Jump to content

Min ferd mot millionene :D


kosefisken

Recommended Posts

1 hour ago, Okkaby said:

Å da er ikke båten hverken 8m eller 26 fot. Men 24fot.

Flisespikkeri. Ser at du stortsett kommenterer med kvalme på dine siste innlegg.synes du skal klappe igjen om du ikke har noe positvt å bidra med. Håper du trenger hjelp eller motivasjon en dag. Da skal jeg med glede stille opp med bidrag tilsvarende det du gir her. Du burde faktisk vite bedre. Fisken driter i hvilken båt man har. Krabben bryr seg ikke stort mer. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev 13 minutter siden:

Ser at du stortsett kommenterer med kvalme på dine siste innlegg.synes du skal klappe igjen om du ikke har noe positvt å bidra med. 

Amen:clap:

 

Til trådstarter; enkelte liker å prøve øse opp stemningen. Du vet hva du har og hva det går i, lykke til! Spennende at du prøver deg som båtboer, det er en fin boform. Håper du har ordnet deg muligheter for varme og ligger i ei lun havn. Her i Stavanger-området fryser det heldigvis ikke så ofte veldig mye til, så med litt varme ombord kan du få det riktig så hyggelig. Hadde vært kjekt å vite mer om båten, gjerne med bilder! Ellers, skaff deg det du trenger av mobilabonnement og kredittkort hvis du ikke har det fra før. Som båtboer (i alle fall i en ikke-kommunal havn) blir du registrert som ufb (uten fast bopel) og dermed vil kredittsjekk av deg feile, selv om du skulle være stinn i gryn. Har forsåvidt ikke vært den store utfordringen for min del enda, men greit å vite om. Du finner også masse tråder om å bo i båt her på forumet, mye gode råd å ta med seg:smiley:

Link to post
Share on other sites

S/Y Vega skrev for 3 timer siden:

Flisespikkeri. Ser at du stortsett kommenterer med kvalme på dine siste innlegg.synes du skal klappe igjen om du ikke har noe positvt å bidra med. Håper du trenger hjelp eller motivasjon en dag. Da skal jeg med glede stille opp med bidrag tilsvarende det du gir her. Du burde faktisk vite bedre. Fisken driter i hvilken båt man har. Krabben bryr seg ikke stort mer. 

Nå vet ikke jeg om du har noe peiling på fiskeri. Men for myndighetene er det ikke flisespikker om en båt er 7,46m eller 8m. Dette da det er helt annet regelverk for en båt på 8m. Å TS skal jo drive som yrkesfisker. Så da har faktisk dette jævla mye å si. Er en grund for det er mye gamle sjarker for salg. Det vil enkelt å greit koste for mye å få de godkjente.  

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Du kan jo bedrive fritidsfiske til du har omsatt for 50000 og ta en ny vurdering på om det er verdt investeringene som kreves for yrkesfiske. Eneste som kreves for fritidsfiske er at båten er registrert i småbåtregisteret.

Båter i yrkesfiske under 6 meter har et myye mindre komplisert og billigere regelverk enn 6-8 meter og 8 meter+. Er båten over seks meter må den kontrolleres av et godkjent foretak for ganske mange tusen kroner for å kunne brukes i yrkesfiske.

Redigert av audunpaudun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

audunpaudun skrev for 10 timer siden:

Du kan jo bedrive fritidsfiske til du har omsatt for 50000 og ta en ny vurdering på om det er verdt investeringene som kreves for yrkesfiske. Eneste som kreves for fritidsfiske er at båten er registrert i småbåtregisteret.

Båter i yrkesfiske under 6 meter har et myye mindre komplisert og billigere regelverk enn 6-8 meter og 8 meter+. Er båten over seks meter må den kontrolleres av et godkjent foretak for ganske mange tusen kroner for å kunne brukes i yrkesfiske.

Problemet hvis du ikke er registrert fisker er begrensninger på bruk. Maks 20 teiner osv. Jeg bruker 1time på å snu mine 20 krepseteiner...blir korte dager og lite inntekt. 

 

Hvor mange teiner fikk du 40kg krabbe på? Står de 1 eller 2 døgn? 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev for 22 timer siden:

Problemet hvis du ikke er registrert fisker er begrensninger på bruk. Maks 20 teiner osv. Jeg bruker 1time på å snu mine 20 krepseteiner...blir korte dager og lite inntekt. 

 

Hvor mange teiner fikk du 40kg krabbe på? Står de 1 eller 2 døgn? 

Jeg hadde 55 teiner ute i litt over ca 36 timer.
 

Link to post
Share on other sites

Brukt du pellets som agn i alle teinene? 

Er du kjent i området og vant til og fiske krabbe der? 

 

Står sikkert svar på dette en plass men...

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

ags88 skrev 30 minutter siden:

Brukt du pellets som agn i alle teinene? 

Er du kjent i området og vant til og fiske krabbe der? 

 

Står sikkert svar på dette en plass men...

 

Hadde vært fint å høre hvordan pelletsen funket ja, om det var det  kosefisken brukte?

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ags88 skrev for 3 timer siden:

Brukt du pellets som agn i alle teinene? 

Er du kjent i området og vant til og fiske krabbe der? 

 

Står sikkert svar på dette en plass men...

 

Timmeeh skrev for 8 timer siden:

Okey :) ja det er ikke galt det. Hadde et bilde en gang hvor dypt krabben vanligvis står i forskjellige måneder, den går jo etter temperatur osv. Dypere nå på senhøst/vinteren.

 

Jannmar skrev for 3 timer siden:

 

Hadde vært fint å høre hvordan pelletsen funket ja, om det var det  kosefisken brukte?


Brukte pellets ja, og agnet teinene 1 gang med ca 2dl pellets.
Føler det funker bedre med pellets enn med fisk, med tanke på at jeg fortsatt hadde pellets igjen i agne boksene etter 3 dager, og at jeg agnet 1 gang istedenfor og bruke fisk som er borte etter 12 timer.
og pellets koster 400kr for 15kg/20L
 Teinene ble satt på 40-50m dybde.

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev 24 minutter siden:

Brukte pellets ja, og agnet teinene 1 gang med ca 2dl pellets.
Føler det funker bedre med pellets enn med fisk, med tanke på at jeg fortsatt hadde pellets igjen i agne boksene etter 3 dager, og at jeg agnet 1 gang istedenfor og bruke fisk som er borte etter 12 timer.
og pellets koster 400kr for 15kg/20L
 Teinene ble satt på 40-50m dybde.

 

Takker for at du deler dine erfaringer :)

Link to post
Share on other sites

Prøv gjerne og sammenlign også, fisk vs pellets. 

40 kg på 55 (?) teiner e veldig veldig lite. 

Husk og notert deg alt mulig info hvor du setter, når på året, været og videre. Kan bli gull verd senere.

 

Ellers så støtter jeg forslaget litt lengre opp her, få tak i hoder, avskjær og kap fra sjark fiskere. 

 

Komodo, får jo krabbe på det meste, men salt agn er mye mindre effektiv syns jeg isåfall....

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Satt forresten 8 krabbeteiner på fredag, skal dra i morgen.

Brukte årsgamel++ fryst sild, ei skate som jeg ikke aner hvor lenge har ligget i fryseren, fryst lyr, fersk lyr og fersk sei....

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...