Jump to content

DIY: Batteripakke av litium celler til dykkerlykt mm.


Komodo

Recommended Posts

Fantino skrev 50 minutter siden:


Tenkte på akkurat det. Bruker du PC software og USB så mener jeg du kan stille spenningslimit for 2 ‘nivå’-alarmer i hver ende (overcharge/discharge) og velge ‘konsekvens’ samt tid før den kopler ut/inn igjen. Så du kan muligens sette et tidlig varsel, som i alle fall vil være synlig i appen, men usikker på om det kommer på 3 Toms display da. Du kan også sette forsinkelse og tid før innkopliny av discharge port igjen, mulig dette kan brukes til å gi et konkret forvarsel ved at den kutter i feks 5 sekunder for så å gi deg ytterligere X minutter, men jeg husker ikke skalaen på disse tidene her og nå.

Takk for godt svar @Fantino, men dette begynner å høres i overkant komplisert ut.

 

Det blir jo mange alternativer og forslag her nå, og jeg nevnte det ikke i stad. Men litt av greia med å gå for det siste forslaget til @SveinHa er i mitt hode å begrense kompleksiteten, blant annet ved å droppe displayer og visning av batteristatus (selv om jeg egentlig ønsker meg det...). Færre komponenter, færre gjennomføringer, færre potensielle lekkasjepunkter, høyere driftssikkerhet. 

 

Det kan se ut som om jeg må engasjere min private EDB-konsulent @VegJoh for å få til dette. Han er en viz på å finne ut av alt som har med PC, interface og justeringer. I tillegg til være autodidakt mekaniker, tig-sveiser og dreier, har han også tatt etterutdannelse i elektronikk. Røper ikke hans egentlige yrke her inne, men de fleste hadde nok blitt overrasket... 

 

Hvis jeg går for den siste løsningen til Sveinha ser jeg for meg at jeg kjører til BMSen kutter strømmen, og at jeg da kan aktivere et relè som bypasser BMSen slik at jeg kan fortsette å kjøre litt til. Bryter for å aktivere et slikt relè tror jeg at jeg skal kunne klare å lage med magnetbryter, og dermed slippe å lage en gjennomføring til. Færrest mulig gjennomføringer øker driftssikkerheten. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 2 timer siden:

Helt enig i så enkelt som mulig. Men BMS kommer en nok ikke utenom så da ville jeg sett på hva den kan ordne ift ‘nødbiten’ også, dvs eliminere behov for ekstra relé osv.

Ja, du nevnte jo noe om to alarmnnivåer i forrige innlegg. Hvis det er mulig så eliminerer jo deg behovet for en relestyring som bypasser BMSen. Tror bare jeg må kjøpe en BMS og begynne å forske litt på hva som mulig. 

 

Fantino skrev for 2 timer siden:

Med @VegJoh på laget vil jeg tro dette ordner seg veldig greit 😁

Med @VegJoh på laget så ordner det meste seg 👍 Men akkurat dette med lithium og BMS tror ikke han har puslet med. Vet også at han er en meget opptatt herre, så jeg skal ikke presse ham for hardt. Men når det gjelder å finne ut av gadgets og innstillinger så er han en råtass!

Link to post
Share on other sites

Her er den ene scooteren jeg har. Dette er vel det jeg kaller for en "lekescooter" for sportsdykkere. Men det er en moderne scooter med børsteløs motor og lithiumbatteri på 25,2V / 27Ah. Den skal visstnok ha lysdioder som viser batteristatus. Har ikke hatt den i vannet ennå, så jeg har ikke testet ut det.

https://www.sport-instruments.com/product/apollo-av-2-evolution-scooter/

 

Her er en scooter fra Suex. Dette er en større og dyrere scooter som er beregnet for teknisk dykking. Legg merke til i beskrivelsen at den har en bypass funksjon som visstnok kobler batteriet direkte til motor (tar slike beskrivelser med en klype salt)

https://fue.no/produkter/suex-xjs/

 

