Jump to content

DIY: Batteripakke av litium celler til dykkerlykt mm.


Komodo

Recommended Posts

Som trådtittelen antyder vurderer jeg å bygge noen batteripakker av litiumbatterier. Første formål vil være en batteripakke til dykkerlykt. Jeg har laget mange batteripakker til hjemmelagde dykkerlykter før, men det begynner å bli mange år side, og da var det enten bly eller NiMh. 

 

Men nå er jo det gammeldagse teknologier begge deler, så da tenkte jeg å snuse litt på litiumceller ved neste bytte. Ser at det stort sett er Li-Ion som benyttes i slike batteripakker nå. 

 

I den forbindelse lurte jeg på å investere i en punktsveiser for loddeører

 

F.eks. denne:

https://www.ebay.com/itm/SUNKKO-788H-USB-18650-Battery-Pulse-Spot-Welder-CC-CV-Charge-Power-Bank-Test/283184151831?hash=item41ef173d17:g:cpYAAOSwMuZbrczW:rk:7:pf:0#shpCntId&shqty=1#shId

 

eller denne:

https://www.ebay.com/itm/110V-220V-Spot-Welder-737G-SUNKKO-LED-Dual-Pulse-Battery-Charger-800A-0-12-0-2mm/273625357489?hash=item3fb5579cb1:g:oa8AAOSw-sVcIbFt:rk:26:pf:0 

 

en batteritester:

https://www.ebay.com/itm/EBD-A20H-Electronic-Load-Power-Battery-Capacity-Tester-Resistance-Multimeter/173121679774?epid=18021132477&hash=item284edb319e:g:4-4AAOSwW9RaaqnR:rk:1:pf:1&frcectupt=true 

Denne så utrolig praktisk ut! Ser ut til at man kan koble til en celle eller et batteri uansett teknologi, legge inn en cut-off spenning, og sette i gang en utlading etter en valgt strøm inntil 20A. Ser også ut som om man kan få grafen opp på pc.

 

og en liten lader, som ser ut til å være nyttig for å kalibrere celler med:

https://www.ebay.com/itm/IMAX-B6-LCD-Screen-Digital-RC-Balance-Charger-for-Lipo-NiMh-Battery-Adapter-CO/302546132210?_trkparms=aid%3D555018%26algo%3DPL.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20131003132420%26meid%3D2d72fdd35032411e84be4349723fb0a7%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D12%26mehot%3Dpp%26sd%3D142644035483%26itm%3D302546132210&_trksid=p2047675.c100005.m1851 

 

 

Neste spørsmål ut er dette med overvåkning av cellene. Jeg har jo skjønt at man må ha BMS når man skal bygge en slik pakke, men dette kan jeg fint lite om. Så vidt jeg har skjønt overvåker den cellespenningen slik at den ikke skal falle for lavt ved utlading, eller gå for høyt ved lading. Er det noen som kan forklare dette litt nærmere, og gjerne linke til noe som kan brukes fra ebay? Lurer f.eks. på om en slik BMS overvåker hver enkelt celle, og i tilfelle hvordan dette skal kobles i praksis. 

Link to post
Share on other sites

Da er batteritester og lader til den nye laben bestilt.

 

Kjøpte testeren som jeg linket til over. Litt av årsaken til at valget falt på denne er at jeg har sett grafen fra en slik i batterireklame. Synes den virker innmari kjekk. Dette er en EBD A20H. Den har ikke ladefunksjon, men kan belaste opp til 20A, og man kan stille inn konstant strøm og cut-off spenning for cellen/batteriet som skal testes. Man kan da også lett regne ut indre motstand for cellen. Så vidt jeg forstår kan man laste inn software på en pc og lese ut en graf for testen.

848112530_BatteritesterUSB.PNG.89e009072f9a64187c10b7e7ffbd2d46.PNG

 

1266569827_Batteritestergraf.PNG.c6406eb5765ce5149bda2fdc7e0adce1.PNG

 

Og denne laderen som heter Imax B6. Den kan lade en eller flere celler av både 

1412448523_ImaxB6.PNG.f7e69f9369993985c1a1010ed2858782.PNG

 

Her er litt tekniske data for laderen:

 

Description:
This RC mini balanced charger is small in size for convenient carry. It is designed with cooling fan, cut-off voltage setting and detection for voltage and internal resistance of battery, which ensures safe discharging and charging.

Features:

  • Suitable for charging LiPo, LiFe, NiMH and NiCd batteries.
  • Max discharging power is up to 10W.
  • Supporting cut-off voltage setting.
  • Designed with fast charging and storage modes for Li-Po, and re-peak charging mode for NiCd and NiMH.
  • Having temperature controlling function and detection for battery, internal resistance of battery and voltage.
  • Having port for temperature sensor, XT60 plug and balance charging.
  • Compact size is convenient to carry.


Specifications:
Material: Metal 
Color: Blue
Input: DC 11-18V / 5A
Charge Power: Max 80W
Discharge Power: Max 10W
Charge Current: 0.1-6A
Discharge Current: 0.1-2A
Leak Current: 300mAh / Cell (for Li-Po)
For Li-Po / LiFe / LiHV / Lilon Battery Cell: 1-6S
For Ni-MH / NiCd Battery Cell: 1-15
Pb Battery Voltage: 2-20V
Size: 103 * 83 * 30mm / 4 * 3 * 1inch
Weight: 330g
Type: RC Accessory

 

Har mange ganger savnet en lignende sak når jeg har holdt på å pusle med diverse batteripakker. Noen ganger står man med en haug med brukbare batterier, men for å plukke ut celler som passer sammen er det behov for å lade opp og teste cellene først. Her kan man lett lade opp en og en celle om det er behov for det :thumbsup:

Kom over den saken i denne artikkelen om en kar som satte sammen en batteripakke av gamle lap-top batterier

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/70432-12v-lithium-18650-batteripakker/ 

 

Ingen som har noe input når det gjelder BMS for slike batteripakker?

