Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg frykter at dette ender som en komplett skandale fra A til Å med forsvaret i regien. Først hva gjelder maritime operasjoner som førte til at fregatten ligger der den ligger nå. Dernest tar man på seg rollen i å styre en bergingsoperasjon der man burde umiddelbart fløyet inn eksperter fra et av de store internasjonale bergingsselskapene slik at man kunne fått et korrekt bilde av situasjonen og omgående satt i verk tilskrekkelige straktstiltak til å sikre skipet for å unngå totalt tap.

 

Nå risikerer man å tape alt sammen på skattebetalernes regning.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Johannes skrev 55 minutter siden:

Basert på det som kan hentes fra AIS og radarplott er det åpenbart at fregatten, når den var inne i situasjonen, skulle gått styrbord og passert mellom tankeren og Ådnesflua.

Der var det plass nok.

Når de ikke gjorde det er det sannsynlig at man ombord på Helge Ingstad hadde en annen virkelighetsforståelse.

Det kan nesten virke som de var i en eller annen øvingsmodus og forholdt seg til andre forhold enn det andre kunne observere.

 

Som rykende fersk forumbruker, kaster jeg meg på debatten her.

 

Jeg tror du er inne på kjernen når du skriver at Helge Ingstad hadde en annen virkelighetsforståelse.

 

Det er mange her som kunne og burde gjort ting annerledes, og som hver for seg trolig kunne unngått dette. Hadde VTS hatt full oversikt, kunne de varslet både Helge Ingstad og Sola TS om denne situasjonen lang tid i forveien. Det kunne fått igang kommunikasjonen på et mye tidligere tidspunkt som igjen hadde gjort en smidig avklaring mye mer sannsynlig.

 

Losen ombord i Sola TS kom i en stresset situasjon fordi de først fikk kontakt med Helge Ingstad ca ett minutt før CPA, så det er forståelig at de heller ikke gjorde alt helt rasjonelt. Det å gi "kommandoer" til andre skip er sjelden en god måte å løse en slik konflikt på. Hadde han isteden opplyst om situasjonen, at de var på direkte kollisjonskurs med x nautiske mil avstand - kunne det kanskje gått opp et lys for Helge Ingstad. Det at Sola TS har lagt seg såpass langt babord i leia har også vært en viktig foranledning til at dette ble en stresset situasjon i utgangspunktet. Det er kanskje 900 meter på innsiden av Sola TS, mer enn nok til å fysisk unngå kollisjon ved å gå på denne siden, men det vil oppleves som ganske trangt å gå gjennom der. Spesielt når det ligger en oljeterminal på innsiden, men alt av bøyer og diverse som følger med.

 

Men ingen kan ta fra Helge Ingstad det ultimate ansvaret her. Mange her som spekulerer i inkompetanse og dårlige holdninger. Dette stemmer dårlig med min erfaring med navigatører fra sjøforsvaret, som tvert i mot fremstår som svært profesjonelle. Her peker alt på at dette var en ren feiloppfatning av situasjonen fra navigatørens side. Etter å ha lyttet til lydopptaket flere ganger, mener jeg bestemt de sier; "etter... eh ... etter ... eh.. PLATTFORMEN". Det innebærer at HI har mistolket Sola TS som en fast installasjon i forbindelse med Sture terminalen. En absurd misforståelse kanskje, men en del ting faller på plass. Nølingen bekrefter også at han er usikker på hva dette er, for det står åpenbart ikke i kartet. Og når man først har fått for seg noe, så er det ikke alltid lett å endre oppfatning. Sett fra en radar er det ikke helt usannsynlig å tolke et stort fartøy i 5-6 knop som stillestående, når en selv beveger seg i 17 knop. Med mange fartøyer på fjorden, og terminalen som lyser opp, er det også fullt mulig å ikke legge merke til lanternene til Sola TS. I så tilfelle tror Helge Ingstad at de prater med ett av de andre skipene på vei nordover, og at de planlegger å legge seg mer styrbord etter at de har passert "plattformen". Faktisk kan kommunikasjonen med Sola TS ha vært med på at de legger seg enda nærmere enn de hadde tenkt. Kursen legges med en liten margin opp mot denne faste installasjonen, for å gi så mye plass som mulig til de andre fartøyene. Men når "plattformen" hele tiden beveger seg mot de, og i tillegg begynner å endre sin kurs mot styrbord, spises denne marginen opp, og det går som det går.

 

Bare en teori - men jeg synes det er flere ting her som peker i den retningen. Det endelige svaret får vi nok ikke på en stund.

