Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Ja, det er nok tankskipet sin skyld...skulle aldri lastet på Sture terminalen... aller helst burde vel ikke Sture terminalen lagt på feil side av leia..?  etter som det gjør at tankskip må opp i fjæresteinene for og laste og losse..  

Som sagt, virker åpenbart som en del neppe har sett fartøy på denne størrelsen på annet en TV.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev Just now:

Ja, det er nok tankskipet sin skyld...skulle aldri lastet på Sture terminalen... aller helst burde vel ikke Sture terminalen lagt på feil side av leia..?  etter som det gjør at tankskip må opp i fjæresteinene for og laste og losse..  

Som sagt, virker åpenbart som en del neppe har sett fartøy på denne størrelsen på annet en TV.

 

:giggle::giggle::giggle:  Mange sofanavigatører her som ikke har særlig mye innsikt i hvordan en operasjon der et tankskip skal forlate en terminal foregår.

 

Ser BT nå slår fast at fregatten hadde et hav av plass til å passere på tankskipets BB side. Så da kan man konkludere med at de ikke visste hvor de var, ikke tok tilskrekkelige tiltak til å bringe dette på det rene ved å redusere farten, få situasjonsoversikt, opprette tydelig og klar kommunikasjon på hva de hadde til hensikt, identidisere seg selv etc. men istedet fikk panikk og handlet fullstendig irrasjonelt tenker jeg.

 

image.png.52ca43f5ddc5ebfd9b2f034e23e1ca97.png

Link to post
Share on other sites

Personlig mener eg at tankskipet, all den tid det drog ut når det gjorde, ligger helt korrekt. Det har jo ikke noe valg. Men eg tipper de hadde gått mye lengre over før de turna nordover om de hadde hatt muligheten til det. Og de hadde nokså sikkert lagt seg mer babord med en gang de såg HI komme nordfra. Men dette kunne de ikke. For de blir blokkert av to båter som ikke oppfører seg riktig.

 

HI har akkurat like store forklaringsproblemer uansett hvor disse båtene låg, men det er litt interressant å se litt bak det åpenbare også. For det er jo symptomatisk hvis de to andre båtene ligger feil og dette skjer ofte? 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Ida Marie III said:

Ja, det er nok tankskipet sin skyld...skulle aldri lastet på Sture terminalen... aller helst burde vel ikke Sture terminalen lagt på feil side av leia..?  etter som det gjør at tankskip må opp i fjæresteinene for og laste og losse..  

Som sagt, virker åpenbart som en del neppe har sett fartøy på denne størrelsen på annet en TV.

 

Tror du har rett, finnes bare en verdensmester her, deg!:lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her bekrefter nå en tankbåtkaptein med lang erfaring fra seilas i området at tankskipet lå i sin helt normale posisjon ift. avgang og at fregatten burde valgt en led i midten av Hjeltefjorden, altså lengre øst for Sola TS.

 

https://www.aldrimer.no/kritisk-til-fregattmannskapets-vurderinger/

 

Så da hadde man rom for å passere på begge sider av tankskipet om man hadde hatt situasjonskontroll, den nødvendige planlegging av seilasen som regelverket setter krav til,  og sist men ikke minst om man hadde visst hvor man var hen.....

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 53 minutter siden:

 

Tror du har rett, finnes bare en verdensmester her, deg!:lipseal:

 

Såre følelser...jaja.. det får stå til..?

 

Denne fjorden er mitt "hjemme" område..har hytte i denne fjorden lengre inne, og farter til i dette området hele året når jeg er hjemme.

Trafikken her er formidabel..  CCB ligger i bunnen av fjorden med suply båter som renner til og fra i ett.. all trafikk som skal til/fra Bergen nordfra kommer her...og alle skip som velger å gå innaskjærs nord/sør, det er de fleste, går også her...

Skal en tanker vente til det er klart her i begge løp, med den hastigheten/ manøvreringens mulighet en tanker med slepe båter har...så må den vente leeenge...

Men når all livserfaring for enkelte er igjennom Google så blir gjerne virkelighet og realiteter noe vanskelig og forstå...