Komodo skrev for 16 timer siden:

Neste spørsmål ut er dette med overvåkning av cellene. Jeg har jo skjønt at man må ha BMS når man skal bygge en slik pakke, men dette kan jeg fint lite om. Så vidt jeg har skjønt overvåker den cellespenningen slik at den ikke skal falle for lavt ved utlading, eller gå for høyt ved lading. Er det noen som kan forklare dette litt nærmere, og gjerne linke til noe som kan brukes fra ebay? Lurer f.eks. på om en slik BMS overvåker hver enkelt celle, og i tilfelle hvordan dette skal kobles i praksis. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 16.1.2019 at 2.23:

man må ha BMS når man skal bygge en slik pakke

 

Tja. Det som er påkrevd er en nøyaktig styring av ladespenningen. Dessuten vil man i mange tilfeller trenge en strømbegrenser både ved opp- og utlading. Med BMS forstår man jo vanligvis et system man har i en permanent installasjon, som f.eks. i en båt; der batteriet overvåkes fullt og helt av én enkelt enhet. En tilsvarende enhet er innebygd i de fleste batterier til mobiltelefoner og fotoapparater, men ikke i 18650-celler o.l. Grunnen til det første er at det er snakk om dedikert bruk med små effekter. Dette trengs det ikke rare greiene for å håndtere. 18650-celler derimot, benyttes gjerne også der det kan forekomme svært kraftig strøm. Dessuten brukes de også oftest på en måte der det skilles klart mellom lademodus og forbruksmodus. Derfor er funksjonen gjerne delt i to. Laderen tar seg av den siden av saken, mens det er opp til forbrukeren å passe på at strøm og temperatur holder seg på et akseptabelt nivå der. Dermed blir batteriene mer fleksible. Når de brukes i permanente installasjoner krever de selvsagt én eller annen form for BMS. Eksempelvis som i de tidligste Tesla-modellene, som har en mengde 18650-moduler med hver sin BMS. Visse større LiFePO4-batterier har også en innebygd fullverdig BMS (og endog statusrapportering via bluetooth!!). Dette er det nok flere grunner til. For det første er disse tiltenkt som erstatning for bly-/syre-batterier, og kan dermed brukes uten ekstra tilpasning. For det andre er de så dyre i utgangspunktet at litt ekstra elektronikk ikke utgjør mange prosent av prisen. For det tredje er det viktig for renomméet at de ikke blir oppfattet som spesielt sårbare.

En fullverdig erstatter for et bly-/syre-batteri er de dog ikke, for de har visse svakheter.

 

Fordeler med LiIon-baserte batterier:

+ Høy ytelse; spesielt i forhold til vekt, men også til volum.

+ Liten indre motstand (= stor strømkapasitet).

+ Tåler, og kan nyttiggjøre seg, høy ladestrøm.

+ Tilnærmet 100% utnyttelse av ladestrømmen (ekstra gunstig ved bruk av solcellepanel).

+ Kan snus i alle vinkler.

 

Ulemper:

- Høy pris.

- Tåler ikke normal lading i minusgrader (det finnes varianter med innebygde varmeelementer, som forsyner seg av ladestrømmen).

- Meget sårbare for både for høye og for lave spenninger. Noen få tidels volt for mye eller for lite kan gi permanent skade.

- Vil ofte ha behov for ekstern strømbegrenser både ved opp- og ut-lading.

- Større spenningsforskjell ved utladet kontra fulladet. **

- Trenger "ikke-standard" ladespenning (12,0 / 16,0 V*  3 / 4 celler). **

- Antatt kortere levetid (begrenset både av tid, og antall ladesykluser).

 

*) For å få flest mulig ampèretimer utav batteriet totalt gjennom dets levetid, bør man ikke lade det opp til mer enn 75%. Dette gir fire ganger så mange ladesykluser som om man lader opp til 100% hver gang.

Under gode forhold kan de lades fra 10 til 75% på under et kvarter, men dette vil redusere levetiden noe. "Normallading" regnes som rundt 1C (capacity). Dvs. 2 A for en celle på 2 Ah.

 

**) Gjelder ikke LiFePO4 (med innebygd BMS).

Det vil sannsynligvis komme flere varianter i nærmeste framtid, da det brukes store ressurser på området.

 

 

Jeg ser at den laderen som er beskrevet over er merket "balance charger". Balansert lading betyr at hver celle lades og overvåkes separat, men jeg har sett begrepet bli brukt om ladere som håndterer seriekoblede celler under ett. Med "balansert" menes det da at laderen tar pauser underveis, slik at spenningene får anledning til å jevne seg ut. Dette vil da forhåpentligvis hindre enkelte celler i å få for høy spenning. Derfor er det da også viktig at cellene er så like som mulig.

En effektiv, og samtidig trygg opplading krever at cellene lades enkeltvis, eller evt. i parallell. Ved parallell-lading kan selvsagt strømmen til hver celle bli noe ulik, men dette er langt fra like kritisk som spenningen.

LiIon-batterier har moderat selvutlading (noe høyere enn bly-/syre), men ved langvarig lagring bør de være 40% oppladet (dvs. 3,80V**), da dette gir den langsomste aldringsprosessen.

 

En ypperlig kilde til 18650-celler er, som nevnt over, kasserte PC-batteripakker. Gjenbruk er jo i skuddet nå, og som regel er det én eller to av 6~8 celler som er defekte. Resten kan fungere utmerket i flere år. "Defekt" er forresten en definisjonssak. Dersom en celle er 0 V, er det sannsynligvis overtrykkssikringen som har koblet ut. Denne kan resettes, men det er det kanskje ikke lov å anbefale...

 

 

Det kan tenkes at jeg har glemt ett eller annet, men jeg håper det viktigste er nevnt.

Lykke til med ny, eller mer presist, fornyet hobby :-)

 

Link to post
Share on other sites

Oi, det må jeg si @ozo, du har virkelig kompetanse på dette! Takk for et fyldig svar :thumbsup:                

 

Utstyret kan jo også brukes til å sjekke og balansere NiMh celler, så jeg kommer nok til å begynne med å øve meg på gamle celler jeg har liggende her hjemme. Det første formålet kommer til å bli en batteripakke til dykkerlykt. Andre formål kan være bla. batterier til oppladbart verktøy, driller etc. som har gitt opp. Etterhvert har jeg også ambisjoner om å gjøre ferdig en UV-scooter som jeg har begynt å lage deler til, men det blir litt fram i tid. 

 

iMax-B6 laderen er først og fremst bestilt for å balanselade cellene før montering. Den kan lade både enkeltceller og celler i serie (1-6 litiumceller og 1-15 NiMh celler). 

