Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Ett minutt før kollisjonen får krigsskipet og tankskipet kontakt med hverandre.

I en nyhetsmelding om ulykken, skriver NATO at KNM «Helge Ingstad» «seilte i indre fjorder for navigasjonstrening» da den kolliderte med tankskipet.
 
 
Hele loggen:
 
 

– Fedje VTS til Sola TS

– Sola TS hører VTS.

– Sola TS: Ja, jeg hørte ikke navnet. Vet du hvilken båt som kommer mot oss her? Jeg har den litt på babord.

(10 sekunders stillhet)

– Fedje VTS: Nei, det er en eh… Jeg har ikke fått noen opplysninger om den. Dhar ikke rapportert til meg. Jeg ser bare den dukker opp på skjermen her.

– Sola TS: Ingen opplysninger om den, nei.

– Sola TS: Nei, okey.

– Fedje VTS: Nei. (uklar lyd)

(43 sekunders stillhet)

– SOLA til VTS

– Fedje VTS: Ja. Det er mulig det er «Helge Ingstad». Han kom inn nordfra en stund tilbake. Det er mulig det er han som kommer her.

– Sola TS: Helge Ingstad, hører du Sola TS?

– Helge Ingstad: Helge Ingstad.

– Sola TS: Er det du som kommer her nå?

– Helge Ingstad: Ja, det stemmer.

– Sola TS: Ta styrbord med en gang.

– Helge Ingstad: Da vi går for nærme blokkene.

– Sola TS: Svinge styrbord, hvis det er du som kommer. Altså du har…

(7 sekunders stillhet)

– Helge Ingstad: Jeg har et par grader styrbord når vi har passert eh…

– Helge Ingstad: Passert eh...

– Helge Ingstad: (uklar lyd) styrbord.

– Sola TS: Helge Ingstad, du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig.

– Sola TS: Helge Ingstad. Drei!

– Sola TS: Det blir en kollisjon her da.

(15 sekunders pause)

– Sola TS: Det kan være et krigsskip. Jeg traff den.

– Fedje VTS: Det er mottatt.

(16 sekunders pause)

– Sola TS: Er taubåten her, over.

– Taubåten: Ja, taubåten er her, ja.

– Sola TS: Jeg tror vi bare må kalle ut de…

– Sola TS: De andre taubåtene.

– Sola TS: For se på skadene her.

– Sola TS: Heldigvis er det et sett med de da. Vi må jo se…

– (...)

–Fedje VTS: Fedje VTS til Sola TS

– Sola TS: Sola TS hører

– Fedje VTS: Har du kontakt med vår DD krigsskip? Ingen kontakt?

– Helge Ingstad: Hei, dette er Helge Ingstad.

– Fedje VTS: Hei, Helge Ingstad. Dette er VTS. Hører du meg?

– Helge Ingstad: Ja så godt jeg klarer.

– Helge Ingstad: Vi ligger da… like ved. Nord for. Nord for Vetlefjorden.

– Helge Ingstad: Har slått alarm. Prøver å få kontroll på situasjonen.

– Fedje VTS: Ja, er det du som har vært i kollisjonen der ved Sture?

– Helge Ingstad: Ja, det stemmer.

– Fedje VTS: Hvor mange personer er dere om bord?

– Helge Ingstad: Vi har 134 personer om bord.

– Fedje VTS: OK. Gi meg status om situasjonen så snart som mulig da.

– Helge Instad: Ja, jeg skal gjøre det.

– Fedje VTS: Fedje VTS til Sola Ts.

– Sola TS: Sola TS Svarer

– Fedje VTS: Hvor mange personer har du om bord?

– Sola TS: 23

– Fedje VTS: Hvor mange passasjerer?

– Sola TS: 23

– Fedje VTS: 23 ja. 2–3. Få status av deg når du vet mer.

– Sola TS: Kan du gjenta?

– Fedje VTS: Vi må få høre hvordan det går med deg etter hvert som du får litt mer oversikt.

– Sola TS: Det er ikke noe spesielt her. Vi går frem og sjekker på baugen, da. Så stoppet vi her.

– Sola TS: Foreløpig så ser det bra ut, men vi må frem og se, vi vet jo ikke skadene der fremme.

– Fedje VTS: Ja, ok.

