Jump to content

Min ferd mot millionene :D


kosefisken

Recommended Posts

Jeg var vel kanskje den første som reagerte på at noen av innleggene i denne tråden grenser mot hetsing, og det står jeg for.

 

Komodo skrev On 27.11.2018 at 21.54:

Mulig, men slik du holder på nå så nærmer det seg hetsing.

 

 

Det har vel framkommet at trådstarter er ca 18 år, og med de utfordringene han har å slite med synes jeg ikke det er helt greit å arrestere ham for alle feil og dårlige valg han gjør eller har gjort. Jeg synes det høres ut som en kar som vil noe, men kanskje trenger hjelp:

 

kosefisken skrev On 30.11.2018 at 1.08:

Jeg står litt i en klemme hvor jeg ikke har mye penger på konto, og ingen plass og bo. Det og leie i stavanger + båtplass er uakseptabelt. vell... angående den båtplassen.
Satt og reknet litt på det, og har en sprø siste utvei som jeg kan gjøre.
Men 30 000kr på konto frem til 1.februar, er ikke mye og leve av, spessielt når leien er 10 000kr i stavanger, SÅÅ, Jeg har lest meg litt opp og bestemt meg for og selge båten (Allerede solgt) og kjøpe en større båt. Med større mener jeg Bo-Båt.
Da får jeg: Båt for 12 000 som kan fiskes med, båtblass for 810kr månden, og annen kostnadd (ca 7500)
Båten må fikses litt i, og kommer til og koste tot 22 500.
Så, dette er det som har skjedd i livet mitt. 
...
Takk til alle som faktiskt hadde troen på meg, imotsettningen til TO VISSE ANDRE her inne

 

Link to post
Share on other sites

Liker unge folk med innsatsvilje og "manglendeinnsikt i begrensninger" fordi hvis alle hadde vært som en del av de "gamle" bitre Herrer her inne, hadde verden gått i stå. Samfunnet trenger unge folk med spaken i gulvet som faktisk vil noe.

 

Jeg mener bestemt at jeg har vært med på en kronerulling eller 2 til medlemmer av BP. For å "rette opp" @kosefisken sitt inntrykk av BP og dets medlemmer kunne vi kanskje rullet inn litt penger til den Unge Herremannen ?   Jeg begynner med 500 spenn. Noen som følger ?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

okey, mange mellinger og liten tid...

Liten oppdatering for og klargjør luften:
1. Per dags dato (03.01.2019 og utover) har jeg faktiskt ikke en fast boplass, og det rimligste for min del var og kjøpe meg en båt og bo i.
Har erfaring med dette fra før, ettersom jeg bode 1,5 år i båt, så øvelerer nok vinderen
2. Grunnen til jeg spurte om transport av 50 fot, var forde en venn av meg trengte hjelp til transport av sin 55 fot båt. jeg tenkte og spørre i forumet, og fikk vell svar at det var bedre og fikse motoren selv, enn og transpotere den. (Motor er under service nå)
3. Jeg har gått litt stille pga jobb. Som nevnt i tidliggere innlegg jobber jeg som rigger og har ønsker og bli lysteknikker. Fra des 15-jan 5 har jeg være på jobb, opplæring og kurs innen lys og riggingfor og få bedre kunskap.
Var blandt annet oppe i bergen fra 3.jan-10jan for kurs og opplæring
4. Har fått en del melinger om folk som ønsker og hjelpe meg med økonomien, og noen tilbyr opp imot 5 000kr i donasjon. Jeg setter pris på at folk vil hjelpe, men som sagt så ønsker jeg og bevise at man kan starte med 15 000 på konto, og drive som yrkedsfisker.
5. Båten selges, men er mest interisert i og selge motoren, ettersom jeg ønsker en mindre motor. Motoren er en Yamaha 70hk fra 1982, som hadde ødelagt tiltmotor, men etter et besøk oppe på rogaland maratim senter avd.verksted, ser det ut som motoren er fikset. Jeg hadde planer om og selge mptoren for 10 000, og kjøpe en suzuki 50hk 2005 som har et mindre drivstoff forbruk. båten+motor ligger ute for 15 000 nå.
Ja, båten var solgt for 15 000 til en person i haugesund, og pengene var på konto, men han hentet aldri båten, og kjøpet gikk ikke gjennom. er derfor jeg la den ut.
6. venter nå på en siste mail fra fiskedirektoretet, så kan jeg starte fiske.  har som sagt hatt prøvefiske med 20 teiner, og følte resultatet var bra. raport om inntekter og utgifter kommer.
7. når det kommer til visse 2 her inne på dette forumet er det ikke noe og bry seg om. de kan slenge dritt om dem ønsker, og jeg tar det til meg. det dem ikke fårstår enda, er at: jo mer dritt dem slenger, jo mer har jeg lyst og motbevise dem om at dem har feil, så på en måte hjelper dem meg :D
8. jeg satt et budsjett på 15 000 for oppstart, bare for og vise at man kan starte med så lite, men jeg kommer nok til og bryte det pga teinehaler...
jeg var i kontakt med fiskedirektoratet og for båter under 6m, er ikke elektrisk teinehaler et krav. det må bare være haler (ikke eletrisk)
har en haler liggende som jeg og min morfar lagde selv, og som fungerer rått, men på grunn av skade i rygg, ønsker jeg og ha en eletrisk bare for og ikke ødelegge meg helt. Inkludert alt utstyr, båt  og reprasjon (uten teinehaler) er summen min på 13 000kr noe som er innenfor budsjette. Da har jeg 2000kr til drivstoff.
jeg mø ha en teinehaler som er elektrisk + batteri, og sum av det er ca 5000kr totalt.


