Jump to content

Min ferd mot millionene :D


kosefisken

Recommended Posts

Dette innlegget/skrivet handler om jeg som skal starte som fisker, og til tross for lite tro på dette forumet, velger jeg og legge ut ALT JEG GJØR for og BEVISE at Biltema teiner fungerer til og starte med krabbefiske, og at man kan kjøpe en 18 fot båt med 70hk som kommer opp i 35 knop for fiske av taskekrabben.

Dette er gjort så langt:
Bedrift er startet (Org.nr: 821657482 )
Bedriftskonto er opprettet fra dnb
Båt er kjøpt for 9 500kr (Båt+motor) og hentes på fredag
Teiner fra biltema er bestilt :D
Teiner, tau, blåser, pellets, og agneposer til pellets er bestilt fra Ok Marine

Økonomisk:
Har snakket med dnb og får kredittkort itl firmaet samt lån på 25 000 1.januar (Dem vil se profitten i firmaet)
Jeg har snakket med et par investorer som driver med fiske og fått mye tips og råd.
så langt er 20 000 av 35 000 brukt. Det blir satt av 5 000kr for drivstoff.


Det som gjennstår:
Bekrefte med fiskemottaket at jeg starter tidliggere (1.des)
Registrere siste utgifter i Fiken.no
Registrere båten i fiskemanntalet
Registrere båten i småbåt registeret
Ta en liten overhaling av båtmotoren



Mer kommer nokk på denne listen og jeg skal oppdatere med både bilder og skriv i fremtiden


 

 

Link to post
Share on other sites

Denne skal følges. Liker pågangsmot og oppfinsomhet, man må ikke ha utstyr for flere hundre tusen for å gjøre suksess. Pågangsmot og ståpåvilje betyr mer enn de fleste aner. Ønsker deg lykke til, dette blir bra!

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Husk Fiskerimantallet og ervervsøknad også. Er vell en konkret rekkefølge man skal følge også. Har du ikke gjort alt dette får du nok ikke dette klart før i midten av desember. Bare å ringe å purre på fiskeridirektoratet tar det lang tid, man betaler jo tross alt 5-6000 i gebyrer. Du får legge ut bilder når båten er hentet! Få på plass lensepumpe hvis sjøen slår over også!

Link to post
Share on other sites

Og husk mva-registrering straks du passerer kr 50.000 i omsetning. Mer info f.eks her:

 

https://www.arbeidsmaur.no/mva-registrering

 

Jeg kjenner flere som livnærer seg som fiskere. Disse holder seg med en helt grei inntekt, men det krever at man står på. Nytter ikke å sitte hjemme og fyre i ovnen bare fordi det er litt ruskete ute. Men viktigst av alt - tenk sikkerhet. Du blir ikke millionær om du blir borte på havet.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 36 minutter siden:

Kanskje du burde vurdere både forsikring å medlemskap hos RS. Spesielt med tanke på du kjøper noe gammelt skrot av båt/motor.

Dyrt å bli berga uten forsikring/medlemskap.


Det med forsikring er også med i denne summen, og er ikke mer en 2 000 fra IF.
Da får jeg Kasko Forsikringen.
Å båten er ikke eldre en 1985, å noe drit er den ikke. Selgeren har ikke mye peiling på båt, og ville ha denne vekk. Den største skaden på HELE BÅTEN er at et lite område som er sprukket over vannlinjen, som ikke er problem og fikse.
Prøvekjørte båten, og utenom forgasseren som må stilles litt mer på, kom jeg + selger opp i 35 knop, og båten er meget stødig i vannet.

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev 16 minutter siden:

Husk Fiskerimantallet og ervervsøknad også. Er vell en konkret rekkefølge man skal følge også. Har du ikke gjort alt dette får du nok ikke dette klart før i midten av desember. Bare å ringe å purre på fiskeridirektoratet tar det lang tid, man betaler jo tross alt 5-6000 i gebyrer. Du får legge ut bilder når båten er hentet! Få på plass lensepumpe hvis sjøen slår over også!

Men: Jeg kan fiske for opp til 50 000kr med intill 20 teiner per år, Dette er nokk for meg til og sette et par teiner og se hva jeg kan forvente i områdene

Penger til fiskemanntalet og registrering av båt er satt av og betales så fort jeg har eierskap av båten.

Er allerede registrert i fiskemasstalet, og trenger kunn og registrere båten. Fikk beskje av dem og ringe så snart båten var i mitt eierskap, slik at dem kunne registrere alt så fort som muligt :D

 

 

Brigg skrev 4 minutter siden:

Og husk mva-registrering straks du passerer kr 50.000 i omsetning. Mer info f.eks her:

 

https://www.arbeidsmaur.no/mva-registrering

 

Jeg kjenner flere som livnærer seg som fiskere. Disse holder seg med en helt grei inntekt, men det krever at man står på. Nytter ikke å sitte hjemme og fyre i ovnen bare fordi det er litt ruskete ute. Men viktigst av alt - tenk sikkerhet. Du blir ikke millionær om du blir borte på havet.


Ja, jeg skal MVA registrere meg så fort mine inntekter paserer 50 000, og dette er en av hovedgrunnene til at jegikke vil ha lån eller dyrt utstyr med en gang. Jeg tjener et par tusen på moms :D


På grunn av ``lite utstyr`` er jeg ikke ute hele dagen, og kan derretter vente litt med og reise på sjøen om været ikke strekker til på morgenen. Men de eneste utgiftene firmaet har er bensin... så jo mindre jeg er på sjøen, jo mindre fangst får jeg, MEN jeg bruker mindre på drivstoff...
I starten er jeg ikke så alt for opptatt av lønnen, sålenge firmaet går i +
Å det stemmer det du sier, man kan ikke tjene millioner om man ikke kommer hjem fra sjøen...
Reiser ut med flyte dress og er ikke langt fra land om noe skulle skje (Driver jo teinefiske etter taskekrabbe,) Men skal være forsiktig :D

Bilde av båt og utstyr kommer nokk iløped av uken 
 

 

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 1 time siden:

Men: Jeg kan fiske for opp til 50 000kr med intill 20 teiner per år, Dette er nokk for meg til og sette et par teiner og se hva jeg kan forvente i n

 

 

Du kan fiske med så mange teiner du vil etter krabbe, 500 om du vil. Max 20 teiner gjelder fritidsfiskere, det er jo ikke du.