– Helge Ingstad: Helge Ingstad til VTS.

(30 sekunders stillhet)

– Helge Ingstad: Helge Ingstad til VTS.

– Fedje VTS: Fedje VTS, KNM Helge Ingstad

– Helge Ingstad: Helge Ingstad til VTS.

– Helge Ingstad: Vi har hatt en situasjon, vi har gått på et ukjent objekt.

– Helge Ingstad: Vi har ikke fremdrift.

– Fedje VTS: Helge Ingstad har ikke fremdrift.

– Fedje VTS: De har vært i en kollisjon med Sola TS forstår jeg.

– Fedje VTS: De driver inn mot land uten fremdrift.

– Fedje VTS: Har du gått på grunn?

– Helge Ingstad: Det er foreløpig litt løst fra min side, men vi trenger umiddelbar assistanse.

– Fedje VTS: Trenger umiddelbar assistanse.

– Helge Instad: ... rett frem.

– Fedje VTS: Vi skal se om vi får tak i en tauebåt.

– Ajax: Ajax Ajax til VTS.

– Ajax: Ajax Ajax, jeg gjentar.

– Fedje VTS: Fedje VTS til Ajax.

– Ajax: ... Helge Ingstad, han ligger like nord for dere. Han ligger uten fremdrift.

– Fedje VTS: (uklar lyd)

– Helge Ingstad: Helge Ingstad til VTS.

– Fedje VTS: Helge Ingstad.

– Fedje VTS: Tauebåten Ajax fikk beskjed. Den er på vei.

– Fedje VTS: Den er der om ca. 3 minutter.

– Ajax: Ajax, KNM Ingstad K16

– Ajax: Ajax til VTS

– Helge Ingstad: Helge Ingstad til Ajax

– Ajax: Ajax, KNM Helge Ingstad K16. Vi er på vei.

– Helge Ingstad: Vi har ingen fremdrift, vi går på noe anker. Vi trenger assistanse fra tauebåt.

(5 sekunders stillhet)

(Uklar lyd)

(5 sekunders stillhet)

– Fedje VTS: Fedje VTS kursnivå

– Fedje VTS: Fedje VTS, KNM Helge Ingstad.

– Fedje VTS: Nei foreløpig så tror jeg. Det er like greit nå.

– Helge Ingstad: Vi er i posisjon 6037 nord. 00450 øst.

– Helge Ingstad: Vi har gått på grunn.

– Helge Ingstad: Står foreløpig fast på grunn.

– Helge Ingstad: Vi trenger umiddelbar assistanse.

(12 sekunders stillhet)

– Helge Ingstad: KNM Helge Ingstad til VTS

(26 sekunders stillhet)

– Ajax: Ajax til VTS

– (Uklar lyd)

– Ajax: Helge Ingstad, mottatt.

– Helge Ingstad: Vi er nå gått på grunn.

– Fedje VTS: Ser du Ajax-båten i nærheten nå?

– Helge Ingstad: Stand by Ajax, KNM Helge Ingstad

– Ajax: Helge Ingstad, det er Ajax 16

– (Uklar lyd)

– Ajax: Det indikerer nå...

– Ajax: Vi ligger og kikker etter deg. (Uklar lyd). Er det du som viser på AIS?

– (Uklar lyd)

– Ajax: Det er mottatt.

– Fedje TS: Jeg tror han ligger inne i fjæresteinene.

– Uklar avsender: 50450,8 øst

– Uklar avsender: klarert fra Mongstadbasen til Mongstad.

– Fedje: Tilsynelatende på fast grunn

– Uklar avsender: Helge Ingstad, kan du rapportere din posisjon?

– Helge Ingstad: Ja

– Helge Ingstad: Posisjon 6037,8 nord

– Helge Ingstad: 0045,8 øst.

– Uklar avsender: 6 0 radar, 37 minutter nord. 004 50 grader øst.

– Helge Ingstad: Ja, det er korrekt.

– Uklar avsender: Helge Ingstad, det er mottatt.

(11 sekunders stillhet)

– Fedje VTS: VTS Ajax

– (Uklar lyd)

– Fedje VTS: Har du noen skadde personer om bord?

– Fedje VTS: Ligger litt nord forbi deg, han har fulle lys på og han står i fjæresteinene

(16 sekunders stillhet)

– Uklar avsender: Jeg vet den Helge Ingstad, det var nok et kraftig lysglimt fra maskinrommet.