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Chiefengineer skrev 40 minutter siden:

 og at fregatten burde valgt en led i midten av Hjeltefjorden, altså lengre øst for Sola TS.

 

Joda, en kan sikkert bla langt bakover for å finne når grunnlaget for situasjonen oppstod. Men når en først er midt i situasjonen, ett svært skip i 7 knop med taubåt på slep fire båtlengder fra land og fraktebåt utenpå og bak, fregatten mørklagt i 17 knop 900 meter fra land med terminalen, slepebåter og "dill" på landsiden og enda mer "rakkel" ute i fjorden, i mørket. Ja jeg skjønner godt at tiden gikk for fort og at det ikke nødvendigvis var en enkel avgjørelse. 

 

For når fregatten først var langt inne i situasjonen så burde den gått SB ikke sant? 

Link to post
Share on other sites

Basert på det som kan hentes fra AIS og radarplott er det åpenbart at fregatten, når den var inne i situasjonen, skulle gått styrbord og passert mellom tankeren og Ådnesflua.

Der var det plass nok.

Når de ikke gjorde det er det sannsynlig at man ombord på Helge Ingstad hadde en annen virkelighetsforståelse.

Det kan nesten virke som de var i en eller annen øvingsmodus og forholdt seg til andre forhold enn det andre kunne observere.

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, Ida Marie III said:

 

Trafikken her er formidabel..  CCB ligger i bunnen av fjorden med suply båter som renner til og fra i ett.. all trafikk som skal til/fra Bergen nordfra kommer her...og alle skip som velger å gå innaskjærs nord/sør, det er de fleste, går også her...

Skal en tanker vente til det er klart her i begge løp, med den hastigheten/ manøvreringens mulighet en tanker med slepe båter har...så må den vente leeenge...

Hvis det er så "formidabel" trafikk som du sier, hvorfor er det ikke opprettet trafikkseparasjonssone i området? En slik sone overvåket av trafikksentralen ville effektivt forhndret slike møteulykker.

Videre, en noe mer aktiv rolle fra trafikksentralens side ville enkelt skapt rom for tankere oa. trafikk inn/ut av Stureterminalen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Flere vaiere på KNM «Helge Ingstad» har røket

Fregatten skal ligge dypere under vann enn den gjorde i går.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Rekker de å stoppe den før den før den raser helt ned
Har vært forundret over at de har latt skipsfarten gå som normalt utenfor der de siste dagene ...
Båt trafikken flytter enorme mengder med vann som igjen nok er hovedårsaken til det som nå skjer

De som vet best har nok ikke tenkt i de baner men de vet jo best




https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2018/11/13/195459017/flere-vaiere-har-roket-fregatten-helge-ingstad-ligger-dypere-i-vannet

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 10 timer siden:

 

er det noen her som kan svare ?     jeg har bare tilgang til Gulesider's sjøkart og finner ikke RRP'er innom Fedje VTS......

Radio Reporting Points (en punkt som fartøy melder fra til VTS'n da de passerer)..........HI har meldt da de gikk inn i VTS-området da de passerer meldegrensen, men det er også vanlig med punkter innom VTS området, finnes det i Fedje VTS..........???

 

har ikke peiling på vad IMO/IALA har for krav på  VTS-utstyr ! men er VTS-system bygget på att ID kommer kun fra AIS.......da skjønner jeg att VTS-operatøren har vanskelig å svare på vart ekko, ....da alle båter ikke har AIS-plikt

 

En grense nord for Sture. Flere meldpunkt sør for, alt etter hvor en skal

Oversikt 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før, og sier det igjen. Synes at det hadde vært på sin plass med en uttalelse fra forsvaret om hva som skjedde på broen i minuttene før ulykken. I det minste at de nå vet årsaken til ulykken, men at de ikke ønsker å fortelle oss om det.  Hvis årsaken til ulykken fremdeles ikke er kjent internt og man har tenkt til å vente i flere måneder på en uttalelse fra havarikommisjonen så bør Erna Solberg beordre resten av fregattene til kai umidddelbart så vi ikke risikerer å miste enda en fregatt i en tilsynelatende tulleulykke som dette. En ting er at vi har mistet et enormt kostbart fartøy, en annen ting er at dette lett kunne ha blitt en enorm menneskelig tragedie hvis båten bare hadde fått litt større skader under vann enn det den faktisk fikk. Heldigvis ble det ikke en menneskelig eller en miljøkatastrofe. Det ble kun en økonomisk katastrofe.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

og at fregatten burde valgt en led i midten av Hjeltefjorden

 

Altså midt oppå de andre skipene? Der er det vel ikke plass? Da måtte de i så tilfelle gått til babord i leien. Synes det er rart å si at alle skipene bør gå på feil side, men jeg vet jo samtidig at det er veldig vanlig.

