Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

26 minutes ago, leif_erikg said:
1 hour ago, StåleK said:

Min tanke er at det er nærmest irrelevant hva Sola TS gjorde av rorutslag like før ulykken.

 

Da forstår du ikke hvordan slike ulykker normalt skjer.

Quote

 

Jeg også har lest første setning i båtførerprøvens kapittel angående sikker navigasjon om at man skal signalisere tydlig hvilken intensjon man har ved å vise hvor man planlegger å gå i god tid. Poenget mitt er at HI er en båt med kraftig motorisering og svært god manøvreringsevne. Sola TS er et enormt beist av en båt med et lite ror som kun er egnet til å manøvrere i åpent farvann. Båtene var på ingen måte likeverdige og det lille utslaget eventuelt Sola TS hadde klart å få til burde lett kunne oppveies av manøvreringsevnen til HI. Hvis da planen ikke var å utføre et vågestykke noe alla Costa Concordia ved feks å stryke forbi bare noen meter unna. Jeg tenker jeg bare får smøre meg med tolmodighet og vente på at man velger å fortelle om hva som faktisk skjedde.

 

Redigert av StåleK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sukk. Trist at tråden har blitt mye drittkasting. Her skal definitivt noen henges. Ja, alle fregattene skal få seilingsforbud. Heldigvis noen som søker og formidler fakta.igjen i tråden, men det tynnes. 

 

Det er helt klart noe har skjedd feil her. Forstår det rett og slett ikke. Sett utenfra er det ingen forklaring på at dette skjedde. Håper havarikommisjon komme med tiltak som hindrer at dette skjer igjen. 

 

Ikke minst trist at båten nå har gått under. Etter dag en håpet jeg at deler av utstyret kunne gjenbrukes, nå er dette ett vrak. 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 12.11.2018 at 9.55:

Finnes det RRP'er innom Fedje VTS-område ?

 

Der man rapporterer til Fedje er merket av på oeSENC kartene fra o-chart.

Når man kommer fra sør i Hjeltefjorden, skal det rapporteres før Jona lykt utenfor Rong.

Posisjon 60° 31,2158 N og 004° 56,2796 Ø

 

Fra vest mot Fedje der er det merket av flere punkt for rapportering. Det ene punktet har denne posisjon:

60° 42,7900 N og 004° 24,9092 Ø

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 9 minutter siden:

Sukk. Trist at tråden har blitt mye drittkasting. Her skal definitivt noen henges

 

For min del er det helt uinteressant å finne noen å henge - men jeg vil meget gjerne vite hva gikk galt  - og ikke minst hvorfor gikk det så galt..?  :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 7 minutter siden:

Sukk. Trist at tråden har blitt mye drittkasting. Her skal definitivt noen henges.

Harselering og drittkasting vil ikke bli tolerert. Jeg har nettopp fjernet et innlegg som gikk på harselering.

Tenk litt på dem som har opplevd denne tragedien og deres pårørende før dere poster

Link to post
Share on other sites

Nå som hele båten har gått under, så er det nok dessverre lite som kan brukes, alle mulige metalliske materialer og legeringer i sjøvann. Blir et lite mareritt med tanke på galvanisk tæring/ korrosjon. Tror en skal slite med å finne noen som vil frigi deler ifra denne til videre bruk (som reservedeler). Alt av kabler og elektronikk er nok heller ikke noe som kan brukes noe av. Tragisk. Og totalt uforståelig. En FRB redningsbåt har vel omtrent noe som likner i antall hk/ pr kilo båt og de parkerer i vannet på 1,5 båtlengde ved full revers, så å anta at Fregatten hadde mye mer mulighet for handling og manøvrering enn det de tok i bruk, virker som en nokså sikker antakelse. Hva var årsaken eller mekanismene som gjorde at dette ikke ble benyttet? Blir interessant å følge denne saken. 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Nederlandsk bergningselskap Global Arden går ut i VG å sier de aldri ville valgt en slik løsning, altså bruk av vaier. Hadde vært interessant å se hva slags løsning de hadde valgt ble vist for dyrt.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, pacuare said:

drittkasting

Quote

 

Var det meg du siktet til at angående det med seilingsforbud? Jeg mener fremdeles at hvis det virkelig er slik at ulykken fremdeles er uforståelig for forsvarets ledelse så bør alle fregatter legges til kai umiddelbart frem til man har avdekket hvordan en slik ulykke kunne oppstå. Jeg minner om at det var omtrent 130 mennsker ombord. De fleste sovende i lugarer under vannlinjen. Et klokkerent treff fra Sola TS kunne ha sent HI rett til bunns og endt som en enorm menneskelig tragedie i tilleg til den økonomiske katastrofen dette allerede er.

Redigert av StåleK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at etter å ha hørt lyd-loggen fra VHF kommunikasjonen og sett radarbildene så er alle ganske sjokkerte over hvordan situasjonen utartet seg og man reagerer med, ja, vantro. Nå er vel det som kommer frem gjennom dette bare små deler av den totale situasjonen.

Derfor tenker jeg det er smart å holde hodet kaldt og vente på at havarikommisjonen gjør sitt arbeide ferdig.

Selv håper jeg at den jobben blir gjort så grundig som mulig og at hele saken i ettertid bærer preg av åpenhet og ærlighet og i størst mulig grad avdekker hva som gikk galt. Ingen ønsker å komme i en slik situasjon enten man har gjort noe feil eller ei.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Quote

Harselering og drittkasting vil ikke bli tolerert. Jeg har nettopp fjernet et innlegg som gikk på harselering.

Tenk litt på dem som har opplevd denne tragedien og deres pårørende før dere poster


Nå må vi slutte å tre folk inn i bleier og hjelm, som om noen skulle være veldig ofre i denne saken. Selv har jeg som mange andre opplevd langt verre ulykker som medførte død og kan ikke se at man gjør annet en å snikinnføre sensur under pretekst av å verne "ofrene". Hvilke ofre?

