Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

2 minutes ago, Styrogstell said:


La meg gjette litt der. Det er som havet er blitt til halvkald sirup?

Hehe, er vel en måte å utrykke det på. 

 

Jeg er ikke tankerman selv, men var innom det på simulator for mange vintre siden. I tillegg kjenner jeg mange med erfaring. Det skjer ingenting. Se på bredde, dypg og deplasement. 

 

Det er en grunn til at de har eskorte båt koplet akter. Motor, ror etc er laget for å få sig i skuta samt justere kurs på havet alt annet finnes slepebåten for. 

 

Såvidt jeg vet er det fast propell også som gjelder der (forbehold om at ting endrer seg dramatisk.i vår tid) 

Link to post
Share on other sites

Vesterskog skrev 8 minutter siden:

Såvidt jeg vet er det fast propell også som gjelder der (forbehold om at ting endrer seg dramatisk.i vår tid) 

 

Jada dette skipet er enkeltskruet med fast propell drevet av en totakts langslags dieselmotor som er omkastbar for reversering. Altså må man stanse motoren, omstille kamakselen og så starte den i revers for å reversere propellen. Slike skip kan ikke manuvrere til kai selv men er avhengig av taubåtassistanse for trekking og pushing foran og akter. De kan bruke egen maskin til å justere litt i lengderetningen (til en viss grad) under manuvrering men luftforbruket er ganske stort under hver start så dette har sin begrensning.

Link to post
Share on other sites

Nå ser det ut til at det kanskje er på tide med seilingsforbud for hele flåten hvis dette er representativt for sikker navigering innad i Sjøforsvaret... Det å tilpasse seg til "terrenget" og ikke følge kartet blindt skulle man tro var basisantagelse...

 

https://www.aldrimer.no/knm-helge-ingstad-fryktet-a-ga-pa-grunn/

 

image.png.92d27f8bd0de0ef73ea4260604cd932a.png

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

REM skrev 44 minutter siden:

Vil minne om hovedoppslaget på Dagsrevyen i kveld hvor sakkyndig (fikk ikke med meg navnet i farta) hevder at tankskipet lå på en kurs for langt vest.

 

Hehe, ja jeg så den. Eneste de glemte, var å understreke at skipet kom fra vest/fra land, og må nøvendigvis krysse leia før eller siden med mindre de har startet med teleportering av tankskip :rolleyes:

 

Når det er sagt, så er det sikkert mulig Sola kunne vært noe lenger øst på kollisjonstidspunktet HVIS de to andre nordgående skipene Vestbris og Silver Firda faktisk hadde holdt lenger til øst og gitt Sola bedre plass. Men med 750 meter til nærmeste grunne på vestsiden av Sola, var det likevel veldig rikelig med plass for både HI og all annen sørgående trafikk.

Redigert av PolarLi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Styrogstell skrev 1 time siden:


Du legger nærmest til grunne her at du derimot vet hvor lang kontakttide var mellom de to skipene.

 

Nei, har ikke peiling på hvor lang kontakttid det var mellom båtene. Stiller bare spørsmål ved om vi kan sette den til tilnærmet null (lite "napp") og konkluere med null kursendring på tanker... Thats all...

 

Om tankeren gikk gjennom HI som varm kniv i smør ble det nok liten (neglisjerbar) kursendring ut av det... :)

Redigert av Audiquattro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Der hu kom med all sin rett... Ja SKINTE som rene SOLA... Det vart kjapt manifistert kvifor ho heiter SOLA "TS"

Ja på berre nokre skjingrande sekunder der det skreik lidande stål i det brede sund.

Tapt/ Skadet (TS) vart resultatet den natta. Ei riktig stor ei  også. Adjø KNM Helge Ingstad...

Redigert av Styrogstell
Kunstnerisk frihet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får inntrykk av enkelte her inne faktisk ikke forstår dimensjonene på et slikt tankskip, og muligheten det har for å manøvrere..