Og her er en link til Sea Craft scootere. I følge @Ask er dette nå de hotteste scooterne. De blir kommer i tre varianter fra 50 til 100.000-, har selvsagt børsteløse motorer, lithiumbatterier, og ikke minst har disse scooterne magnetoverføring av propellen, så de har ikke akseletninger som kan lekke! 

https://sdykk.no/nettbutikk/uv-scooter/seacraft-go/

 

Den "vasseste" av disse scooterne er nok Seacraft Future 1000, som har en batteripakke på 1000Wh, men en vekt på kun 16kg. Røret er 16cm i diameter, mot min gamle scooter som er 250mm i diameter på midttøret. 

 

Noen bilder av råtassen fra Seacraft. Legg merke til det kule OLED displayet :cool:

Screenshot_20231109-214634_Chrome.jpg.24a7063baba9baeb3eb9e9dbfe82d35a.jpg

 

Screenshot_20231109-214714_Chrome.jpg.899eea313d8bc48649d3b7256fd64d2a.jpg

 

Screenshot_20231109-215017_Chrome.jpg.da4a13a1c4c9845f4d8ced278e3e53dd.jpg

 

 

Min gamle hjemmelagde (som jeg nå har kjøpt tilbake) ser omtrent ut som denne scooteren fra Gavin. Den skal altså bygges om fra bly til Li-ion. Legger inn noen bilder når jeg kommer hjem fra ferie:

https://www.worthpoint.com/worthopedia/scuba-technical-diving-standard-gavin-237942671

 

Screenshot_20231109-221831_Chrome.jpg.f78f171ed85cb922bda4cf8e5889dd02.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Kjekke ‘leketøy’ dette @Komodo 😁 Ang display så burde jo dette la seg mekke uten at det går ut over driftssikkerheten, og dermed kunne gi varsel i god tid før tomme batterier. Om @VegJoh kommer i stimen så lager han gjerne et som leser ut data fra BMS via en ESP32 eller lignende. Ligger i alle fall kode her for å gjøre det. I en av katalogene ligger også zip fil av PC software til Daly, men tror den er mer oppdatert på Daly’s egne sider.  https://github.com/maland16/daly-bms-uart
 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

Seacraft Future 1000 har òg eksternt straumuttak. Då kan ein ha utvendige lykter, og/eller straum til varmevesten.

Ja, la merke til det 👍 Men et slikt "kraftuttak" kommer jeg ikke til å lage, da blir det heller en separat canister. Der har jeg allerede flere på lager, så det vil ikke koste meg noe. Men hovedargumentet vil være å redusere antall gjennomføringer. 

 

 

Fantino skrev 1 time siden:

Ang display så burde jo dette la seg mekke uten at det går ut over driftssikkerheten, og dermed kunne gi varsel i god tid før tomme batterier. Om @VegJoh kommer i stimen så lager han gjerne et som leser ut data fra BMS via en ESP32 eller lignende.

Ja, det hadde vært veldig moro å fått det til  Men en forutsetning er at det ikke må gå ut over driftsikkerheten. ESP32 osv sier meg dessverre ikke en dritt 🙈

 

Link to post
Share on other sites

Har fått med meg at jeg har blitt invitert inn i denne diskusjonen her :thumbsup:

 

Har grunnet intensiv kjøkkenoppussing i regi av kona, ikke fått tid til å lese meg opp på tråden følgelig heller ikke har noe fornuftig å komme med på nåværende tidspunkt. 

