Jump to content

Min ferd mot millionene :D


kosefisken

Recommended Posts

Trådstarter holde så langt jeg skjønner til på Hommersåk rett uten for Sandnes.

Så blir enten mye bensin på han, eller fjordfiske.

Skal han reise fra Hommersåk å ut på åpent hav, så blir det dyre ture med gammel bensin motor.

Er båten i tillegg godt lastet med utstyr, da blir det fort veldig dyrt i bensin.

Så kommer været inn. Ofte dårlig vær ut Boknafjorden mot kvitsøy/Karmøy. Ikke just plassen jeg ville rulle rundt i en gammel 18fots plast balje, med gammel bensinmotor.

 

Så er nok en del utfordringer i vente på dette prosjektet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

båten er som sagt kjøpt og blir slept imorgen tidlig :D
Bare og vente i spenning på bildene

Martine29f skrev for 2 timer siden:

Det er sikkert mange flere enn meg som er veldig spente på hvordan det går med trådstarter. Han har jo lovt oss oppfølging med bilder av båt og bruk så jeg forventer at han holder denne tråden «varm». Det blir opp til han å motbevise at dette ikke bare er «fake news». 

 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 1 time siden:

Du har gjort en grei handel når du får båt og motor for 9500,-. Regner med det er montert ekkolodd også. Det må du vel ha. Legg gjerne ut et bilde av båten.

Ekolodd er det ikke, men vet om plasser hvor det er krabbe, og ca dybden.
Og om du lurte, så er det kunn forgasseren som må renses, så er motoren 100% i orden.
Båten har en liten sprekke etter eieren stroppet for hart, men har utstyr til og fikse dette så er ikke problem i det hele tatt.

 

omhI skrev 1 minutt siden:

 

er det vindskjerm på denne eller er det åpen båt ?

Det er vindskjerm og halv kalasj på båten.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er en grei startbåt til fjordfiske dette faktisk! Blir det til at du monterer en enkel biltema linehaler og ekkolodd for dybde etterhvert da? Anbefaler veldig ihvertfall linehaler, ganske jævlig å dra for hånd hvis det regner og det er kaldt! Stadig noen til billig pris på finn.no. Vet ikke om du skal sette lenke eller 1 og 1 men.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 19 timer siden:

Trådstarter holde så langt jeg skjønner til på Hommersåk rett uten for Sandnes.

Så blir enten mye bensin på han, eller fjordfiske.

Skal han reise fra Hommersåk å ut på åpent hav, så blir det dyre ture med gammel bensin motor.

Er båten i tillegg godt lastet med utstyr, da blir det fort veldig dyrt i bensin.

Så kommer været inn. Ofte dårlig vær ut Boknafjorden mot kvitsøy/Karmøy. Ikke just plassen jeg ville rulle rundt i en gammel 18fots plast balje, med gammel bensinmotor.

 

Så er nok en del utfordringer i vente på dette prosjektet.

1. hvem sa jeg skulle ut på åpent hav og fiske?
2. Båten kan ligge i stavanger på båtplass der.
3. ja, holder till på Hommersåk :D

 

Bruflaat skrev for 14 timer siden:

Ser ut som det er en grei startbåt til fjordfiske dette faktisk! Blir det til at du monterer en enkel biltema linehaler og ekkolodd for dybde etterhvert da? Anbefaler veldig ihvertfall linehaler, ganske jævlig å dra for hånd hvis det regner og det er kaldt! Stadig noen til billig pris på finn.no. Vet ikke om du skal sette lenke eller 1 og 1 men.

Skal drive med teinefiske av krabbe forde dette er det billigste jeg kan starte med. Om jeg ksla drive linefiske i rogaland, kan jeg ikke forvente så store inntekter når man tenker på at: Kvote må kjøpes, linen må agnes og utstyr er dyrere.
+ krav av båt for krabbefiske er: mindre en 26 fot for uregistrerte, teinehaler og dekkplass på 1kvm...
Line fiske er: Fiskebenk, lagring fangst, arbeidsområde på 2,5kvm, godskjent FISKEBÅT (aka, kan ikke bruke andre båter en yrkedsbåter) Og jeg kan ikke stort med linefiske. 
Har sett 1 line på 200m i mitt liv, og var 7-8 år...