Fregattens del av leia..?? Tankeren kom ut fra Sture som ligger på den siden av leia...

 

Tror fortsatt fregatten må ta hovedskylden her....samt muligens dele den litt med en noe tafatt trafikk sentral...

Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, Ventus said:

 

Det pekes på Åndnesflua, men radarbildet som presenteres på vg viser tydelig at det er et hav av plass.

 

Hadde jeg kommet der med fritidsbåt uten elektroniske hjelpemidler, midt på natta, ja, da hadde jeg vært redd for å treffe Åndnesflua og holdt solid avstand.  Man kan forvente at en frigatt har litt bedre oversikt over hvor de befinner seg.

 

Åndnesflua er markert med en stake, bør være mulig å se den ved bruk av radar eller søkelys - og er det krise, så må man selvfølgelig slutte å leke krig og bruke alle tilgjengelige hjelpemidler.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, PolarLi said:

 

Hehe, ja jeg så den. Eneste de glemte, var å understreke at skipet kom fra vest/fra land, og må nøvendigvis krysse leia før eller siden med mindre de har startet med teleportering av tankskip :rolleyes:

Ja, hvorfor Trafikksentralen slapp tankskipet ut i leie midt i vrimmelet av nordgående trafikk er for me ei gåte. Skulle ventet selvfølgelig til leia var klar og så plassert tankskipet godt øst i leia. Da ville ulykken vær unngått.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Ventus said:

Å rette Fedje VTS for Helge Ingstad... det er vel historien om bakeren og smeden.

 

Jeg og flere andre har påpekt at Fedje VTS ikke gjorde noe bra jobb denne natta, og at ulykken antageligvis ikke hadde skjedd om Fedje VTS hadde gjort en bedre jobb.  Det er imidlertid ingen her som har prøvd å tilegne Fedje VTS noe skyld for det som skjedde.  Det er bare én av mange uheldige omstendigheter som førte til tragedien.

 

Dersom noen offiserer av høyere grad faktisk lever så inn i sin egen verden at de tror de eier fjorden og har større rett til å disponere fjorden enn oljenæringen ... så bør de dras ned på jorda.  Kanskje marinen trenger små "sandkasseområder" hvor de kan leke krig uten å påføre for stor risiko på sivil trafikk.

 

Jeg ser veldig frem til å lese rapporten fra havarikommisjonen.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, tobixen said:

 

Jeg og flere andre har påpekt at Fedje VTS ikke gjorde noe bra jobb denne natta, og at ulykken antageligvis ikke hadde skjedd om Fedje VTS hadde gjort en bedre jobb.  Det er imidlertid ingen her som har prøvd å tilegne Fedje VTS noe skyld for det som skjedde.  Det er bare én av mange uheldige omstendigheter som førte til tragedien. 

 

Dersom noen offiserer av høyere grad faktisk lever så inn i sin egen verden at de tror de eier fjorden og har større rett til å disponere fjorden enn oljenæringen ... så bør de dras ned på jorda.  Kanskje marinen trenger små "sandkasseområder" hvor de kan leke krig uten å påføre for stor risiko på sivil trafikk.

 

Jeg ser veldig frem til å lese rapporten fra havarikommisjonen.

 

Hvis en av Sjøforsvarets fregatter trenger VTS for å navigere sikkert kan man vel trolig legge ned den flåten og spare pengene. Igjen - dette fartøyets hovedoppgave er å ha kontroll på alle i nærheten (og det er langt...) - i lufta, til sjøs og under vannet. Kun hvis Fedje VTS "lurte dem" inn i en felle, eller klart feilinformerte i en utstrekning slik at det var mulig for HI å ignorere egne sensorer og da inklusive egne øyne... Så kan man kanskje se det sånn.

 

Tankeeksperiment; hva hadde skjedd uten Fedje VTS? Basert på det som har kommet ut... akkurat det samme.