 

Du skriver en del om BMS generelt, men hva tenker du om BMS for en dykkerlykt? Typisk bruk vil være syklisk drift, utlading og opplading. Utladingen vil nesten alltid være med den samme lasten, f.eks. 50W ved 12V. Størrelsen på batteripakkene vil variere, noen små og noen litt større. Etterhvert vil det bli aktuelt å gå over til LED, men i første omgang blir det å bruke de eksisterende halogenpærene. Jeg ser jo at disse Li-ion cellene kommer både med og uten innebygget beskyttelse. Vil slike beskyttede celler være greie til dette bruket uten ekstra BMS? Og hvordan er det med batterier til driller og annet verktøy, har de BMS? Og PC batterier?

 

Her er et typisk eksempel på hvordan en slik batteripakke kan se ut. Det framkommer ikke om den har BMS eller ikke. 

https://altitec.no/11-1-v-li-ion-batteripakke-til-dykkerlykt-14ah.html?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=11%2C1+V+Li-Ion+Batteripakke+til+dykkerlyk 

 

Kan forresten også nevne at punktsveiser er bestillt. Valgte den enkleste og billigste varianten, da de andre instrumentene bør dekke behovet for lading, utlading og kontroll.

574503147_Spotwelder.PNG.aa2b5496124d82062b9a651c14ae69ad.PNG

 

Det er forøvrig drøssevis med DIY videoer på youtube. Litt av problemet er å vurdere hva som er bra og hva som er useriøst av det som ligger der. For ikke å si hva som er relevant.

 

Her er en kar som bygger en batteripakke med en tilsvarende punktsveiser

 

 

Og her er den en som styrer med en BMS. Ser forøvrig at han har samme belastningstesteren som jeg har bestilt meg (ZKE)

 

 

------------------

 

Du nevner at PC-batterier er en grei kilde til brukte celler, noe flere på nettet også beskriver. Noen som har tips til hvor man kan få tak i en drøss med brukte PC-batterier? 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Her er et typisk eksempel på hvordan en slik batteripakke kan se ut. Det framkommer ikke om den har BMS eller ikke. 

Jeg googlet laderen som følger med, og den har både spennings- og strømbegrensning tilpasset LiIon-batterier, så da er det god grunn til å anta at batteripakken ikke har det. Den er nok kort og godt en stabel med 3x7 18650-celler. Denne lager du selv, når du får alt utstyret i hus :-)

Man skulle jo tro at de som driver og reparerer PCer har jevn tilgang på slikt...

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det å sette sammen batteripakker i seg selv er ikke vanskelig, det har jeg gjort mange ganger. Men det er dette med litiumteknologi som er nytt for meg. Det er jo skrevet mye om hvor farlig litiumbatterier kan være ved feil bruk og lading, så det er det jeg ønsker å unngå. Samtidig vil jeg ha god kontroll på alle batterier og celler pga. driftsikkerhet. Ønsker ikke at det plutselig skal bli mørkt i lykta under et dykk, eller at lykta skal eksplodere i beltet :ghost: 

 

Jeg la ikke merke til at den pakka fra Altitec kom med lader, men jeg ser jo det nå. 

https://www.mascot.no/media/1551/2240li-tech-spec.pdf 

 

Jeg ser at den lader alle cellene opp til 4,2V, noe mange advarer mot ved syklisk drift. Men det blir jo en avveining mellom tilgjenelig kapasitet og levetid. Ellers er jo det der en Mascot lader. Mascot er et Fredrikstadfirma, og der har jeg litt kontakter. Tenkte ikke på det heller i farta, men kompisen min der kan nok muligens komme med litt nyttig informasjon om litium. 

 

Men hvis det er slik du sier at det ikke er noe beskyttelse i batteripakka, så har man jo heller ingen beskyttelse mot at man trekker spenningen for langt ned på cellene. Så vidt jeg forstår er Li-Ion cellene vesentlig mer sårbare for dette enn en NiMh celle. For meg ser det forøvrig ut som om den nevnte pakka har seks søyler av to celler, altså 12 celler totalt. Det stemmer jo også med tre i serie og fire i parallell. Nominell spg. 3,7V x 3 = 11,1V, og 14Ah / 4 = 3,5Ah pr. celle. Noe som stemmer bra med mange Li-Ion celler som averteres. 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis en LiIon-celle skulle eksplodere, skyldes dette for høyt internt trykk. Dette igjen må skyldes enten gassproduksjon eller temperaturøkning. Førstnevnte er kun mulig under lading, mens det andre også kan skje ved ekstrem belastning. Jeg vil påstå at det er utenkelig under normal bruk, forutsatt at det ikke er feil på cellen. Det har man aldri noen garanti imot.
Eksplosjonsfaren under bruk blir heller ikke større om den er ladet hardt. Den er nok større under selve ladingen, men utover det vil det, pga. irreversible kjemiske reaksjoner, kun medføre en reduksjon i kapasitet, og dermed levealder. Nå finnes det muligens en teoretisk mulighet for at cellen til slutt blir så dårlig at den nærmest kortslutter seg selv, men jeg er ganske sikker på at kapasitetsreduksjonen da forlengst har gjort den praktisk uanvendbar.
Jeg tror nok eksplosjonsfrykten er noe som henger igjen fra batteritypens spede barndom, som forresten ikke er så lenge siden.

Uten utladingskontroll, risikerer man helt klart å ødelegge batteriet. Så da er det nok i såfall lurt å investere i noe sånt som denne:

https://www.ebay.com/itm/3A-4A-3S-11-1V-18650-Li-ion-Lithium-Battery-BMS-Cell-Charge-PCB-Protection-Board/322927764655?hash=item4b2ffea4af:g:pt4AAOSwHMJYDCrd:rk:39:pf:0

 

Jeg er enig i at det ser ut til å være to i høyden, men det virker ulogisk. For det første finnes det vel enda ikke 18650-celler i handelen på 3,5 Ah. De ligger i området 2~2,5 Ah, men nå behøver jo ikke en annonse nødvendigvis å gjenspeile fakta. Men hvis det er seks i en hexagonal konfigurasjon, tyder dette på at det er noe i midten, f.eks. en BMS...
 