Skal se om jeg får sneket til meg noe egentid i løpet av helgen til å lese og tenke litt :yesnod:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Ang. bypass av BMS så vil jeg "minne om" at det fins fint lite energi å hente ut når spenningen er helt nede på det nivået at BMS kutter forbindelsen.  Det er snakk om en prosent eller to, dvs. et halvt til et helt minutt driftstid kanskje, pr. times batterikapasitet.  Det blir annerledes med programmerbar BMS, men da må du vite (eller teste) mer konkret på scooteren din for å sette rett verdier.  Og uansett, det gir veldig lite og koster veldig mye å gå under dette "spenningsgulvet" hvor BMS'en normalt kutter. Jeg ville lagt energi i å sørge for at du ikke kommer dit at det går tomt. 


En annen ting er at disse cellene, hvis de i utgangpunktet er ok, ikke havner i ubalanse "over natta".  Da er det i tilfelle noe veldig galt, og hvis det er så galt så kan du egentlig ikke spå hva den beste løsningen er.  Kanskje er du da uansett stuck med noe som ikke virker, men jeg tror at dette er et lite sannsynlig scenario. Forutsatt at du balanserer skikkelig på forhånd og at du lader batteriet fullt før hvert dykk, sånn at batteriet holder seg balansert over tid.  Må selvsagt ha balanseringsmodul da, men det har jo den Daly BMS'en.  Kanskje du også tar en "helsesjekk" på scooteren og batteriet nå og da, akkurat som du sikkert gjør med resten av dykkerutstyret ditt.


Det ser ut for meg som om disse scooterne har en driftstid på mer enn én time.  Dykker du lengre enn scooteren har i driftstid?  Hva med å ha så stor batterikapasitet at du er trygg på å ikke gå tom underveis?  Eller er det ikke så enkelt?


Vil også nevne at du har en fordel av å vite noenlunde sikkert både strømtrekk og batterikapasitet, så forutsatt fullt ladet batteri ved start, så kan du også vite rimelig sikkert hvor lang driftstid du har.  Dette kan du jo også teste ut i trygge omgivelser før du tar den med ut på dypt vann.  Det gjør at du kan bruke både klokka og batterispenningen til å anslå SOC.  Batterispenningen vil alltid være noenlunde lik ved lik SOC og belastning.  Kanskje du kan få VegJoh til å programmere en tidtaker som holder styr på antall sekunder driftstid? Eller teste deg frem til hva batterispenningen er ved 10-20% SOC og bruke det til å trigge et varsel?


Hvis du vil unngå gjennomføringer så langt som mulig, hva med akustiske eller vibrerende varsler som bygges inn? Kan det fungere under vann?  Fordelen med å bare gi et varsel fremfor å aktivt bryte inn slik som reléer osv. gjør, er at du ikke bygger inn komponenter som kan feile og som kan skape problemer.  En spenningsmåler med alarm har minimalt med muligheter til å lage seriøse driftsproblemer, tenker jeg.  Her fins det også ferdige kretser å kjøpe på ebay, -buzzer's, vibrerende motorer, spenningsalarmer osv.


Her er f.eks. en spenningsmåler på cellenivå, med konfigurerbar alarm-buzzer (justerbar 2.7-3.8V) for 2-8S Li-Ion:
https://www.ebay.com/itm/254610838011

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 1 time siden:

Har fått med meg at jeg har blitt invitert inn i denne diskusjonen her :thumbsup:

Bra, begynte å lure litt her nå 😅

 

VegJoh skrev 1 time siden:

Har grunnet intensiv kjøkkenoppussing i regi av kona, ikke fått tid til å lese meg opp på tråden ... 

😆🤣🤣

 

VegJoh skrev 1 time siden:

Skal se om jeg får sneket til meg noe egentid i løpet av helgen til å lese og tenke litt :yesnod:

Ikke stress. Vi kan ta en muntlig gjennomgang etterhvert 👍 Men husker du at jeg bygde meg en UV-scooter for litt over 20 år siden? Den har jeg kjøpt tilbake nå. Egentlig et interessant prosjekt for deg dette her. 

