function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Min ferd mot millionene :D


kosefisken

Recommended Posts

Mange som reagerer på at enkelte fiskere river av klørne og kaster hannkrabbene overbord igjen. Men (dessverre) er en enda verre praksis å kakke hull på skallet i tillegg. Har sett dette ved et par anledninger (skal ikke si hvor) , men jeg ga klar beskjed om hva jeg syns. Overlever en klo-løs hannkrabbe i det hele tatt? Og , mht. de stakkarene med hull på skallet - er det bare for å drepe dem , eller både det og for å skape mer grunnlag for fangst på samme plassen?  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Er faktisk ikke helt sikker på at du faktisk får mer med de 50 teinene der mot 15 av bra kvalitet. Slike teiner er ofte tomme da krabben kan krype ut igjen pga av dårlige kalver og de ligger heller ikke alltid i ro på bunnen. Regner med du skal ha de på lenke så mitt tips er å bruke ett lodd i vær ende av lenka slik at du får strekt lenka ut og den ligger i ro på bunnen. 

Redigert av Vdub (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev for 5 timer siden:

3. Vet at kvaliteten på dem ikke er det beste, men jeg kan kjøpe 50 dritteiner, eller 15 kvalitets teiner. Jeg får mer krabbe med 50 teiner, enn med 15...

Jeg er ikke overbevist om at du får mer krabbe i 50 av de teinene enn 15 kvalitetsteiner. På sikt er jeg i hvertfall ikke i tvil, da går du i minus med billigteinene. Som andre har nevnt her er de rett og slett så dårlige i nettingen at de revner. Ikke egnet for yrkesbruk de der (for å si det forsiktig). 

 

Ellers vil jeg bare ønske deg lykke til, vi trenger flere som deg med den ståpå viljen der :thumbsup: Men skaff deg et ekkolodd så fort som mulig, behøver ikke koste mange kronene. Det har du garantert igjen for. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

Jeg er ikke overbevist om at du får mer krabbe i 50 av de teinene enn 15 kvalitetsteiner. På sikt er jeg i hvertfall ikke i tvil, da går du i minus med billigteinene. Som andre har nevnt her er de rett og slett så dårlige i nettingen at de revner. Ikke egnet for yrkesbruk de der (for å si det forsiktig). 

 

du får jo mer krabbe med 50 teiner enn med 15... Tror du missforsto litt men ja.
Og uansett, så trenger jeg ca 6kg krabbe per teine for å gå i 0,- å det skal jeg klare føre dem går istykker.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev Just now:

Merkelige budsjett du opererer med, synes nok mange...6 kg pr teine før de går istykker. Ja ja, vi får prøve å holde liv i denne tråden enn så lenge.

Poenget var:
1kg krabbe blir solgt for/kjøpt for 11kr.
Teinene koster 80kr.
det er 7-8kg krabbe per teine for å gå i 0... Tror jeg ksal klare det på 2-3 uker

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev Just now:

Poenget var:
1kg krabbe blir solgt for/kjøpt for 11kr.
Teinene koster 80kr.
det er 7-8kg krabbe per teine for å gå i 0... Tror jeg ksal klare det på 2-3 uker

Så om du få 7-8kg krabbe pr teine på 3 uker, å du da må kaste teinene etter 3 uker, så mener du at du går i 0??

Hva med båt/registrering/bensin+++ Har du fått penger til dette av mamma eller? siden det ikke gå med i regnestykket?

 

Jagu meg godt du ikke styre landet, eller bedriften jeg jobber for hehe

 

PS: Du må nok regne med minimum 1,5L bensin Å mye mulig 2L pr NM med den gamle motor, om du skal gå i høy fart. Med ca 30NM til dagen(55km) Så blir det fort 60L til dagen. 60x16kr. Så 750-1000kr i bensin til dagen. Ja blir mye krabbe du skal ha før det går i pluss dette, bare for å holde bensin til baljen. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 minutt siden:

Så om du få 7-8kg krabbe pr teine på 3 uker, å du da må kaste teinene etter 3 uker, så mener du at du går i 0??