Var det en båt full av barnehagebarn som fikk sjokk når det endelig gikk galt? Trenger de psykologisk oppfølging etter en slik ulykke hvor riktig nok noen ble litt skadet, men ingen alvorlig? Er det det at skuta kostet 4 milliarder som gjør dem hardt rammet?

Jeg reagerer på sykeliggjøringen av det Norske folk og sensurering av det man selv ikke fatter er ironi eller humor oppi alt dette.

Slett meg gjerne fra hele forumet om "bleier og hjelm" er påkrevd.

Link to post
Share on other sites

Ref bildet Vanntro la ut av wire, så har jeg tenkt på av wire har for skarp bøy der den går rundt pålen i berget. 

 

Men jeg kan ta feil og forventer at dimensjonen på pålen, som gir krappheten på wire, nøye er beregnet. 

 

Om ikke, så er dette faktisk vanlig ferdighet innen fortøyning.

Link to post
Share on other sites

Selskapet som var for dyrt forsvaret blir igen tatt inn i varmen når BOA's løsning viser seg å koste x antall milliarder ekstra, da skipet nå er helt under

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jG4yL/nederlandsk-bergingsselskap-ville-aldri-i-verden-valgt-en-slik-loesning

Vaierene ble kritisert av noen her tidligere i dag og nå dukker dette opp i media:

https://www.aftenposten.no/norge/i/e1rJW4/Bergingseksperter-kritiserer-bruk-av-vaiere-pa-HMK-Helge-Ingstad#xtor=RSS-3

 

Redigert av Styrogstell
Lagt til informasjon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle bare hyrt inn dette nederlandske selskapet med en gang da hadde man kanskje hatt en mulighet til å redde fregatten eller i det minste en del utstyr og våpen nå er det vel mer snakk om å løfte opp et vrak.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev 29 minutter siden:

Ref bildet Vanntro la ut av wire, så har jeg tenkt på av wire har for skarp bøy der den går rundt pålen i berget. 

 

Men jeg kan ta feil og forventer at dimensjonen på pålen, som gir krappheten på wire, nøye er beregnet. 

 

Om ikke, så er dette faktisk vanlig ferdighet innen fortøyning.

 

Jeg skal ikke påberope meg noen annen kompetanse enn den som ligger allment tilgjengelig, men jeg reagerer både på måten wiren bare er slengt over pålen uten bruk av kause samt antall klemmer og måten de er montert på. Jeg vet ikke diameteren på wirene, men de ser da ut til å være ganske grove.

Dette fant jeg hos produsenten Certex

Wiremontasje.JPG.796881c8cf350ae69b7718415a09fd2f.JPG

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 2 timer siden:

Harselering og drittkasting vil ikke bli tolerert. Jeg har nettopp fjernet et innlegg som gikk på harselering.

Tenk litt på dem som har opplevd denne tragedien og deres pårørende før dere poster

Bra at drittkasting blir redigert, men jeg ville ha spart tragediebegrepet til situasjoner hvor liv går tapt.

Link to post
Share on other sites

Evenb skrev 34 minutter siden:

Skulle bare hyrt inn dette nederlandske selskapet med en gang da hadde man kanskje hatt en mulighet til å redde fregatten eller i det minste en del utstyr og våpen nå er det vel mer snakk om å løfte opp et vrak.

Det skulle de nok.

Det er Titan-Svitzer, nå Ardent.

De var de som fikk Costa Concordia til å flyte igjen.

For dem hadde dette vært en liten job.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 59 minutter siden:

Det er spådd en del vind fra sør i morgen. Hvordan vil det påvirke fregatten og det pågående bergingsarbeidet?

https://www.yr.no/place/Ocean/60.63443_4.86044/

 

 

Vind fra sør er det gunstigste...da blir det bare fjordsjø .. (bølger)..

Sterk nordavind derimot kan gi tunge havdønninger ..

Men løpet er vel kjørt uansett nå...

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Evenb skrev 42 minutter siden:

Skulle bare hyrt inn dette nederlandske selskapet med en gang da hadde man kanskje hatt en mulighet til å redde fregatten eller i det minste en del utstyr og våpen nå er det vel mer snakk om å løfte opp et vrak.

 

Det spørs vel om dette lettbygde skroget lar seg løfte etter den "julingen" det har fått i møte med Sola TS + havbunnen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

https://www.dagbladet.no/nyheter/bergingseksperter-kritiserer-bruk-av-vaiere-pa-knm-helge-ingstad/70453195

Ardent Global er selskapet som sto for snuingen av det italienske cruiseskipet Costa Concordia i 2012. Forsvaret valgte imidlertid heller Trondheim-baserte Boa Management som bergingsselskap.

Van der Meer understreker at Ardent hadde både båter og personell nært nok til å kunne iverksette en umiddelbar berging av fregatten, men at Forsvaret avviste tilbudet fra Ardent som «for dyrt». Tirsdag morgen, etter at fregatten startet å synke, skal Forsvaret atter en gang ha kontaktet Ardent, ifølge dem.

- Da ringte de oss igjen. Vi har en ny situasjon og dermed er vi akkurat nå i forhandlinger om hva dette skal koste og hvordan det skal løses, sier van der Meer til Aldrimer.

Nå ble det jaggu dyrt nok alikavel

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Evenb skrev 3 minutter siden:

Ble en dyr lærdom hvis de nå må hyre inn Ardent allikevel. 

 

uttrykket "Spare seg til fant"  passer jo veldig godt her

(og forsåvidt også til mye annet forsvaret driver med for tida men det får være til en annen diskusjon)  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...