– Uklar avsender: Det er et hull rett inn i maskinrommet.

– Fedje VTS: Det er mottatt.

– (Uklar lyd)

 

Radarbilde av KNM Helge Ingstads som kommer i 17 knop:

fb159054-6e99-4b1e-bf2b-b623dfe458b5.jpeg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dingling, som du kaller det, manifesterer bare en allerede fryktbasert ledelsekultur. Det som her trengs er en åpen og gjennomsiktig gjennomgang for å finne de bakenfor- og underliggende årsakene. 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 1 minutt siden:

Dingling, som du kaller det, manifesterer bare en allerede fryktbasert ledelsekultur. Det som her trengs er en åpen og gjennomsiktig gjennomgang for å finne de bakenfor- og underliggende årsakene.

Grunnleggende uenig. Jeg advokerer for å trekke allerede eksisterende fryktkulturer for rett og dom når de ikke lenger tjener det samfunn som jo i bunn og grunn er både oppdragsgiver og betaler. Her ligger det nok en gjennomgang om hvilke interesser som som trumfer hvilke  - og som allerede påpekt av andre: Dette endte tross alt relativt bra, men selve aksjonen kunne blitt fatal og potensielt en kjempe miljøbombe. Derfor argumenterer jeg for at denne hendelse trekkes for rett og ansvarligholdes som ethvert alvorlig brudd på diverse lovområder. Vi snakker om grov uaktsomhet. Vi snakker om tjenesteforsømmelse. Vi snakker om potensielt alvorlig miljøkriminalitet. Vi  snakker om økonomisk krimalitet ved hasardspill på sivilsamfunnets investeringer.

 

Kort fortalt: Vi kan dra dette for riksrett om Erna og den politiske ledelsen ikke håndterer dette forsvarlig.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Vts sier jo at H Ingstad meldte seg inn når dei kom inn fra nord, slik dei skal gjøre. Verre er det at Vts ikke skjønner at det er H Ingstad som er på kollisjonskurs med Sola. 

– Fedje VTS: Nei, det er en eh… Jeg har ikke fått noen opplysninger om den. Dhar ikke rapportert til meg. Jeg ser bare den dukker opp på skjermen her.

– Sola TS: Ingen opplysninger om den, nei.

– Sola TS: Nei, okey.

– Fedje VTS: Nei. (uklar lyd)

 

 

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 17 minutter siden:

Nei, her må enkeltpersoner stilles til ansvar.

 

Da løser du bare problemet kortsiktig. Dette må man til bunns i. Vi må spør: Hvordan kunne forholdene legges til rette slik at dette kunne tillates å skje? 

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

På et eller annet nivå oppover vil man se at en-eller-annen har totalmisfostått og feilbedømt. Selvsagt skal vedkommede ansvarliggjøres. Det gjelder jo oss alle som innehar sivile jobber - vi kan ikke gjemme oss bak stolen når ting går til helv...e. Og tenk på signaleffekten om dette bare blir dysset ned? Jøje meg... Da er vi på amerikansk banknivå (gulp).

Link to post
Share on other sites

fb159054-6e99-4b1e-bf2b-b623dfe458b5.jpeg.e00d0ed82fbb9d2949dbd4c257a34458.jpegKan det ha vært litt uoversiktlig hvis det var uerfarne som sto på broen. Radaren viser en del båttrafikk rett før sammenstøtet. Det er også noen skjær til høyre når vi ser på radar bildet. Tenker når de refererer til at da kommer for nært blokkene.

Screenshot_20181111-014853.png

Screenshot_20181111-015457.png

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er

Solseng skrev 10 minutter siden:

Situasjonen tillater hverken uerfarenhet eller tvil. Her er det bare snakk om grov uaktsomhet.

Det er klart, men vi vet ikke om det bare har vært uerfarne på broen de siste minuttene før sammenstøtet. For alt vi vet kan den med overordnet ansvar ha gått for å hente seg kaffi og latt de være alene i 5 minutter. Kan han vurderte at alt var klart.  Da er det i såfall ikke den som står bak roret sin feil. Det virker i hvert fall for meg som at de som var på broen ikke hadde nok erfaring til å hindre kollisjon.