 

 

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev 1 time siden:

Ang. bypass av BMS så vil jeg "minne om" at det fins fint lite energi å hente ut når spenningen er helt nede på det nivået at BMS kutter forbindelsen.  Det er snakk om en prosent eller to, dvs. et halvt til et helt minutt driftstid kanskje, pr. times batterikapasitet.  

Dette er et viktig poeng. Kommer nærmere tilbake til det. 

 

Ellers hadde du så mange andre gode poenger i innlegget ditt, så jeg må komme tilbake til det litt senere når jeg får tid.

 

Men veldig moro med engasjement i tråden! Tror dette kan bli bra 👍

Link to post
Share on other sites

Kom bare tilbake når det passer @Komodo, selv så går jeg også inn i noen hektiske dager så blir stille herfra :smiley: 

Men en liten ting til ang. dette med å bypasse BMS...  hvis du f.eks. vurderer at du kan fortsette med en ødelagt celle ved å gjøre en bypass. 

Den er jo sånn at den svakeste cella treffer spennings-bunn først.  Om du fortsetter å kjøre på et batteri som BMS'en har koblet ut, så vil alle cellene, inkl. den dårligste, bare fortsette å falle i spenning.  Den dårligste faller fortest, og den kan etter hvert havne i en tilstand av omvendt polaritet.  Fortsetter du da, øker risikoen for "thermal runaway" drastisk (uten BMS har du jo ingen kontroll på hvor langt det går).  Så om du velger å gå den veien så anbefaler jeg i hvert fall å designe inn en eller annen temperatur-beskyttelse du ikke kan koble bort.  Men da er vi tilbake til at det ikke er sikkert du har så mye energi i dette bufferet, og dette er jo ikke noe man får testet ut på forhånd :smiley:  Worst-case scenario ville vel vært om du fikk en thermal runaway og til slutt brann inni en tett beholder.  Da bør den svakeste delen av beholderen vende vekk fra kroppen, for å si det sånn:sweat: Vel, dette ble visst et lite skremmeskudd herfra da :giggle:

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 4 timer siden:

Ang. bypass av BMS så vil jeg "minne om" at det fins fint lite energi å hente ut når spenningen er helt nede på det nivået at BMS kutter forbindelsen.  Det er snakk om en prosent eller to, ...

Det er et godt poeng, men det kommer jo an på ved hvilken spenning BMSen er programmert til å kutte. Dersom den kutter ved 2,8V er det selvsagt lite å hente, men om den kan stilles inn til å kutte på 3,0-3,3V begynner det å bli litt. 

 

 

StorStas skrev for 4 timer siden:

Jeg ville lagt energi i å sørge for at du ikke kommer dit at det går tomt. 

Det kommer uansett til å bli normalen. Det med å tyne ut det siste vil være forbeholdt nødsituasjoner. 

 

 

StorStas skrev for 4 timer siden:

 Kanskje du også tar en "helsesjekk" på scooteren og batteriet nå og da, akkurat som du sikkert gjør med resten av dykkerutstyret ditt.

Blir nok å sjekke puls og blodtrykk ved jevne mellomrom ja 👍

 

 

StorStas skrev for 4 timer siden:

Det ser ut for meg som om disse scooterne har en driftstid på mer enn én time.  Dykker du lengre enn scooteren har i driftstid?  Hva med å ha så stor batterikapasitet at du er trygg på å ikke gå tom underveis?  Eller er det ikke så enkelt?

Ja, nå i dag har nok alle scootere driftstid på over en time. Husker ikke driftstiden på min gamle, men la oss si 50 minutter på full fart, og 1:20 min på moderat fart. Motoren har kun en hastighet, men det er mulig å stille stigningen på propellen. 

 

Det gamle blybatteriet var på 2x16Ah/12V. Disse var koblet i serie, så altså 24V/16Ah, noe som gir 384Wh. 

 

Tanken er nå at jeg tredobler dette. Ser for meg 7s16p, noe som gir meg 112 celler, nominell spenning på 25,2V, og en kapasitet på 1160Wh. 