Link to post
Share on other sites

Ja, dette med sikkerheten er noe jeg gjerne vil vite mer om, så det er flott at du kommer med dette her. Hvis det er noen andre som smugleser her og har noe kunnskap om dette så er det fint med flere bidrag også :thumbsup: 

Hvis jeg forstår deg riktig så  er det liten sannsynlighet for at det skal skje noe under bruk, det er ladingen som er risikoen. For å ha ladingen under kontroll er det en forutsetning at alle cellene er balansert i forhold til hverandre, slik at ikke noen celler blir fulle før de andre. Hvis det er flere serier i parallell overvåkes hver seriekobling. Men overvåker man ikke hver celle i en seriekobling? Ser BMSen kun på hele serien? Hvis man ikke har BMS på en batteripakke, men kun overvåker ladingen, så blir det vel viktig med en manuell kontroll av spenningen under utladning. På en dykkerlykt blir det i praksis vanskelig. Det eneste jeg ser for meg er at man ser at lyset blir svakere, og skrur av lykta. Det beste hadde vel vært et voltmeter slik at man kan skru av i tide, men det blir vanskelig i praksis. Da må heller løsningen bli en BMS som beskytter mot for mye utladning. 

 

ozo skrev for 4 timer siden:

Uten utladingskontroll, risikerer man helt klart å ødelegge batteriet. Så da er det nok i såfall lurt å investere i noe sånt som denne:

https://www.ebay.com/itm/3A-4A-3S-11-1V-18650-Li-ion-Lithium-Battery-BMS-Cell-Charge-PCB-Protection-Board/322927764655?hash=item4b2ffea4af:g:pt4AAOSwHMJYDCrd:rk:39:pf:0

Akkurat, der har du en! Men jeg regner med at det finnes en drøss forskjellige slike, så noe av det jeg ønsker hjelp til her er å plukke ut komponenter, samt vurdere kriteriene for hvilke komponenter man skal velge. Det samme gjelder også for alt annet materiell som trengs, særlig batterier.

 

ozo skrev for 4 timer siden:

Jeg er enig i at det ser ut til å være to i høyden, men det virker ulogisk. For det første finnes det vel enda ikke 18650-celler i handelen på 3,5 Ah. De ligger i området 2~2,5 Ah, men nå behøver jo ikke en annonse nødvendigvis å gjenspeile fakta. Men hvis det er seks i en hexagonal konfigurasjon, tyder dette på at det er noe i midten, f.eks. en BMS...

Mulig det ikke finnes 18650 celler med 3,5Ah i realiteten, men det mangler ikke på annonser på ebay i alle fall. Men ettersom jeg har forstått er det utstrakt med juks og fanteri i den bransjen, så det å plukke ut gode celler til lav pris virker å være en utfordring :confused:  

 

Jeg trodde at 3,5Ah var en realistisk kapasitet på disse cellene, men det er mulig at 3,0 er det høyeste reelle alternativet. 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=18650++3500+mA+Li-Ion&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&LH_PrefLoc=6&_sop=15&_osacat=0&_odkw=18650++3500+mA&LH_TitleDesc=0 

 

Alle kapasitetsoppgivelser over 3 eller 3,5 må man anta er lureri ettersom jeg forstår:

https://www.youtube.com/results?search_query=fake+li+ion+battery+ 

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ble nysgjerrig på disse 3,5 Ah-batteriene. Etter intens googling, tror jeg jeg har svaret. Jeg fant denne siden av en som virkelig har gått vitenskapelig til verks:

https://electricbike.com/forum/forum/batteries/18650/52414-3500mah-league-sanyo-ncr18650ga-panasonic-ncr18650ga-lg-mj1-samsung-inr18650-35e

Som du ser kjører han batteriene ned til 2,5 V (der de helt slutter å avgi strøm). Dette er langt under de anbefalte 3,0~3,3 V der den indre motstanden kan begynne å øke permanent, og som en beskyttelseskrets vil forhindre. Da er altså denne ekstra ampèretimen der, teoretisk. Jeg synes likevel det er litt på kanten av ledende produsenter som Sanyo, Samsung, Panasonic og LG å bruke disse verdiene, men de skal vel konkurrere med kineserne...

Når det er sagt, så er det helt klart et tidsspørsmål før disse verdiene er en realitet. Jeg husker mitt første oppladbare batteri. Det var en NiCd, type C-celle på svimlende 600 mAh. Nå ser jeg de averteres i NiMH-utførelse på 5000 mAh. Om man trekker ifra både kinatillegget og vanlig slingringsmonn, ser man likevel at det har skjedd en viss utvikling. Innlegget over er jo også snart et år gammelt.

 

Tilbake til lading. Om man har en LiIon-lader på 12,6 V, er denne selvsagt beregnet på tre celler i serie. Da har laderen full kontroll på ladestrømmen, men har ingen mulighet til å overvåke spenningen på hver enkelt av dem; kun summen. Med tre celler i parallell (og lader på 4,2 V) har laderen full kontroll på spenningen, men kan kun kontrollere totalstrømmen. Hvis det er små ulikheter på cellene vil de enkeltes ladestrøm også kunne bli forskjellig. Det er her en reell balansering (som tidvis, misvisende angis ved serielading) benyttes. Dvs. pauser for at cellene skal utjevne seg.

Kort oppsummert: Serielading går bra såfremt cellene er temmelig like, og med moderat ladestrøm. Parallellading går bra så lenge det benyttes balansering i samsvar med ladestrøm og batterikapasitet. Lading av enkeltceller går alltid bra.

Alt dette forutsetter selvsagt en god lader.

 

Det er forresten ikke mange komponentene som skal til for å lage en enkel krets som kutter ved en gitt spenning, men jeg tror ikke det lønner seg å lage slikt selv lenger. Nå får man ferdige moduler fra Kina til litt over portopris, hvis det da er porto. Så en enkel BMS rett i postkassen er nok en god løsning. En vurdering man må ta, i sammenheng med dykkerlykt, er jo om det faktisk er bedre at lykta plutselig slukner enn at man forkorter levetiden på batteriet. I god dykkerånd burde man jo ha hatt en liten strømreserve, med egen bryter, i lykta. Og selvsagt LED i stedet for halogen ;-)

 

Link to post
Share on other sites

ozo skrev On 18.1.2019 at 21.17:

Jeg ble nysgjerrig på disse 3,5 Ah-batteriene. Etter intens googling, tror jeg jeg har svaret. Jeg fant denne siden av en som virkelig har gått vitenskapelig til verks:

https://electricbike.com/forum/forum/batteries/18650/52414-3500mah-league-sanyo-ncr18650ga-panasonic-ncr18650ga-lg-mj1-samsung-inr18650-35e

Som du ser kjører han batteriene ned til 2,5 V (der de helt slutter å avgi strøm). Dette er langt under de anbefalte 3,0~3,3 V der den indre motstanden kan begynne å øke permanent, og som en beskyttelseskrets vil forhindre. Da er altså denne ekstra ampèretimen der, teoretisk. 