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 19 minutter siden:

Og tenk på signaleffekten om dette bare blir dysset ned? Jøje meg... Da er vi på amerikansk banknivå (gulp).

 

Jeg tror ingen vil dysse dette ned. Tvert i mot. Dette vil ihvertfall havarikommisjonen komme til bunns i. Det gjøres ikke ved å statuere eksempler.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Helt klart. Nå man har med marinen/militæret å gjøre, så handler det om kommando og instruks. Derfor er jeg ivrig i å trekke dette oppover i systemet og ansvarliggjøring der hvor det rettmessig hører hjemme. Noen må ha funnet at det passet seg med en "navigasjonsøvelse" i blide rett utenfor våre travleste petroleumsutskipshavner.

 

Om så vedkommede var admiral, så så vil jeg ha krapylpet stilt for rett og svar skyldig.

Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 7 minutter siden:

Jeg tror ingen vil dysse dette ned. Tvert i mot. Dette vil ihvertfall havarikommisjonen komme til bunns i. Det gjøres ikke ved å statuere eksempler. 

Vi diskuterer ikke en tøddel fra havarikommisjonen, men lekkasjer. Du burde du fundere og spekulere litt mer i : Hva vi hadde hatt å diskutere uten disse selvforklarende lekkasjene. Her er det den fjerde statsmakt som virker og velter - det være seg korrupt eller fryktbasert kultur i siktet. Nudas veritas.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 6 timer siden:

Derfor argumenterer jeg for at denne hendelse trekkes for rett og ansvarligholdes som ethvert alvorlig brudd på diverse lovområder. Vi snakker om grov uaktsomhet. Vi snakker om tjenesteforsømmelse. Vi snakker om potensielt alvorlig miljøkriminalitet.

 

Du trenger ikke være bekymret for de rettslige konsekvensene.

Hendelsen granskes av en havarikommisjon som består av div. aktører + politiet.

 

Politiet har i denne sammenheng kun en oppgave. Og det er å granske/undersøke om enkeltpersoner har opptrådt uaktsomt i forhold til loven, og om uaktsomheten i tilfelle er så grov at den krever rettslig forfølgelse.

 

Resten av havarikommisjonen har kun som oppgave å granske hendelsforløpet og finne årsaken til ulykken, uten å ta stilling til enkeltpersoners skyld og ansvar.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 17 minutter siden:
Jannmar skrev 22 minutter siden:

 

Du trenger ikke være bekymret for de rettslige konsekvensene.

Hendelsen granskes av en havarikommisjon + politiet.

 

Politiet har i denne sammenheng kun en oppgave. Og det er å granske/undersøke om enkeltpersoner har opptrådt uaktsomt i forhold til loven, og om uaktsomheten i tilfelle er så grov at den krever rettslig forfølgelse.

 

Resten av havarikommisjonen har kun som oppgave å granske hendelsforløpet og finne årsaken til ulykken, uten å ta stilling til enkeltpersoners skyld og ansvar.

Får jeg lov å parafrasere deg ?

"Politiet har i denne sammenheng kun en oppgave. Og det er å vise at enkeltpersoner over grad av kvartermester ikke har opptrådt uaktsomt i forhold til loven, og at uaktsomheten i tilfelle er så liten at den ikke krever rettslig forfølgelse.

 

Resten av havarikommisjonen har kun som oppgave å granske hendelsforløpet og finne årsaken til ulykken, uten å ta stilling til enkeltpersoners skyld og ansvar."

 

Takker for utfyllende opplysninger :)

Link to post
Share on other sites

I denne artikkeln står det att US Navy skall ha påslagen AIS i ’high traffic areas’.......en endring som kom til etter forrige årets kollisjoner, der 17 sailors miste livet.

 

https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/royal-navy-tracking-app-warship-nato-russia-china-military-security-a8191896.html

 

https://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/news/a28290/us-navy-ships-high-traffic-areas/

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Svært mange her inne lider av "hindsight bias". Når man vet utfallet og kan spille hendelsen baklengs og tenke på alle de smarte valgmulighetene man selv ser nå i ettertid, så er det lett å vite bedre. Og hovere, og kreve at hoder ruller og at folk må bli straffet. Jeg blir kvalm av besserwisser-nivået som flere tar på seg her inne. Dere skal vite at denne lysten til vold bare skaper mer smerte og mer avstand, og kommer i veien for at man lærer av denne hendelsen for å unngå at noe tilsvarende skjer i framtiden. Slik læring er det viktigste nå, og skam skyld og straff kommer i veien for all slik læring.