 

Synes det er en uting at man med skip absolutt skal gå korteste vei og ikke holde sin side. Ja, man sparer bittelitt tid og drivstoff, men man øker sannsynligheten for alvorlige kollisjoner dramatisk. Møteulykker når alle er på rett siden av leia er ikke lett å få til. Med tanke på Murphys lov, så er det i mine øyne en dårlig ide.

 

Ida Marie III skrev 1 time siden:

Skal en tanker vente til det er klart her i begge løp, med den hastigheten/ manøvreringens mulighet en tanker med slepe båter har...så må den vente leeenge...

 

Hadde den ventet 5 minutt, så hadde den kunne gått bak i rekken av de andre skipene. Sier ikke at det var feil av den å gå ut når den gjorde, vi vet jo ikke hva som ble sagt mellom de og Fedje VTS. Men at det var umulig for de å vente til det var bittelitt bedre plass har jeg vanskelig for å se. Fedje VTS kunne jo også gitt beskjed til øvrig trafikk om å holde styrbord i leia, slik at tankskipet og HI fikk bedre plass. Når man har mye plass, hvorfor skal da alle på død og liv prakke seg sammen på minst mulig område? Det er jo farlig, som vi ser her. Jeg er enig i at det egentlig var nok plass her, men feilvurderinger blir gjort, og jo mindre sikkerhetsmarginene er, jo mer sannsynlig blir en ulykke.

 

Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Som sagt, virker åpenbart som en del neppe har sett fartøy på denne størrelsen på annet en TV.

 

Jeg ser disse farøyene stadig vekk, du er nok ikke den eneste som bor her i området :) De er ikke uten evne til å manøvrere slik enkelte her fremstiller det som. Feite skip som dette, som noen kaller det, bruker tid på å komme i gang med en sving, lav "initial turn rate", men når de først har begynt å svinge, så svinger de helt greit. Der er jo heller ikke gjort på et blunk å stanse svingen, så en unnamanøver motsatt vei om man så at situasjonen endret seg vil jo ta veldig lang tid å komme i gang med.

 

Igjen vil jeg bare understreke at jeg ikke prøver å plassere skyld, bare si at det er mange faktorer som spiller inn her, og at det er mye som kan gjøres for å redusere risikoen for slike ulykker. Jeg mener heller ikke å være bastant, eller trekke endelige konklusjoner. Dette er bare betraktninger ut i fra det jeg har sett og lest så langt.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Det man burde gjort umiddelbart etter havariet da man så hvor ustabilt skipet lå var å involvere et professjonelt bergingsselskap som er vant til å handtere slike situasjoner. Muligens ikke for seint enda men man kan allerede ha mistet tid på å utføre tilskrekkelig førstehandssikring av vraket.

 

https://boskalis.com//

Link to post
Share on other sites

TB22 skrev 4 minutter siden:

En grense nord for Sture. Flere meldpunkt sør for, alt etter hvor en skal

Oversikt 

 

 

 

 

Takk Tb22....det var ett sånt kart jeg letet etter

 

der finnes bare en rapporterings pkt, da man går inn i VTS-området

 

Vet vi om VTS'n har bett HI slå på AISn da hun går inn ?  er den infon frisleppt ?

og vet vi noe om hvilken info som ble gitt til Sola innen hun slepper kaj

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Flo og fjære kommer sakte  og påvirker ikke båten så kraftig som de tsunamiene som løper under vann når store båter flytter på seg det fortrenger masse vann ....det blir store bølger under vann også noe som ikke alle er klar over (enorme masseforflyttninger i høy fart)

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...