Glimrende test du fant der Ozo :thumbsup:  Som vi ser av den testen så er det jo liten hensikt i  tappe batteriene særlig mer enn 3V. Men 3,3 synes jeg var høyt. Hvor har du de spenningene fra? Her har jeg tegnet inn en strek i det ene diagrammet for Sanyo cellene:

1518114237_SanyoNCR18650GA_LI.jpg.6dd0450a127fa61cde16fc520044a183.jpg

 

Det jeg i alle fall har skjønt så langt er at det å kjøpe batterier er en vitenskap i seg selv. Det er ikke bare å bestille de billigste cellene med best kapasitet, da risikerer man å sitte med en haug med kapsler fylt med en kondensator og resten sand :cryin: Samtidig vil man jo gjerne kjøpe celler som gir god kapasitet og levetid til en lav pris. Hmm, ikke lett dette :worry:

 

Sitat

Tilbake til lading. Om man har en LiIon-lader på 12,6 V, er denne selvsagt beregnet på tre celler i serie. Da har laderen full kontroll på ladestrømmen, men har ingen mulighet til å overvåke spenningen på hver enkelt av dem; kun summen. Med tre celler i parallell (og lader på 4,2 V) har laderen full kontroll på spenningen, men kan kun kontrollere totalstrømmen. Hvis det er små ulikheter på cellene vil de enkeltes ladestrøm også kunne bli forskjellig. Det er her en reell balansering (som tidvis, misvisende angis ved serielading) benyttes.

Og akkurat de tingene du tar opp der er jo noe av det jeg har lurt på. Vi hører jo innimellom om en el-bil som har tatt fyr, og som ikke engang brannvesenet tør å nærme seg, så det med riktig behandling av litiumbatterier har vi jo forstått viktigheten av. Videre har jeg forstått at en BMS må man ha, hvis ikke driver man med russisk rulett. Men siden det er så viktig å ha kontroll på ladingen så lurte jeg på om man må ha kontroll på hver celle, men det må man altså ikke ut fra det du skriver. På dette koblingsskjemaet fra BMSen du linket til lenger opp ser det imidlertid ut som om alle polene på alle tre cellene har kobling til BMSen. Sikker på at ikke BMSen føler på alle cellene?

420707105_LitenBMSfraebay.PNG.e393eb380497c7b0c5b2768fe8d86ca5.PNG

 

 

Sitat

En vurdering man må ta, i sammenheng med dykkerlykt, er jo om det faktisk er bedre at lykta plutselig slukner enn at man forkorter levetiden på batteriet. I god dykkerånd burde man jo ha hatt en liten strømreserve, med egen bryter, i lykta. Og selvsagt LED i stedet for halogen ;-)

Backup er en selvfølge på nattdykk, vrakdykk grottedykk etc., så den sikkerhetsmessige delen i forhold til lys er ivaretatt. Det å ikke miste hovedlyset havner mest om å komfort, og ikke ødelegge dykket. LED er neste prosjekt, må bare få hodet over vannet med "ny" batteriteknologi først :giggle: 

 

trulsant skrev On 19.1.2019 at 15.59:

Mener butikker som elefun.no og slikt selger lipo-cutoff moduler en setter på strømledning på rc-utstyr. Kan brukes i lykt  også.

 

Viktig å unngå vann inn i batteriene da, det bypasser sikringstiltak...

Jeg har gode lykter, så de holder tett. Cutoff modulene du beskriver er vel det samme som en BMS eller? I så tilfelle kjøper jeg heller det for 20 kroner på ebay, enn å legge igjen penger hos en norsk nettbutikk som skal ha sin del av kaka og litt til. 

 

Link to post
Share on other sites

 


Den omtalte BMS-brikken kontrollerer, som figuren viser, hver enkelt celle, mens den tidligere nevnte Mascot-laderen ikke gjør det.

 

 

LiIon-utlading.jpg.b4f8521e171b5049d79d7d133b8e9051.jpg

 

For å fortsette på denne figuren, så har jeg markert det som er interessant. Jeg har tatt utgangspunkt i kurven for 2 A, da dette vil tilsvare en lampe på i overkant av 20 W. De fleste batteriprodusenter oppgir 3,2 V (Ub) som minimumsspenning, mens noen oppgir 3,3V (Ua), og noen helt nede i 3,0. Det er under denne spenningen det, som nevnt over, kan oppstå en permanent økning av den indre motstanden; altså ikke en umiddelbar destruksjon, men en degenerering/aldring. Denne spenningen er dermed verken like kritisk, eller like definert som max-spenningen. Det er rimelig å anta at man forkorter levetiden mer desto lavere man kommer - litt for hver gang. Det blir omtrent som ved røyking :-)  Differansen i kapasitet (Cb-Ca) blir her godt under 10%, for å være på den absolutt sikre siden.

 

Kjøper man batterier fra kjente (japanske) produsenter, vil disse være gode, men selv der må man åpenbart trekke fra en del på den oppgitte kapasiteten. Dessuten er det tvilsomt om kapasiteten forsvarer prisforskjellen mot "billigbatterier"; bortsett fra i enkelte tilfeller, der det overhodet ikke er noen sammenheng mellom angitt og reell kapasitet, og da heller ikke pris. Det er derfor jeg nå utelukkende bruker forhenværende PC-batterier. Det skal godt gjøres å slå dem på pris, og de er ofte like gode som de beste fra Kina, selv etter en tids bruk i PC.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 5 timer siden:

Det er derfor jeg nå utelukkende bruker forhenværende PC-batterier. Det skal godt gjøres å slå dem på pris, og de er ofte like gode som de beste fra Kina, selv etter en tids bruk i PC.

Så du driver og bygger litt greier du også ja :thumbsup: Går det an å spørre om til hva?

 

Forresten påtagelig stille i denne tråden. Jeg trodde det var mange BPère som hadde kompetanse på slike litiumbatterier...

Link to post
Share on other sites

Tja, mulig, men redd det er litt på sidelinjen. Absolutt maritimt formål (dykking), men ikke direkte til båt. Tenkte derfor at hobbyforumet var det rette. Men jeg ser jo at de litiumtrådene i båtforumet har hatt mange flere bidragsytere. Men jeg følte at det ble litt feil å forurense en av de trådene med disse spørsmålene. Men jeg hadde jo håpet på å få lokket med noen av debbatantene da :giggle:  Tenkte f.eks. på @offpist ...

