Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Mix skrev 4 minutter siden:

Problemet er at HI ikke hadde på AIS og heller ikke hadde meldt seg opp for VTS slik de skal gjøre. Dette ble nok rene gjetteleken for VTS operatøren.

Vts sier jo at H Ingstad meldte seg inn når dei kom inn fra nord, slik dei skal gjøre. Verre er det at Vts ikke skjønner at det er H Ingstad som er på kollisjonskurs med Sola. 

Normalt sett er det ikke problem å kjøre uten Ais, HI var uansett godt synlig på radaren. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å være helt ærlig: Dett begynner å ligne en situasjon hvor en kjørelærer befordrer eleven til fyllekjøring. Og med 1,5 i promille så durer man i vei i tett bytraffikk mens læreren av prinsippiell grunn lar være å intervenere. Dermed kunne kjøreklæreren tørt konkludere at at det gikk galt? Hurra! Her er det bare å se på diverse lisenser og posisjoner, og trekke for rett.

Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev On ‎08‎.‎11‎.‎2018 at 18.07:

 

...Jeg blir fryktelig engstelig av sånn.

 

Nå har jeg vært urolig ei stund fra før av, jeg da.

 

 

 

...Det er skummelt å spekulere, men en må jo nesten ha lov til det når en bor slik til at konsekvensene er enorme om ikke ekstremt følsomme forsiktighetsregler følges.

 

Vi må prise oss lykkelige for at det gikk bra med tankeren "Sola".  

Flaks!

Flaks at mannskapene på Fregatten er i god behold også, sjølsagt!

 

I natt var det nesten havblikk.

 

Jeg tillater meg å spekulere, særlig siden det ikke er "lov". I hvert fall er det ikke noen som gjør det i NRK og TV2. Vi gjør visst ikke det.

Jeg antar at de benytta høvet, med fullt utstyrt båt, med alle ressurser på plass, til å la flere enn de vante og røynde få prøve å seile på instrument. En gang må jo være den første? Sjøl om Trident Junction liksom var slutt, var skipet stadig i full operativ modus (eller hva det nå heter), og da skal en jo benytte alle anledninger til å prøve det som må prøves.

Innafor Øygarden møter de tre fartøyer. De prøver å gå i mellom dem. Den gigantiske tankeren er i ferd med langsomt å øke farta. Kanskje ligger det i prosedyrene å legge kursen hårfint mot styrbord. Det blir for tett. 

 

Litt tidligere på natta, rundt midnatt, hørte jeg en enorm lyd, som av en jetmotor, nord i fjorden. Lyden er sær slik om natta, så jeg gikk ut på terrassen for å se. Et eller annet slags marinefartøy fløy i lav høyde over fjordflata med kurs mot Bergen by. 30 knop. 40? Kanskje mer? Brølet for forbi og ekkoet gjalla mellom kystene. De lange flate sjøene sto innover land, lenge. Brølet var så enormt at jeg kunne høre hvordan fartøyet passerte Florvågøen og svingte utover Byfjorden under Askøybrua en landmil unna, bak fjellet.

 

Dette fartøyet hadde vel også en siste sjanse før Håkonsvern, til å få prøvd seg. Siste sjanse for samtlige mannskaper til å få gjort noe ordentlig.

 

Indre leia.

 

Flott at de får prøvd seg, og fint at de gjør det realistisk, men uttafor de essensielle installasjonen i Øygarden og i den indre leia ved tettbebyggelsen, bør de vel kunne bruke litt sivilt folkevett. 

 

Det er fint at marinen øver, fint at de viser seg fram. Fint at vi har dem. For all del!

 

Men er alle steder egna til utprøving? 

Dette var altså tanker jeg gjorde meg på ettermiddagen etter å ha forsøkt å tyde alle de uhyggelige signaler og meldinger som tikka inn.

Ikke for å hovere. Det er ikke tida for slikt. Dessverre har jeg ikke blitt fratatt mistanken om at de bruker slike følsomme, sivile, områder til øving. Hele området fra Fedje til Vågen, i både Hjeltefjorden, Herdlefjorden og Byfjorden er uegna til "øvelseskjøring" med utrente mannskaper. 

 

Vi som bor ved den indre leia har sett det utallige ganger. De går med fart eller kurs som ikke er forenlig med alminnelige regler for transport og ferdsel til sjøs.

 

Jeg har fremdeles lyden av det fartøyet som for (fløy) forbi her på mitt indre øre. Jeg var nok forsiktig på torsdag. De dro nok til med toppfart, nærmere 60knop. 

 

Det er så arrogant, og samtidig så utrulig idiotisk. 

 

Trident Junction og det stadig mer spente forholdet til naboen i øst, hadde gitt forsvaret, marinen, NATO, ny vind i seilene. Fregattene er i høyeste grad flaggskip med enorm symbolverdi.

 

Og så finner de på slike egosentriske apolitiske sprell.

 

Total mangel på å se seg selv som en del av noe mye større.

 

Ignoranse.

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 25 minutter siden:

Alle som har vært i befatning med forsvaret, kjenner til macho-kulturen, fetishen for grader og medaljer, og respekten for de overordnede. Jeg har lagt av meg disse uvanene, og gått i krigen mot min egen sjef i statlig sektor. En krig jeg sannsynligvis vil tape - men jeg taper i såfall med flagget til tops- så får historien bedømme hvor retten lå, når dokumentene bli nedgradert om 30 år.