Hva med båt/registrering/bensin+++ Har du fått penger til dette av mamma eller? siden det ikke gå med i regnestykket?

 

Jagu meg godt du ikke styre landet, eller bedriften jeg jobber for hehe

 

PS: Du må nok regne med minimum 1,5L bensin Å mye mulig 2L pr NM med den gamle motor, om du skal gå i høy fart. Med ca 30NM til dagen(55km) Så blir det fort 60L til dagen. 60x16kr. Så 750-1000kr i bensin til dagen. Ja blir mye krabbe du skal ha før det går i pluss dette, bare for å holde bensin til baljen. 

Har et litt anderledes stykke en deg som jeg føler stemmer...
om du ganger hk med 0,17 (0,20 for 2 takt) får du literforbruk per time.

Har brukt dette stykke før, og vet formelen stemmer (reknet ut bensin på en 50hk og en 200hk og bensinen var galt med 5-10%)

 

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 9 minutter siden:

Har et litt anderledes stykke en deg som jeg føler stemmer...
om du ganger hk med 0,17 (0,20 for 2 takt) får du literforbruk per time.

Har brukt dette stykke før, og vet formelen stemmer (reknet ut bensin på en 50hk og en 200hk og bensinen var galt med 5-10%)

 

Om du tror du kan gå i 30knop med en gammel sliten 2 takts motor å kun bruke 14l pr time, ja da bør du spille lotto. Større sjans for potten alene der.

 

Gir opp hele deg. 

 

PS: Moderne(nyeste modeller) 4 takter, kommer seg ned i 1-1,2l pr nm i marsj hastighet. Så mulig ale som har kjøpt disse nye fine motorer, bør kaste de, å kjøpe seg en god gammel 2 takter ja. Blir jo knall billig ferie da. Du klare jo å kjøre mye billigere enn folk med diesel å mye mindre fart. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 11 minutter siden:

Har et litt anderledes stykke en deg som jeg føler stemmer...
om du ganger hk med 0,17 (0,20 for 2 takt) får du literforbruk per time.

Har brukt dette stykke før, og vet formelen stemmer (reknet ut bensin på en 50hk og en 200hk og bensinen var galt med 5-10%)

 

 

Ifølge regnestykket ditt, så skal 200'n min bruke 40L/T med 6 åpene spjell. Det gjør den absolutt ikke, dataen sier 75L/T men forbruket ligger på ca 60L/T. 125L tanken tømmes på 2timer med hard kjøring 

 

(2016mod 200 2takt) 

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev 1 minutt siden:

 

Racerbåter i 3c, med mercury 200xs 2takt (godt over 200hk) går på 0.7-0.8L/Nm i 60-70knops marsjfart. Aldri en regel uten unntak 

Der snakker vi helt andre forutsetninger hehe Disse båter veier jo ikke ner enn badeanden til lærlingen hehe

 

Men ditt eget regnestykke viser nok mer sannheten for vanlig bruk ja:-)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Synes synd i disse taskekrabbefiskerne jeg som må opp tidlig på morran, ha på seg varmedress, komme seg til båten, fylle på bensin, kjøre ut på havet, leite opp noen slunkne teiner, pakke i agn etter først å ha trukket fiskegarn fylt med tare og plast, komme seg til fiskemottaket, vente på at fabrikkskipene har losset, komme seg tilbake, fylle på mer bensin og regne på budsjett. Nei, takke meg til ferdigfylte krabbeskjell fra Meny og kald hvitvin på fredagskvelden. Utakk er som kjent verdens lønn. Nei, nå må jeg legge innpå mer ved. Surt og kaldt på mårran. 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 5 minutter siden:

 Nei, nå må jeg legge innpå mer ved. Surt og kaldt på mårran. 