Er tilbake nå, og skall fokusere litt mer på fisket. Bare og forvente oppdateringer

Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev for 2 timer siden:

Er tilbake nå, og skall fokusere litt mer på fisket.

 

Så flott! Skjønner du har hatt, og har, mye å bale med på alle kanter. Desember og Januar er ikke akkurat den enkleste årstiden for de utfordringene du har hatt, men nå går det heldigvis mot lysere og varmere dager. Ønsker deg fortsatt lykke til videre :)

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kosefisken skrev for 2 timer siden:

8. jeg satt et budsjett på 15 000 for oppstart, bare for og vise at man kan starte med så lite, men jeg kommer nok til og bryte det pga teinehaler...

Og her vil noen av oss bidra. + at punkt 7 irriterer fler en deg :-)

Lykke til!

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men dette prosjektet høres svært lite bærekraftig ut. Når en fisker krabber for salg på mottak vil ca 50% av krabben måtte kastes ut hvis det er utenfor høysesong (august-oktober) ettersom den ikke fyller kravene for kvalitet eller innhold. Selv i sesongen må store mengder kastes ut igjen. Hvis du leverer mange krabber av lav kvalitet til mottaket vil de kunne trekke betydelige summer fra den totale utbetalingen. 

Med en gammel 70 hk motor på hekken vil du antagelig brenne langt mer bensin enn hva du tjener inn. Du vil altså, høyst sannsynlig få en negativ netto inntekt før andre driftskostnader regnes med. Har selv fisket med en 15 foter med 25 hk og 200 teiner midt i krabbeland på nordmøre og måtte kjøre omtrent like langt til mottak som deg, dette ga et forbruk tilsvarende 500kr per dag (17 kr/liter). Hvis du regner med at hver krabbe veier 400 gram må du fiske ca 0,7 kg krabbe per teine gitt at du har 70 teiner og bensinutgiftene er omtrent 500 kr. I ditt tilfelle vil bensinutgiftene være så høye at du antageligvis må fiske ca 1,5 kg krabbe per teine per dag for at du skal gå i null per dag. Dette er etter min erfaring mye krabbe (ettersom mye kastes ut). For at foretaket ditt skal få en positiv EBITDA burde du skaffe deg betydelig flere teiner. 

Dessuten burde teinene dine være at betydelig bedre kvalitet som flere her har sagt. En teine med så lav vekt fisker dårlig, dessuten revner de fort. Hadde noen teiner fra Biltema for en stund siden, de fleste holdt ikke en gang en sesong, og de som ikke ble ødelagt rustet opp til neste sesong. 

Hilsen G 17 

Link to post
Share on other sites

REMA skrev for 19 timer siden:

Har ikke lest hele tråden, men dette prosjektet høres svært lite bærekraftig ut. Når en fisker krabber for salg på mottak vil ca 50% av krabben måtte kastes ut hvis det er utenfor høysesong (august-oktober) ettersom den ikke fyller kravene for kvalitet eller innhold. Selv i sesongen må store mengder kastes ut igjen. Hvis du leverer mange krabber av lav kvalitet til mottaket vil de kunne trekke betydelige summer fra den totale utbetalingen. 

