Jump to content

Min ferd mot millionene :D


kosefisken

Recommended Posts

Martine29f skrev for 16 timer siden:

Det er vel ikke lenge til han dukker opp igjen med et annet «navn». Ikke enkelt å lure gamle travere.

Gamle travere? Du var jo ny i Mai på forumet. 

Holder du på slik på eventuell jobb du har? Isåfsall skal du være veldig glad du ikke jobber sammen med meg. :boxing:

Link to post
Share on other sites

Gutten HAR jo startet opp prosjektet og er i sving med innkjøp og klargjøring av utstyr. Dette er ikke en sofadrømmer som tror han kan starte på toppen uten erfaring med millionlån til oppstart.

 

Tonen i innleggene til et par brukere forandrer seg fra reelle lykkeønskninger til sarkasme og hersketeknikker bare fordi trådstarter ikke har vært aktiv i tråden på noen dager?

 

Ungdommelig pågangsmot og arbeidsvilje er denne guttens fordel. Det synes jeg vi skal støtte opp om.

 

Tips om å justere forventningene litt, konkrete praktiske råd, og en virkelighetsorientering fra folk med litt mer erfaring er noe vi alle trenger. Kunsten er å ta det til seg. Særlig når man er ung. Litt ydmykhet er bra.

 

Uttrykk som "jeg gir opp hele deg" er neppe særlig konstruktivt å lese om seg selv for en gutt i oppstartsfasen, selv om resten av innlegget er i beste mening. Håper han ikke lar seg knekke. 

 

Takk til kosefisken for at du deler dette med oss. Lykke til.

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Må bare klappe igjen om man ikke har noe positivt å komme med. Makan til tullinger. Håper folk oppfører seg bedre på sjøen enn på forumet her. Ts oppdaterer når han får tid eller har lyst. Venter spent på oppdatering, tror dette blir jævlig bra. Pågangsmot og oppfinnsomhet er alltid en bra ting!!

Redigert av S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

hei igjen.
Ja lenge siden jeg har skrevet, men det har fåregått mye i mitt personlige liv, så har ikke vurdert å gå inn her.

liten oppdatering. Ser at båten bruker mer bensin en utreknet ja. er ikke noe farligt forde etter 3 turer på skjøen med test turer kan jeg melle om og ha fått snittlig 40kg KVALLITETSKRABBE fra teinene.

Alle krabbene er levert inn, og jeg har 300kr til overs etter 2 timer på skjøen, og nedbetaling av bensin. (150kr timen er ikke verst for første tur)

Nå til et lite innkikk i livet mitt.
Jeg har en utkastelse som skjer 1.des (24 timer fra nå) som fører til at båten må selges.
Planene mine om og bli millionær for vell vente... ELLER?!

Jeg står litt i en klemme hvor jeg ikke har mye penger på konto, og ingen plass og bo. Det og leie i stavanger + båtplass er uakseptabelt. vell... angående den båtplassen.
Satt og reknet litt på det, og har en sprø siste utvei som jeg kan gjøre.
Men 30 000kr på konto frem til 1.februar, er ikke mye og leve av, spessielt når leien er 10 000kr i stavanger, SÅÅ, Jeg har lest meg litt opp og bestemt meg for og selge båten (Allerede solgt) og kjøpe en større båt. Med større mener jeg Bo-Båt.
Da får jeg: Båt for 12 000 som kan fiskes med, båtblass for 810kr månden, og annen kostnadd (ca 7500)
Båten må fikses litt i, og kommer til og koste tot 22 500.
Så, dette er det som har skjedd i livet mitt. 

Poenget mitt var: For alle som sa jeg ALDRI KOMMER TIL OG KLARE DET... Etter 3 dager kan jeg si at jeg kommer til og klare det med firma ganske bra.
Jo, teinene ligger nærmere båtplassen i stavanger en der jeg bor + det er 200m til mottaket jeg leverer til, så jeg kommer til og spare en del i drivstoff. båten har også en 42hk dissel motor, så det blir jo billigere og drifte også :D

Takk til alle som faktiskt hadde troen på meg, imotsettningen til TO VISSE ANDRE her inne

Link to post
Share on other sites

Dette fikser du. Livet er fullt av oppturer og nedturer, det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det som teller. Ikke dumt å bo båt, iallefall kort vei til jobben. ? drit i alle pessimistene, de har stortsett dårlige erfaringer med egne evner og tror alle er som dem. Ser frem til oppdateringer videre ?

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 4 minutter siden:
Jannmar skrev 6 minutter siden:

Håper du ikke taper/tapte på salget av båten, og at det ordner seg med ny båt.

Mist ikke motet. Dette klarer du.

HEHE, tjente 5 000kr på den :D

 

2.500,- i avslag ved kjøp og 5.000,- i fortjeneste ved salg. 

Hos meg blir det helst omvendt :(

 

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 1 minutt siden:

 

2.500,- i avslag ved kjøp og 5.000,- i fortjeneste ved salg. 