Link to post
Share on other sites

ozo skrev On 17.1.2019 at 13.06:

En tilsvarende enhet er innebygd i de fleste batterier til mobiltelefoner og fotoapparater, men ikke i 18650-celler

 

Skal ikke blande meg inn her for kompetansen ser jeg er på topp :) Men spesielt 18650 og 26650 celler som blir solgt som «lyktbatterier» har innebygd pcb eller annen protection elektronikk og er ikke spesielt egnet til å settes sammen til store batteripakker. Jeg har selv flere batterier både med og uten elektronikk. De uten har jeg satt inn pcb og balancer elektronikk selv på. 

Link to post
Share on other sites

Antagelig vil du finne alt du ønsker for prosjektet din, og sikkert mye mer enn du trenger, om du googler litt etter erfaringer sykkelgjengen har med diy lpo. 
https://www.google.com/search?q=ev-bike+lifepo4+diy&oq=ev-bike+lifepo4+diy
 

I motsetning til forbruksbankene i båt/offgrid vil du sannsynligvis bunnbalansere cellene dine, og du trenger antagelig ikke kompleksiteten i BMS eller overvåking som vi ser med dynamo/langtidslading/landstrøm.
 

Jeg har en 12V 10ah lpo-pakke brukt som powersupply i kajakken, fra 2014. Den har kun en simpel lvc (ca 11.7V), og hadde da jeg sjekket den nå i jula ca 15% høyere kapasitet enn oppgitt som ny. Jeg lader den med konstantspenning(14.2V) og begrenser strømmen til 3A (0.3C) og lader til strømmen er under 100mA. Jeg har  ingen ide om hvor mange sykluser den har..
 

En god innføring i teknologien, (om du virkelig er interessert..) er denne drøyt timeslange youtube-videoen, som er noe i retning av en forelesning for studenter med no bilprosjektgreier, den er absolutt verdt å få med seg om du ikke har sett den.

https://www.youtube.com/watch?v=QlDd3jkcxoQ

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 13 minutter siden:

Skal ikke blande meg inn her ...

Jo, gjør det :giggle:

 

Kjellg skrev 13 minutter siden:

Men spesielt 18650 og 26650 celler som blir solgt som «lyktbatterier» har innebygd pcb eller annen protection elektronikk og er ikke spesielt egnet til å settes sammen til store batteripakker.

Det var jo en veldig interessant opplysning! Kan du si litt mer om hvorfor? Jeg trodde de beskyttede cellene hadde en innebygget BMS, men du kaller det pcb. Hva er forskjellen? Og hva står pcb for?

 

Kjellg skrev 13 minutter siden:

Jeg har selv flere batterier både med og uten elektronikk. De uten har jeg satt inn pcb og balancer elektronikk selv på. 

Så bra at det er flere som laborerer litt med disse tingene :thumbsup: Kan du si litt mer om hvilke komponenter du har brukt, og hvordan du har gjort dette?

 

Presiserer forøvrig at jeg så langt  har funnet ut at Li-ion er virker mest intressant til denne bruken. De trådene som har vært om litium i båtforumet har vel vært begrenset til LiFePo4 batterier?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 36 minutter siden:

Jo, gjør det :giggle:

 

Det var jo en veldig interessant opplysning! Kan du si litt mer om hvorfor? Jeg trodde de beskyttede cellene hadde en innebygget BMS, men du kaller det pcb. Hva er forskjellen? Og hva står pcb for?

 

Så bra at det er flere som laborerer litt med disse tingene :thumbsup: Kan du si litt mer om hvilke komponenter du har brukt, og hvordan du har gjort dette?

 

Presiserer forøvrig at jeg så langt  har funnet ut at Li-ion er virker mest intressant til denne bruken. De trådene som har vært om litium i båtforumet har vel vært begrenset til LiFePo4 batterier?

 

Tar det fra hofta :)

 

Pcb - Protection Circit Board. kun protection mot under/overlading og kun det. Eller noen har satt begrensning i ladestrøm også der. Kan også hete PCM - .... Module. 

Balancing - Balanserer cellene så de har lik spenning. Er det ei celle som ha lavere spenning en de andre så er det ganske vanlig at balancer elektronikken tapper noen mA fra de med høyest spenning så alle blir lik. 

Etter tommelfinger prinsippet - Pcb+balancer= enkel BMS. 

Men det finnes ulike «+» hoder på batteriene. Noen er helt flate og er beregnet på sveising mens andre har en sånn «tupp» til pluss pol som man kjenner fra gode gamle batterier. Disse med flatt hode er ganske så umulig å seriekoble uten å sveise, eller sette dem i en lykt da de ikke får kontakt mellom pluss og minus. 

 

Men vær obs på at det finnes ca 80% lurebatterier på markedet. Normalt så holder jeg meg unna alt som heter noe med «fire» i navnet. Unntaket er om du finner originale Trustfire batterier. Selv så kjøper jeg kun originale Trustfire og Panasonic celler. Liitokala kal vissnok også ha gode celler, men jeg har ikke selv testet dem. 18650 utgaven skal du skygge langt unna alle batterier som skryter av å være på 5000mA. Det er praktisk umulig å dytte så mye inn i dem. Selv så kjøper jeg bare 2700-3000mA. Har faktisk målt 18650 celler som er oppgitt til 3000mA helt nede i 1300mA. Ebay har jeg litt dårlig erfaring med så jeg kjøper alt på AliExpress. Originale Trustfire som er oppgitt til 3000mA har jeg verifisert til rundt 3300mA.

 

For ordens skyld - Li-ion.

 

StorStas er det lenge siden jeg har hørt noe fra. Faktisk ikke siden tidlig i høst. Han har nok mye på jobben for tiden. 

 

Var det jeg kom på i farta. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glemte å si at har du pakker med «BMS» så klarer du deg veldig godt med en grei «power supply». Jeg kjøpte samme som StorStas har, en KXN-3030D Leverer 30V og 30A. Ikke den beste og proffgutta flirer sikkert av den, men den er presis og dekker mitt behov. Lader alt av batterier og slikt på den. Den kjører både CC og CV. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det jo spekket med info :)  Morsomt med tråder hvor man graver seg skikkelig ned i grøten sånn som her. 