 

Alle de som var involvert i hendelsen denne natten gjorde det beste de kunne ut fra sin kunnskap, sitt ståsted og ut fra tiden og ressursene de hadde til tilgjengelig. Kun gjennom å innta dette synet og gjennom å analysere de komplekse interaksjonene mellom teknologi og mennesker i den aktuelle situasjonen kan man komme fram til kunnskap som fører til at vi lærer av denne hendelsen og gjennom det forbedrer sikkerheten til sjøs ytterligere. Med utrop som "må dingle" så bidrar dere til mer vold i verden. Spar oss!

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mix skrev for 8 timer siden:

– Fedje VTS: Nei, det er en eh… Jeg har ikke fått noen opplysninger om den. Dhar ikke rapportert til meg. Jeg ser bare den dukker opp på skjermen her.

– Sola TS: Ingen opplysninger om den, nei.

– Sola TS: Nei, okey.

– Fedje VTS: Nei. (uklar lyd)

Ca 1 minutt senere sier Vts: Dette kan kansje være Helge Ingstad, som meldte seg inn lenger nord i fjorden. 

 

Jeg nevnte tidligere at det var rart om ikke H Ingstad fikk all skyld, men nå mener jeg også at Vts sitter med en del skyld i dette. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 minutt siden:

Ca 1 minutt senere sier Vts: Dette kan kansje være Helge Ingstad, som meldte seg inn lenger nord i fjorden. 

 

Jeg nevnte tidligere at det var rart om ikke H Ingstad fikk all skyld, men nå mener jeg også at Vts sitter med en del skyld i dette. 

 

Det er vakthavende navigatør på Helge Ingstad som bærer hele ansvaret for de handlinger fartøyet foretar seg. Derunder tilskrekkelig aktsomhet, anpasse farten etter forholdene, til enhver tid ha full oversikt over skipene og farvannet rundt, de ekstraordinære farer fartøyet setter seg selv i og andre ved å ikke identifisere seg med AIS etc. Her er det ingen å skylde på.

 

Men at VTS også kommer til å få kritikk i denne saken, spesielt om fartøyet har meldt seg inn på et tidligere tidspunkt og man har "glemt" dette og ikke foretatt plott av fartøyets videre bevegelser anser jeg som sannsynlig.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Knallipadden said:

Helge Ingstad: Vi har hatt en situasjon, vi har gått på et ukjent objekt

 

Ukjent objekt..?? Etter å ha gått gjentatte beskjeder om at de var på kollisjonskurs med Sola...

 

Man skal ikke dømme før alle fakta er på bordet, men denne saken gir ikke noe imponerende inntrykk av kompentansen til de som hadde ansvaret for et multimilliard skip.

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev 14 minutter siden:

Svært mange her inne lider av "hindsight bias". Når man vet utfallet og kan spille hendelsen baklengs og tenke på alle de smarte valgmulighetene man selv ser nå i ettertid, så er det lett å vite bedre. Og hovere, og kreve at hoder ruller og at folk må bli straffet. Jeg blir kvalm av besserwisser-nivået som flere tar på seg her inne. Dere skal vite at denne lysten til vold bare skaper mer smerte og mer avstand, og kommer i veien for at man lærer av denne hendelsen for å unngå at noe tilsvarende skjer i framtiden. Slik læring er det viktigste nå, og skam skyld og straff kommer i veien for all slik læring.

 

Alle de som var involvert i hendelsen denne natten gjorde det beste de kunne ut fra sin kunnskap, sitt ståsted og ut fra tiden og ressursene de hadde til tilgjengelig. Kun gjennom å innta dette synet og gjennom å analysere de komplekse interaksjonene mellom teknologi og mennesker i den aktuelle situasjonen kan man komme fram til kunnskap som fører til at vi lærer av denne hendelsen og gjennom det forbedrer sikkerheten til sjøs ytterligere. Med utrop som "må dingle" så bidrar dere til mer vold i verden. Spar oss!

 

Tiltredes 100%

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...