Hos meg blir det helst omvendt :(

 

 

Kjøpte båten for 9000, solgte den for 12 000.
Men, fikk melling om transport. Han tilbyr 2500kr for transport. Der vil koste meg ca 500kr for og transpotere den tur-retur

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke, om du skal bo i båt uansett :

Hva med å ha en båt å bo i, og en kjapp enkel krabbe båt liggende på utsiden ?

Hvertfall etterhvert.

Da får du kort vei på jobb, og så kan du perfeksjonere begge båter til sitt bruk, istedet for kompromiss mellom bo og fisking.

 

Lykke til uansett :thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 7 timer siden:

Bare en tanke, om du skal bo i båt uansett :

Hva med å ha en båt å bo i, og en kjapp enkel krabbe båt liggende på utsiden ?

Hvertfall etterhvert.

Da får du kort vei på jobb, og så kan du perfeksjonere begge båter til sitt bruk, istedet for kompromiss mellom bo og fisking.

 

Lykke til uansett :thumbsup:

Tenkte litt over det, men: Båtplassen jeg leier er 8,5mx3,1m
Båten jeg kjøper er 8mx3m så jeg har ikke mye plass og oppbevare en annen båt. + Drivstoff forbruket på innenborsmotorer er mindre iforhold til utenbors.
En anne tilng som må tenkes litt på er jo arbeidsforhold i dårligt vær
Det er lettere og jobbe fra en båt hvor jeg ka stå, og jobbe under tak. Blr litt bløtt oppi båten, men ikke noe krise.

Link to post
Share on other sites

boble65 skrev On 28.11.2018 at 8.58:

Gamle travere? Du var jo ny i Mai på forumet. 

Holder du på slik på eventuell jobb du har? Isåfsall skal du være veldig glad du ikke jobber sammen med meg. :boxing:

 

Det er desverre slik at det er dette som er gjennomgangstonen på Båtplassen ser eg. Er man ny så skal man bare godta all drit og nedsettende kommentarer osv og holde kjeft mens de med fartstid rår og kan slenge utav seg hva som helst uten det blir reagert på det.  Man kan si mangt om båtfolk på facebook men der er det iallefall ingen rangering av medlemmenes verdi på forumet sett i tid/svar på forumet slik som her. Til fleire svar til meire vrøvl er nok meir realistisk. Det er ikkje rart all kunnskapen har forsvunnet fra forumet mens de med andre motiv er tilbake aleine sammen med nye undrende. Gubbeforum. 

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 32 minutter siden:

Tenkte litt over det, men: Båtplassen jeg leier er 8,5mx3,1m
Båten jeg kjøper er 8mx3m så jeg har ikke mye plass og oppbevare en annen båt. + Drivstoff forbruket på innenborsmotorer er mindre iforhold til utenbors.
En anne tilng som må tenkes litt på er jo arbeidsforhold i dårligt vær
Det er lettere og jobbe fra en båt hvor jeg ka stå, og jobbe under tak. Blr litt bløtt oppi båten, men ikke noe krise.

8m nye båt som skal brukes til yrkesfiske? Jaja da ble det plutselig mye mer regler som skal følges. 

Hvor gammel er denne båten? Fartøyinstruks?+++

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 17 minutter siden:

8m nye båt som skal brukes til yrkesfiske? Jaja da ble det plutselig mye mer regler som skal følges. 

Hvor gammel er denne båten? Fartøyinstruks?+++

HEHE, trodde du kunne dette... Alle båter fra 26fot og ned er det like regler på.
Har en 18 fot nå, og det er samme regler på den, osm en 26 fot. Tro meg, har ringt og spurt både mottak og fiskedirektoratet

Et tips, før du slenger dritt, LES DEG LITT OPP

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 3 minutter siden:

HEHE, trodde du kunne dette... Alle båter fra 26fot og ned er det like regler på.
Har en 18 fot nå, og det er samme regler på den, osm en 26 fot. Tro meg, har ringt og spurt både mottak og fiskedirektoratet

Et tips, før du slenger dritt, LES DEG LITT OPP

Anbefaler deg å lese litt mer. Er båten 8m så gjelder regler for fartøyinstruks.

Du skrev sjøl du hadde båt på 8x3m lengre oppe. 

Båten jeg kjøper er 8mx3m så jeg har ikke mye plass og oppbevare en annen båt.

 

Så her er det nok deg som ikke kan reglene. Ellers kan du jo fortelle hvilken bobåt på 8m du har kjøpt. Hvor gammel er denne båten?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Anbefaler deg å lese litt mer. Er båten 8m så gjelder regler for fartøyinstruks.

Du skrev sjøl du hadde båt på 8x3m lengre oppe. 

Båten jeg kjøper er 8mx3m så jeg har ikke mye plass og oppbevare en annen båt.

 

Så her er det nok deg som ikke kan reglene. Ellers kan du jo fortelle hvilken bobåt på 8m du har kjøpt. Hvor gammel er denne båten?

Siden du er så pirket:
Båten er 7,46cm fra bakerst til forran og 2,95m brei fra fender list til fender list... Fornøyd?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...