argumentasjon er kun "Whataboutism". 

https://no.wikipedia.org/wiki/Whataboutism 

 

nie skrev for 3 timer siden:

Når du hører på lydopptaket av denne vhf-kommunikasjonen så er det ingenting i Vaktsjefens tonefall etc som antyder at han begynner å forandre situasjonsforståelse.

Han fremstår skråsikker helt på grensen til det ufordragelige.

Nå har ikke jeg hørt opptaket, ene og alene av den årsak at jeg hører svært dårlig. Men ut fra de utdragene jeg har lest synes jeg tvert imot at han høres usikker ut. Er det ikke endel eee, ehh, osv. der? Og dette med blokkene/båkene kunne han jo ikke selv gjøre rede for i ettertid. Dette understreker etter min mening at han på det tidspunkt han ble kallet opp av Sola og bedt om å endre kurs, umiddelbart burde redusert farten vesentlig og sjekket opp situasjonen!

 

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

her kunne VTSO direkte gått ut med en 'Warning' (sneppet under 'Instruction') til HI...………..kollisjonskurs !

"Advice"....reduce speed !

 

hjelper ikke dette....så kommer 'Instruction'...…...

 

det går bort verdifulle minutter her der VTSn svarer Sola....og Sola kaller opp HI

Et viktig poeng, som har fått lite fokus i diskusjonen.

 

Gunga Din skrev for 3 timer siden:

vedlegg C

Trafikkleder skal generelt tilstrebe at større tankfartøy får gjennomføre sin planlagte seilas uten forstyrrelser fra annen trafikk. Dette innebærer at trafikkleder tilstreber å holde annen trafikk på sikker avstand fra tankfartøyet......

Ja, men jeg forstår allikevel ikke hvorfor Sola ikke ble dirigert til å legge seg lenger mot styrbord. Kan ikke skjønne annet enn at det hadde økt marginene for eventuell møtende trafikk med ulik virkelighetsoppfatning. Likedan hvorfor de ikke ble bedt om å vente med å kaste loss til de andre nordgående fartøyene hadde passert. Var det ikke et av de fartøyene som hadde et annet på slep også?

Link to post
Share on other sites

Siden det ble litt ny diskusjon om VHF kommunikasjonen henter jeg opp den første og mest relevante delen av samtalen igjen. Med de "eh, eh" , tenkepauser og mumling synes jeg ikke akkurat vaktsjefen på HI virker skråsikker. I hvilken grad han er eplekjekk og hoven har jeg ingen forutsetning for å vite. Da må man nesten høre lydopptaket med tonefall etc. 

 

Knallipadden skrev On 11.11.2018 at 1.23:

 

– Fedje VTS til Sola TS

– Sola TS hører VTS.

– Sola TS: Ja, jeg hørte ikke navnet. Vet du hvilken båt som kommer mot oss her? Jeg har den litt på babord.

(10 sekunders stillhet)

– Fedje VTS: Nei, det er en eh… Jeg har ikke fått noen opplysninger om den. Dhar ikke rapportert til meg. Jeg ser bare den dukker opp på skjermen her.

– Sola TS: Ingen opplysninger om den, nei.

– Sola TS: Nei, okey.

– Fedje VTS: Nei. (uklar lyd)

(43 sekunders stillhet)

– SOLA til VTS

– Fedje VTS: Ja. Det er mulig det er «Helge Ingstad». Han kom inn nordfra en stund tilbake. Det er mulig det er han som kommer her.

– Sola TS: Helge Ingstad, hører du Sola TS?

– Helge Ingstad: Helge Ingstad.

– Sola TS: Er det du som kommer her nå?

– Helge Ingstad: Ja, det stemmer.

– Sola TS: Ta styrbord med en gang.

– Helge Ingstad: Da vi går for nærme blokkene.

– Sola TS: Svinge styrbord, hvis det er du som kommer. Altså du har…

(7 sekunders stillhet)

– Helge Ingstad: Jeg har et par grader styrbord når vi har passert eh…

– Helge Ingstad: Passert eh...

– Helge Ingstad: (uklar lyd) styrbord.

– Sola TS: Helge Ingstad, du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig.

– Sola TS: Helge Ingstad. Drei!

– Sola TS: Det blir en kollisjon her da.

(15 sekunders pause)

– Sola TS: Det kan være et krigsskip. Jeg traff den.