Mye er allerede sagt ser jeg, men @Komodo, hvor mange Ah tenker du at en typisk batteripakke skal være?  Hvor lenge skal det lyse med et strømtrekk på 4-5A (håper jeg ikke spør om noe som er besvart allerede)?

 

Er det noen begrensninger på fysisk størrelse/plassering av batteripakka her?  En bms tar litt plass, men beskytter jo alle cellene, i motsetning til kun en "low voltage cutoff" som bare ser batteripakka som én stor enhet.  Lvc vil ikke nødvendigvis reagere om én av cellene blir dårlige (selv om sjansen for at det blir et problem, er lav).  Når det gjelder valg av BMS så har jeg brukt et par varianter fra ebay, som ser ut til å fungere som de skal.  De har "reddet" et par batteripakker for min del, men jeg leker mest med LiFePO4 så har ikke noen klare anbefalinger til li-ion batterier.  Men en generell anbefaling er å finne en BMS som er spec'et til minst det dobbelte av hva du skal belaste den med.  Kineserne tar ofte litt hardt i når de oppgir maks strømtrekk, er min erfaring :)

 

Komodo skrev for 12 timer siden:

Presiserer forøvrig at jeg så langt  har funnet ut at Li-ion er virker mest intressant til denne bruken. De trådene som har vært om litium i båtforumet har vel vært begrenset til LiFePo4 batterier?

ozo har vært inne på det, men "vanlige" li-ion celler passer ikke alltid så bra til 12V utstyr, da spenningen gjerne blir litt lav ved 3 celler i serie, og litt høy ved 4 celler.  Ved 3 celler vil du fort se rundt 11V over batteriet, mens ved 4 celler vil du kunne se over 16V ved fulle batterier.  Det syns godt på grafen til ozo, der 4.2V er ved helt fulle batterier og så synker det ganske kjapt.  En vanlig 12V halogenlampe blir vel litt tam hvis du kjører 3 celler i serie, og kanskje ikke så holdbar hvis du kjører 4.  Dette er en av flere årsaker til at det er LiFePO4 som sånn generelt brukes i båt-sammenheng, de passer godt spenningsmessig.  Selv om de gjerne har litt lavere energitetthet (du må drasse på marginalt større/tyngre celler), og du finner de ikke i utrangerte pc'er. 

 

Jeg håper du kommer tilbake med brukererfaringene dine på både batteritester og punktsveiser.  Den batteritesteren så veldig interessant ut :)

 

Jeg har samme erfaringer som ozo og kjellg ang. risikoen for å få dårlige batterier.  Både på ebay og ali for min del.  Uansett så krangler jeg av prinsipp alltid med selgere som åpenbart overselger kapasiteten, til jeg får et prisavslag som står i forhold til den reelle kapasiteten.  Har skjedd meg en del ganger, og er litt frustrerende siden cellene ikke blir noe bedre selv om de blir billigere :)

 

 

Kjellg skrev for 12 timer siden:

StorStas er det lenge siden jeg har hørt noe fra. Faktisk ikke siden tidlig i høst. Han har nok mye på jobben for tiden. 

Ja, har hatt en periode med lav aktivitet her nå, mye som skjer både på jobb og privat.  Jeg leser mye og skriver lite, men kommer sterkere tilbake senere :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar StorStas :thumbsup:  Jeg kommer tilbake med flere kommentarer og spørsmål. Men først tar jeg meg friheten til å sitere svaret ditt i tråden i båtforumet:

 

StorStas skrev for 17 timer siden:

Når det gjelder det instrumentet så er det uten tvil det mest nyttige jeg har kjøpt på strømfronten, nest etter et multimeter.  Det er en s.k. variabel strømforsyning, som leverer likestrøm innenfor intervallet 0-30V og 0-30A.  Man bestemmer bare spenningen og maks strøm som boksen skal gi, og så holder den seg til det.  Det gjør at man kan bruke den både som en universell lader og en strømforsyning for alt som drives innenfor det som boksen kan gi.  Den har kraftigere utgang på baksiden for grøvre kabler.

 

Når jeg kjøpte den så forsto jeg nok ikke hvilken læringseffekt det kan være i å ha muligheten til å "leke" seg med spenning og strøm på den måten som man kan her (selv om man selvsagt kan gjøre mye ugagn med den også).  Vil man f.eks. lade en enkelt LiFePO4 celle så stiller man den gjerne på noe under 3.65V og så har man en LiFePO4 lader.  Skal man gjøre det samme med en "vanlig" li-ion celle så stiller man den inn på < 4.2V.  Seriekobler man celler så justerer man opp spenningen tilsvarende, etter hva man har behov for.  Den er også fin å balansere celler i en batteripakke med.  For ikke å glemme alle ting man har som skal lades eller drives med en spenning rundt 12-14V. 

 

Skal man lade en liten lithium-celle, f.eks. en sånn type 18650 så ønsker man lav ladestrøm, mens en større celle gjerne kan lades med mer strøm og da justerer man etter det.  Man lærer fort sammenhengen mellom ladespenning og ladestrøm (som du allerede kan mye om), og med øvelse og erfaring så kan man si en del om et batteri bare ved å se hvordan det tar til seg lading.  På AGM banken min har jeg laget meg en "ladeprofil" for den spenningen som dynamoen gir (14.2V) og kan si med ganske stor nøyaktighet hvor fulle batteriene er, utifra ladestrømmen til enhver tid.  Noe som igjen kan brukes til å kalibrere batterimeteret til akkurat de batteriene jeg har.  Ikke det at alle skal komme dit altså, men bare som et eksempel.

 

Kan i hvert fall anbefale en sånn boks hvis disse strøm-greiene blir en hobby man skal drive mye med.

 

Denne boksen krever som sagt at du vet litt hva du driver med, siden du enkelt kan ødelegge et batteri med det, men jeg bruker det på det jeg har av bly- og lithium batterier, når jeg trenger noe sånn "ad-hoc lading".  Pluss at det ofte er kjekt å ha en universell strømkilde tilgjengelig, om det nå er en eller annen elektrisk komponent man skal sjekke tilstanden på.

 

Disse boksene fins i forskjellige størrelser og kapasiteter.  Denne er bare for hobbyformål, men har holdt bra til mitt bruk.  Den eneste snag'en jeg har funnet, er at den må gå seg litt varm før spenningen stabiliserer seg helt.  Har for øvrig latt den stå på kontinuerlig i flere mnd. for å stressteste en av cellene i bildet ovenfor, og boksen fungerer nå fint på 3de året. 