Sleping blir utsatt til imorgen pga motorproblemer, men jeg skal få ut bilder av båten iløped av de neste timene.
Oppdatering på utstyr: 3 av 4 kollier er på vei, og er hos meg om 40-60min :D (Dette er teinene)

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 13 minutter siden:

1. hvem sa jeg skulle ut på åpent hav og fiske?
2. Båten kan ligge i stavanger på båtplass der.
3. ja, holder till på Hommersåk :D

 

Skal drive med teinefiske av krabbe forde dette er det billigste jeg kan starte med. Om jeg ksla drive linefiske i rogaland, kan jeg ikke forvente så store inntekter når man tenker på at: Kvote må kjøpes, linen må agnes og utstyr er dyrere.
+ krav av båt for krabbefiske er: mindre en 26 fot for uregistrerte, teinehaler og dekkplass på 1kvm...
Line fiske er: Fiskebenk, lagring fangst, arbeidsområde på 2,5kvm, godskjent FISKEBÅT (aka, kan ikke bruke andre båter en yrkedsbåter) Og jeg kan ikke stort med linefiske. 
Har sett 1 line på 200m i mitt liv, og var 7-8 år...


Sleping blir utsatt til imorgen pga motorproblemer, men jeg skal få ut bilder av båten iløped av de neste timene.
Oppdatering på utstyr: 3 av 4 kollier er på vei, og er hos meg om 40-60min :D (Dette er teinene)

Linehaler tenkte jeg på teinehaler altså. Bruker bare utrykket line for alt av tau man skal dra. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 21 minutter siden:

 

Ser du har forretningssans. 20% avslag i prisen krever en mann som vet hva han vil.

Jeg sa først at jeg følte meg litt frekk som ville spørre om 7500, å han var litt enig.
Han ville ikke prute pris men etter noen enkle punkter som måtte gjøres sa han 10 500
Jeg sa 9000 så henter jeg den på onsdag.

Han sa 9500 så sleper han den for meg. 
Deal :D

Link to post
Share on other sites

Da var pakken med 50 teiner kommet.
Det skal komme 25 teiner til av litt bedre kvalitet, men siden ingen tror jeg kan klare det med disse teinene, tar jeg utgangspungtet i og fiske med dem.

Nå venter jeg bare på tau, agnebøtter og agne pellets, så er jeg klar for fiske :D

46521445_521138068296877_8874576638940020736_n.jpg

46496218_535262096951113_5576588431934357504_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Lykke til med prosjektet :yesnod:

 

Har du tenkt på oppbevaring av levernde krabbe (samleteiner) eller skal du levere fortløpende ?

 

Har du fått fisket deg agnlager i makrellsesongen ?

I Februar pleier det være mye småsei å hale i fjordene vår. Etter min erfaring fisker disse krabbe minst like godt som makrell, så hvis agn lageret ditt holder til da så får du fylt på igjen da :thumbsup:

 

Ser nå at du tenker å agne med pellets. Det har jeg ikke erfaring med, men har fisket med det nye krabbeagnet til capt Sig, og min erfaring er at agnfisk fisker bedre enn ferdigt agn, men alktså ikke prøvd pellets.

Si gjerne fra hvordan det blir med pellets, om det funker bra.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Allan E skrev 1 minutt siden:

De som traler reker får ikke lov til å kaste noe av fangsten sin lengere enten det er reker eller fisk. Den må taes til land, spør etter dette når du er innom salgslaget.

Du bør kunne få kjøpt agn her billig. Bare et lite tips.

Vet at agn ikke er så dyrt, men agn varer 1-2 dager, pellets kan vare opp til 2 uker.
i tilleg: 15L pellets koster 400kr og varer en stund. Skal godt gjøres og kjøpe 100kg fisk iløped av en månde for under 400kr...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...