– Fedje VTS: Det er mottatt.

(16 sekunders pause)

– Sola TS: Er taubåten her, over.

– Taubåten: Ja, taubåten er her, ja.

– Sola TS: Jeg tror vi bare må kalle ut de…

– Sola TS: De andre taubåtene.

– Sola TS: For se på skadene her.

– Sola TS: Heldigvis er det et sett med de da. Vi må jo se…

– (...)

–Fedje VTS: Fedje VTS til Sola TS

– Sola TS: Sola TS hører

– Fedje VTS: Har du kontakt med vår DD krigsskip? Ingen kontakt?

– Helge Ingstad: Hei, dette er Helge Ingstad.

– Fedje VTS: Hei, Helge Ingstad. Dette er VTS. Hører du meg?

– Helge Ingstad: Ja så godt jeg klarer.

– Helge Ingstad: Vi ligger da… like ved. Nord for. Nord for Vetlefjorden.

– Helge Ingstad: Har slått alarm. Prøver å få kontroll på situasjonen.

– Fedje VTS: Ja, er det du som har vært i kollisjonen der ved Sture?

– Helge Ingstad: Ja, det stemmer.

– Fedje VTS: Hvor mange personer er dere om bord?

– Helge Ingstad: Vi har 134 personer om bord.

– Fedje VTS: OK. Gi meg status om situasjonen så snart som mulig da.

– Helge Instad: Ja, jeg skal gjøre det.

– Fedje VTS: Fedje VTS til Sola Ts.

– Sola TS: Sola TS Svarer

– Fedje VTS: Hvor mange personer har du om bord?

– Sola TS: 23

– Fedje VTS: Hvor mange passasjerer?

– Sola TS: 23

– Fedje VTS: 23 ja. 2–3. Få status av deg når du vet mer.

– Sola TS: Kan du gjenta?

– Fedje VTS: Vi må få høre hvordan det går med deg etter hvert som du får litt mer oversikt.

– Sola TS: Det er ikke noe spesielt her. Vi går frem og sjekker på baugen, da. Så stoppet vi her.

– Sola TS: Foreløpig så ser det bra ut, men vi må frem og se, vi vet jo ikke skadene der fremme.

– Fedje VTS: Ja, ok.

– Helge Ingstad: Helge Ingstad til VTS.

(30 sekunders stillhet)

– Helge Ingstad: Helge Ingstad til VTS.

– Fedje VTS: Fedje VTS, KNM Helge Ingstad

– Helge Ingstad: Helge Ingstad til VTS.

– Helge Ingstad: Vi har hatt en situasjon, vi har gått på et ukjent objekt.

– Helge Ingstad: Vi har ikke fremdrift.

– Fedje VTS: Helge Ingstad har ikke fremdrift.

– Fedje VTS: De har vært i en kollisjon med Sola TS forstår jeg.

– Fedje VTS: De driver inn mot land uten fremdrift.

– Fedje VTS: Har du gått på grunn?

– Helge Ingstad: Det er foreløpig litt løst fra min side, men vi trenger umiddelbar assistanse.

– Fedje VTS: Trenger umiddelbar assistanse.

– Helge Instad: ... rett frem.

 

fb159054-6e99-4b1e-bf2b-b623dfe458b5.jpeg

 

Som man ser på radarbildet kommer all nordgående trafikk omtrent midt i leia mellom terminalen og Mefjordbåen. Det samme gjelder jo forsåvidt sydgående trafikk også, her reprensentert av HI. På den måten spiser jo begge parter opp marginene for misforståelser og feil. Kan ikke forstå annet enn at det er kritikkverdig. 

 

Mulligan skrev 14 minutter siden:

Altså, det skulle kobles taubåt, kaste loss og kvittes taubåt før de kaster loss?

Ta med deg morsomhetene dine et annet sted Mulligan. Jeg skrev klargjort mer, ikke alt. 

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 2 minutter siden:

Hva skulle det være?

Vet ikke. Det var derfor jeg spurte. Hvis svaret er at det er helt utenkelig å klargjøre noe mer innen de kaster loss, så har de jo ikke noe forbedringspotensial på det punktet da. Det jeg reagerer litt på i denne diskusjonen er at siden besetningen på Helge Ingstad åpenbart har vært helt på jordet, blir alle andre parter tatt i forsvar. Til tross for at det åpenbart er innarbeidede rutiner som er kritikkverdige. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...