Med en gammel 70 hk motor på hekken vil du antagelig brenne langt mer bensin enn hva du tjener inn. Du vil altså, høyst sannsynlig få en negativ netto inntekt før andre driftskostnader regnes med. Har selv fisket med en 15 foter med 25 hk og 200 teiner midt i krabbeland på nordmøre og måtte kjøre omtrent like langt til mottak som deg, dette ga et forbruk tilsvarende 500kr per dag (17 kr/liter). Hvis du regner med at hver krabbe veier 400 gram må du fiske ca 0,7 kg krabbe per teine gitt at du har 70 teiner og bensinutgiftene er omtrent 500 kr. I ditt tilfelle vil bensinutgiftene være så høye at du antageligvis må fiske ca 1,5 kg krabbe per teine per dag for at du skal gå i null per dag. Dette er etter min erfaring mye krabbe (ettersom mye kastes ut). For at foretaket ditt skal få en positiv EBITDA burde du skaffe deg betydelig flere teiner. 

Dessuten burde teinene dine være at betydelig bedre kvalitet som flere her har sagt. En teine med så lav vekt fisker dårlig, dessuten revner de fort. Hadde noen teiner fra Biltema for en stund siden, de fleste holdt ikke en gang en sesong, og de som ikke ble ødelagt rustet opp til neste sesong. 

Hilsen G 17 

Hei, først må jeg si at dette er den mesy logiske og best beskrevne kommentaren jeg har mottatt på denne tråden, og er veldi glad for denne konstruktive kritikken jeg har fått.

først kan jeg si at jeg er klar over at en 70hk bruker mye drivstoff, og jo mer fart, jo mer drivstoff bruker man. Hadde en måling med motoren, og jeg kom opp i 44 knop på stille sjø, men brukte og 10 liter på under  min. kjørte også på 20 knop og brukte ca 20 liter per time/1 liter per NM (om jeg husker korrekt)
Jeg har ikke dårlig tid på sjøen, og har vurdert og kjøpe en lik båt med innenbors motor (Diesel motor 30hk) men sliter litt da med kreftene båten må ha for og kjøre med last og røff sjø.
Er derfor jeg ønsker en sterkere motor, og fant ikke noen gode båter med minimum 50hk som er under 19fot og innenfor 20 000kr.

Jeg tenker og ha en snitthastighet på 10-15knop, og ruten blir 25NM (50km). dette blir da ca 15L per tur. Men må se litt over om jeg skall bytte båt.

Når det kommer til teiner har jeg mer på lager. Poenget med biltema teinene (Kjøpte dem fra xxl forresten) er og bevise at man kan starte smått, og bygge seg opp. Man kan invistere i 100-200 teiner fra biltema for 90kr stk, istedenfor 25stk teiner med stålbunn for 390kr. På denne måten har man mer teiner og få fangst på, og kan da oppgradere når inntekten kommer.
Med snittlig 1kg krabbe per teine blir dette:
Biltema teiner 100stk: 1kg per teine*100teiner * 11kr per kg krabbe = 1100kr
Stålbunn teiner 25stk: 1kg per teine*25 stålbunnteine*11kr per kg krabbe = 275kr

Har kjøpt 50 xxl teiner bare for og bevise poenget mitt. Om dem blir øndelagt har man også garranti på 100dager som dekker skader på teinene (Har bekreftelse på dette)

jeg har inne en bestilling fra ok marine på 100 teiner med stålbunn, og venter på leveranse fra dem. men hovedpoenget med denne tråden er og bevise at man KAN starte med billige teiner og tjene en liten del. Jeg skall IKKE inkludere de 100 teinene i stålbunn i budsjettet når jeg viser mine inntekter og utgifter.

Ønsker jo og starte som fisker forde jeg har en skade i ryggen som gjør det vanskeligt for meg og jobbe i aktiv verdager, men har sagt til nav at jeg IKKE skall sitte hjemme og gjøre ingenting. Fikk støtte fra dem i 3 månder, men kjedet meg så mye at jeg startet og søke jobber. Har fortsatt tilbud fra dem om støtte, men ønsker ikke dette fra dem.

Som sagt setter jeg stor pris på din kommentar, og det er mye nyttig info i den. 
jeg startet denne tråden ettersom ingen hadde troen på at man kunne starte som fisker uten penger og biltema teiner, noe jeg NEKTER OG TRO PÅ.
Kjøpte biltema teinene for egne penger (ikke bedrift pengene) bare for og bevise at man kan starte med disse teinene, og fortsatt ha klare og få det til som fisker.
Satt av 15 000kr for oppstart bare for og gi meg en stram ramme og jobbe med.