Fortell mer om dette, nedgradert om 30 år! Høres alvorlig ut

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk bare tilfeldigheter at dette skjedde mot et fartøy som var mye større og som faktisk kunne fortsette seilasen upåvirket av galemannsferden til fregatten.

 

Denne fregatten kunne også truffet et langt mindre fartøy. Et fritidsfartøy eller annet skip der dette hadde endt med tragisk utfall for den som ble rammet og noen hadde fått en våt grav.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

Det er faktisk bare tilfeldigheter at dette skjedde mot et fartøy som var mye større og som faktisk kunne fortsette seilasen upåvirket av galemannsferden til fregatten.

 

Denne fregatten kunne også truffet et langt mindre fartøy. Et fritidsfartøy eller annet skip der dette hadde endt med tragisk utfall for den som ble rammet og noen hadde fått en våt grav.

 

Jeg tillot meg å sitere hele innlegget. Det er umåtelig viktig at vi holder dette fast. At slike folk som "Chiefengineer", som åpenbart er en velopplyst sjømann, og sikkert, som meg (som bare er en alminnelig voksen mann), vil ha en solid og sterk marine, går ut og markerer hvilken marine vi vil ha. Om de får styre i fred, utvikler de sekterisme og en ukritisk selvrettferdighetstankegang som er skremmende!

 

Dette er rett og slett farlig for troverdigheten. Ikke overfor "fienden", de har nok slike problematiske tilfeller sjøl. 

 

Det er troverdigheten overfor samfunnet, det samfunn de skal tjene (og få inntjening fra) som lider aller mest!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mmosberg skrev 1 minutt siden:

Uerfaren vakthavende, stressende og vanskelig situasjon med land på stb side og trafikk til bb, vil ikke skuffe noen, vil ikke redusere fart, prestasjonspress, snikende frykt og etterhvert handlingslammelse. Tror vi har det der.

Hørtes militært ut: Shit happens.

 

Dette skal bli en skikkelig popcornrysare å følge både juridisk, journalistisk og politisk.

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, mmosberg said:

Uerfaren vakthavende, stressende og vanskelig situasjon med land på stb side og trafikk til bb, vil ikke skuffe noen, vil ikke redusere fart, prestasjonspress, snikende frykt og etterhvert handlingslammelse. Tror vi har det der.

Antagelig ikke så langt i fra stammen og i tilegg gikk de nok uten elektroniske hjelpe midler.
Uansett syntes jeg trafikksentalen var håpløst passive,de burde gitt fragaten klare direktiver.
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev 3 minutter siden:

Antagelig ikke så langt i fra stammen og i tilegg gikk de nok uten elektroniske hjelpe midler.
Uansett syntes jeg trafikksentalen var håpløst passive,de burde gitt fragaten klare direktiver.
 

 

Maritime VTSer gir ikke detaljerte instrukser slik som i luftfarten. De er der først og fremst for å overvåke trafikken. Jeg synes imidlertid selv at slike sentraler er vel passive. Hilsen Sjøkaptein som har ført tankskip i dette farvannet.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, mmosberg said:

 

Maritime VTSer gir ikke detaljerte instrukser slik som i luftfarten. De er der først og fremst for å overvåke trafikken. Jeg synes imidlertid selv at slike sentraler er vel passive. Hilsen Sjøkaptein som har ført tankskip i dette farvannet. 

Det var jo en nyttig opplysning for alle oss som ikke vet mandatet til en trafikksentral.
Kanskje denne hendelsen tvinger frem en forandring på denne praksisen?
Virker som alle de innvolverte fryktet for å ta ett anvar

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 4 minutter siden:

Det var jo en nyttig opplysning for alle oss som ikke vet mandatet til en trafikksentral.
Kanskje denne hendelsen tvinger frem en forandring på denne praksisen?

VTS gir jo Helge Ingstad beskjed om å dreie styrbord, så de prøver jo. Var gjerne for sent uansett, men responsen var fraværende.

 

Hele situasjonen virker uansett helt utrolig. Er det noen som vet noe om Bloksene som HI er redd for? Finnes det noe slikt i området?

Link to post
Share on other sites

REM skrev 10 minutter siden:

Har kun erfaring fra Oslofjorden og Horten VTS. Alle skip som ankommer Oslofjorden blir anvist hvilken lei de skal styre, og hvilke andre skip de kan forvente å møte på vei opp/ned fjorden. Svært så detaljert synes nå jeg?

Det ligger nok en god del i sedvane og regulær praksis her mellom linjenene - d.v.s. at militære fartøy kommer og går utenom normal folkeskikk. Det usedvanlige var nok at HI kom som en full matros og uten gangsyn.

 

En spennende øvelse, men som vi alle vet: Enhver øvelse blir gjennomgått, og her ender det i en rettssal. Vi kan bare prise oss lykkelige over å ha fått lydopptakene. Hadde marinen fått det som de ville, så hadde dette fort endt opp som en teknisk svikt.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

REM skrev 7 minutter siden:

Har kun erfaring fra Oslofjorden og Horten VTS. Alle skip som ankommer Oslofjorden blir anvist hvilken lei de skal styre, og hvilke andre skip de kan forvente å møte på vei opp/ned fjorden. Svært så detaljert synes nå jeg?

 

Ja, VTSer kan angi rekkefølge, hvilken lei osv. Men de gir aldri kurs- og fartsinstruksjoner. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...