 

Med tanke på at lithiumbatterirne kan trekkes vesentlig lengre ned enn blybatterier bør i praksis dette være mer enn en tredobling, kanskje til og med en firedobling av praktisk brenntid. Jeg har jo nå byttet ut NiMh cellene i noen av dykkerlyktene og testet brenntiden på dem, og forandringen er formidabel!

 

Så til spørsmålet om jeg dykker lengre enn scooterens brenntid. Med ny Li-ion pakke kommer jeg ikke til å gjøre det, det er helt garantert. Det med å tømme batteriet helt blir kun aktuelt dersom jeg bruker scooteren mer enn en gang uten å lade, eller hvis jeg havner i en situasjon hvor jeg kommer opp langt fra båten og må scootre tilbake, enten i overflata eller noen meter ned. Jeg dykker så og si alltid alene, og det er heller ikke alltid jeg har noen i båten som kan hente meg. Og til slutt er det slik at det tidvis/stedvis er mye strøm i de områdene jeg holder til. Har man surret seg bort og kommer opp feil sted, er det langt sikkert at man klarer å svømme mot strømmen tilbake. Da kan scooteren være en livredning. I tillegg er jo slik med scooter kdn man tilbakelegge vesentlig større distanser, da kan det være langt hjem om man har feilnavigert!

 

 

StorStas skrev for 4 timer siden:

Vil også nevne at du har en fordel av å vite noenlunde sikkert både strømtrekk og batterikapasitet

..... 

Det gjør at du kan bruke både klokka og batterispenningen til å anslå SOC.  Batterispenningen vil alltid være noenlunde lik ved lik SOC og belastning. 

....

Eller teste deg frem til hva batterispenningen er ved 10-20% SOC og bruke det til å trigge et varsel?

Ja, dette er variabler må på plass. Er foreløpig litt usikker på hvordan jeg skal måle strømtrekket. Utfordringen er jo at jeg må belaste scooteren fullt under vann når jeg måler, så det blir ikke så lett å få til med et tangamperemeter. Må tenke litt på den der... 

 

Når jeg først får målt strømtrekket, kan jeg simulere den belastningen hjemme kjelleren med en kjent last. Da kan jeg måle kapasitet, spenningsfall ved belastning, merke meg spenningen ved ulik SOC. SOC er nyttig, men det blir et spenningsfall ved drift, og jeg tror mange av de lysdiodeindikatorene på markedet kun ser på spenningen. Ser f.eks på elsykkelen min. Der fyker diodene opp og ned i forhold til om jeg tråkker eller triller. Der er det helt tydelig bare et gitt antall dioder som lyser i forhold til hvilken spenning den ser på batteriene.  

 

Ved å gjøre seg kjent med hvordan spenningskurven endrer seg kan man få en god følelse for i utladingsprosessen man befinner seg. 

 

 

StorStas skrev for 4 timer siden:

... , hva med akkustiske eller vibrerende varsler som bygges inn? Kan det fungere under vann?  

Det vil fungere, men vil ikke ha det. Slikt tror bare vil bli et stressmoment. Har fra før en computer som piper vibrerer, ønsker ikke noe mer av det. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 10.11.2023 at 0.10:

Ja, det hadde vært veldig moro å fått det til  Men en forutsetning er at det ikke må gå ut over driftsikkerheten. ESP32 osv sier meg dessverre ikke en dritt 🙈

 

Bare en mikrokontroller som kan lese ut data fra BMS og vise på en skjerm, feks alarm for gjenværende SOC osv. Har lagt merke til at det er flere enn meg som liker å pusle med sånt… Det 3 toms displayet ser ut til å vise alarmer også så det skulle gjøre jobben sånn sett, men er gjerne litt stort ift å få kapslet det inn på enkelt vis. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 3 timer siden:

Bare en mikrokontroller som kan lese ut data fra BMS og vise på en skjerm, feks alarm for gjenværende SOC osv.