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, StåleK said:

Hvis årsaken til ulykken fremdeles ikke er kjent internt og man har tenkt til å vente i flere måneder på en uttalelse fra havarikommisjonen så bør Erna Solberg beordre resten av fregattene til kai umidddelbart så vi ikke risikerer å miste enda en fregatt i en tilsynelatende tulleulykke som dette. En ting er at vi har mistet et enormt kostbart fartøy, en annen ting er at dette lett kunne ha blitt en enorm menneskelig tragedie hvis båten bare hadde fått litt større skader under vann enn det den faktisk fikk. Heldigvis ble det ikke en menneskelig eller en miljøkatastrofe. Det ble kun en økonomisk katastrofe.

 

Sant!

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Chiefengineer said:

Nå risikerer man å tape alt sammen på skattebetalernes regning.

Quote

 

 

Det har vel allerede skjedd. Danang eller støpejern på Jøtul eller vel neste stopp for den båten der. Alt av våpen og elektronikk må ansees som tapt. Motor er tapt. Skroget har store skader. Ekspertene sa jo at de trodde ikke det ble båt igjen av dette og da var jo fremdeles store deler av båten over vann.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 4 minutter siden:

der man burde umiddelbart fløyet inn eksperter fra et av de store internasjonale bergingsselskapene slik at man kunne fått et korrekt bilde av situasjonen og omgående satt i verk tilskrekkelige straktstiltak til å sikre skipet for å unngå totalt tap.

Der er jeg enig.

Nå må hollenderne på banen.

Link to post
Share on other sites

Ser en på slepesporet så endrer ikke tankbåten kurs før ETTER kollisjonen den beveget seg sakte men sikkert mot rette siden i leden
det fatale her er at Fregatten beholder kurs og fart så tydligvis er det noe som forstyrrer sikten til mannskapet ombord der (mulig lysene fra Sture terminalen)så de ikke ser tankeren

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 2 minutter siden:

Ser en på slepesporet så endrer ikke tankbåten kurs før ETTER kollisjonen den beveget seg sakte men sikkert mot rette siden i leden
det fatale her er at Fregatten beholder kurs og fart så tydligvis er det noe som forstyrrer sikten til mannskapet ombord der (mulig lysene fra Sture terminalen)så de ikke ser tankeren

 

Dette er jeg ikke enig i. Jeg synes tydelig at AIS vektoren beveger seg mot styrbord også før kollisjonen.

Link to post
Share on other sites

En smule surrealistisk å se pressekonferansen ved siden av helikopterbildene. Virker ikke som karene ved bordet er oppdatert på at fregatten faktisk er gått ned...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

19 minutes ago, Rolf said:

En smule surrealistisk å se pressekonferansen ved siden av helikopterbildene. Virker ikke som karene ved bordet er oppdatert på at fregatten faktisk er gått ned...

 

Hvor langt nede i vannet den ligger akkurat nå er vel strengt tatt ikke så veldig viktig. Det organiseres en heving med påfølgende transport til Håkonsvern, og den jobben blir vel relativt lik (dvs vanskelig) uansett om baugen er synlig over vann eller ei.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 45 minutter siden:

Ser en på slepesporet så endrer ikke tankbåten kurs før ETTER kollisjonen den beveget seg sakte men sikkert mot rette siden i leden


I likhet med flere andre her er jeg helt uenig i det. Alt tyder på at de var godt i gang med svingen når de traff hverandre. Det er forresten lett å blande sammen kurslinjen til Sola TS med kurslinjen til Tenax. Tenax som gikk like bak hekken til Sola svingte betydelig senere enn Sola TS.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

"Konspirajonsteoriene" tok ikke langt tid før de "tok av" med det ganske kjente "nyhetsspeilet.no" som første mann ut med følgende spekulasjoner som setter alt som er skrevet her i skyggen. :-)  Altså ingen sysning her kommer i nærheten av hva som presenteres fra den dette nettstedet:

NATO angrep mot Norge?

Disclaimer: Jeg poster en link og tar ikke stililng til nettstedet, innholdet eller formen, andre artikler på nettstedet og eller påstandene som fremmes. Dont shoot the messenger. Sitter allerede med henda i været :-)

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Flere vaiere på KNM «Helge Ingstad» har røket

Fregatten skal ligge dypere under vann enn den gjorde i går.

 

En nærmere titt her viser vel minst en feil

Wireklemmer.jpeg.a146c7a325b5f851fd298a827b37aa89.jpeg

 

I tillegg til feil montasje skal vel denne dimensjonen wire ha langt flere klemmer.