Link to post
Share on other sites

I fra https://www.aldrimer.no/knm-helge-ingstad-fryktet-a-ga-pa-grunn/ ...

 

Lydloggen som VG har publisert kan gi inntrykk av at Fedje VTS er svært passive. Men lydloggen inneholder trolig trafikken bare fra en VHF-kanal. Trolig er minst to VHF-kanaler benyttet i håndteringen av trafikken og den påfølgende situasjonen.

 

Jeg har påpekt lengre opp at lydloggen inneholder både VTS-trafikk og kanal-16-trafikk.  Når VTS ikke har noen som helst oversikt over hvor Helge Ingstad befinner seg, eller hva slags båt det er som er få minutter fra å kollidere med tankskipet, så finnes det ingen tvil om at de har vært noe passive ...

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Ventus said:

Tankeeksperiment; hva hadde skjedd uten Fedje VTS? Basert på det som har kommet ut... akkurat det samme.

 

Jeg skulle tro at målsetningen med Fedje VTS er å minimere risikoen for sammenstøt mellom skip, dersom de ikke er i stand til å jobbe for dette formålet kan man jo like gjerne legge de ned.

 

Eksistensen av en VTS fratar på ingen måte skipene i området noe ansvar, men en VTS som eksisterer og som ikke gjør jobben sin kan faktisk gjøre leia mindre trygg fordi skipene i området antar at VTS'en har kontroll over situasjonen.  Kanskje mannskapet på brua på fregatten trodde de var "klarert" og slettes ikke forventet å finne et tankskip i "sin" del av leia, og dermed trodde det var trygt å øve navigasjon der med bind for øya og elektronikken avskrudd?

 

Ikke vet jeg.  Jeg er ikke opptatt av å fordele skyld her, jeg er bare opptatt av at man tar lærdom av episoden og forhåpentligvis unngår tilsvarende episoder i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, tobixen said:

 

Det pekes på Åndnesflua, men radarbildet som presenteres på vg viser tydelig at det er et hav av plass.

 

Hadde jeg kommet der med fritidsbåt uten elektroniske hjelpemidler, midt på natta, ja, da hadde jeg vært redd for å treffe Åndnesflua og holdt solid avstand.  Man kan forvente at en frigatt har litt bedre oversikt over hvor de befinner seg.

 

Åndnesflua er markert med en stake, bør være mulig å se den ved bruk av radar eller søkelys - og er det krise, så må man selvfølgelig slutte å leke krig og bruke alle tilgjengelige hjelpemidler.

 

 Hvis HI kun brukte optisk navigasjon så vil en miste kontroll fra fyrsektor overganger hvis en kommer for nær land i vest. 

 

SailorBoy

 

 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev for 12 timer siden:

Finnes det RRP'er innom Fedje VTS-område ?

 

er det noen her som kan svare ?     jeg har bare tilgang til Gulesider's sjøkart og finner ikke RRP'er innom Fedje VTS......

Radio Reporting Points (en punkt som fartøy melder fra til VTS'n da de passerer)..........HI har meldt da de gikk inn i VTS-området da de passerer meldegrensen, men det er også vanlig med punkter innom VTS området, finnes det i Fedje VTS..........???

 

har ikke peiling på vad IMO/IALA har for krav på  VTS-utstyr ! men er VTS-system bygget på att ID kommer kun fra AIS.......da skjønner jeg att VTS-operatøren har vanskelig å svare på vart ekko, ....da alle båter ikke har AIS-plikt

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Styrogstell skrev for 4 timer siden:



Når noe med stor kraft ryker som den kjettingen skjer det gjerne ved et "snapp". At bruddstyrken ummidelbart blir oppnådd og det bare ryker uten å nødvendigvis trekke noe særlig utover et ikke nødvendig vis stort "napp".

