Jump to content

Min ferd mot millionene :D


kosefisken

Recommended Posts

audunpaudun skrev for 20 timer siden:

Du har ikke vurdert å fiske i stedet?

 

Joltus skrev for 22 timer siden:

Men du nevner skade i ryggen? Teinefiske må da være tungt for ryggen? 

 

Hvordan unngår du mer skade det? Noe å tenke på hvertfall. 

 

REMA skrev for 21 timer siden:

Joltus har et poeng, men hvis du bruker teinehaler skulle ikke dette være et veldig stort problem.

 

audunpaudun skrev for 18 timer siden:

For å selge fra kai trenger man bare en tillatelse fra et fiskemottak eller godkjent kjøper og det er bare en formalitet. 

1. Fisk ma man ha kvote til, noe som koster en del, og man MÅ ha en godskjent båt for drive av fiske. jeg børr også flytte lenger nord, ettersom det ikke er mye storfisk på vestlandet/stavanger
Liner er også tungt og jobbe med
2. Ja, har skade i rygg, og sliter en del med det, men med teinehaler skall det gå fint. Klarer og løfte mye, men blir sliten i skuldrene av jevn løft (Trenger ikke være mange kilo, bare lengden av løft).
3. teinehaler hjelper stort for og få teinene opp fra havbunnen, noe som hjelper mot ryggen.
4. for og selge fra kai trenger man en godskjent fiskefartøy, og tillatelse fra fiskedirektoratet.

Link to post
Share on other sites

For å fiske med over 20 teiner trenger du også et godkjent fartøy (merkeregistrert). Når det angår kvotene kan du fiske greie volumer uten kvote, såfremt du er på blad A. Hvis du selger denne fangsten dirkete til konsumentene kan du tjene gode penger. 

Et annet alternativ på sikt er å få ditt lokale mottak til å ta imot strandkrabbe (som nevnt i en annen tråd). Eneste som eksporterer dette i Norge er Hitramat så vidt jeg vet, men det ligger gode penger i dette produktet, noe du kan presentere for det lokale mottaket. Hovedfordelene ved dette er at du får mye høyere volumer og de er fulle hele året. Du trenger heller ikke dra like langt ut for å fiske denne. 

Kiloprisen på det internasjonale markedet ligger på 6,24USD, som er omtrent det samme som taskekrabben. Hvorfor Norge ikke eksporterer denne i større utstrekning vet jeg ikke, men hos vår nabo England er dette big business. 

I Europa er denne krabben sett på som en delikatesse, og med en satsing på å gjøre denne krabben mer anvendelig for folk flest har jeg stor tro på at dette kan bli big business i Norge i fremtiden. Bare i 2018 steg prisen på strandkrabbe med omtrent 23%. 

Personlig syntes jeg den smaker ganske godt. Strandkrabben egner seg også som agn. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 24 minutter siden:

 

Krabbeteiner skal ha fluktåpning.

Krepseteiner har ikke fluktåpning.

Hvis det er noe minstemål eller krav til fluktåpning så er det jo ikke mye jobb å sy inn en fluktåpning. Fluktåpningskravet gjelder til taskekrabbe. 

 

Hvilke teiner brukes til strandkrabbe da? Spesielle innganger? 

 

Ikke meningen å kapre noe tråd her, men regner med det er såpass relevant for TS at det går greit..

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 10 minutter siden:

Hvis det er noe minstemål eller krav til fluktåpning så er det jo ikke mye jobb å sy inn en fluktåpning. Fluktåpningskravet gjelder til taskekrabbe. 

 

Hvilke teiner brukes til strandkrabbe da? Spesielle innganger? 

 

Ikke meningen å kapre noe tråd her, men regner med det er såpass relevant for TS at det går greit..

 

Neida, det er ikke mye jobb å sy inn fluktåpning i krepseteine. Jeg vet ikke hvilken teiner som er mest gunstig til strandkrabbe. Har aldri fisket etter eller hørt om noen som fisker etter det.  Finner heller ikke noe vedrørende strandkrabbe på Fiskeridirektoratets sider, men etter som det er snakk om teinefiske og teinene settes der det normalt finnes taskekrabbe, går jeg ut i fra at det er krav til fluktåpning.

Link to post
Share on other sites

Problemet med fluktåpningene til taskekrabbe er at de er så store at samtlige strandkrabber ville sluppet ut. 

Når det er sagt fiskes ikke strandkrabbe der det fiskes etter taskekrabbe. Taskekrabben fiskes på dypere vann avhengig av sesong, men normalt 15-40 meter avhengig av når på sesongen det er. Strandkrabben fiskes på grunt vann, gjerne med hard bunn. 

Link to post
Share on other sites

REMA skrev 42 minutter siden:

Problemet med fluktåpningene til taskekrabbe er at de er så store at samtlige strandkrabber ville sluppet ut. 

Når det er sagt fiskes ikke strandkrabbe der det fiskes etter taskekrabbe. Taskekrabben fiskes på dypere vann avhengig av sesong, men normalt 15-40 meter avhengig av når på sesongen det er. Strandkrabben fiskes på grunt vann, gjerne med hard bunn. 

 

Da tar jeg sikkert feil her, men regnet som sagt med at det var krav til fluktåpning etter som det var snakk om teiner og krabbe.

 

Link to post
Share on other sites

Sikkert såpass nytt dette at det ikke er noe særlige reguleringer. Er heller lite reguleringer innen krepsefiske. Teiner kan jo ligge ute på månedsvis, ingen fluktåpning, råtnetråd etc etc... men det kommer nok hvis mange nok starter med fisket, eller bestanden blir truet. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
21 hours ago, Martine29f said:

Heisan. Hvordan går det med trådstarter mon tro...virker som om kronerullinga fikk han ut av fiskeriet. Jo da, jeg har også bidratt.

Såvidt jeg leser så takket trådstarter neitakk til kronerulling, om jeg ikke har gått glipp av noe ?

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...