Link to post
Share on other sites

Med flere teiner har jeg absolutt troen på deg, og jeg vet av erfaring at dette er mulig hvis du fisker i sesongen. Jeg antar at du er registrert på blad A, ettersom du fisker med over 20 teiner. Om vinteren kunne du vurdere å fiske sjøkreps, som har en minstepris på 90 kr/kg hvis jeg ikke husker helt feil. Dessuten burde du vurdere leppefiske i åpen gruppe om sommeren. Du har da en fartøyskvote på 6000 fisk. Med en gjennomsnittspris på 17 kr for leppefisk ligger det gode penger i dette. Med kvote på 6000 fisk burde du kunne fiske disse på et par uker, før krabbesesongen starter. Leppefisket åpner 17. juli sør for Stadt. 

Hvis du starter med leppefiske trenger man en del ekstra infrastruktur (f.eks vanntanker og ekstra batteri til vannpumpe). 

Redigert av REMA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har ikke vurdert å fiske i stedet? Mye bedre kilopris og billigere å drive. Hvis du setter ei line med hundre kroker to ganger om dagen fanger du sikkert litt fisk. Og hvis du selger fisken på kaia får du mye mer enn minsteprisen mottakene gir. 

Lineklips er på salg på Jamas.no nå også. Har kjøpt hundre selv :)

Link to post
Share on other sites

For salg på kai trenger man dog spesiell tillatelse fra fiskeridirektoratet, og hvis jeg ikke husker helt feil så er ett av kravene at nærmeste fiskemottak er for langt unna til at det gir bærekraftig drift. 

Når det kiloprisen på fisk angår, er den ikke noe å skryte av. Rund torsk i normal size (et par kilo) har en minstepris på 15 kr, noe som ikke er så mye. De andre vanlige fiskeslagene ligger rundt 10 kr kilo, akkurat som krabbe (11 kr/kg). I hans område som er i en fjord (hvis jeg ikke har misforstått helt) vil jeg heller ikke tro det blir noen megafangst. Med la oss si f.eks 100 teiner vil han kunne klare 100 kg krabbe. Å fiske 100 kg fisk er langt fra umulig, men i en fjord på sørvestlandet har jeg liten tro på dette.

Har mye mer tro på sjøkreps, leppefisk og krabbefiske (riktignok med tilstrekkelig utstyr).

Link to post
Share on other sites

For å selge fra kai trenger man bare en tillatelse fra et fiskemottak eller godkjent kjøper og det er bare en formalitet. Kiloprisen er da også myye bedre enn om man selger til mottak for prisen kan man da sette selv (innenfor visse grenser såklart :p). Med kaisalg trenger man heller ingen kjempefangst. Hvis du selger torsk til 50 kroner kiloet og har femti kilo blir det jo 2500 kroner. Sikkert mange restauranter som er interessert i dagsfersk fisk også.

Redigert av audunpaudun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10 hours ago, audunpaudun said:

For å selge fra kai trenger man bare en tillatelse fra et fiskemottak eller godkjent kjøper og det er bare en formalitet. Kiloprisen er da også myye bedre enn om man selger til mottak for prisen kan man da sette selv (innenfor visse grenser såklart :p). Med kaisalg trenger man heller ingen kjempefangst. Hvis du selger torsk til 50 kroner kiloet og har femti kilo blir det jo 2500 kroner. Sikkert mange restauranter som er interessert i dagsfersk fisk også.

 Men du må jo også brukeverdiful tid til å stå å selge og da! Ikke alle er den fødte selger! Kreves litt insats det også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Var fin den PDF'en du la ut REMA.

Men det betyr da i praksis at man bare får levert Hunnkrabber, og de er bare å finne i sommer/hørst sesong og bare på gyteplassene ?

 

Hva gjør mann med resten av krabben (hannkrabber som ikke er vasskrabbe ), eller får man ikke det når mann fisker komersielt, fordi man bare fisker til rett tid og på rett plass ? 

 

Til privatbruk så fanger vi krabbe hele året, og både hanner og hunner går i gryta, og har ikke tenkt over at ikke det var OK, men det er kanskje annderledes for komersiell produksjon da.

 

PS : Salg fra egen båt kan man jo også gjøre med krabbe da, så hvis man først skal til kai for å selge fisk så er det sikkert ok å ha med noe krabbe for salg også..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...