 

Du kan også fiske for mer enn 50000 da jeg antar du står på blad A. Forskjellen mellom A og B er at på A kan du ha deltidsjobb ved siden av fiske så lenge det er mindre enn 70% stilling og du tjener under 350k i året på den jobben. 450k hvis du er same). Minuset med blad A er jo at du kun kan delta i åpen gruppe, og ikke noe garantilott, trygd eller pensjonstrygd. Er ingen øvre grense for hva man kan tjene på fiskeri. 

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/fiskeri-og-havbruk/rad-1/fiskeri-ny/fiskeflaten-listeside/fiskermanntallet/id434492/

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev for 3 timer siden:

Du kan fiske med så mange teiner du vil etter krabbe, 500 om du vil. Max 20 teiner gjelder fritidsfiskere, det er jo ikke du.

 

Du kan også fiske for mer enn 50000 da jeg antar du står på blad A. Forskjellen mellom A og B er at på A kan du ha deltidsjobb ved siden av fiske så lenge det er mindre enn 70% stilling og du tjener under 350k i året på den jobben. 450k hvis du er same). Minuset med blad A er jo at du kun kan delta i åpen gruppe, og ikke noe garantilott, trygd eller pensjonstrygd. Er ingen øvre grense for hva man kan tjene på fiskeri. 

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/fiskeri-og-havbruk/rad-1/fiskeri-ny/fiskeflaten-listeside/fiskermanntallet/id434492/

det jeg mente med fiske med 20 teiner og opp til 50 000 er at jeg kan starte som fritidsfisker, og vente med gebyrene for registrering av båten til fiskemanntalet og alt det der...
Kan fiske som fritidsfisker først og når jeg føler jeg har rå, kan jeg invistere i bedre teiner og starte på blad A.  Da slipper jeg et par utgifter på forhond (Ca 10 000)

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 5 timer siden:

Kanskje du burde vurdere både forsikring å medlemskap hos RS. Spesielt med tanke på du kjøper noe gammelt skrot av båt/motor.

Dyrt å bli berga uten forsikring/medlemskap.

Ikke kast bort pengene dine på et medlemskap, For yrkesfiskere går takstameteret fra første minutt.

Lykke til!!!!

Redigert av Allan E (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 2 minutter siden:

det jeg mente med fiske med 20 teiner og opp til 50 000 er at jeg kan starte som fritidsfisker, og vente med gebyrene for registrering av båten til fiskemanntalet og alt det der...
Kan fiske som fritidsfisker først og når jeg føler jeg har rå, kan jeg invistere i bedre teiner og starte på blad A.  Da slipper jeg et par utgifter på forhond (Ca 10 000)

Enda godt! Hadde blitt litt bekymret hvis du ikke visste om det jeg skrev!

 

Hvordan linehaler har du tenkt å bruke da?

Redigert av Bruflaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Allan E skrev Just now:

Ikke kast bort pengene dine på et medlemskap, For yrkesfiskere går takstameteret fra første minutt.

med avtale fra if får jeg dekket ganske mye innen skader, brann, tyveri, midlertidig båt osv.
Er ikke mer en 190kr månden, og ER VERD DET...
Berging er inkl opp til 5 ganger i året

Link to post
Share on other sites

Bruflaat skrev for 6 timer siden:

Du kan fiske med så mange teiner du vil etter krabbe, 500 om du vil. Max 20 teiner gjelder fritidsfiskere, det er jo ikke du.

 

Du kan også fiske for mer enn 50000 da jeg antar du står på blad A. Forskjellen mellom A og B er at på A kan du ha deltidsjobb ved siden av fiske så lenge det er mindre enn 70% stilling og du tjener under 350k i året på den jobben. 450k hvis du er same). Minuset med blad A er jo at du kun kan delta i åpen gruppe, og ikke noe garantilott, trygd eller pensjonstrygd. Er ingen øvre grense for hva man kan tjene på fiskeri. 

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/fiskeri-og-havbruk/rad-1/fiskeri-ny/fiskeflaten-listeside/fiskermanntallet/id434492/

Gamal link du viser til. Grensa blei oppjustert til 400.000 kr for nokre år sidan. Sjekk lovdata.no for alltid oppdaterte forskrifter. 

 

Funfact:

Kjell Inge Røkke står på Blad A. 

Link to post
Share on other sites

Gulenpower skrev 3 minutter siden:

Gamal link du viser til. Grensa blei oppjustert til 400.000 kr for nokre år sidan. Sjekk lovdata.no for alltid oppdaterte forskrifter. 

 

Funfact:

Kjell Inge Røkke står på Blad A. 

Stemmer det! Han har jo som kjent reketråleren MS Trygg, er vell sikkert fortsatt ute å tråler og selger reker selv fra tid til annen? Mildt sagt en fantastisk båt uansett.

Link to post
Share on other sites

Skal bli moro å følge din vei mot millionene ja. Men du må nok påregne at dette vil ta lang tid særlig når du begynner helt på «skrætsj». Regner med at du er relativt ung, så da har du selvsagt også tatt båtførerprøven. Husk at dette yrket kan føre til farlige episoder. Så lykke til. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...