 

Strømforsyningen finner du f.eks. her:

https://www.ebay.com/itm/CE-KXN-3030D-Variable-DC-Switching-Power-Supply-0-30V-0-30A-Precision-Adjustable/183271858297

 

Batteriholderne, de som cellene ligger i, er av denne typen (for de som ikke tar steget over til punktsveiser som Komodo):

https://www.ebay.com/itm/1Pcs-Cell-26650-Battery-Holder-Case-Box-Leads-Pins-PCB-Board-Mount-Plastic/333020525162

 

 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev for 22 timer siden:

Antagelig vil du finne alt du ønsker for prosjektet din, og sikkert mye mer enn du trenger, om du googler litt etter erfaringer sykkelgjengen har med diy lpo. 
https://www.google.com/search?q=ev-bike+lifepo4+diy&oq=ev-bike+lifepo4+diy

Takk for tips om el-sykkel miljøet! Jeg åpnet den første artikkelen i søket ditt, og allerede der var det masse nyttig info. Har ikke lest hele artikkelen ennå men...

http://www.ebikeschool.com/how-to-build-a-diy-electric-bicycle-lithium-battery-from-18650-cells/ 

 

SamH skrev for 22 timer siden:

I motsetning til forbruksbankene i båt/offgrid vil du sannsynligvis bunnbalansere cellene dine, og du trenger antagelig ikke kompleksiteten i BMS eller overvåking som vi ser med dynamo/langtidslading/landstrøm.

Ja, alle cellene vil bli kontrollert for indre motstand slik at de passer sammen, samt balanseladet før de sveises sammen. Du tenker da at jeg ikke trenger BMS?

 

SamH skrev for 22 timer siden:

Jeg har en 12V 10ah lpo-pakke brukt som powersupply i kajakken, fra 2014. Den har kun en simpel lvc (ca 11.7V), og hadde da jeg sjekket den nå i jula ca 15% høyere kapasitet enn oppgitt som ny. Jeg lader den med konstantspenning(14.2V) og begrenser strømmen til 3A (0.3C) og lader til strømmen er under 100mA. Jeg har  ingen ide om hvor mange sykluser den har..

Interessant, det er jo et godt praktisk eksempel. Men når du skriver Ipo, snakker du da om det andre kaller LiFePo4?

 

SamH skrev for 22 timer siden:

En god innføring i teknologien, (om du virkelig er interessert..) er denne drøyt timeslange youtube-videoen, som er noe i retning av en forelesning for studenter med no bilprosjektgreier, den er absolutt verdt å få med seg om du ikke har sett den.

https://www.youtube.com/watch?v=QlDd3jkcxoQ

Jeg klarte ikke å få tekst på den videoen. Jeg hører ekstremt dårlig, så videoer med lyd klarer jeg dessverre sjeldent å få med meg :worry: Skal allikevel gjøre et forsøk...

 

Kjellg skrev for 22 timer siden:

Balancing - Balanserer cellene så de har lik spenning. Er det ei celle som ha lavere spenning en de andre så er det ganske vanlig at balancer elektronikken tapper noen mA fra de med høyest spenning så alle blir lik. 

Etter tommelfinger prinsippet - Pcb+balancer= enkel BMS. 

Vil det si at en BMS balanserer spenningen på cellene for hver gang man lader? Mulig jeg har misforstått, men jeg har oppfattet det slik at en BMS ikke føler på hver celle i en serie-parallellkobling, kun på hver seriekobling? Mulig dette var uklart uttrykt, i så tilfelle kan jeg tegne en skisse som forklarer.

 

Kjellg skrev for 22 timer siden:

Men det finnes ulike «+» hoder på batteriene. Noen er helt flate og er beregnet på sveising mens andre har en sånn «tupp» til pluss pol som man kjenner fra gode gamle batterier. Disse med flatt hode er ganske så umulig å seriekoble uten å sveise, eller sette dem i en lykt da de ikke får kontakt mellom pluss og minus. 

Flatt hode er ikke noe problem, har tenkt å punktsveise cellene :wink:

 

Kjellg skrev for 22 timer siden:

Men vær obs på at det finnes ca 80% lurebatterier på markedet. Normalt så holder jeg meg unna alt som heter noe med «fire» i navnet.

Ja, jeg har skjønt at en del av utfordringen ligger der. Så i en video hvor en kar beskrev at "everything with "Fire" in its name, is guarantied to burn your house down"... Se også denne lysbildefremvisningen om fake batterier:

 

Det finnes jo de som averterer 18650 celler med 12 Ah, da slipper man jo å lure på om det er tull:

https://www.ebay.com/itm/4PC-18650-3-7V-12000mAh-Rechargeable-Li-ion-Battery-for-LED-Torch-Flashlight-EW/173033253448?hash=item284995ea48:m:mvAx3JtWfNmskK8c81vXlvA:rk:2:pf:1&amp;frcectupt=true 

 

Mens disse cellene til 11 kroner stykket er oppgitt til 1,8 Ah:

https://www.ebay.com/itm/5ED1-1800mAh-18650-Electric-Toy-Flashlight-Li-Ion-Battery-Durable-High-Capacity/202572891868?hash=item2f2a4906dc:g:DxUAAOSwn91b4oE-:rk:9:pf:0 

 

Linker til selgere dere har god erfaring med er derfor velkomment :yesnod:

 

Kjellg skrev for 22 timer siden:

Unntaket er om du finner originale Trustfire batterier. Selv så kjøper jeg kun originale Trustfire og Panasonic celler. Liitokala kal vissnok også ha gode celler, men jeg har ikke selv testet dem.

Ja, men hvordan vet du at de merkevarene som averteres er reelle, og ikke fake? Hvis du ser på denne annonsen for eksempel, så har selgeren "Top rating" og 99% positiv tilbakemelding. Og dette er altså en celle med en oppgitt kapasitet som skal være teknisk umulig:

https://www.ebay.com/itm/4-X-3-7V-18650-Batteries-9800mAh-Li-ion-Rechargeable-Battery-Flashlight/182528555604?epid=23025872300&amp;hash=item2a7f8cba54:g:hIUAAOSwA3dYFsVT:rk:4:pf:1&amp;frcectupt=true 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...