Dersom du har sett en trosse ryke i hardt vær ville for forstått hva jeg mente. Mener du umulig kan ha sett dette utifra logikken i "HI dro tankeren merkbart ut av kurs. Tipper det var mere som når et tog kjører på en motorsykkel.

Bilde av Sola TS etter sammenstøtet viser at ankerkjetting henger i sjøen. Om anker er under overflaten fremdeles fast i kjettingen aner jeg ikke. Det kan ha blitt dratt ut flere 10 talls meter før kjetting røyk ,om den røyk da. Da snakker vi ikke om noe snapp. Jeg sier ikke dette endret tankerens kurs, men jeg hevder heller ikke at kursendringen er en villet handling fra mannskapets side slik det altfor tidlig blir konstantert etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 23 minutter siden:

 

er det noen her som kan svare ?     jeg har bare tilgang til Gulesider's sjøkart og finner ikke RRP'er innom Fedje VTS......

Radio Reporting Points (en punkt som fartøy melder fra til VTS'n da de passerer)..........HI har meldt da de gikk inn i VTS-området da de passerer meldegrensen, men det er også vanlig med punkter innom VTS området, finnes det i Fedje VTS..........???

 

 

 

 

Hvor denne grensen er i nord vet jeg ikke...men som jeg har skrevet lengre oppe har jeg opplevd flere ganger at fartøy som er helt i sør enden av Hjeltefjorden blir ropt opp av Fedje kyst stasjon, om de selv har glemt og melde fra at de seiler inn i dette området...

Dette er drøyt 30nm sør for Fedje stasjon...

Link to post
Share on other sites

Dette må bare bli slettet hvis det er for drøy kost:

.

Hvordan er det mulig? Å sette SÅ inkompetente 'navigatører' til å styre et skip til 4.000.000.000 kr i forholdsvis åpent farvann, til å KOLLIDERE med et stoort tankskip, etter gjentatte advarsler fra overvåkingssentralen OG tankskipet?? Og på toppen vente med å utgi den famøse rapporten ET ÅR til 'støyen hadde lagt seg'?? Og den såkalte 'kommunikatoren' Herland (med tre bånd på brystet med bl.a. Niemegen...) til å uttale seg om skandullen?? Hvis DETTE er eksempler på den norske marine, så Gud hjelpe oss alle!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 2 timer siden:

Bilde av Sola TS etter sammenstøtet viser at ankerkjetting henger i sjøen. Om anker er under overflaten fremdeles fast i kjettingen aner jeg ikke.

Her ser man bilde av kjettingsenden uten anker, og man ser leddet etter svivel. Så ankeret ligger enten på bunn, eller i maskinrommet på HI... : https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9m1g99/milliardfregatt-med-massive-skader-etter-kollisjon-som-en-rambukk

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Ida Marie III said:

Får inntrykk av enkelte her inne faktisk ikke forstår dimensjonene på et slikt tankskip, og muligheten det har for å manøvrere..

Fregattens del av leia..?? Tankeren kom ut fra Sture som ligger på den siden av leia...

 

 

Så du mener at tankskipet ikke kunne ha ventet litt med å svinge mot babord (hvilket det vel klarte til tross for dine gjentatte påstander om noe annet) slik at det fortsatte sin ferd på styrbord side av en trang led som jeg mener å ha lest og hørt er hva man bør, eller skal, gjøre? I tillegg kunne det vel ha ventet litt til annen trafikk hadde passert, en trafikk jeg faktisk formoder at de var klar over, eller?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Joltus skrev 25 minutter siden:

En trafikk som også absolutt burde holdt seg MYE lengre øst i leia.

 

Stussa også på det. Lå vel også et frakteskip i større fart bak og øst for tankskipet, med polsk styrmann som ikke skjønte noe av hva som ble sagt på VHF. 

 

Så om fregatten skulle gått til BB måtte den krysset foran baugen på to skip, mens til SB var det for nært terminalen. 

--

Pussig at en gå så og si oppi fjæra med ett tankskip. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...