290317968_Wireklemmermontasje.jpeg.887e5ca2c28ac245ec72ed19d4ca7b9e.jpeg

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Min tanke er at det er nærmest irrelevant hva Sola TS gjorde av rorutslag like før ulykken. Størrelsemessig snakker vi om en trailer i gangfart mot en gocart som dundrer rett i fronten på traileren midt på en åpen parkeringsplass. Når man kjører motorsykkel i en rundkjøring, så kjører man som om man er usynlig. Samme tilnærming bør et fartøy som har avskrudd AIS, ikke svarer skikkelig på VHF, avskrudde lanterner(?), er mindre og vesentlig raskere enn annen trafikk ha når man kjører i en trafikkert område. Her er det vel bare å vente til PR-byråene og tekstforfatterene har funnet en ordlyd de synes er minst mulig skadelig for omdømmet til forsvaret før vi får høre forsvarets versjon av det som hendte.

Link to post
Share on other sites

Å sette den i stand igjen er nokk uaktuelt nå, men hva har man igjen da fire fregatter, et gigantisk støttefartøy til nettopp fregattene og fire ubåter som skal erstatte de seks vi har i dag. Korvettene skal jo fases ut, blir en merkelig liten marine, og forstår ikke hva de skal med KNM Maud et gigantisk tankskip og støttefartøy til en mikromarine? 

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

StåleK skrev 27 minutter siden:

Min tanke er at det er nærmest irrelevant hva Sola TS gjorde av rorutslag like før ulykken.

 

Da forstår du ikke hvordan slike ulykker normalt skjer. Altså møteulykker der den ene prøver å gå på rett side, mens den andre planlegger en passering på feil side. De forstår ikke hverandre sine intensjoner. Den som vil passere på styrbord svinger mer styrbord for å øke separasjonen, samtidig svinger den som skal passere på babord mer til babord. Deres handlinger som er ment å redusere risikoen for en kollisjon fører altså til kollisjonen. Om den ene av partene ikke hadde svingt, så hadde ikke kollisjonen skjedd, om en av partene hadde svingt den andre veien hadde ikke kollisjonen skjedd. Dette betyr ikke nødvendigvis at disse handlingene ikke ga mening for de som var på broen på skipene. Vi vet jo fortsatt ikke hva de så, hva de hadde av informasjon, og alt de gjorde. Vi vet bare litt.

 

Felles for slike kollisjoner er ofte at man enten ikke har kommunisert i det hele tatt, eller at man ikke har forstått hverandre.

 

I denne situasjonen her kommer kommunikasjonen sent i gang, og det er nok medvirkende til at kommunikasjonen blir så dårlig som den blir.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Har ikkje lese alle kommentarane

VannTro skrev for 1 time siden:

 

En nærmere titt her viser vel minst en feil

Wireklemmer.jpeg.a146c7a325b5f851fd298a827b37aa89.jpeg

 

I tillegg til feil montasje skal vel denne dimensjonen wire ha langt flere klemmer.

290317968_Wireklemmermontasje.jpeg.887e5ca2c28ac245ec72ed19d4ca7b9e.jpeg

 Har ikkje lese alle kommentarane, men du er kanskje inne på noko. Interessant i alle høve. (Kjekt om du kunne lagt ut litt meir dokumentasjon?) Det eg har reagert mest på er at ikkje wirene er skikkeleg stramma opp, men det er dei sikkert. Men om dei ikkje var det vil dei sjølvsagt ryke etter tur. Den som er mest oppstamma først og so vidare. Men dette er sikkert gjort, ikkje amatørar dette, bilde er vel tatt før oppstramming.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, StåleK said:

Min tanke er at det er nærmest irrelevant hva Sola TS gjorde av rorutslag like før ulykken.

 

Man skal ikke utelukke at fregatten (som var fast bestemt på å passere med hindringen på sin styrbord side) hadde kommet seg forbi med noen meters klarning dersom fregatten ikke hadde lagt roret mot styrbord.  Slik sett er det én av flere uheldige omstendigheter som førte til havariet.  (uten at det dermed er sagt at Sola på noen måte hadde skyld i uhellet).

Link to post
Share on other sites

Hvilke rorutslag Sola TS gjorde like før sammenstøtet er av liten betydning for utfallet.

I den grad Sola TS gir styrbord ror er det i så fall iht. reglene for å unngå sammenstøt.

Hvis Helge Ingstad i situasjonen velger å korrigere til babord, uten å avtale det med SolaTS, så bidrar den manøveren til sammenstøtet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 1 time siden:

 

Hvor langt nede i vannet den ligger akkurat nå er vel strengt tatt ikke så veldig viktig. Det organiseres en heving med påfølgende transport til Håkonsvern, og den jobben blir vel relativt lik (dvs vanskelig) uansett om baugen er synlig over vann eller ei.

Omfanget av oppbyggingen blir betydelig større nå som båten er helt under vann. 

Ufattelig trist rett og slett

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...