Varmepumpe kan anbefales:-) Så er der varmt å godt når en våkner, å en sliper å gut å hente ved:-) Så kan en sitte å kose seg med oppdateringer her, frem til sola titter frem å litt jobbing i ferie båten kaller.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er dere så negative her inne!!?? la nå gutten få prøve seg før dere dømmer han nord og ned!! Alle må starte et sted!! Å dere som tror det er lett å starte som fisker får tro om igjen! Veldig spennende å se om krabben tar pelletsen og om teinene holder noen runder..

Hvilken teinehaler har du?  har du lokalkjenskap på steder der krabben står?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tror at trådstarter blir litt motivert av litt motgang her inne jeg. «jeg skal jaggu meg vise disse sofasliterne at det går an», meg inkludert. Regner med at han kommer igang, litt viktig å kjenne på hvordan dette livet som småfisker. Har fått igang dieselvarmeren her nå, skal ut og se til mine egne billigteiner. Og må bare innrømme at de holder forbausende godt pris tatt i betraktning?

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev for 2 timer siden:

Poenget var:
1kg krabbe blir solgt for/kjøpt for 11kr.
Teinene koster 80kr.
det er 7-8kg krabbe per teine for å gå i 0... Tror jeg ksal klare det på 2-3 uker

 

Okkaby skrev for 1 time siden:

Jagu meg godt du ikke styre landet, eller bedriften jeg jobber for hehe

 

Beregning av «pay back time» er en grunnleggende teknikk for investeringsanslyse. Mye brukt, også av de som styrer dette landet og mest sansynlig også av de som styrer bedriften du jobber for. 

 

Men, skal det bli noen butikk må investeringen gi et positivt bidrag som kan dekke øvrige variable kostnader og faste kostnader. Og det er vel all grunn til å anta at teinene vil ha potensiale for å fiske langt mer enn 8 kg hver, så dette går nok bra. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

De varer en stund, hvis de tømmes skånsomt. En skånsom måte å tømme de på er å åpne dem, snu dem opp ned, og la tyngdekraft + tid gjøre tømmejobben ( Altså at krabbene slipper selv istedet for å slite de løs). Men dersom de skal settes igjen umidelbart så er jo ikke tid en ubegrenset resurs.

 

Når de begynner å slites kan de også bøtes.

Husk og å binde opp kalvene, spesielt underdelen.

 

Men de er lette disse teinene.

Det betyr at de ikke alltid ligger så stødig på bunn. Da fisker de dårlig.

Desuten kan blåsa løfte de og de kan drive av..

 

En metode for å motvirke dette er å ha søkker i dem, feks en flat stein/helle, en gammel kjetting bit, eller noe annet med lite volum og litt tyngde..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 1 time siden:

En skånsom måte å tømme de på er å åpne dem, snu dem opp ned, og latyngdekraft + tid gjøre tømmejobben ( Altså at krabbene slipper selv istedet for å slite de løs).

 

Dette er min erfaring også. Når krabbene blir hengende opp-ned slipper de selv taket, og det kan gå fortere enn å røske de løs fra teina.

Jeg har skotteteiner, og da ramler de ut av den store luka i enden når de har sluppet taket. Vet ikke hvordan dette vil funke med billigteinene fra Biltema, da de åpnes på en annen måte.

Det beste er utvilsomt plastteiner hvor krabben ikke har noe å gripe tak i, men det blir vel neste kapittel i denne tråden?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da håper jeg at trådstarter har fått slept båten til sin hjemmehavn. Og at han går nøye over motoren før han setter bruket i sjøen. Skal bli morro å følge deg videre. Og en ting er ihvertfall sikkert;— dette er den mest leste tråden her inne for tiden. Regner med at dette motiverer deg til å stå på. Og så var det sjakk. Langdryg affære men nesten like spennende som å følge denne tråden. Hvem det sier mest om er ikke godt å si....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...