Tenker du som et alternativ til den 3' skjermen? Og at de evt kan vise det samme?

 

Fantino skrev for 3 timer siden:

Det 3 toms displayet ser ut til å vise alarmer også så det skulle gjøre jobben sånn sett, men er gjerne litt stort ift å få kapslet det inn på enkelt vis. 

Usikker på hvordan det displayet er utformet, men det burde ikke være noe i veien for å designe et vanntett hus til det displayet som kan monteres på scooteren. Ala det de gjort på Sea Craft Future 1000 på bildene over her. Ser jo ganske kult ut, og veldig praktisk å ha dette lett synlig. 

 

Det ideelle hadde vært å se SOC, spenning, høyeste og laveste cellespenning (dette vet jo BMSen uansett), runtime, og gjenstående driftstid. De to siste er nok ikke det viktigste. 

 

Ellers vil jeg gjerne høre litt med deg @Ask

Du har jo kjørt mye scooter. Hvordan pleier du å planlegge dykket? Dykker du alene, eller sammen med andre? Har du noen i båten til å plukke deg opp, eller returnere du til der du startet? Er det mye strøm i områdene du pleier å dykke? Hvilke sikkerhetstiltak gjør du i tilfelle for å ikke risikere å bli dratt til havs eller lignende i vanvare? Poenget er at man med scooter får en helt annen rekkevidde på dykket, da kan det også bli mer kritisk om man feilnavigerer. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 30 minutter siden:

Tenker du som et alternativ til den 3' skjermen? Og at de evt kan vise det samme?

Ja var det jeg mente, dersom du ikke blir fornøyd med den skjermen/klønete å bygge den inn. Men ut fra bildene bør den vise det du trenger inkludert alarmer som feks ‘første’ utladingsalarm osv. Tror også du må velge mellom BT og skjerm da de vel bruker samme kontakt, men BT er jo ikke så aktuelt under vann da. Og har du skjerm så fønker jo den over vann også, dog sikkert ikke så lett å få betjent den.

Komodo skrev 30 minutter siden:

 

Usikker på hvordan det displayet er utformet, men det burde ikke være noe i veien for å designe et vanntett hus til det displayet som kan monteres på scooteren. Ala det de gjort på Sea Craft Future 1000 på bildene over her. Ser jo ganske kult ut, og veldig praktisk å ha dette lett synlig. 


 

Det burde la seg gjøre ja. Usikker hva som er beste løsning ift gjennomføring av kabel dog. Evt går det gjerne an å støpe inn et ‘vindu’ i sylinderen og montere alt på innsida?

Komodo skrev 30 minutter siden:

Det ideelle hadde vært å se SOC, spenning, høyeste og laveste cellespenning (dette vet jo BMSen uansett), runtime, og gjenstående driftstid. De to siste er nok ikke det viktigste. 
 

Ja tenker at da har en full kontroll og trenger ikke komplisere med nødrelé osv. Som sagt mener jeg også det kan settes forsinkelse på alarmene, slik at en evt har xx min igjen når den siste ‘går av’ før discharge port ‘stenger’. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 4 timer siden:

Tror også du må velge mellom BT og skjerm da de vel bruker samme kontakt, men BT er jo ikke så aktuelt under vann da.

Ja, BT utgår.

 

 

Fantino skrev for 4 timer siden:

Og har du skjerm så fønker jo den over vann også, dog sikkert ikke så lett å få betjent den.

Hvis skjermen må betjenes blir det straks mer komplisert. Da må jeg ha gjennomføringer i den boksen...

 

 

Fantino skrev for 4 timer siden:

Det burde la seg gjøre ja. Usikker hva som er beste løsning ift gjennomføring av kabel dog. Evt går det gjerne an å støpe inn et ‘vindu’ i sylinderen og montere alt på innsida?

Kabelgjennomføring er i prinsippet greit å få til. Men det stilles noen krav til kabelen, bla rundhet. Vet ikke om kabelen i tilfelle kan kappes og skjøte inn en bit av en annen kabel?

 

 

Fantino skrev for 4 timer siden:

Ja tenker at da har en full kontroll og trenger ikke komplisere med nødrelé osv. 

Det er jo også en fordel 👍 

 

Blir nok å suge litt på dette, gjerne med en brainstorm sammen med @VegJoh. Han har teknisk innsikt, og vi deler forståelsen av sikkerhet under dykking og det utstyret som skal brukes. Det skal være funksjonelt og driftsikkert. 

 

Legger ved et bilde fra stranda i går. Der var det en fyr som kom med et slags elektrisk SUP. Så ut som det var en foil under. Han kom med vest på og forsvant ut vika, men to minutter etterpå kom han padlende inn. Resten av dagen stod han midt på stranda og prøvde å få det brettet til å virke 😅 Forsvant opp mens han pratet i telefonen, kom tilbake igjen og prøvde på nytt. Så nesten ut som om han hadde en elektronisk dings som han brukte til å aktivere eller starte dritten. Da vi dro hjem var sola på vei ned, og fyren stod igjen og knotet ennå. Sånn kan jeg i alle fall ikke holde på :giggle:

 

20231110_161206.jpg.64b6402eb40c92d129c64ca933c9ed16.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 14 minutter siden:

 

Hvis skjermen må betjenes blir det straks mer komplisert. Da må jeg ha gjennomføringer i den boksen...

Den der 3’’ saken var vel en touch-skjerm(?). Men kan jo godt være at standardskjermen gir nok info. 

Komodo skrev 14 minutter siden:

 

 

Kabelgjennomføring er i prinsippet greit å få til. Men det stilles noen krav til kabelen, bla rundhet. Vet ikke om kabelen i tilfelle kan kappes og skjøte inn en bit av en annen kabel?

Det burde ikke være noe problem. Er vel bare GND, RX, TX og +, så hvilken som helst 4 leder rundkabel burde fønke. Ørlite forbehold om ekstra kontrollsignaler men tror ikke det. Uansett ikke mer enn 6. 

Komodo skrev 14 minutter siden:

 

 

Det er jo også en fordel 👍 

 

Blir nok å suge litt på dette, gjerne med en brainstorm sammen med @VegJoh. Han har teknisk innsikt, og vi deler forståelsen av sikkerhet under dykking og det utstyret som skal brukes. Det skal være funksjonelt og driftsikkert. 
 

Det jeg tenkte på var om 3’’ skjermen blir klønete pga behov for touch. Da er det ikke veldig vanskelig (for @VegJoh, om han har tid) å lage en dings med skjerm som viser det som trengs, evt også som kan betjenes via mobil på overflaten eller noen magnetopererte knapper for å bla. Men tviler på behovet så sant 3’’ skjermen starter opp på skjermbildet som er vist på bilder. 

Komodo skrev 14 minutter siden:

 

Legger ved et bilde fra stranda i går. Der var det en fyr som kom med et slags elektrisk SUP. Så ut som det var en foil under. Han kom med vest på og forsvant ut vika, men to minutter etterpå kom han padlende inn. Resten av dagen stod han midt på stranda og prøvde å få det brettet til å virke 😅 Forsvant opp mens han pratet i telefonen, kom tilbake igjen og prøvde på nytt. Så nesten ut som om han hadde en elektronisk dings som han brukte til å aktivere eller starte dritten. Da vi dro hjem var sola på vei ned, og fyren stod igjen og knotet ennå. Sånn kan jeg i alle fall ikke holde på :giggle:

 

Den saken så kul ut, når den virker 😁Har sett en del SUP med motor/Lithium på YouTube og det er utrolig hvor mye futt de kan få ut av de. 

Komodo skrev 14 minutter siden:

 

20231110_161206.jpg.64b6402eb40c92d129c64ca933c9ed16.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 11 minutter siden:

 

Det burde ikke være noe problem. Er vel bare GND, RX, TX og +, så hvilken som helst 4 leder rundkabel burde fønke. Ørlite forbehold om ekstra kontrollsignaler men tror ikke det. Uansett ikke mer enn 6. 

Bare jeg kan skjøte inn en rund kabel skal det gå bra.

 

 

Fantino skrev 11 minutter siden:

Det jeg tenkte på var om 3’’ skjermen blir klønete pga behov for touch. Da er det ikke veldig vanskelig (for @VegJoh, om han har tid) å lage en dings med skjerm som viser det som trengs, evt også som kan betjenes via mobil på overflaten eller noen magnetopererte knapper for å bla. Men tviler på behovet så sant 3’’ skjermen starter opp på skjermbildet som er vist på bilder. 

Ja. Det ideelle er egentlig bare on/off og ett skjermbilde. 

 

 

Fantino skrev 11 minutter siden:

Den saken så kul ut, når den virker 😁

Det så ikke ut som om driftsikkerhet var et kjennetegn på den saken der...

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått lest meg opp på hele tråden ennå. Men er sporadisk innom og skummer essensen. Når det gjelder kabelgjennonføring osv. så kan det løses uten kabel. 
En Esp32 microchip inne i scooter som monitorerer. Disse har wifi og bt modul. Vi kan da lage en liten vanntett boks til skjerm og knapp. Vil være helt uavhengig av scooter og inneholde en liten esp32 el.l som kommuniserer med den i scooter via bt eller wifi. Med en 18650 celle vil en slik ha en driftstid på +24 timer pr lading.

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev 5 minutter siden:

kommuniserer med den i scooter via bt eller wifi.

Hvor lang rekkevidde har WiFi/BT under vann?

 

Jeg senket en gang et GoPro kamera ned på 7-8 meter og mistet bilde på telefonen nesten før kameraet var helt under vann... Mange år siden så husker ikke helt detaljene men det var ikke mange cm under vann før kontakten ble brutt....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 50 minutter siden:

Hvor lang rekkevidde har WiFi/BT under vann?

Ja det kan selvfølgelig være en faktor som man ikke har kontroll på før det testes.


Men jeg har hatt flere dykkercomputere som har hatt trådløs sending av flasketrykk fra en sender på førstetrinnet og trådløst ned til dykkecomputer på armen, så det er jo ikke helt håpløst med trådløst under vann.

Men både bt og wifi jobber jo i 2,4ghz båndet, så det er jo kanskje for høyfrekvent ??

 

Uansett. Koster man på seg å lage en gjennomføring så kan man ta strøm fra batteri i scooter og sparer litt mikkmakk der. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 15 timer siden:

eller noen magnetopererte knapper for å bla.

Eller legge inn litt kode som toggler mellom aktuelle skjermvisninger F.eks med 2-3 sekunders visning av hvert bilde. Da kan man få mye informasjon uten at det blir for liten skrift osv..

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev for 1 time siden:

Hvor lang rekkevidde har WiFi/BT under vann?


Etter litt nærmere kikk, så har du nok helt rett @SveinHa. Jeg var nok litt for rask på avtrekkeren der.  
Kom over noen studier på nett om emnet og rekkevidden begrenses til noen cm under vann for 2,4Ghz frekvenser. Så da bortfaller en BT og Wifi.

 

Da er det nok kabel og UART avlesning rett fra BMS som er tingen evt. hvis man skal lage et eget displaysystem. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Om huset i scooteren er i plast så har en jo likevel muligheten til å lime på en boks på utsiden men plasseringen begrenser seg jo ganske mye da... men uten hull inn til det aller helligste :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...